3Pyörä kirjoitti:scuderia rollaattori kirjoitti:
Pakko vähän jo ottaa kantaa, kun alkaa olla aika levotonta juttua näihin isoihin vehkeisiin ja mönkijäuraan liittyen, eikä kai enää ihan otsikon aiheen mukaistakaan.
Noin kolmentoista kilometrin reitin leventäminen "autoille" sopivaksi ei ole mikään pikkuinen "ensi viikon talkoojuttu".
Jonkin verran reitintekoon osallistuneena sanoisin, että siinä leventämisessä menee paljon nurin oikeaa puutakin, eikä pelkkää "pillikkoa". Mitähän kyseiset isännät, joiden mailla ura kulkee,
siitä tuumaavat. Lisäksi oksat, risut ym roina on "haravoitava" pois myös levennetyltä osalta. Se ei ole pikku juttu, jonka joku tekee ensi viikolla talkoissa. Valoisaa aikaakin on tosi vähän
päivässä, näin sydäntalvella.
Eiko näille MÖNKIJÄURILLE sopimattomille isoille laitteille voisi kyseiset harrastajat suunnitella ja raivata jonnekin ihan oman reitin. Se ei varmaan olisi perinteisille mönkijöille sopiva, mutta haittaisiko tuo,
kun hyviä mönkijäreittejä on jo aika mukavasti. Jos nykyiset urat levennetään joka paikassa "automittoihin", ne helpottuvat aivan liikaa ja vauhdit nousevat vaarallisen suuriksi.
Tämä on vaan minun mielipiteeni tähän asiaan - anteeksi!
Lassesringillä oltiin jokin aika sitten leventämässä sitä utv:ille sopivammaksi. Aikaa meni noin 7 tuntia poislukien muutamien siltojen leventäminen jonka lasse ja co. tekivät myöhemmin. Pieniä puita/pillikköä kaadettiin ehkä parikymmentä. Liekkö kukaan sillä ajaneista huomasi mistä rataa on levennetty eikä tainnut nopeudetkaan nousta kovin suuriksi. Mielestäni suurin osa noista mönkijä urista soveltuu myös utv käyttöön. Yleensä paikat mistä "puita" pitää karsia on "pilliköt" mihin on tehty mönkijä urilla niin tavanomaiset pujottelu radat tai kallistus kohdat joissa on puut lähellä ajouraa, tuppaa kaaret takertumaan niihin. Taitaa ainakin vielä olla harvassa paikat mihin voisi tehdä pelkästään utv:ille omia ratoja.
Joillakin meni "Rakettiajoissa" pelkkään uran kiertämiseen jo enemmän kuin 7 tuntia

. Olittehan te leventämässä kiperimpiä kohtia, tiedän hyvin kyllä. Silti 3m pitkä, yli 1,5m leveä
ja lähes 2m korkea Commander ei kirjoitusten mukaan mahtunut kunnolla etenemään.
Kyllä siellä huomaa ne teidän karsinnatkin, eikä niistä sanottavaa haittaa ollut - olivat nuo myrskyt saaneet sen verran isompaa harmia aikaiseksi. Kannattaa kuitenkin muistaa,
että k.o ura ei ole yksin Lassen mailla. Eli jokaisen maanomistajan lupa pitää aina olla, ennen kuin kukaan lähtee puita kaatelemaan. Kokemuksesta tiedän, että maanomistajien joustavuudella
on myös aina rajansa.
Olen edelleen sitä mieltä, että nuo muun merkkiset (kuin RZR) ovat niin suuria ajokkeja, että ne eivät tule sopimaan tavallisille mönkkäriurille. Ongelmia tulee, kuten mainitset, varsinkin kaltevissa
paikoissa, joissa turvakaarien parin metrin korkeudessa olevat putket nojaavat kauas uran ulkopuolelle puihin. Ja ne puut on aika pian entisiä. Uran pitäisi olla ehkä noin 3 - 4 metriä leveä
monin paikoin ja olisiko se silloin enää mönkijäura. Itse olen kokeillut vain Catin rinnakkainistuttavaa ja ihan pattisella metsäautotielläkin oli koko ajan varottava mihin ne räystäät taas raapii.
Harvassa kai ne luvalliset UTV-ajopaikat ovat. Vaatii yleensäkin paljon työtä etsiä myötämielisiä maanomistajia, joilta heltiää lupa uran rakentamiseen. Valmiiseen pöytään on aina helppo tulla arvostelemaan.
Uran sääntöjä on syytä joka paikassa noudattaa tarkasti, eikä isoillakaan laitteilla saa lähteä mihin vaan metsään kurvailemaan. Jos olemassa olevalla uralla pitää pysyä, niin siinä pysytään, piste.
Näissä massatapahtumissa tarvitaan aina myös ympäristöviranomaisille tehty tapahtumailmoitus ja sen myötä saatu lupa, joten siksikin varovaisuus on valttia.
UTV-porukka voisi kyllä alkaa etsimään paikkaa, johon saisi rakentaa (Suomen ensimmäisen?) niille varta vasten suunnitellun ja sopivan uran. Luulisin, että kyseisillä
härpättimillä on mukava ajella vauhdikkaamminkin ja kalustolle ystävällisempää baanaa pitkin. Mönkijäurat kun on tehty mönkijöille, Olen kyllä huomannut, että osaava kuski vetää RZR:llä
mistä vaan, mutta kun luet tätä kesk.ketjua tuolta ed. sivuilta, niin siellähän se selvästi kerrotaan, että LassesRing ei sovi UTV:lle (Commanderille?). Ei varmaan myös Hondan, Arctic Catin,
Yamahan, eikä kinukkien, fyysisesti suurikokoisille laitteille. Tästä asiasta voi olla monia mielipiteitä, mutta ajatteleppa vaikka lumisen talven mönkijäuraa. Spoorit n. 125cm leveällä koneella ajettuna,
ovat nekin ihan liian kapealla 150 cm leveälle UTV:lle. Ehkä kannattaa neuvotella ensiksi Lassen kanssa, voisiko hänen maalleen raivata mönkijäuran lisäksi oman, helpomman uran, isoille sidebysideille...