Sivu 1/1

Vetonivelongelma

Lähetetty: 28 Touko 2013 22:33
Kirjoittaja juse132
Sieravuoren keikan jälkeen konetta pestessäni huomasin vetonivelen suojakumin olevan rikki, taas. Olen tuon saman jo vaihtanut ennekin ja silloin purkaessani niveltä laitoin merkille mitenpäin osat siellä sisällä ovat. Tällä kertaa en sitä älynnytkään tehdä vaan palastelin nivelen pesuastiaan. Kasausta aloittaessani tuli sitten tenkkapoo, miten päin tähti ja mitenpäin häkki tulee asentaa. Ja kyllä, olen käyttänyt hakua ja KVG-menetelmää, laihoin tuloksin.
Kysynkin nyt teiltä, arvon tietäjät:

Näin?
Kuva

Vai näin?
Kuva

Ja entäpä häkki, isompi vai pienempi reikä kohti rengasta?

Kyseessä on siis takaakatsottuna vasemman etuvetarin ulommainen nivel ja keksintö on Kawasaki KVF 750 -12

Re: Vetonivelongelma

Lähetetty: 28 Touko 2013 22:50
Kirjoittaja Otra
Veikkaisin jälkimmäistä jossa se istuu paremmin kuppiin. Viisaammat kertokoot luotettavampaa tietoa :D

Re: Vetonivelongelma

Lähetetty: 28 Touko 2013 23:36
Kirjoittaja motocoyote
Ylemmällä tavalla ja pienempi reikä pyörännapaan päin. Viime vkl just pollen sisempään niveleen kumin vaihdoin, ja niinpäin siinä oli. :) Se häkki ei tule pois akselilta ennenkuin sulla on tuo keskiosa irti, joten luonnollista että tuo sisäosa pujotetaan isommalta puolelta paikalleen; pienemmältä puolelta kun se on sula mahdottomuus..
Ja kun sokka estää niveltä lopsahtamasta ulos, pitää luonnollisesti ulkohäkin pitää sisäpalikka paikallaan. :)

Re: Vetonivelongelma

Lähetetty: 29 Touko 2013 07:35
Kirjoittaja Otra
No onneksi on joku joka näistä jotain tietää :lol:

Re: Vetonivelongelma

Lähetetty: 29 Touko 2013 10:34
Kirjoittaja juse132
Kawassa sisempi nivel kootaan alemmalla tavalla ja ensin asennetaan tähti ja sitten häkki liuutetaan tähden päälle ja tämä siis selviää service manualista. Vaan ulompi nivel kootaankin siten että tähti asennetaan poikittain häkin sisään ja sitten työnnetään vasta akselille. Erilaisia asennusvaihtoehtoja on siis 4 kpl ja todennäköisesti niistä vain yksi on oikea, service manualista ei asia selviä. Täytynee kai kurkata toisen puolen suojuskumin alle, niin siitähän asia selvinnee.

Re: Vetonivelongelma

Lähetetty: 29 Touko 2013 10:54
Kirjoittaja motocoyote
Eiku prkl... kyseessä oliki ulompi nivel.. :shock:

Ajattelin sisemmäksi kun on tuo sisäpalikka just samanlainen kuin pollessakin sisempi.. (Eiku onhan se sisempi nivel.. pyörännapaan kiinnittyvä on ulompi, ja perään kiinnittyvä sisempi nivel, puhut ilmeisesti päinvastoin?)

Miten se häkki on kiinni nivelen ulkokuoressa? Nivelen tyypistä päätellen sokalla?

Oli se ulompi tai ei, jos se sokalla on kupissa kiinni niin asennusvaihtoehtoja on vain yksi, koska väärinpäin asennettuna se nivel lopsahtaa ulos kupista. (häkin ja kuulat pitää kupissa sokka, ja tähden pitää häkissä häkin pienempi reikä. Mikäli sokka on irti, tulee koko nivel ulos kupista, jos häkki on väärinpäin, lopsahtaa tähti pois häkistä.)

