Mikä ihme siinä kurassa viehättää?

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
Syntax Error?
3WD
Mönkijä:: Polaris XP 850

Mikä ihme siinä kurassa viehättää?

Viesti Kirjoittaja Syntax Error? »

Minua on aina ihmetyttänyt, miksi ihmeessä mönkkäri täytyy upottaa johonkin mutakuoppaan tai suohon ihan tahallaan ajamalla. Monet kerrat on nähty etukäteen, että tuosta ei voi mitenkään mennä. Silti monien täytyy ajaa samaan monttuun laite satulaa myöten ja pyytää sitten muiden apua tullakseen sieltä ylös. Jos kerran itse ajat sen sinne, niin tule sieltä itse ylös äläkä vaivaa muita vinssauspyynnöillä.

Kerran yhdellä porukalla meni n. 300m matkaan pari tuntia ja käytännössä vinssillä koko matka ja itse olivat kainaloita myöten kurassa. Katteet hajoilivat, vettä ja kuraa koneisiin sisälle ja kauheita käyntihäiriöitä. Me muut sen sijaan ajelimme samaan aikaan kymmeniä kilometrejä upeita metsäpolkuja ja reittejä ja nautimme AJAMISESTA ilman että jotakuta täytyy kokoajan odottaa tai pelastaa jostain kiipelistä.

Minulla mönkijä on ajamista varten, kertokaa te mutaan mieltyneet mikä siinä viehättää.
edu
Eduraattori

Re: Mikä ihme siinä kurassa viehättää?

Viesti Kirjoittaja edu »

Syntax Error? kirjoitti:Minua on aina ihmetyttänyt, miksi ihmeessä mönkkäri täytyy upottaa johonkin mutakuoppaan tai suohon ihan tahallaan ajamalla.

Katteet hajoilivat, vettä ja kuraa koneisiin sisälle ja kauheita käyntihäiriöitä.

Voin helpostikin kertoa syyt tohon;

-osamaksulla ostaminen on niin helppoa
-pankista on saanut lainaa liian halvalla korolla
-laitteet on liian halpoja
-lapsellisuus
-omien ja koneen rajojen kokeilu
-palkat ovat nousseet nousukauden aikana viime vuosina 4-20%
-näyttämisen halu muille
-tyhmyys
-ei ole muuta tekemistä

Samoista syistä autoa vaihdetaan kerran vuodessa, lapsille ostetaan uudet fillarit joka kevät, uudet parituhatta maksavat mopot jokaiselle 15 vuotiaalle, kotoa lähteville nuorille asunto opiskelupaikkakunnalta, ylimääräistä evästä kärrytolkulla, joka sitten kannetaan roskikseen jne.

Siinä vastaus, iteppähän kysyit.
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä

http://velkakello.fi/

"Ne bis in idem"
JaMaHi
6WD
Mönkijä:: YAMAHA Grizzly 700 FI SE MR
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaMaHi »

HA HA HAAAA :D :D :D !!!!

Jos sitä ei ymmärrä, on ihan turha kysellä.
Meilläki akka ihmettelee että mksi kelkalla pitää ajaa kesällä järvessä,
ku se ei ole tehty sitä varten!
Ajele sinä vaan metsäpolkuja ja nauti siitä.
Meillä on auto sitävarten että voi ajaa siellä missä muutkin.

Ja missähän muuten on sellainen paikka mistä ei varmasti pääse, johon on joku ajanut??
Kirkkoharjussa???

Ja noi edun perustelut vaikuttais olevan vaan ihan hänen omia syitään!
Liikaa on sopivasti!!!

http://kuvablogi.com/blog/5356/ -Kuvia pääasiassa pärisevistä. Päivitetty 9.8.08
edu
Eduraattori

Viesti Kirjoittaja edu »

JaMaHi kirjoitti:Ja noi edun perustelut vaikuttais olevan vaan ihan hänen omia syitään!

Saattaa ollakin, on kuitenkin mahdollista, että joku muukin löytää listasta edes yhden itselleenkin sopivan?

Vastaukseni oli siis kysymykseen; miksi laitteet on upotettava satulaa myöden suohon tai veteen tai miksi tahallaan rikottava jossain louhikossa?

Ajon aikana kuraantunut laite sinällään puhdistuu pesurilla varsin helposti.
Tietenkään kritiikkini ei kohdistu siihen.

