Turvallisen ajamisen niksit
- Logibear
- Tracks
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
- Mönkijä:: Grizzly 700 -07
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Turvallisen ajamisen niksit
Olen kouluttautunut Mönkkärit ry:n turvallisen ajon kouluttajaksi käymällä kurssin itse kahteen kertaan ja vetämällä yhden Jalon ja Jörön valvonnassa.
Tältä pohjalta listaan tähän muutamia perusasioita. Mönkkärit ry:n turvallisen ajon koulutuksessa näitä perusasioita käydään läpi tarkoin valituilla ja hyväksi havaituilla harjoitteilla sekä lukuisilla toistoilla erilaisissa tilanteissa. Lähes kaikki harjoitteet suoritetaan sekä etu että takaperin ajaen.
Turvallisen ajamisen periaatteet ovat hyvin yksinkertaisia eivätkä mitään salatiedettä. Tarvitsee osata kaksi perusasiaa:
1. Tasainen kaasun ja jarrun käyttö
2. Oikeanlainen painon siirto
Näillä kahdella asialla päästään siihen että pito säilyy ja jakautuu kaikille pyörille eikä mönkijä kaadu.
Miten sitten oikeanlainen painonsiirto tehdään? Peffa ja muukin kroppa liikkuu penkillä tilanteen mukaan:
- kiihdytettäessä eteen
- jarrutettaessa taakse
- kääntyessä sisäkurvin puolelle
- kaltevalla alustalla ylärinteen puolelle
- ojaan laskeuduttaessa taakse
- ojasta noustessa eteen
- esteelle noustessa eteen
- esteeltä poistuttaessa taakse
Tavoitteena on pitää painopiste mahdollisimman alhaalla ja suotuisalla puolella mönkijää.
Esimerkiksi seisaaltaan ajaminen nostaa painopisteen ylemmäs. Seisaaltaan ajaminen on erityisen vaarallista peruuttaessa jos siitä horjahtaa eteenpäin kaasuvipua vasten!
Tässä kohtaa on hyvä ymmärtää että kun ajotapahtumissa, safareilla ym. kokeillaan oman ja koneen rajoja, yritetään ajaa mahdollisimman nopeasti tai jopa kilpaillaan, silloin otetaan tietoisia riskejä. Kuitenkin samat kaasun käytön ja painonsiirron periaatteet sielläkin pätevät. Tulevat jopa korostetummin esille.
Polviasennossa ajamisella pyritään minimoimaan kuskin vahingot silloin kun koetellaan rajoja mutta turvallisen ajon koulutuksessa sitä ei opeteta. Miettikää mitä tapahtuu painopisteelle kun kuski nousee polvilleen toiselle puolelle mönkijää ja ehkä jopa laittaa toisen jalan taakse tarakalle. Minne painopiste silloin siirtyy?
Näitä ja paljon muita asioita Mönkkärit ry:n turvallisen ajon koulutuksissa. Koulutuksia järjestetään kysynnän mukaan, tervetuloa!
Linkkejä:
Keskustelua painopisteestä eri ajoasennoissa
Galluppia seisaaltaan ajamisesta
Mönkkärit ry:n TAK sivusto
ATV Safety Institute
Liikenneturvan mönkijäopas
Tältä pohjalta listaan tähän muutamia perusasioita. Mönkkärit ry:n turvallisen ajon koulutuksessa näitä perusasioita käydään läpi tarkoin valituilla ja hyväksi havaituilla harjoitteilla sekä lukuisilla toistoilla erilaisissa tilanteissa. Lähes kaikki harjoitteet suoritetaan sekä etu että takaperin ajaen.
Turvallisen ajamisen periaatteet ovat hyvin yksinkertaisia eivätkä mitään salatiedettä. Tarvitsee osata kaksi perusasiaa:
1. Tasainen kaasun ja jarrun käyttö
2. Oikeanlainen painon siirto
Näillä kahdella asialla päästään siihen että pito säilyy ja jakautuu kaikille pyörille eikä mönkijä kaadu.