Se häkki pitää ensin laittaa vetoakselille, sitten kopautetaan tähti kiinni ja sen jälkeen pujotetaan häkki paikalleen.

Mikäli nivel on ns. "normaali", niin kootaan nivel kokonaisuudessaan ennen paikoilleen asentamista ja kopautetaan akselille kokonaisuutena. Eli käännetään tähti poikittain häkissä ja pyöritellään häkkiä ja tähteä jotta saadaan kuulat paikalleen. "normaalissa" nivelessä tuo tähti on liki symmetrinen, ja lyhyempi.

Tuosta videosta selviää.
http://www.youtube.com/watch?v=8gLDEhcg6AU

Re: Vetonivelongelma

Lähetetty: 29 Touko 2013 13:53
Kirjoittaja juse132
Meneepä hankalaksi :-X
Kyseessä on siis ulompi, eli pyörän puolella oleva nivel. Ei ole sokkaa tai lukitusrengasta toisin kuin on sisänivelessä eli tuossa linkitetyssä videonpätkässä.
Kootaan kokonaan kuulineen päivineen ennen akselille asennusta kyllä, mutta sen pystyy tekemään neljällä eri tavalla eikä tähti lähde häkistä mitenkään jos kuulat ovat paikoillaan ja ilman kuulia irtoaa siis vain poikittain. Tähti ei ole symmetrinen , kuten kuvista näkyy. Eivätpä tienneet asiaa Sumekon teknisessä tuessakaan. Taidan vaihtaa harrastuksen pitsinnypläykseen...

Re: Vetonivelongelma

Lähetetty: 29 Touko 2013 14:37
Kirjoittaja motocoyote
Ok. Ensimmäinen kerta kun näen että ulompi nivel ois ton tyyppinen. Kaikki mitä ite olen nähnyt on olleet semmosia joissa se tähti on lähes symmetrinen. :)

Koitetaanpa kaivella tieto netin syövereistä. :)

Katsohan tuo videopätkä.
http://www.youtube.com/watch?v=kHOVfe9fcf8

Siinä ainakin näyttäs että tähden pienempi puoli tulee nivelkuppiin päin.

Häkkiä tuskin väärin päin saat siihen, ja jos saat niin se tuskin toimii sulavasti?

E: Sitä niveltä tuskin saa väärin koottua niin että se oikeasti toimii sulavasti.

Re: Vetonivelongelma

Lähetetty: 29 Touko 2013 20:30
Kirjoittaja larmatin
katso kummista reunoista tuo tähti on kulunut enemmän ja ne on tietysti vetopinnat ja jos et ole pakilla ajellut suurinta osaa ajasta niin sitten päättelet pyörintäsuunnan

Re: Vetonivelongelma

Lähetetty: 29 Touko 2013 22:18
Kirjoittaja juse132
Tota kulumajälkijutskaa mietin itsekin, mutta niin vähän kilsoja takana ettei jälkiä juuri ole. Mutta sitten tein kuin uhkasin, otin mallia toisen puolen suojakumin alta ja siitä seurauksena oivallinen muistisäänto: PPPP eli paksut päät päin perää. Kiitokset kommenteista. Over and out.

Re: Vetonivelongelma

Lähetetty: 16 Joulu 2016 14:07
Kirjoittaja vaanantti
Moi
Tässä rupesin -12 vuojen bruteen vaihtamaan ulompaa suojakumia eteen niin mites se akseli irtoo ulommasta nivelestä?
Pittääkä nivelestä purkaa kuulat ensin vai lähteekö akseli lyömällä nivelen sisältä irti?
Pestä pitäs nivel niin ei jää hiekkaa sisään.
Akseli on jo pöydällä kokonaisena.

Re: Vetonivelongelma

Lähetetty: 16 Joulu 2016 17:29
Kirjoittaja sf-atv
Koska tähti on lukkorenkaalla kiinni akselissa on reikä viistetty siitä suunnasta josta se asennetaan.