"Ne bis in idem"
Logibear
Tracks
Mönkijä:: Grizzly 700 -07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Logibear »

Itse nautin myös enemmän ajamisesta kuin upottelusta. Kurassa sinänsä ei paljon mikään viehätä mutta kuuluu maastoajoon yhtenä elementtinä. Edun listalta allekirjoitan seuraavat omalta kohdalta:

- lapsellisuus
- omien ja koneen rajojen kokeilu
- tyhmyys
Bliz
6WD
Mönkijä:: BRP Outlander 800 EFi

Viesti Kirjoittaja Bliz »

Toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä...eikai siihen muuta tarvitse sanoa...
"Läski" BRP outlander 800 EFi
juniorijussi
Tracks
Mönkijä:: Honda Foreman 500 Fe 2012
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juniorijussi »

Elämässä täytyy olla haasteita muuallakin kuin kotona :lol:

Itse en hirveästi kuraupotuksista välitä saatikka mönkijällä uimisesta kun siihenkin on taas omat laitteensa.
Mutta aika usein kun on esim. mönkijätapahtuma jossain ja sinne on tehty tietty reitti niin tokihan se reitti pyritään ajamaan läpi ja katsotaan kuka osaa ajaa ja miten laitteet kulkee eli kyse on jonkinlaisesta kilpailuvietistäkin jne.. Tosimies ei oikaise :roll:
Tuota amerikkalaista touhua en ole koskaan ymmärtänyt ,että ajetaan 100km jonnekin ja kaikki kokoontuu rypemään samaan kuralätäkköön.
Kaikki ihmiset olemme erillaisia ja jokaista viehättää eri asiat.

Ihmiset haluaa tehdä jotain erillaista.Tulee hyva fiilis kun onnistuu jossain.
Vaihtelu virkistää mönkijäasioista kun puhutaan. :lol:
T.JJ
Linhai CUV 800 4x4 Perkins Diesel 2016
Honda Foreman 500 2012
jofa78
4WD

Viesti Kirjoittaja jofa78 »

Miksi lapset tykkää leikkiä kuralätäköissä ?
Ehkä se on hauskaa.
Itse kierrän kuralammikot koska crossimalli huonosti kulkee suossa ja lätäköissä eikä ole varaa turhaan korjailla kosteusvaurioita
Koheltaja
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mönkiminen on laji josta löytyy jokaiselle jotakin, vielä kun samanhenkiset ajokumppanit kohtaa toisensa niin päivä kuluu rattoisasti. Oltiin sitten matkareitillä tai mujukuopassa niin hauskaa on kunhan on oikeat harrastajat oikeassa paikassa, tällä tarkoitan sitä että ei kannata tehdä mönkijällään mitään vastenmielistä.

Mulla noi upotukset ja väkisin jostain paikasta meneminen kuuluu niihin vastenmielisiin tekemisiin. Ehkä se johtuu siitä että olen edelleen persaukinen harrastaja jolla ei ole varaa rikkoa 17000€ laitetta ihan siitä syystä kun se on jonkun mielestä hauskaa. Mulle eräs kaveri aikoinaan sanoi että hänellä ei ikinä olisi varaa laittaa tuollaista summaa kömpijään kiinni, tokaisin takaisin että mulla ei ole ikinä varaa hajottaa laitteita joka mettäreissulla ja viedä pajalle korjattavaksi. Mielelläni upottelisin ja raiskaisin katteita kivikkoa vasten kun joku muu hoitaisi pesut, korjaukset ja kulut. Silloin kun ei tarvii välittää mistään mitään, vähän kuin lainapelillä ajelisi... :twisted:

Pohjimiltani olen liikkuvaa sorttia ja en jaksa nysvätä kauaa samassa paikassa joten lätäkön tutkiminen ei muutenkaan ole mun juttu. Mielummin ajelen vaikka yksin letkeitä polkuja, välillä kovempaa ja toisinaan hiljempaa, ihan vaan maisemia katellen ja ajamisesta nautiskellen, toisinaan nappaisen kypärän päästä ja kuuntelen mitä luonto meille kuiskii samalla kun keittää nokisumpit. Se on mun juttu, ei laitteen huonoon kuntoon saattaminen.

Jokainen tekee omaisuudellaan juuri mitää haluaa ja se kaikille suotakoot. Jos saa kiksejä upotuksista ja se on jonkun juttu niin mikäpäs siinä, pääasia on että kuski on mieleisessä eikä vastenmielisessä paikassa.

Säälittävää sitten on se että maristaan laitteen hajoamisista ja siitä kun mikään ei kestä mitään, ehkä hardcore käyttö vaatii myös hadrcore huolenpitoa ajokin osalta. Myös naurattaa kerpeleesti kun vuoden vanhaa raiskatun näköistä peliä tarjotaan vaihdossa ja siitä pitäisi saada sama hyvityshinta kuin hyvällä pidolla olleesta, raiskaamattomasta kömpijästä.

