Keihin fcr säätöapua

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 12:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Keihin fcr säätöapua

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Kuinkakohan laihaksi uskaltaa keskialueen säätää? Kesä keleillä kun kääntää kaasua nopeasti keskialueelle kone ikäänkuin nopeesti pätkäsee, kun käy nopeasti liian rikkaalla. Eli kiihdytyspumppu ruiskasee kunnolla, mutta ilmaa ei tulekkaan niin paljoa kun luisti ei nouse kuin puoleen matkaan.

Jos neulan säätää sen verran ylös, että 1/2-3/4 tasakaasulla AFR on laihimmillaan 14.5 niin silloin ei saa pätkäisemään vaikka miten kaasuttaa, mutta mahtaako kone tykätä huonoa jos pitkään ajaa n.6000rpm / 100kmh / AFR 14.5 Vai pitääkö opetella vain kaasuttamaan rauhallisemmin, jos ei ole tarkoitus kääntää ihan tuppea nurin.
Avatar
Mare79
Tracks
Viestit: 1621
Liittynyt: 15 Kesä 2011 13:33
Mönkijä:: Nada
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Keihin fcr säätöapua

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

Do diin. Röntön vanha Keijo siis Dinliin asennettu ja viimein myös uusi imukaula on saatu rakennettua. Vetäsin tossa vähän testilenkkiä ejn neulalla prikka keskellä ja 170 pääsuuttimella. Muiden suuttimien koot tietää rönttö paremmin :). Tässä olisi hieman afr-lukemia:

Tyhjäkäynti 12.4-12.8
0-1/8 11.0-11.5
1/8-1/4 11.5-12.5
1/4-1/2 12.5-13.5
1/2-3/4 13.0-13.5
Täydet ensin n. 13 ja sitten 15-16

Jos nyt mitään olen tästä ketjusta ymmärtänyt, niin muuten mennään ihan siedettävällä aluella, mutta pääsuutin on nyt liian pieni? Kun tupin kääntää nurin, niin kiihdytyspumppu pitää aluksi afr-lukemat vielä siedettävinä, mutta sen jälkeen mennään rankasti laihalle. Tuon 1/8 kaasun afr on hieman paksu, mutta eipähän tuota hirveästi tule ajossa käytettyä ja ilmeisesti tuo on vielä juuri ja juuri sallituissa lukemissa? Kuinkas isoa pääsuutinta tuonne lähtis heittään seuraavaksi?
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 12:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Keihin fcr säätöapua

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Se täyskaasu kiihdytys on hankala saada silleen kuntoon ettei kävis lainkaan laihalla kiihdytyksen loppuosassa, mut 180 suutin vois olla aika optimi, ku keliki kylmenee. Neulaa tiputtaisin kans pykälän ja seosruuvi hiukan kiinni päin niin saa ton pikku pään rikkaan hiukan laihemmaks. Jos toi koko alue on tuol rikkaan puolella niin sellaisessa ajossa jossa tulee paljon kiihdytyksiä voi alkaa kone tuntumaan vähän raskaalta kun kiihdytyspumppu ruuttaa taukoomatta löpöä jo ennestään rikkaalle alueelle.

Mut aika hyvin sä oot alueella. Voin kertoa että täysin optimiks sitä ei vaan saa, jossain kohtaa vaan pitää hyväksyä se mikä se on. Muuten menee koko ajaminen vaan Innovaten tuijotteluks, tiedän kokemuksesta :)
Avatar
Mare79
Tracks
Viestit: 1621
Liittynyt: 15 Kesä 2011 13:33
Mönkijä:: Nada
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Keihin fcr säätöapua

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

Tällä hetkellä löytyy 172 ja 175 pääsuutin. Täytyy koittaa tolla 175 mikä vaikutus on.

Mietin tuossa vaan, että kuinkahan pitää mittari kutinsa, kun laihensin tyhjäkäyntiä tuonne 13.5-14.0 paikkeille ja tuntui käyvän varsin huonosti. Voisiko siis näyttää liiankin rikkaita lukemia? Missä afr-arvolla sulla Bansku rupeaa käymään tyhjäkäyntiä huonosti? Seosruuvin asento jäi vielä tarkastamatta. Täytyykin käydä tarkastamassa se.

Edit: Seosruuvi oli näköjään käytännössä kiinni :shock:. Eli n. 10min pohjasta, niin tyhjäkäynnin afr oli tuon 12.8. Taitaa huutaa pienempää tk-suutinta? Rönttö mikä mulla on nyt sisällä?

