Turvallisen ajamisen niksit

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Turvallisen ajamisen niksit

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Kyllä sieltä astinlaudalta kampetta voi ajaa ilman tehostintakin. Toki tällainen tilanne on sitten kaikkien ohjekirjojen vastaista. Harrastaminen on joskus rajojen rikkomista ja välillä jopa itsensä. Silloin kaikki niksit on tarpeen.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
ToniR81

Re: Turvallisen ajamisen niksit

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Kun honda ei meinaa mennä kaupaksi niin tarvinnee alkaa kokeilemaan kaikenmailman jippoja =D Voi sitten kipseistä päästyä kertoa mikä ei ollut fiksua =D
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Turvallisen ajamisen niksit

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Perse tai polvi penkillä on ikuinen kiistelyn aihe mutta siihen on ratkaisu. Jokainen ajaa sillä ajotekniikalla jonka kokee itselleen mielekkääksi ja turvalliseksi, molemmat tavat on tukee tietynlaista ajotekniikkaa ja on osana sitä. Mä käytän molempia, mutta riskipaikoissa mulla on tärkeää päästä mönkijästä nopeasti eroon eli silloin ei ainakaan istuta.

Turvallisen ajon kolutuksen käyneenä mulla oli vaikea mieltää koulutuksessa käytettyjä ajotekniikoita ja Jörö loppupuheessa pitkitti mun piinaa pääsinkö edes läpi ajosuorituksista hyväksytysti... :lol:
Kylätason mönkijäkuski
Papukeppi
3WD
Viestit: 100
Liittynyt: 23 Tammi 2009 20:48

Re: Turvallisen ajamisen niksit

Viesti Kirjoittaja Papukeppi »

Moi!

MutaCanassani on neljä traktorin takarengasta, pikkuisen pienemmässä mittakaavassa tosin. Yksi varoitus niistä Can Amin ohjekirjan kahdestasadasta kolahtaa muhunkin. Älä "hujottele" raajojasi ulkopuolelle laitteen. Nuo traktorin renkaiden lavat ulkonevat sen tuuman renkaan sivuprofiilista ja saman verran lokareista. Kun olen ahtaassa tallissani kävellyt hipaisten renkaita mönkijäni ohi, olen huomannut, miten hanakasti nuo "lavat" ottavat lahkeeseeni :shock:

Kun olen lähijärven jäällä käynyt opiskelemassa mönkijälläajoa ja olen joutunut maastomallilla ajelemaan sen puoli kilometriä tiellä, olen vinkannut kädellä vasemmalle kääntymiseni, mutta jalalla oikealle kääntymiseni. Eli olen rikkonut tuota ulossojottamista! Pakko. Jos vauhtia on yli 30 km/h ja päästän peukaloni kaasulta, kiitos moottorijarrutuksen, vehkeeni lähtee noilla renkailla jäisellä tiellä nelipyöräluisuun :shock:

Niin, miksi ajan tiellä, enkä ole menossa tankkaamaan? Odottelen elämäni ensimmäisiä sakkoja :lol:

Papukeppi

Toki esim. ojanylityksessä tai rinneajossa ei ole vauhtia niin, että tuo ulos "hujottelu" olisi merkittävä vaaratekijä.

Jos oikein vakavasti otetaan, ei polvella ajo ole uloshujottelemista, mutta kuskin tasapainomielessä epävakaa tilanne!

En tiedä, olenko tosi mönkkärimies kun katson kuskin arvokkaammaksi, kuin mönksyn :lol:

Mönkkäreitä saa rahalla, mutta tällaista kusipäätä ei :lol:

Papukeppi

Aion opetella polvelta ajon. "Leftinä" jääkiekkomielessä, olen mielelläni oikealla polvellani, mutta tottakai tilanteen mukaan pitää opetella olemaan "right".

Papukeppi
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Turvallisen ajamisen niksit

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Nostetaanpa vaihteeksi framille tätä ansiokasta turvallisuusopasta.

http://www.tyotehoseura.fi/images/stori ... kaytto.pdf
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
eda
6WD
Viestit: 282
Liittynyt: 29 Loka 2010 10:43

Re: Turvallisen ajamisen niksit

Viesti Kirjoittaja eda »

Kypärän käyttöä korostettu viime aikojenkin uutisissa: http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artik ... ra/1907170 Hyvähän sitä olisi pitää.

Metsätöissä kypärää on hankala käyttää. Myös monissa muissa puuhissa kypärän aiheuttama katve hankaloittaa. Ei ole tullut pidettyä. Kesällä hiiripöllö oli niin tiukka naapuri, ettei silloin uskaltanut ilman kypärää tietyllä alueella liikkua. Talvipakkasilla aurauksissa on ollut käytössä.