Jokainen tyylillään ja lompuukin paksuuden mukaan, kaikille löytyy taatusti mieleinen kolo tai polku missä viettää aikaa :D
Kylätason mönkijäkuski
edu
Eduraattori

Viesti Kirjoittaja edu »

Nyt on tullut jo niin monta postausta ajokalustoa säästävän ja maltillisen ajamisen puolesta, jotta on perkiisi ellei kukaan herää ja ota kantaa mönkijätrial'in ja sukellusveneilyn puolesta.

"Ne bis in idem"
Polle_AWD
6WD

Viesti Kirjoittaja Polle_AWD »

Yhdyn Koheltajan sanoihin. Ei mullakaan ole varaa tahallaan rikkoa laitetta. Eikä yksinkertaisesti luonne kestä sitä tahallaan hajottamista. Mä olen ollu aina semmonen että vehkeet on puhtaana ja niistä pidetään huolta.
Suolla, märät paikat, ojat yms. on mukavia juuri sen haastavuuden takia. Mut en mä aja sitä sinne jos tiedän että siellä ollaan ja syvällä. Vedessä tulee ajettua ihan sen takia että vehje huuhtoutuu. Kiva laittaa kampe talliin puhtaan odottamaan seuraavaa reissua. 8)
Can Am Renegade 1000 ABS
EX: Polaris 850XP 2015
EX: Polaris 550XP EPS Stealth Black 2009
EX: Polaris Sportsman 500 EFI H.O.
EX: Polaris Hawkeye 300
jr
Tracks

Viesti Kirjoittaja jr »

Mie kyllä tykkään kurassa painella, onko sitte jääny lapsena liian vähiin moinen, tiedä sitä. Vai kentiäs lapsuudessa tullu leikittyä liikaakin kurassa, eikä nykysellään enää kehtaa touhuta sateiden jälkeen purojen parissa. Hulluks luulisivat.

Haasteita pitää olla, mutta rajansa toki kaikella meikäläiselläkin. Vaan eipä ole pakko ollu mennä mihinkään pahaan paikkaan missään tapahtumassa, aina voi kiertää. Kuulun vissiin myös koulukuntaan, jossa auto/mönkijä kulkee eteenpäin vaikkei se kiiltäisikään, mitä sen ulkonäön väliä, kun ny ei syty palamaan.

Jostain se vaan kumpuaa into ja yritys ku kuramontun näkee... sairasta, ehkä.
qaw
6WD
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
Viesti:

Viesti Kirjoittaja qaw »

Juu eikun taas sitä suvaitsevaisuutta vaan peliin. Tässä harrastuksessa on tilaa kaikille :)

Itse taidan olla sitten väliinputoaja. Kyllä sitä voi rapakoissa ja kivikoissa ajella. Mutta siinä vaiheessa kun on vaarana kaataa värkki, rikkoa jotain menemällä väkisin liian ahtaasta paikasta tai uittaa variaattori tai jopa moottori niin järki sanoo stop. Mielelläni annan muiden mennä ensin ja punnitsen sitten lähdenkö perään vai naureskelenko vierellä kun kaveri on nivusia myöten kuraojassa :D

Se peseminen on kyllä niin &%¤&%¤ että olis kiva olla joku parikyt senttiä syvä kovapohjainen lutakko jossa vesi vaihtuu.
edu
Eduraattori

Viesti Kirjoittaja edu »

qaw kirjoitti:Juu eikun taas sitä suvaitsevaisuutta vaan peliin.

Mitä ihmeen suvaitsevaisuutta kaipaat, jos ihmiset täällä esittävät erilaisista ajotyyleistä omia mielipiteitään kaikessa rauhassa; onko se mielestäsi suvaitsemattomuutta? Minusta ei ole.
Suvaitsevakin ihminen voi esittää omia, kärkeviä ja jopa eriäviäkin mielipiteitä ja silti suvaita ihan mitä vaan.

Minä esimerkiksi suvaitsen oikeastaan ihan minkälaista ajamista hyvänsä, kunhan se tehdään omalla laitteella ja muita ihmisiä häiritsemättä, siltikin voin kirjoittaa viiltävääkin analyysiä sellaisen toiminnan järkevyydestä.
Suvaitsen kuitenkin.
Viimeksi muokannut edu, 23 Loka 2008 20:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

"Ne bis in idem"
qaw
6WD
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
Viesti:

Viesti Kirjoittaja qaw »

edu kirjoitti:Mitä ihmeen suvaitsevaisuutta kaipaat, jos ihmiset täällä esittävät erilaisista ajotyyleistä omia mielipiteitään kaikessa rauhassa; onko se mielestäsi suvaitsemattomuutta? Minusta ei ole.
Suvaitsevakin ihminen voi esittää omia ja jopa eriäviäkin mielipiteitä.
Sitä ettei oltais aina kritisoimassa muiden tekemisiä niinkuin se olis jotenkin itseltä pois.
Vastaa Viestiin