Milloin kärry vie mönkijää eikä päinvastoin
Milloin kärry vie mönkijää eikä päinvastoin
Olen harkinnut mökkimönkkärin hankintaa vaihtoehtona maasturin hankinnalle. Ongelmani on sellainen, että parkkipaikalta mökille on suunnilleen 150 metriä pahuksen jyrkkää mäkeä. Normiautolla ei tulisi mieleenkään yrittää alas. Kun kuskaa mökkikamppeet viikonloppuna edestakaisin, niin viikon kuntoilut tulevat hoidettua kerralla. Tänä kesänä pitäisi pystyä kuskaamaan vielä remonttitarpeita mökille ja polttopuita/roskaa paluukuormissa.
Ajatuksena olisi kuskata kamat henkilöautolla peräkärryssä ensin parkkikselle ja mönkkärillä perille. Etukäteen vaan arveluttaa miten mahtaa jarruissa tehot piisata jyrkässä alamäessä jos koukussa on painoa lähelle jarruttoman kärryn maksimia, eli 750 kg. Satakiloinen ukko ja mönkkäri voivat olla liian köykäinen yhdistelmä peräkärryn ohjailuun. Tuntuisi tietysti tyhmältä purkaa peräkärrystä osa kamoista ja viedä monessa erässä.
Onko käytännön kokemusta esimerkiksi puusavottaa tehneiltä?
Ajatuksena olisi kuskata kamat henkilöautolla peräkärryssä ensin parkkikselle ja mönkkärillä perille. Etukäteen vaan arveluttaa miten mahtaa jarruissa tehot piisata jyrkässä alamäessä jos koukussa on painoa lähelle jarruttoman kärryn maksimia, eli 750 kg. Satakiloinen ukko ja mönkkäri voivat olla liian köykäinen yhdistelmä peräkärryn ohjailuun. Tuntuisi tietysti tyhmältä purkaa peräkärrystä osa kamoista ja viedä monessa erässä.
Onko käytännön kokemusta esimerkiksi puusavottaa tehneiltä?
Riippuu alustasta
No jos on tasainen pohja jossa ei ole heittoja niin mikäs siinä. Enemmänkin arveluttaa vetääkö mönkijä kuormaa ylös vai jääkö kevyt mönkijä kuoputtamaan tyhjää jyrkkään ylämäkeen raskas kärry perässään. Jos tuo jyrkkä rinne on irto soraa/hiekkaa tai esim liukasta osin kallioista pintaa tai luonnon kunttaa (metsämaan pohjaa) tod. näk ei nouse ylös ainakaan jos ei oo mahd. ottaa ollenkaan ns. alkuvauhtia.
Re: Milloin kärry vie mönkijää eikä päinvastoin
kuinka jyrkkä asteina?Börje kirjoitti:Olen harkinnut mökkimönkkärin hankintaa vaihtoehtona maasturin hankinnalle. Ongelmani on sellainen, että parkkipaikalta mökille on suunnilleen 150 metriä pahuksen jyrkkää mäkeä.
meidän mäki on n.40 astetta ja vähän yli 50m pitkä ja siitä olen talvella vetänyt n.400kg ilman ketjuja nelivetoisella mönkkärillä.
tiukkaa teki kyllä päästä, pito meinasi loppua vaikka oli hiakoitettu..
kyllä siitä vielä etuvedolla kulkee jos on hyvät renkaat ja oikeat rengaspaineet..ja tietty hyvä painojakauma.
auton kanssa vain alastulo on pahin, tasasesti jarruttaen ylhäältä asti niin ei ole mitään ongelmaa, muuten on pellolla ja pitkällä..
Ei minua oikeastaan mietitytä niinkään se, että jäisin ylämäkeen sutimaan. Voihan sen auton peräkärryn kuskata vaikka tyhjänä ylös. Mökiltä pois meneviä eriä voin hyvin kuskata parkkikselle vähitellen mönkkärin omalla pikkukärryllä. Sitä mukaa kun niitä töiden edetessä syntyy.
