Sivu 1/7
E10 ja E85 biobensat
Lähetetty: 18 Helmi 2010 18:34
Kirjoittaja hape
Ensivuonna 2011 tullee markkinoille nämä uudet biopolttoaineet ystävämme EU:n toimesta. Moniin autoihin ei passaa laittaa tuota bioetanolia yli 5% sen syövyttävän vaikutuksen takia, mutta E10 sisältää n.10% etanolia ja E85 85%. Mm mihinkään bensamersuun ei nuo passaa. Miten lie mönkkärien laita? Kestääkö koneet uusia polttoainelaatuja? Hullulta tuntuu kun voidaan tuommosia päätöksiä tehdä pienellä varotusajalla.
Kaikenlisäksi kulutus nousee ja tehot tippuu alemmas.

Ja hinta ilmeisesti nousee. Fiksua porukkaa. Onhan se hyvä tuo päästöjen vähentäminen mutta tämä taas kuuluu samaan sarjaan autojen takavalojen poistumisen kanssa jonka EU on myös säätänyt pienemmän kulutuksen toivossa.
http://www.taloussanomat.fi/liikenne/20 ... 911199/139
Re: E10 ja E85 biobensat
Lähetetty: 18 Helmi 2010 18:47
Kirjoittaja Roosa999
En ole polttoaineasiantuntija, mutta mistäs tämä takavalojuttu sai alkunsa? LED:t ei mitenkään tehosyöppöjä, joten ei siinä polttoainettakaan säästy, vaikka ne jättäisi sammuksiin.
Re: E10 ja E85 biobensat
Lähetetty: 18 Helmi 2010 19:00
Kirjoittaja Sandman1
Eikös etanoli ole moottorissa oikein säädettynä jopa tehokkaampaa kuin vanha pensa...
Suurin ongelma taitaa olla noiden etanolien kanssa kumitiivisteiden stefojen ja o-renkaiden hapertuminen jonka takia niitä ei suositella käytettävän vanemmissa autoissa. Ja tietenkään tuo E85 ei toimi normaaleissa bensa-autoissa.

Re: E10 ja E85 biobensat
Lähetetty: 18 Helmi 2010 19:28
Kirjoittaja hape
Roosa999 kirjoitti:
En ole polttoaineasiantuntija, mutta mistäs tämä takavalojuttu sai alkunsa? LED:t ei mitenkään tehosyöppöjä, joten ei siinä polttoainettakaan säästy, vaikka ne jättäisi sammuksiin.
Sepä se kun sitä säästä ei edes todeisuudessa tule. Mutta totta tosiaan vaikka hullulta tuntuu niin EU direktiivi on kieltämässä olikose nyt 7/10 rekisteröityjen autojen takavalot. Ja nimenomaan kulutuksen varjolla. Kun sais mun mielestä olla hehkut edelleenkin niin pysys sulana eikä ois niin lumen peitossa. Mutta menee varmaankin off topiciksi tämä valo homma. Tuo vaan kovasti kiinnostaa tuo bensan kohtalo. Toivottavasti tekevät järkeviä päätöksiä.