Edit2: Vai onko tuo sormin käännettävä ebay-seosruuvi jotenkin erilainen kuin Keihinin oma? Hoidetaanko sillä koko säätö tyyliin yhdellä kierroksella?
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 12:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Keihin fcr säätöapua

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Perus seosruuvi pitäis olla n.2 kierrosta auki. Jos heittää paljon tosta niin sit isompaa tai pienempää tk suutinta. Se 175 pääsuutin on varmaan aika hyvä.
Avatar
rönttö
6WD
Viestit: 505
Liittynyt: 15 Helmi 2012 08:54
Mönkijä:: Ei enään
Paikkakunta: 019

Re: Keihin fcr säätöapua

Viesti Kirjoittaja rönttö »

Se täyskaasu menee nyt vähän laihemmalla kun asensit tommosen pitkän imukanavan sille, en tiedä mistä johtuu, ehkä putken sisälle jäävä ilmamassan määrä tuntuu vaikuttavan siihen, itse huomasin että mitä pitempää imuputkea sinne tunki niin sitä suurempaa pääsuutinta sai ruuttaa paikalleen.

Kandee se nailonitötterö pitää paikallaan tuon imuputken sisälle, tuntu jeesaavan virtauksia jonkun verran.

Siellä on nyt pienin tk suutin mitä tohon keihiniin saa, oliskohan ollut 36 tai 38 johtunee tuo pienuus just siitä billettiruuvista. Annoin sulle sen alkuperäsen seosruuvin mukaan senkun laittaa kiinni niin ainakin loppuu se pyöriminen,,

ja ihan varmasti käy tyhjäkäynti huonosti jos sen säätää 14 hujakoille. omassa vehkeessä tuntu lähtevän parhaiten liikkeelle 12,5-12,8.


edit; tässä sairaspäivillä tuli tuo rellu maisteltua lääkkeeksi, hyvää oli, rönttö kiittää =D>
SMC 300xle Ex
SMC Wildcat RE Ex
Avatar
Mare79
Tracks
Viestit: 1621
Liittynyt: 15 Kesä 2011 13:33
Mönkijä:: Nada
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Keihin fcr säätöapua

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

Tuo pitkä imukanava tuntuu tosiaan vaikuttavan tuohon täyskaasun laihalle menoon. Täytyy koittaa tosiaan tuota 175 pääsuutinta, kun saa kipon taas auki. Nailontötterön jätin sinne uuden imukanavan sisään.

Saikos sen pääsuuttimen esille vain avaamalla se iso kuusiotulppa sieltä pohjasta, vai pitikö ottaa koko alakupu auki? Ei löytynyt ainakaan minun hakutaidoilla tuohon pääsuuttimen vaihtoon youtubista opetusvideota :).

Ei ole sitten oikein vara tuota tk-suutinta enää pienentää :). Sen verran tuo uusi imukanava myös vaikutti, että vaikka nostin neulan prikkaa yhdellä siitä alkuperäisestä ilman suodatinta kokeilusta, niin en meinannut saada tuota millään aluksi käyntiin. Bensan haju antoi hieman osviittaa, että todennäköisesti mennään ääririkkaalla. Ruuvasin sitten tuota seosruuvia kiinni ja säädin tyhjäkäynnin tuohon n. 12.5-12.8 välille. Oli sitten aika yllätys, kun myöhemmin tarkistin, että ruuvi oli käytännössä kokonaan kiinni. Pyörimistä ei kyllä nyt päässyt tapahtumaan, kun tuo jengan loppupää on suht tiukka :D. Täytyy tosiaan vaihtaa tuo orkkisseosruuvi takaisin ja koittaa onko sillä merkitystä.

Kait tuo lambda-anturin paikka on siis sitten suurin piirtein oikein ja mittari ei ihan omiaan näytä, jos sulla rönttö kävi myös nätimmin tyhjäkäyntiä tuolla 12.5-12.8 välillä. Eikös tuosta nätistä tyhjäkäyntialueesta voisi päätellä myös alueen, jolla kone tykkäisi muutenkin työskennellä? Eli afr-asteikko n. 11.00-13.5 olisi ideaalinen tuolle minun laite-anturiyhdistelmälle. Muutenhan ollaan tällä hetkellä aika hyvin tuossa välissä, mutta isompaa pääsuutinta vaan sisään? Neulan prikkaa ei varmaankaan kannata enää nostaa, koska rupeaa menemään sitten 1/2-3/4 kaasu laihalle?

Edit: Selkiytetty neulan/neulan prikan muutoksia
Viimeksi muokannut Mare79, 24 Syys 2013 12:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
Avatar
rönttö
6WD
Viestit: 505
Liittynyt: 15 Helmi 2012 08:54
Mönkijä:: Ei enään
Paikkakunta: 019

Re: Keihin fcr säätöapua

Viesti Kirjoittaja rönttö »

Onhan se loogista, kun paras tehoalue bentsiineissä on just siinä 12,5. Miksi se pitäisi säätää sinne 14 hujakoille kun voimat katoaa? toki polttoainetta kuluu vähemmän jos se kiinnostaa,,,

Pääsuutin sen mutterin alla just, 6mm hylsyllä tunnustelet missä se on, annoin sulle ne tk ilmasuuttimet mukaan niillä voi vähän koittaa hifistellä että mihin vaikuttaa mitenkin..