Valmiiksi pakatun peräkärryllisen tyhjentäminen ja kuskaaminen erinä alas taas ei tunnu houkuttelevalta ajatukselta, ellei niin ole aivan pakko tehdä. Hallitsematonta vauhtia kärryn ja mönkkärin kanssa päin puuta ajaminenkaan ei tunnu kovin miellyttävältä vaihtoehdolta. Kuinka helposti tuollainen "mopo" lähtee käsistä?
Kuvitelmissa on joka tapauksessa, että hankittava peli olisi nelivetoinen ja tieliikenteeseen rekisteröity. Luultavasti 500 kuutioinen. Luonteeltaan selkeästi työkone. Maastoon sillä mennään lähinnä polttopuita hakemaan, ellei poika aikanaan keksi muuta käyttöä. Kuvitelmissa on myös, että mönkkäri palvelisi talvella kotona lumitöissä, joita nyt tekee urakoitsija traktorilla ja lumilingolla.
Mielessä on peräti hydrauliikkasarjan ja lumilingon yhdistäminen. Käyttötarvetta on pitkälle tulevaisuuteen, joten kestävyyteen ja luotettavuuteenkin olisin panostamassa. Jos on ehdotuksia mikä kone pitäisi hankkia, niin ehdotuksia otetaan vastaan.
Valmiiksi pakatun peräkärryllisen tyhjentäminen ja kuskaaminen erinä alas taas ei tunnu houkuttelevalta ajatukselta, ellei niin ole aivan pakko tehdä. Hallitsematonta vauhtia kärryn ja mönkkärin kanssa päin puuta ajaminenkaan ei tunnu kovin miellyttävältä vaihtoehdolta. Kuinka helposti tuollainen "mopo" lähtee käsistä?
Kuvitelmissa on joka tapauksessa, että hankittava peli olisi nelivetoinen ja tieliikenteeseen rekisteröity. Luultavasti 500 kuutioinen. Luonteeltaan selkeästi työkone. Maastoon sillä mennään lähinnä polttopuita hakemaan, ellei poika aikanaan keksi muuta käyttöä. Kuvitelmissa on myös, että mönkkäri palvelisi talvella kotona lumitöissä, joita nyt tekee urakoitsija traktorilla ja lumilingolla.
Mielessä on peräti hydrauliikkasarjan ja lumilingon yhdistäminen. Käyttötarvetta on pitkälle tulevaisuuteen, joten kestävyyteen ja luotettavuuteenkin olisin panostamassa. Jos on ehdotuksia mikä kone pitäisi hankkia, niin ehdotuksia otetaan vastaan.
750 kiloa kuulostaa aika hurjalta kuormalta jos mäki on todella jyrkkä. Eikös se kannattaisi ajaa pienempiä kuormia niin pääsee ajamaan enemmän?
En usko että missään nelikko mönkijässä loppuu tehot tai jarrut kesken, ellei kärryssä tosiaankin ole liian paljon painoa. Fysiikan lait kannattaa ottaa huomioon.
Kyllä mulla on 700KQ:n perässä ollut kovimmillaan 1200 kilon nyyttejä ja nätisti ne on perässä tulleet mutta en kyllä niin painavalla kuormalla ole halukas lähtemään jyrkkiin mäkiin. Siitä kun se lähtee omille teille niin mitään ei ole tehtävissä, toivoa sopii ettei itse ole alimmaisena. Riippuen käytettävästä yhdistelmästä, kuskin taidoista ja maastosta/mäestä niin 300-500 kiloa kuulostaa aika realistiselta peräkärry nyssäkältä. Kyllä sen oikean painon itse huomaa kun alkaa ajelemaan kärryn kanssa.

En usko että missään nelikko mönkijässä loppuu tehot tai jarrut kesken, ellei kärryssä tosiaankin ole liian paljon painoa. Fysiikan lait kannattaa ottaa huomioon.