Re: E10 ja E85 biobensat
Lähetetty: 18 Helmi 2010 19:56
Kirjoittaja Roosa999
Pakko vielä kysyä lähdettä?
Siis missä EU-direktiiviehdotuksessa moinen tullaan kieltämään pimeässä pohjolassasekä manjana-maassa?
Re: E10 ja E85 biobensat
Lähetetty: 18 Helmi 2010 20:08
Kirjoittaja Pate05
Tällaisen jutun löysin takavaloista.
Aamulehden juttu
Re: E10 ja E85 biobensat
Lähetetty: 18 Helmi 2010 20:08
Kirjoittaja Pikkarainen
hape kirjoitti:
..Mutta totta tosiaan vaikka hullulta tuntuu niin EU direktiivi on kieltämässä olikose nyt 7/10 rekisteröityjen autojen takavalot. Ja nimenomaan kulutuksen varjolla...
Jos takavalot meinataan kieltää, niin mistä nuo virkaintoisimmat tinanapit sitten kitisee jos lain voimalla on takavalot pimeet. Kai ne siirtyy sitten katsomaan että venttiilihatut on puhtaat ja oikealla kireydellä, toivottavasti EU määrittelee jonkun kiristysmomentin sitten hatuille niin ei pääse mielialan/pärstäkertoimen mukaan sakottamaan hattujen yli/ali kireydestä.
Kun vaan osais hienoja ja voimakkaita kirosanoja kiroamaan osan suomen päättäjistä (99,9%) koko EU:n. Niin järjettömiä päätöksiä tulee välistä että.
Kaippa ne seuraavaksi keksii routaveron tms, joka talvi teet ilmoituksen 4 kappaleena joista yksi pitää täyttää saamenkielellä kuinka syvälle on routa mennyt ja sen mukaan maksat, ja minimi veloitus on millintuhannesosa.

Re: E10 ja E85 biobensat
Lähetetty: 18 Helmi 2010 22:57
Kirjoittaja kokki
EIkös se niin ollut, että ysikasia tulee saamaa viel aika monta vuotta ja että pistoolien määrä vaan lisääntyy kovasti asemilla.
Re: E10 ja E85 biobensat
Lähetetty: 19 Helmi 2010 15:21
Kirjoittaja hape
Roosa999 kirjoitti:Pakko vielä kysyä lähdettä?
Siis missä EU-direktiiviehdotuksessa moinen tullaan kieltämään pimeässä pohjolassasekä manjana-maassa?
En muista tarkemmin mistä tuon luin, Kuitenkin se oli joku TM-lehden vanhempi painos. Oisko joku 09 vuoden lehti.
Re: E10 ja E85 biobensat
Lähetetty: 19 Helmi 2010 18:26
Kirjoittaja motocoyote
hape kirjoitti:Ensivuonna 2011 tullee markkinoille nämä uudet biopolttoaineet ystävämme EU:n toimesta. Moniin autoihin ei passaa laittaa tuota bioetanolia yli 5% sen syövyttävän vaikutuksen takia, mutta E10 sisältää n.10% etanolia ja E85 85%. Mm mihinkään bensamersuun ei nuo passaa. Miten lie mönkkärien laita? Kestääkö koneet uusia polttoainelaatuja? Hullulta tuntuu kun voidaan tuommosia päätöksiä tehdä pienellä varotusajalla.
Kaikenlisäksi kulutus nousee ja tehot tippuu alemmas.