Mönkijän varustelua voisi kehitellä siten, että tavaraboksi olisi riittävän jämäkkä ja antaisi hengitystilan kaatumistapauksissa. Silloin tukehtumiset saataisiin minimoitua.
Avatar
TATOU4S
6WD
Viestit: 481
Liittynyt: 28 Helmi 2013 10:03
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 550 eps +tatou

Re: Turvallisen ajamisen niksit

Viesti Kirjoittaja TATOU4S »

Tommonen jämäkkä tavara poksi olisi tietenkin ihan hyvä mutta minne on kadonnu ne tarakalle laitettavat turvakaaret. Sellainen oli ekassa mönkkärissä ja se pelasti monelta alle jäämiseltä ja siitä oli helppo nostaa mönkkäri takaisin renkailleen. Olihan se ruma viritelmä mutta hyvä olemassa. Enää en tarvi kun koitan ajaa niin että joka rengas osuu maahan yhtä aikaa.
atv mies
Tracks
Viestit: 1370
Liittynyt: 03 Marras 2010 17:49

Re: Turvallisen ajamisen niksit

Viesti Kirjoittaja atv mies »

Kaljat otetaan vasta ajon jälkeen. Päihtyneenä minkään ajoneuvon kuljettaminen ei ole turvallista.
eda
6WD
Viestit: 282
Liittynyt: 29 Loka 2010 10:43

Re: Turvallisen ajamisen niksit

Viesti Kirjoittaja eda »

Mastoon mukaan aina tasku- ja otsalamput. Varsinkin lumettomaan aikaan iltayöllä ei näe tehdä mitään ilman niitä.

Varasulakkeet on kova juttu. Niitä kannattaa olla mukana. Sama asia kuin ensiapupakkauksessa: käyttöä ei juuri ole, mutta yksikin kerta kymmeneen vuoteen riittää.
JiiVee
6WD
Viestit: 304
Liittynyt: 05 Tammi 2015 17:59
Mönkijä:: Ei ole enää

Re: Turvallisen ajamisen niksit

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Voin suositella jokaiselle mönkijämiehelle tai naiselle:
http://www.valostore.fi/tuote/led_lense ... cgod56gLjA

Lataus USB:llä ja valoteho ja akunkesto on varsin riittävä.
Napakka päässä ja koko on parempi kuin passeli!
donjohnsson
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 16 Syys 2005 17:03

Re: Turvallisen ajamisen niksit

Viesti Kirjoittaja donjohnsson »

eda kirjoitti:Mastoon mukaan aina tasku- ja otsalamput. Varsinkin lumettomaan aikaan iltayöllä ei näe tehdä mitään ilman niitä.
Jos mönkijää käyttää iltaisin/pimeällä ja lisävalaistukselle on tarvetta niin edullisin ja suht helppo ratkaisu on kyllä ylimääräiset led valot telineisiin kiinni.
Kun laittaa kunnon valot näkyy paremmin ulkopuolisille ja on kuin päivällä tekisi töitä (tai mönkisi). Sen verran hienosti kunnon ledit valaisevat tienoon pimeälläkin.
Ja tietysti ledien paras puoli on että vievät pirun vähän virtaa jota ei tunnetusti mönkijän akuissa ole loputtomiin.
Käppyrä
4WD
Viestit: 199
Liittynyt: 27 Elo 2016 19:52
Mönkijä:: Arctic Cat 550
Paikkakunta: Sln

Re: Turvallisen ajamisen niksit

Viesti Kirjoittaja Käppyrä »

Kun lähtee mönkijällä tai enskalla maastoon, niin kannattaa ilmoittaa luotettavalle kaverille tms minne menee ja suurin piirtein miten pitkään viipyy. Ajon jälkeen tietenkin ilmoitus että kaikki OK.
Jos sattuu joku tapaturma eikä pysty hälyttämään apua, niin tuolla menettelyllä saattaa säästää henkensä.
donjohnsson
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 16 Syys 2005 17:03

Re: Turvallisen ajamisen niksit

Viesti Kirjoittaja donjohnsson »

TATOU4S kirjoitti:Tommonen jämäkkä tavara poksi olisi tietenkin ihan hyvä mutta minne on kadonnu ne tarakalle laitettavat turvakaaret.
Näissä kai on se ongelma että itsetehdyt turvakaaret ei korvaa kypärää (kun tiellä ajetaan) vaikka monelle ajatuksena houkutteleva olisikin. Jos ei ole kaaret E hyväksytyt niin ovat kai jopa laittomat. Joskin kypärä kyllä kannattaa olla vaikka moiset kaaret olisi itse värkännytkin.
Jack796
3WD
Viestit: 65
Liittynyt: 10 Elo 2018 20:32
Mönkijä:: Can-am outlander 650 xt 2018
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Turvallisen ajamisen niksit

Viesti Kirjoittaja Jack796 »

Tarpeeksi jämäkkä turvakaari jotta sillä on merkitystä nostaa mönkijän painopistettä. normaalisti painopiste on kohtuu alhaalla. Noita kaaria ovat joskus ennen muinoin ihan tehdastekoisena asentaneet, mutta enemmän oli todettu olevan haittaa kuin hyötyä...
-18 Can-Am Outlander 650 xt abs, -06 407sw 3,0 v6 (155kw), -13 208 1,6vti (88kw), -92 Honda vfr 750f (74kw)
Vastaa Viestiin