edit, kannattaa koittaa sillleen saada ettei ettei alle 12 mentäs, rupee vaan paikat karstoittumaan, se pintakaasun paksu kohta varmaan nousee terveen puolelle kuhan syksy vähän etenee
SMC 300xle Ex
SMC Wildcat RE Ex
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4382
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Keihin fcr säätöapua

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Neulaa ei varmaankaan kannata enää nostaa, koska rupeaa menemään sitten 1/2-3/4 kaasu laihalle?
Neulan nosto paksentaa seosta. Kannatta hiukan ottaa ehkä ennakkoa säätöjen suhteen kun kelikin on jäähtymäänpäin.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Avatar
Mare79
Tracks
Viestit: 1621
Liittynyt: 15 Kesä 2011 13:33
Mönkijä:: Nada
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Keihin fcr säätöapua

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

Juurikin näin Puuhis. Tarkoitin tuota neulan prikan nostoa, jolloin neula siis putoaa.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
Avatar
Mare79
Tracks
Viestit: 1621
Liittynyt: 15 Kesä 2011 13:33
Mönkijä:: Nada
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Keihin fcr säätöapua

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

rönttö kirjoitti:Onhan se loogista, kun paras tehoalue bentsiineissä on just siinä 12,5. Miksi se pitäisi säätää sinne 14 hujakoille kun voimat katoaa? toki polttoainetta kuluu vähemmän jos se kiinnostaa,,,
Jos on tietty kovasti sellaista ajoa missä pumpataan kaasua, niin sitten mennään kiihdytyspumpun ansiota kokoajan rikkaalla. Oma ajo on kyllä pääosin maantietä, mutta kyllä sitä tulee käytyä myös siellä pikkuhiekkateillä/jäällä vetämässä kylki edellä :twisted: :D.
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 12:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Keihin fcr säätöapua

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Kyllä se afr 12.8 on aika lähellä sitä optimia pers dynollakin, mutta omasta kokemuksesta juuri tuo kiihdytyspumppu tekee sen että ajossa jossa kaasutuksia tulee paljon tuntuu kone pirteämmältä kun afr on siellä 13.5 paikkeilla. Ja toisaalta matka-ajossa bentsiiniä säästyy kun menee vähän laihemmalla tuolla keski alueella.
Avatar
Mare79
Tracks
Viestit: 1621
Liittynyt: 15 Kesä 2011 13:33
Mönkijä:: Nada
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Keihin fcr säätöapua

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

Jees. Tänään pääsi koittaan 175 pääsuuttimella ja edelleen tupin ollessa nurin afr pyöri 14-15 tietämissä. Neula oli edelleen keskellä ja kelin ollessa hieman kylmempi, mentiin nyt 1/8-3/4 kaasulla hienosti 12.2-13.4 välillä. TK-1/8 kaasulla on edelleen tuo hieman paksu kohta, mutta tuo voi vielä parantua, kun vaihdan seosruuvin. Ajattelin, että teen yhden muutoksen kerrallaan ja aika ei nyt tänään riittänyt enää seosruuvin testailuun.

Seuraavaksi on vuorossa sitten isompien pääsuuttimien metsästys, kun tuo 175 oli suurin mikä multa löytyi. Onko kellään ylimääräsiä Keihinin 180-200 kokosia pääsuuttimia tai vinkkiä mistä noita kannattaa lähteä metsästämään?
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 12:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Keihin fcr säätöapua

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Storm motorilta saa suuttimia, mutta jos alkaa 180 olemaan pieni niin kokemuksesta voin arvata että silloin rajoittava on neula, eikä pääsuutin.
Avatar
Mare79
Tracks
Viestit: 1621
Liittynyt: 15 Kesä 2011 13:33
Mönkijä:: Nada
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Keihin fcr säätöapua

Viesti Kirjoittaja Mare79 »

Näinhän se taitaa olla, että taitaa mennä joka tapauksessa neulan vaihdoksi. Ollaan tuolla 175 suuttimella kuitenkin sen verran kaukana tuosta 12.5 afr:stä. Koitan nyt vielä kuitenkin tuolla 180:llä.

Stormilta näytti tosiaan löytyvän hyvin. Lisäksi 24mx:ssä on noita. Onkos nämä fcr:ään sopivia?
http://item.mobileweb.ebay.de/viewitem? ... 1200878125
http://item.mobileweb.ebay.de/viewitem? ... 1341082284
Exät
TRX420t3b -20
TRX70 -87
Loncin 110-07
Kingquad 280-96
Raptor 350l7e-08
450Pro T3-16
S-5 1000W-18
KTC RXR 450 (trx450r)l7e-04
ATC 350X-85
TRX 90-10
Disu 500cc
TRX300FW-94
Outlaw 525IRS-08
Wildcat 500RE-10
Renegade 800-07
525XC-11
904-10
Target 525-09
Vastaa Viestiin