Ja hinta ilmeisesti nousee. Fiksua porukkaa. Onhan se hyvä tuo päästöjen vähentäminen mutta tämä taas kuuluu samaan sarjaan autojen takavalojen poistumisen kanssa jonka EU on myös säätänyt pienemmän kulutuksen toivossa.
http://www.taloussanomat.fi/liikenne/20 ... 911199/139
Ainakin omat Opeliksit on kulkeneet ihan kohtuudella vielä 50/50 etanoli-bensaseoksella, eikä 20% seosta huomaa vielä edes käynnistä (50/50 seoksella esiintyi pätkimistä ja kylmäkäynnistys oli vaikeampaa).
Joten, ainakaan minua ei huolestuta tuo 10% etanolimäärä.
Puristussuhteesta taas riippuu miten käy tehojen kanssa, E85:n oktaani on 106, joten ruttua voidaan laittaa koneeseen enemmän. Esim Koenigsegg CCRX kehittää etanolilla enemmän tehoa kuin ysivitosella. Olikohan 1018hv vs. 900hv..
E85 energiasisältö on n. 35% pienempi kuin 95:sen, joten sitä kuluu reilusti enemmän..
Omaa intoni ajella ruotsalaisella E85:lla jatketulla bensalla koki kolauksen kun tajusin että jos jään siitä kiinni viranomaisille, tulee autolle rangaistusluontoista käyttömaksua 330€/päivä..
E: Jaa, ne idiootit tosiaankin ovat oikeasti hävittämässä takavaloja
E2: On ehkä vähän kärjistettyä sanoa DRL systeemistä takavalojen poistajana, eihän kyseessä ole kuin päiväsaikaan tarpeeksi kirkkaassa päivänvalossa toimiva systeemi --> valoisuus laskee ja valot syttyvät. Nehän palavat talvella melkein normaalisti, ja jarruvalothan toimivat ihan normaalisti..
Joka ei auton perää heijastimineen päivänvalossa näe ilman takavaloja, niin saa mun mielestä mennä vaikka taksilla, sellaisen kuskin kyydissä joka ne edellä menevät näkee.
Re: E10 ja E85 biobensat
Lähetetty: 20 Helmi 2010 13:09
Kirjoittaja Riisimies
motocoyote kirjoitti:
Omaa intoni ajella ruotsalaisella E85:lla jatketulla bensalla koki kolauksen kun tajusin että jos jään siitä kiinni viranomaisille, tulee autolle rangaistusluontoista käyttömaksua 330€/päivä..
Miksi näin? Siis E85:sta ei saisi käyttää normaali bensa-autossa? Eikös tuossa kumminkin ole verot mukana kuten bensassakin? Eli jos tuolla toimii, niin ei saisi käyttää? Flexifueleita kuitenkin verotetaan täysin samaan tapaan mitä bensa-autoja.
Kyllähän tuota on monilla tankissa niillä onnellisilla alueilla missä sitä myydään. Tuolla kun saa kivasti lisää voimaa. Tietty vaatii säädöt ja yleensä päivitystä "bensapuolelle".
Re: E10 ja E85 biobensat
Lähetetty: 20 Helmi 2010 14:11
Kirjoittaja motocoyote
Riisimies kirjoitti:motocoyote kirjoitti:
Omaa intoni ajella ruotsalaisella E85:lla jatketulla bensalla koki kolauksen kun tajusin että jos jään siitä kiinni viranomaisille, tulee autolle rangaistusluontoista käyttömaksua 330€/päivä..
Miksi näin? Siis E85:sta ei saisi käyttää normaali bensa-autossa? Eikös tuossa kumminkin ole verot mukana kuten bensassakin? Eli jos tuolla toimii, niin ei saisi käyttää? Flexifueleita kuitenkin verotetaan täysin samaan tapaan mitä bensa-autoja.
Kyllähän tuota on monilla tankissa niillä onnellisilla alueilla missä sitä myydään. Tuolla kun saa kivasti lisää voimaa. Tietty vaatii säädöt ja yleensä päivitystä "bensapuolelle".
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ekoauto-2006-valittu
"Polttoainemaksu maksuunpannaan, jos dieselmoottorilla varustetussa ajoneuvossa käytetään dieselöljyä lievemmin verotettua polttoainetta tai jos bensiiniä käyttämään tarkoitettua ajoneuvoa käytetään moottoribensiiniä lievemmin verotetulla polttoaineella. Polttoainemaksua on suoritettava myös silloin, kun ajoneuvossa käytetään polttoaineena nestekaasua, maakaasua tai muuta näihin rinnastettavaa kaasumaista polttoainetta."
http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Polttoain ... eminen.htm
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031280
3§, 6§ ja 9§
Ilmeisesti häkäpönttöautolla sais ajella ihan vapaasti...
E: Lisäsin tuon Finlexin linkin jonka mielestäni lisäsin jo aikaisemminkin, mihin lie sitten hävisi..
Re: E10 ja E85 biobensat
Lähetetty: 22 Helmi 2010 14:28
Kirjoittaja Riisimies
motocoyote kirjoitti:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ekoauto-2006-valittu
"Polttoainemaksu maksuunpannaan, jos dieselmoottorilla varustetussa ajoneuvossa käytetään dieselöljyä lievemmin verotettua polttoainetta tai jos bensiiniä käyttämään tarkoitettua ajoneuvoa käytetään moottoribensiiniä lievemmin verotetulla polttoaineella. Polttoainemaksua on suoritettava myös silloin, kun ajoneuvossa käytetään polttoaineena nestekaasua, maakaasua tai muuta näihin rinnastettavaa kaasumaista polttoainetta."
http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Polttoain ... eminen.htm
3§, 6§ ja 9§
Ilmeisesti häkäpönttöautolla sais ajella ihan vapaasti...