Kyllä mulla on 700KQ:n perässä ollut kovimmillaan 1200 kilon nyyttejä ja nätisti ne on perässä tulleet mutta en kyllä niin painavalla kuormalla ole halukas lähtemään jyrkkiin mäkiin. Siitä kun se lähtee omille teille niin mitään ei ole tehtävissä, toivoa sopii ettei itse ole alimmaisena. Riippuen käytettävästä yhdistelmästä, kuskin taidoista ja maastosta/mäestä niin 300-500 kiloa kuulostaa aika realistiselta peräkärry nyssäkältä. Kyllä sen oikean painon itse huomaa kun alkaa ajelemaan kärryn kanssa.
Kylätason mönkijäkuski
En minä osaa mökkimäen asteita veikata, mutta kaksivetoista autoa en alas ajaisi. Ajamisesta on jo 25 vuoden ja 750 tkm kokemus. Uskoisin arvioni olevan oikea. Mäestä tekee hankalan se, että vauhtia ei saa otettua lainkaan ja ympäröivä puusto on kuusta, jonka karike on aika liukasta.
Emäntä oli kuulemma nuorena likkana erehtynyt ajamaan Volvonsa sinne. Vinsseillä se oli silloin pois haettu.
Emäntä oli kuulemma nuorena likkana erehtynyt ajamaan Volvonsa sinne. Vinsseillä se oli silloin pois haettu.
Missä päin suurinpiirtein mökkisi sijaitsee? Älä kerro tarkkaa sijaintia ettei rosmot tule kylään vaan suuntaa antavaa tietoa. Joku ystävällinen mönkijän omistaja voisi vaikka käydä paikan päällä tutustumassa mäkeen ja auttamassa päätöksen teossa minkälainen vetojuhta olisi hyvä valinta.
Kylätason mönkijäkuski
en minä kenenkään ajotaitoa/kokemusta epäillyt, yritin vain saada kerrottua kuinka jyrkkä mäki on ja milloin noin jyrkässä mäessä tulee rajat vastaan..Börje kirjoitti:En minä osaa mökkimäen asteita veikata, mutta kaksivetoista autoa en alas ajaisi. Ajamisesta on jo 25 vuoden ja 750 tkm kokemus. Uskoisin arvioni olevan oikea. Mäestä tekee hankalan se, että vauhtia ei saa otettua lainkaan ja ympäröivä puusto on kuusta, jonka karike on aika liukasta.
mutta itse kokeilemalla se selvii..
-
- 6WD
- Paikkakunta: Mikkeli Mönkijä: Can-Am Outlander 800 tie + hydraulikuormankärry
Viime kesänä tuli ajettua tuolla 600 Pollella sellane pikkanen sorakuorma.. Kärry koko oli 304cm x 140cm ja laidat 24cm korkeita. Sora tuli lapioitua kyytiin valehtelematta silleen että paljoo enempää ei olis kyytiin sopinu!
Polle veti sorakuormaa ihan kivasti, montusta päästiin pois ja metsäautotiellä ei onneksi ollu kovin suuria ja jyrkkiä alamäkiä, sillä toi yhdistemä ei ollu enää kovin hyvin hallittavissa alamäissä ja pysähtyminen olis ottanu vähän reilumman matkan..
Veikkaisin että isolla kunnon mönkijällä, 750kg kärry tulee aika jyrkän mäen alas, nätisti kun ajaa hiljaa koko ajan jarruttaen ja välttää pyörien lukkiutumista. Mutta oli kiva nähdä toi mäki esim. valokuvasta ennen kuin uskaltaa sanoa että: "siitä vaan".

Veikkaisin että isolla kunnon mönkijällä, 750kg kärry tulee aika jyrkän mäen alas, nätisti kun ajaa hiljaa koko ajan jarruttaen ja välttää pyörien lukkiutumista. Mutta oli kiva nähdä toi mäki esim. valokuvasta ennen kuin uskaltaa sanoa että: "siitä vaan".