Miten sitten oikeanlainen painonsiirto tehdään? Peffa ja muukin kroppa liikkuu penkillä tilanteen mukaan:
- kiihdytettäessä eteen
- jarrutettaessa taakse
- kääntyessä sisäkurvin puolelle
- kaltevalla alustalla ylärinteen puolelle
- ojaan laskeuduttaessa taakse
- ojasta noustessa eteen
- esteelle noustessa eteen
- esteeltä poistuttaessa taakse
Tavoitteena on pitää painopiste mahdollisimman alhaalla ja suotuisalla puolella mönkijää.
Esimerkiksi seisaaltaan ajaminen nostaa painopisteen ylemmäs. Seisaaltaan ajaminen on erityisen vaarallista peruuttaessa jos siitä horjahtaa eteenpäin kaasuvipua vasten!
Tässä kohtaa on hyvä ymmärtää että kun ajotapahtumissa, safareilla ym. kokeillaan oman ja koneen rajoja, yritetään ajaa mahdollisimman nopeasti tai jopa kilpaillaan, silloin otetaan tietoisia riskejä. Kuitenkin samat kaasun käytön ja painonsiirron periaatteet sielläkin pätevät. Tulevat jopa korostetummin esille.
Polviasennossa ajamisella pyritään minimoimaan kuskin vahingot silloin kun koetellaan rajoja mutta turvallisen ajon koulutuksessa sitä ei opeteta. Miettikää mitä tapahtuu painopisteelle kun kuski nousee polvilleen toiselle puolelle mönkijää ja ehkä jopa laittaa toisen jalan taakse tarakalle. Minne painopiste silloin siirtyy?
Näitä ja paljon muita asioita Mönkkärit ry:n turvallisen ajon koulutuksissa. Koulutuksia järjestetään kysynnän mukaan, tervetuloa!
Linkkejä:
Keskustelua painopisteestä eri ajoasennoissa
Galluppia seisaaltaan ajamisesta
Mönkkärit ry:n TAK sivusto
ATV Safety Institute
Liikenneturvan mönkijäopas
- Tepy
- 6WD
- Viestit: 940
- Liittynyt: 10 Huhti 2008 08:21
- Mönkijä:: Polleheppa
- Paikkakunta: Hullun hauska kylä




Itse kävin ks. koulutuksen Huhtikuussa. Ensiksi oli minullakin tunne, ettenhän minä nyt tommoista tarvi, on tullut ajettua siellä sun täällä, sillä sun tällä moottorilla varustetulla pelillä. Mutta menin, enkä ole katunut. Ks. päivä keski about 7-8h, sitä sai mitä halusi: päivä mönkkärin kanssa samanhenkisten kanssa.
Itselleni jäi kuva, että kyllä näitä koulutuspäiviä järjestään, kunhan vain sinne joku uskaltaa/kehtaa mennä ja porukkaa vain saataisi mukaan...
Kevennyksenä: Kouluttajan virtuaalinen painonsiirto taaksepäin montussa oli yksi kohokohta



Jos kirjoittamani juttu meni päin metsiä, niin ei tuo mittään, sillä niin menee mönkimisenikin.
Jos hulluuteen osallistuu riittävän monia, siitä tulee normaalia.
Jos hulluuteen osallistuu riittävän monia, siitä tulee normaalia.
Re: Turvallisen ajamisen niksit
Korjauksena tähän, että seisten ajaminen EI siirrä painopistettä ylemmäksi, vaikka se hullulta kuulostaakin. Silloin painopiste siirtyy astinlaudoille, jotka ovat painopisteen alapuolella. Ainoa ongelma tässä asennossa on painopisteen siirto. Mönkijän runko on siihen ihan liian leveä. Eli käytänössä toimii vain kaksipyöräisten kanssa.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Turvallisen ajamisen niksit
Hitaassa ajossa painon siirtäminen ulkokurvin puolelle pienentää kääntösädettä. muutoin nuo opit on OK. Polvella ajosta ollaan taitettu peistä iät ja ajat. Itse ajan polvelta tottumissyistä ja kun tilanne voi muuttua kaatumiseksi. Silloin koneen hylkääminen on helpompaa ja nopeampaa. Polvelta ajetaan vain hitaassa ajossa.
Seisten peruuttamisesta kokemusta viimeviikonlopulta. Aika rivakasti lähti kun takintasku vielä tarttui kaasulipareeseen. Kärry siirtyi pihalla useita metrejä kun kolhasin sitä mönkijällä.