2006 vuonna kun tuo artikkeli ilmestyi, ei E85:sta olut Suomessa mynnissä. Silloin siinä ei myöskään ollut veroa mukana. Nyt tilanne on toinen. Vaikea kuvitella, että sen käytöstä pitäisi tuo vero maksaa, mutta kaikkihan on mahdollista suomessa

Re: E10 ja E85 biobensat
Lähetetty: 22 Helmi 2010 17:03
Kirjoittaja motocoyote
Riisimies kirjoitti:motocoyote kirjoitti:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ekoauto-2006-valittu
"Polttoainemaksu maksuunpannaan, jos dieselmoottorilla varustetussa ajoneuvossa käytetään dieselöljyä lievemmin verotettua polttoainetta tai jos bensiiniä käyttämään tarkoitettua ajoneuvoa käytetään moottoribensiiniä lievemmin verotetulla polttoaineella. Polttoainemaksua on suoritettava myös silloin, kun ajoneuvossa käytetään polttoaineena nestekaasua, maakaasua tai muuta näihin rinnastettavaa kaasumaista polttoainetta."
http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Polttoain ... eminen.htm
3§, 6§ ja 9§
Ilmeisesti häkäpönttöautolla sais ajella ihan vapaasti...

2006 vuonna kun tuo artikkeli ilmestyi, ei E85:sta olut Suomessa mynnissä. Silloin siinä ei myöskään ollut veroa mukana. Nyt tilanne on toinen. Vaikea kuvitella, että sen käytöstä pitäisi tuo vero maksaa, mutta kaikkihan on mahdollista suomessa

Näinpä juuri, tässä sarvikuonojen maassa ihan kaikki on mahdollista.
[foliohattu]
(Valmistelevat vielä suurta "lisätuloerää" valtiolle, odottavat että E85:sta käytetään tarpeeksi laajalti ja alkavat tekemään polttoainetarkistuksia joissa saadaan määrätä mahdollisimman monelle auton omistajalle jokaista auton omistuspäivää kohti 330€ rangaistusmaksu...)
[/foliohattu]
3 §
Polttoainemaksu
"Polttoainemaksu maksuunpannaan, jos dieselmoottorilla varustetussa ajoneuvossa käytetään dieselöljyä lievemmin verotettua polttoainetta tai
jos bensiiniä käyttämään tarkoitettua ajoneuvoa käytetään moottoribensiiniä lievemmin verotetulla polttoaineella Polttoainemaksua on suoritettava myös silloin, kun ajoneuvossa käytetään polttoaineena nestekaasua, maakaasua tai muuta näihin rinnastettavaa kaasumaista polttoainetta.
Polttoainemaksu kannetaan myös, jos ajoneuvossa käytetään osittain 1 momentin mukaisesti polttoainemaksun aiheuttavaa polttoainetta. Polttoainemaksua ei kanneta ajoneuvoista, jotka perustuvat muun moottoritekniikan kuin polttomoottorin käyttöön.
Polttoainemaksu kannetaan maksuvelvollisuuden aiheuttavan polttoaineen käytön estämiseksi. Maksuvelvollisuuden aiheuttavan polttoaineen käyttö ajoneuvoissa on kielletty."
Näin sanoo laki, ja E85 on 95E:tä lievemmin verotettu.
Se miten tuota lakia tulkitaan, on sitten ihan toinen asia, ja niin kauan kuin lakiteksti ei muutu, ei kannata "kokeilla kepillä jäätä".
Suomen viranomainen on tunnetusti mielivaltainen, ja huonona päivänä joku sinuun v*ttuuntunut viranomainen saattaa keksiä määrätä E85:n käytöstä tuon 330€ rangaistusveron, koska lakiteksti sen mahdollistaa..

