Kaikenlisäksi kulutus nousee ja tehot tippuu alemmas.

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/20 ... 911199/139
En ole polttoaineasiantuntija, mutta mistäs tämä takavalojuttu sai alkunsa? LED:t ei mitenkään tehosyöppöjä, joten ei siinä polttoainettakaan säästy, vaikka ne jättäisi sammuksiin.hape kirjoitti: Onhan se hyvä tuo päästöjen vähentäminen mutta tämä taas kuuluu samaan sarjaan autojen takavalojen poistumisen kanssa jonka EU on myös säätänyt pienemmän kulutuksen toivossa.
http://www.taloussanomat.fi/liikenne/20 ... 911199/139
Sepä se kun sitä säästä ei edes todeisuudessa tule. Mutta totta tosiaan vaikka hullulta tuntuu niin EU direktiivi on kieltämässä olikose nyt 7/10 rekisteröityjen autojen takavalot. Ja nimenomaan kulutuksen varjolla. Kun sais mun mielestä olla hehkut edelleenkin niin pysys sulana eikä ois niin lumen peitossa. Mutta menee varmaankin off topiciksi tämä valo homma. Tuo vaan kovasti kiinnostaa tuo bensan kohtalo. Toivottavasti tekevät järkeviä päätöksiä.Roosa999 kirjoitti: En ole polttoaineasiantuntija, mutta mistäs tämä takavalojuttu sai alkunsa? LED:t ei mitenkään tehosyöppöjä, joten ei siinä polttoainettakaan säästy, vaikka ne jättäisi sammuksiin.
Jos takavalot meinataan kieltää, niin mistä nuo virkaintoisimmat tinanapit sitten kitisee jos lain voimalla on takavalot pimeet. Kai ne siirtyy sitten katsomaan että venttiilihatut on puhtaat ja oikealla kireydellä, toivottavasti EU määrittelee jonkun kiristysmomentin sitten hatuille niin ei pääse mielialan/pärstäkertoimen mukaan sakottamaan hattujen yli/ali kireydestä.hape kirjoitti: ..Mutta totta tosiaan vaikka hullulta tuntuu niin EU direktiivi on kieltämässä olikose nyt 7/10 rekisteröityjen autojen takavalot. Ja nimenomaan kulutuksen varjolla...
En muista tarkemmin mistä tuon luin, Kuitenkin se oli joku TM-lehden vanhempi painos. Oisko joku 09 vuoden lehti.Roosa999 kirjoitti:Pakko vielä kysyä lähdettä?
Siis missä EU-direktiiviehdotuksessa moinen tullaan kieltämään pimeässä pohjolassasekä manjana-maassa?
hape kirjoitti:Ensivuonna 2011 tullee markkinoille nämä uudet biopolttoaineet ystävämme EU:n toimesta. Moniin autoihin ei passaa laittaa tuota bioetanolia yli 5% sen syövyttävän vaikutuksen takia, mutta E10 sisältää n.10% etanolia ja E85 85%. Mm mihinkään bensamersuun ei nuo passaa. Miten lie mönkkärien laita? Kestääkö koneet uusia polttoainelaatuja? Hullulta tuntuu kun voidaan tuommosia päätöksiä tehdä pienellä varotusajalla.
Kaikenlisäksi kulutus nousee ja tehot tippuu alemmas.Ja hinta ilmeisesti nousee. Fiksua porukkaa. Onhan se hyvä tuo päästöjen vähentäminen mutta tämä taas kuuluu samaan sarjaan autojen takavalojen poistumisen kanssa jonka EU on myös säätänyt pienemmän kulutuksen toivossa.
http://www.taloussanomat.fi/liikenne/20 ... 911199/139
Miksi näin? Siis E85:sta ei saisi käyttää normaali bensa-autossa? Eikös tuossa kumminkin ole verot mukana kuten bensassakin? Eli jos tuolla toimii, niin ei saisi käyttää? Flexifueleita kuitenkin verotetaan täysin samaan tapaan mitä bensa-autoja.motocoyote kirjoitti: Omaa intoni ajella ruotsalaisella E85:lla jatketulla bensalla koki kolauksen kun tajusin että jos jään siitä kiinni viranomaisille, tulee autolle rangaistusluontoista käyttömaksua 330€/päivä..
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ekoauto-2006-valittuRiisimies kirjoitti:Miksi näin? Siis E85:sta ei saisi käyttää normaali bensa-autossa? Eikös tuossa kumminkin ole verot mukana kuten bensassakin? Eli jos tuolla toimii, niin ei saisi käyttää? Flexifueleita kuitenkin verotetaan täysin samaan tapaan mitä bensa-autoja.motocoyote kirjoitti: Omaa intoni ajella ruotsalaisella E85:lla jatketulla bensalla koki kolauksen kun tajusin että jos jään siitä kiinni viranomaisille, tulee autolle rangaistusluontoista käyttömaksua 330€/päivä..
Kyllähän tuota on monilla tankissa niillä onnellisilla alueilla missä sitä myydään. Tuolla kun saa kivasti lisää voimaa. Tietty vaatii säädöt ja yleensä päivitystä "bensapuolelle".