Seisten peruuttamisesta kokemusta viimeviikonlopulta. Aika rivakasti lähti kun takintasku vielä tarttui kaasulipareeseen. Kärry siirtyi pihalla useita metrejä kun kolhasin sitä mönkijällä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
- Logibear
- Tracks
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
- Mönkijä:: Grizzly 700 -07
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Turvallisen ajamisen niksit
Hyviä kommentteja ja keskustelua on hyvä jatkaa noissa ekan viestin linkeissä.
Ei välttämättä kommenttina kenenkään kirjoituksiin laitan tähän ajatuksen mikä on herännyt. Kuten monesti on todettu ei turvallisenajon koulutus ole rata-ajokoulu tai maastoajokoulu vaan turvallisen ajamisen periaatteiden läpikäynti käytännön harjoitteilla kenttäolosuhteissa ja maastossa. Olisi mahtavaa jos joku kerho tai kokenut harrastaja alkaisi järjestää esim. "maastoajokoulua" mönkijöille. Maastoajokoulussa käytäisiin läpi miten valitaan parhaat ajolinjat, miten ajetaan erilaisilla alustoilla (kallio, suo, hiekka, ...), miten valita oikeanlainen rengas ja ilmanpaine millekin alustalle jne... Nämä(kin) asiat oppii tietysti vain ajamalla riittävästi ja seuraamalla kokeneempien puuhia mutta olisi hienoa jos joku opastaisi perusasiat ja ne voisi keskustella läpi porukassa ja nimenomaan vaativaa maastoajoa silmällä pitäen. Minä ainakin harkitsisin osallistumista jos kurssi olisi tarjolla. Siinäpä "liikeidea" vapaasti kehitettäväksi.
Ei välttämättä kommenttina kenenkään kirjoituksiin laitan tähän ajatuksen mikä on herännyt. Kuten monesti on todettu ei turvallisenajon koulutus ole rata-ajokoulu tai maastoajokoulu vaan turvallisen ajamisen periaatteiden läpikäynti käytännön harjoitteilla kenttäolosuhteissa ja maastossa. Olisi mahtavaa jos joku kerho tai kokenut harrastaja alkaisi järjestää esim. "maastoajokoulua" mönkijöille. Maastoajokoulussa käytäisiin läpi miten valitaan parhaat ajolinjat, miten ajetaan erilaisilla alustoilla (kallio, suo, hiekka, ...), miten valita oikeanlainen rengas ja ilmanpaine millekin alustalle jne... Nämä(kin) asiat oppii tietysti vain ajamalla riittävästi ja seuraamalla kokeneempien puuhia mutta olisi hienoa jos joku opastaisi perusasiat ja ne voisi keskustella läpi porukassa ja nimenomaan vaativaa maastoajoa silmällä pitäen. Minä ainakin harkitsisin osallistumista jos kurssi olisi tarjolla. Siinäpä "liikeidea" vapaasti kehitettäväksi.
- kuu_ukkeli
- 4WD
- Viestit: 157
- Liittynyt: 06 Marras 2009 22:10
Re: Turvallisen ajamisen niksit
Fysiikka on muuttunut sitten minun kouluaikojeni. Tällä tavalla tulee se ikiliikkujakin keksittyä.VIPER kirjoitti:Korjauksena tähän, että seisten ajaminen EI siirrä painopistettä ylemmäksi, vaikka se hullulta kuulostaakin. Silloin painopiste siirtyy astinlaudoille, jotka ovat painopisteen alapuolella. Ainoa ongelma tässä asennossa on painopisteen siirto. Mönkijän runko on siihen ihan liian leveä. Eli käytänössä toimii vain kaksipyöräisten kanssa.
Viidakon lait, ai jaa. Ne taitaa olla elukoille.