Re: E10 ja E85 biobensat
Lähetetty: 26 Helmi 2010 18:43
Kirjoittaja pume
motocoyote kirjoitti:Riisimies kirjoitti:motocoyote kirjoitti:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ekoauto-2006-valittu
"Polttoainemaksu maksuunpannaan, jos dieselmoottorilla varustetussa ajoneuvossa käytetään dieselöljyä lievemmin verotettua polttoainetta tai jos bensiiniä käyttämään tarkoitettua ajoneuvoa käytetään moottoribensiiniä lievemmin verotetulla polttoaineella. Polttoainemaksua on suoritettava myös silloin, kun ajoneuvossa käytetään polttoaineena nestekaasua, maakaasua tai muuta näihin rinnastettavaa kaasumaista polttoainetta."
http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Polttoain ... eminen.htm
3§, 6§ ja 9§
Ilmeisesti häkäpönttöautolla sais ajella ihan vapaasti...

2006 vuonna kun tuo artikkeli ilmestyi, ei E85:sta olut Suomessa mynnissä. Silloin siinä ei myöskään ollut veroa mukana. Nyt tilanne on toinen. Vaikea kuvitella, että sen käytöstä pitäisi tuo vero maksaa, mutta kaikkihan on mahdollista suomessa

Näinpä juuri, tässä sarvikuonojen maassa ihan kaikki on mahdollista.
[foliohattu]
(Valmistelevat vielä suurta "lisätuloerää" valtiolle, odottavat että E85:sta käytetään tarpeeksi laajalti ja alkavat tekemään polttoainetarkistuksia joissa saadaan määrätä mahdollisimman monelle auton omistajalle jokaista auton omistuspäivää kohti 330€ rangaistusmaksu...)
[/foliohattu]
3 §
Polttoainemaksu
"Polttoainemaksu maksuunpannaan, jos dieselmoottorilla varustetussa ajoneuvossa käytetään dieselöljyä lievemmin verotettua polttoainetta tai
jos bensiiniä käyttämään tarkoitettua ajoneuvoa käytetään moottoribensiiniä lievemmin verotetulla polttoaineella Polttoainemaksua on suoritettava myös silloin, kun ajoneuvossa käytetään polttoaineena nestekaasua, maakaasua tai muuta näihin rinnastettavaa kaasumaista polttoainetta.
Polttoainemaksu kannetaan myös, jos ajoneuvossa käytetään osittain 1 momentin mukaisesti polttoainemaksun aiheuttavaa polttoainetta. Polttoainemaksua ei kanneta ajoneuvoista, jotka perustuvat muun moottoritekniikan kuin polttomoottorin käyttöön.
Polttoainemaksu kannetaan maksuvelvollisuuden aiheuttavan polttoaineen käytön estämiseksi. Maksuvelvollisuuden aiheuttavan polttoaineen käyttö ajoneuvoissa on kielletty."
Näin sanoo laki, ja E85 on 95E:tä lievemmin verotettu.
Se miten tuota lakia tulkitaan, on sitten ihan toinen asia, ja niin kauan kuin lakiteksti ei muutu, ei kannata "kokeilla kepillä jäätä".
Suomen viranomainen on tunnetusti mielivaltainen, ja huonona päivänä joku sinuun v*ttuuntunut viranomainen saattaa keksiä määrätä E85:n käytöstä tuon 330€ rangaistusveron, koska lakiteksti sen mahdollistaa..

yks tuttuni on töissä suomen tullissa ja ajaa kesäisin e85,eli pistäkää ihan rauhassa e85 tankkiin jos kalusto kestää.