2006 vuonna kun tuo artikkeli ilmestyi, ei E85:sta olut Suomessa mynnissä. Silloin siinä ei myöskään ollut veroa mukana. Nyt tilanne on toinen. Vaikea kuvitella, että sen käytöstä pitäisi tuo vero maksaa, mutta kaikkihan on mahdollista suomessamotocoyote kirjoitti:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ekoauto-2006-valittu
"Polttoainemaksu maksuunpannaan, jos dieselmoottorilla varustetussa ajoneuvossa käytetään dieselöljyä lievemmin verotettua polttoainetta tai jos bensiiniä käyttämään tarkoitettua ajoneuvoa käytetään moottoribensiiniä lievemmin verotetulla polttoaineella. Polttoainemaksua on suoritettava myös silloin, kun ajoneuvossa käytetään polttoaineena nestekaasua, maakaasua tai muuta näihin rinnastettavaa kaasumaista polttoainetta."
http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Polttoain ... eminen.htm
3§, 6§ ja 9§
Ilmeisesti häkäpönttöautolla sais ajella ihan vapaasti...
Näinpä juuri, tässä sarvikuonojen maassa ihan kaikki on mahdollista.Riisimies kirjoitti:2006 vuonna kun tuo artikkeli ilmestyi, ei E85:sta olut Suomessa mynnissä. Silloin siinä ei myöskään ollut veroa mukana. Nyt tilanne on toinen. Vaikea kuvitella, että sen käytöstä pitäisi tuo vero maksaa, mutta kaikkihan on mahdollista suomessamotocoyote kirjoitti:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ekoauto-2006-valittu
"Polttoainemaksu maksuunpannaan, jos dieselmoottorilla varustetussa ajoneuvossa käytetään dieselöljyä lievemmin verotettua polttoainetta tai jos bensiiniä käyttämään tarkoitettua ajoneuvoa käytetään moottoribensiiniä lievemmin verotetulla polttoaineella. Polttoainemaksua on suoritettava myös silloin, kun ajoneuvossa käytetään polttoaineena nestekaasua, maakaasua tai muuta näihin rinnastettavaa kaasumaista polttoainetta."
http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Polttoain ... eminen.htm
3§, 6§ ja 9§
Ilmeisesti häkäpönttöautolla sais ajella ihan vapaasti...
motocoyote kirjoitti:Näinpä juuri, tässä sarvikuonojen maassa ihan kaikki on mahdollista.Riisimies kirjoitti:2006 vuonna kun tuo artikkeli ilmestyi, ei E85:sta olut Suomessa mynnissä. Silloin siinä ei myöskään ollut veroa mukana. Nyt tilanne on toinen. Vaikea kuvitella, että sen käytöstä pitäisi tuo vero maksaa, mutta kaikkihan on mahdollista suomessamotocoyote kirjoitti:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ekoauto-2006-valittu
"Polttoainemaksu maksuunpannaan, jos dieselmoottorilla varustetussa ajoneuvossa käytetään dieselöljyä lievemmin verotettua polttoainetta tai jos bensiiniä käyttämään tarkoitettua ajoneuvoa käytetään moottoribensiiniä lievemmin verotetulla polttoaineella. Polttoainemaksua on suoritettava myös silloin, kun ajoneuvossa käytetään polttoaineena nestekaasua, maakaasua tai muuta näihin rinnastettavaa kaasumaista polttoainetta."
http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Polttoain ... eminen.htm
3§, 6§ ja 9§
Ilmeisesti häkäpönttöautolla sais ajella ihan vapaasti...
[foliohattu]
(Valmistelevat vielä suurta "lisätuloerää" valtiolle, odottavat että E85:sta käytetään tarpeeksi laajalti ja alkavat tekemään polttoainetarkistuksia joissa saadaan määrätä mahdollisimman monelle auton omistajalle jokaista auton omistuspäivää kohti 330€ rangaistusmaksu...)
[/foliohattu]![]()
3 §
Polttoainemaksu
"Polttoainemaksu maksuunpannaan, jos dieselmoottorilla varustetussa ajoneuvossa käytetään dieselöljyä lievemmin verotettua polttoainetta tai jos bensiiniä käyttämään tarkoitettua ajoneuvoa käytetään moottoribensiiniä lievemmin verotetulla polttoaineella Polttoainemaksua on suoritettava myös silloin, kun ajoneuvossa käytetään polttoaineena nestekaasua, maakaasua tai muuta näihin rinnastettavaa kaasumaista polttoainetta.
Polttoainemaksu kannetaan myös, jos ajoneuvossa käytetään osittain 1 momentin mukaisesti polttoainemaksun aiheuttavaa polttoainetta. Polttoainemaksua ei kanneta ajoneuvoista, jotka perustuvat muun moottoritekniikan kuin polttomoottorin käyttöön.
Polttoainemaksu kannetaan maksuvelvollisuuden aiheuttavan polttoaineen käytön estämiseksi. Maksuvelvollisuuden aiheuttavan polttoaineen käyttö ajoneuvoissa on kielletty."
Näin sanoo laki, ja E85 on 95E:tä lievemmin verotettu.
Se miten tuota lakia tulkitaan, on sitten ihan toinen asia, ja niin kauan kuin lakiteksti ei muutu, ei kannata "kokeilla kepillä jäätä".
Suomen viranomainen on tunnetusti mielivaltainen, ja huonona päivänä joku sinuun v*ttuuntunut viranomainen saattaa keksiä määrätä E85:n käytöstä tuon 330€ rangaistusveron, koska lakiteksti sen mahdollistaa..