Re: Turvallisen ajamisen niksit
Tämä on taas vähän näitä kakspiipuisia asioita. Tuo painopisteen muutos riippuu täysin siitä, kuinka sielä koneen päällä käyttäytyy. Jos seisaalta ajava kuljettaja on ns. jäykkänä mönkijän suhteen eli vähän niinkuin patsas, joka on liimattu mönkijään, paino piste siirtyy ylemmäksi kuin istuttaessa. Jos taas seisova kuljettaja myötäilee koneen liikkeitä täydellisesti eli ns. pysyy jäykkänä maahan nähden, niin painopiste siiryy alemmaksi. Isoissa ja nopeissa kallistuksissa hyvä myötäily ei aina ole mahdollista, joten niissä seisaalta ajaminen voi nostaa painopistettä.kuu_ukkeli kirjoitti:Fysiikka on muuttunut sitten minun kouluaikojeni. Tällä tavalla tulee se ikiliikkujakin keksittyä.VIPER kirjoitti:Korjauksena tähän, että seisten ajaminen EI siirrä painopistettä ylemmäksi, vaikka se hullulta kuulostaakin. Silloin painopiste siirtyy astinlaudoille, jotka ovat painopisteen alapuolella. Ainoa ongelma tässä asennossa on painopisteen siirto. Mönkijän runko on siihen ihan liian leveä. Eli käytänössä toimii vain kaksipyöräisten kanssa.
Olipa taas melko hankalasti selitettynä, mutta pointti on siinä, että VIPERin viesti ei ollut aivan tuulesta temmattu.
Re: Turvallisen ajamisen niksit
Kyllä se on tuulesta temmattu, jos kömpijä laitetaan grillivartaaseen massakeskipisteestä niin tämän teorian saa ammuttua alas hyvin helposti.
Aiheesta lisää: http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... inonsiirto
Aiheesta lisää: http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... inonsiirto
Kylätason mönkijäkuski
- migu250
- Tracks
- Viestit: 1270
- Liittynyt: 23 Huhti 2007 00:35
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 T3 2013
- Paikkakunta: Pohjois-Espoo
- Viesti:
Re: Turvallisen ajamisen niksit
Hyviä kommentteja tässä topikissa paljon.
Suosittelen varsinkin uusille kuskeille kuitenkin, Mönkkärit ry:n järjestämiä tai heidän koluttamiensa henkilöiden vetämiä tapahtumia.
Tämä on hyvä perusajo asento, joka toimii useimmissa tilanteissa!
Sekä maasto ajossa että tieliikenteessä.
Ei pidempään ajaneillekaan, tee pahaa.
Asia sitten taasen eri, nämä ääri tilanteet.
Siinä tulee kokemus+"notkeus"+nopeus mukaan joka tuo tullessaan ns. Reflektion
Reflektio on juurtunut selkä rankaan, jonka tekee vaistomaisesti esim. väistöliikkeet.
Painon siirtelyllä laitteiseen korostetaan liikettä/liike energiaa joka taasen kertoo paina massaa.
Sitäkin kukin voi kokeilla ihan paikoillaan.
Laittaa jonkin kepin naruineen kummallekin puolella laitetta 30cm päähän kyljestä ja nojaa hitaasti toiselle kyljelle sitten toiselle.
Paljonko renkaat nousee ja sama mutta voimakkaammin heilauttaen.
Tekee saman testin "jäykkä-peräisellä" ja "retku-peräisellä" sitten vielä "korkea" laitteella ja "matala" laite.
Jokaisella näillä on oma kaarre ajo ominaisuutensa, siihen kun lisätään sitten vielä näiden yhdistelmät.
Esim. matala ja retkuperä-> matala jäykkäperä.
korkea ja retkuperä ->matala retkuperä. Sitten vielä maavarat.
Kaikilla laitteilla on omat, niksinsä siis.
Joten ei muuta kuin harjuittelemaan laitteensa käsittelyä.
Ohjatussa harjoittelussa on hyviä puolia, vaikka olisi asioita eri mieltä aina voi oppia jotain uutta.
Ps. jokin asia voi olla myös, että tekee sen tiedostamattaan.
Jos ei muuten niin ottaa sen tilaisuuden ajotapahtumana, tärkeitä on avoimin mielin mukaan.
Tosin vaikka ennakko asenteet, eivät kohdallaan olisikaan voi ne avautua päivän aikana.
Yhteen vetona, mars mars Turvallisen Ajon Koulutukseen.
Anteeksi jälleen avautumiseni.
Suosittelen varsinkin uusille kuskeille kuitenkin, Mönkkärit ry:n järjestämiä tai heidän koluttamiensa henkilöiden vetämiä tapahtumia.
Tämä on hyvä perusajo asento, joka toimii useimmissa tilanteissa!
Sekä maasto ajossa että tieliikenteessä.
Ei pidempään ajaneillekaan, tee pahaa.
Asia sitten taasen eri, nämä ääri tilanteet.
Siinä tulee kokemus+"notkeus"+nopeus mukaan joka tuo tullessaan ns. Reflektion
Reflektio on juurtunut selkä rankaan, jonka tekee vaistomaisesti esim. väistöliikkeet.
Painon siirtelyllä laitteiseen korostetaan liikettä/liike energiaa joka taasen kertoo paina massaa.
Sitäkin kukin voi kokeilla ihan paikoillaan.
Laittaa jonkin kepin naruineen kummallekin puolella laitetta 30cm päähän kyljestä ja nojaa hitaasti toiselle kyljelle sitten toiselle.
Paljonko renkaat nousee ja sama mutta voimakkaammin heilauttaen.
Tekee saman testin "jäykkä-peräisellä" ja "retku-peräisellä" sitten vielä "korkea" laitteella ja "matala" laite.
Jokaisella näillä on oma kaarre ajo ominaisuutensa, siihen kun lisätään sitten vielä näiden yhdistelmät.
Esim. matala ja retkuperä-> matala jäykkäperä.
korkea ja retkuperä ->matala retkuperä. Sitten vielä maavarat.
Kaikilla laitteilla on omat, niksinsä siis.
Joten ei muuta kuin harjuittelemaan laitteensa käsittelyä.
Ohjatussa harjoittelussa on hyviä puolia, vaikka olisi asioita eri mieltä aina voi oppia jotain uutta.
Ps. jokin asia voi olla myös, että tekee sen tiedostamattaan.
Jos ei muuten niin ottaa sen tilaisuuden ajotapahtumana, tärkeitä on avoimin mielin mukaan.
Tosin vaikka ennakko asenteet, eivät kohdallaan olisikaan voi ne avautua päivän aikana.
Yhteen vetona, mars mars Turvallisen Ajon Koulutukseen.
Anteeksi jälleen avautumiseni.
Can-Am 500 T3 -13 Viper Red, MAXia
EXäCan-Am 500 -08 Viper Red http://www.youtube.com/user/migu250
http://migu.kuvat.fi/kuvat/
[url=http://www.uudenmaanmonkijat.fi%20url]Uudenmaan Mönkijät ry[/url], EMK Espoon Kolmperässä HUOM KULMAKORVESSA
EXäCan-Am 500 -08 Viper Red http://www.youtube.com/user/migu250
http://migu.kuvat.fi/kuvat/
[url=http://www.uudenmaanmonkijat.fi%20url]Uudenmaan Mönkijät ry[/url], EMK Espoon Kolmperässä HUOM KULMAKORVESSA
-
- 4WD
- Viestit: 162
- Liittynyt: 09 Touko 2010 16:20
- Mönkijä:: CPI XS250 -10 TL
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Turvallisen ajamisen niksit
Nyt kun nämä tieliikennemallit ja monesti jopa pelkästään asfalttikäyttöön suunnitellut mönkijät ovat yleistyneet huomattavasti ja itseläkin oma lehmä ojassa ja TL-mönkijä tulossa vain asfalttikäyttöön niin mietin että olisiko jollain antaa vihjeitä ajotekniikoista ja muista ihan tieliikennekäyttöä ajatellen. Monelle kuitenkin mönkijää pääsee ekaa kertaa ajamaan vasta kun on tilattu sieltä nettikaupasta (valitettavan moni) se mönkkäri ja kun mönkkäri saapuu niin suoraan liikenteen joukkoon opettelemaan ilman mitään hajua mahdollisista ajotekniikoista ja muista hienouksista.
Monta maastoajo ohjetta löytyy ja kaikkien nyt luulisi tajuavan kallistaa sisäkurviin ymym, mutta mitenkäs onko asfalttiajossa jotain erilaisia niksejä/tekniikoita mitä uuden mönkkärikuskin kannattaisi opiskella/opetella?
Monta maastoajo ohjetta löytyy ja kaikkien nyt luulisi tajuavan kallistaa sisäkurviin ymym, mutta mitenkäs onko asfalttiajossa jotain erilaisia niksejä/tekniikoita mitä uuden mönkkärikuskin kannattaisi opiskella/opetella?
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla entistä pirteämmäksi
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL käyttökulkineena
VW Kupla -65 rakenteilla entistä pirteämmäksi
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL käyttökulkineena
- Logibear
- Tracks
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
- Mönkijä:: Grizzly 700 -07
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Turvallisen ajamisen niksit
Mieti ainakin etukäteen miten toimit jos joudut yllättävään väistötilanteeseen. Koulutuksessa tehdään väistöharjoite yleensä pehmeällä hiekka- tai peltoalustalla ja pienellä nopeudella. Mieti jos joutuisit vastaavaan väistötilanteeseen asfaltilla ja esim. taajamanopeudessa. Nyrkkisääntönä voisi sanoa että ensin vauhti pois niin paljon kuin mahdollista ja vasta sitten väistö. Tähän sitten vielä mukaan painonsiirrot jos ehtii. Ja sama ajatusleikki kaks päällä. Liukas tien pinta tuo myös oman mausteensa eli harjoittele mönkijän hallintaa liukkaalla muulta liikenteeltä suljetulla alueella.
-
- 4WD
- Viestit: 162
- Liittynyt: 09 Touko 2010 16:20
- Mönkijä:: CPI XS250 -10 TL
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Turvallisen ajamisen niksit
Toki, aina tulee tehtyä uudella laitteella treenaus. Mutta esim mikä on mönkijällä paras tapa vaihtaa esim ajolinjaa kesken mutkan kun jotain tiellä ilman että joutuu pulaan. Ohjaako periaatteessa kuten pientä autoa vai miten äkkitilanteissa?
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla entistä pirteämmäksi
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL käyttökulkineena
VW Kupla -65 rakenteilla entistä pirteämmäksi
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL käyttökulkineena
- Logibear
- Tracks
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
- Mönkijä:: Grizzly 700 -07
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Turvallisen ajamisen niksit
Kaikkiin tilanteisiin sopivaa yhtä ohjetta on varmaan vaikea antaa mutta pitäydyn tuossa nyrkkisäännössä eli vauhtia mahdollisuuksien mukaan ensin pois ja sitten ajolinjan muutos. Painonsiirto korostetusti. Perusideana on tehdä väistöliike tai ajolinjan muutos niin että ei osuta esteeseen eikä kaadeta mönkijää. Pieni tai iso autohan ei yleensä kaadu vaikka sillä tekisi väistöliikkeen normaalinopeuksissa. Mönkijätkin on erilaisia eli matala crossityylinen ei välttämättä kaadu yhtä helposti kuin korkeampi maastomönkkärin tyylinen. Renkailla ja alustan laadullakin lienee merkityksensä.
Jos jollakin on omakohtaisia kokemuksia yllättävistä tilanteista ja miten niistä on selvitty niin ei kun tänne vaan. Ne jotka ajavat kisaa mönkkäreillä asfalttiradoilla voivat varmasti antaa hyvinkin yksityiskohtaisia ohjeita ajolinjan muutoksista.
Tämä vähän niinkuin alustuksena tälle TL keskustelulle.
Jos jollakin on omakohtaisia kokemuksia yllättävistä tilanteista ja miten niistä on selvitty niin ei kun tänne vaan. Ne jotka ajavat kisaa mönkkäreillä asfalttiradoilla voivat varmasti antaa hyvinkin yksityiskohtaisia ohjeita ajolinjan muutoksista.
Tämä vähän niinkuin alustuksena tälle TL keskustelulle.
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Re: Turvallisen ajamisen niksit
Eipä ole ei mutta miten sen kertoisi mönkijäkansalle että tulisi ymmärretyksi.Ovlov kirjoitti:Tämä on taas vähän näitä kakspiipuisia asioita. Tuo painopisteen muutos riippuu täysin siitä, kuinka sielä koneen päällä käyttäytyy. Jos seisaalta ajava kuljettaja on ns. jäykkänä mönkijän suhteen eli vähän niinkuin patsas, joka on liimattu mönkijään, paino piste siirtyy ylemmäksi kuin istuttaessa. Jos taas seisova kuljettaja myötäilee koneen liikkeitä täydellisesti eli ns. pysyy jäykkänä maahan nähden, niin painopiste siiryy alemmaksi. Isoissa ja nopeissa kallistuksissa hyvä myötäily ei aina ole mahdollista, joten niissä seisaalta ajaminen voi nostaa painopistettä.kuu_ukkeli kirjoitti:Fysiikka on muuttunut sitten minun kouluaikojeni. Tällä tavalla tulee se ikiliikkujakin keksittyä.VIPER kirjoitti:Korjauksena tähän, että seisten ajaminen EI siirrä painopistettä ylemmäksi, vaikka se hullulta kuulostaakin. Silloin painopiste siirtyy astinlaudoille, jotka ovat painopisteen alapuolella. Ainoa ongelma tässä asennossa on painopisteen siirto. Mönkijän runko on siihen ihan liian leveä. Eli käytänössä toimii vain kaksipyöräisten kanssa.
Olipa taas melko hankalasti selitettynä, mutta pointti on siinä, että VIPERin viesti ei ollut aivan tuulesta temmattu.
Pyöräpuolella on yleisesti tiedossa ja painopisteen laskua suoritetaankin seisten monissa eri tapauksissa,
Parempi varmaa antaa asian olla ja jokainen tekee tavallaan.
Teorioiden mukaan ei mehiläinenkään pysty lentämään, mutta maailma on vaan ihmeellinen
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Re: Turvallisen ajamisen niksit
Moi,
Käytiin tänään emännän kanssa Mönkkärien Turvallisen ajon koulutus Jalo Suokkaan opastuksessa. Meidän taloudessa on vain yksi mönkijä, mutta se ei harjoitteiden suorittamista haitannut, tehtiin ne vuorotellen.
Me olemme molemmat aloittelevia mönkijäkuskeja joten kurssi oli mitä hyödyllisin, saatiin monenlaista niksiä ja käytännön harjoitetta, joilla harrastus sai aimo harppauksen eteenpäin turvallisuuden(kin) saralla. Tuli lisää varmuutta ja se "tää kone voi mennä nurin" pelkokin sai kyytiä tai ainakin lieveni sivuttaisissa rinne ja mäki ajeluissa joissa painopisteen oikea sijainti on avainasemassa. Sää oli synkistä ennusteista huolimatta aurinkoinen ja maastossa nuotion ääressä syödyt eväät maistuivat. Saatiin viettää laatuaikaa ja samalla hetkeksi hengähtää siitä lapsiperheen "arjesta". Tästä on hyvä jatkaa
Suosittelen kurssia kaikille aloittelijoille ja miksei harrastuksessa pitämmällekin ehtineille. Ei muuten ollenkaan huono tapa viettää päivää.
http://www.monkkarit.fi/
terv. Matti
Käytiin tänään emännän kanssa Mönkkärien Turvallisen ajon koulutus Jalo Suokkaan opastuksessa. Meidän taloudessa on vain yksi mönkijä, mutta se ei harjoitteiden suorittamista haitannut, tehtiin ne vuorotellen.
Me olemme molemmat aloittelevia mönkijäkuskeja joten kurssi oli mitä hyödyllisin, saatiin monenlaista niksiä ja käytännön harjoitetta, joilla harrastus sai aimo harppauksen eteenpäin turvallisuuden(kin) saralla. Tuli lisää varmuutta ja se "tää kone voi mennä nurin" pelkokin sai kyytiä tai ainakin lieveni sivuttaisissa rinne ja mäki ajeluissa joissa painopisteen oikea sijainti on avainasemassa. Sää oli synkistä ennusteista huolimatta aurinkoinen ja maastossa nuotion ääressä syödyt eväät maistuivat. Saatiin viettää laatuaikaa ja samalla hetkeksi hengähtää siitä lapsiperheen "arjesta". Tästä on hyvä jatkaa

Suosittelen kurssia kaikille aloittelijoille ja miksei harrastuksessa pitämmällekin ehtineille. Ei muuten ollenkaan huono tapa viettää päivää.
http://www.monkkarit.fi/
terv. Matti
_____________________________________________________________________
Loppilainen mönkijä
Loppilainen mönkijä