Vinssin asennusvinkkejä

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
Tumphu
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 18 Marras 2016 22:27
Mönkijä:: Comanche Bull II 300cc

Vinssin asennusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

Kertoilkaapas te, ken olette mönkijöitänne muokanneet että minne olette asennelleet vinssinne ja mitä huomioita olette todenneet asennuspaikasta / käytönaikana?

Kysymys johtaa juonensa siihen että ostamani projektikuntoinen Comanche on aikanaan töytäisty johonkin niin että etupuskuri on tipahtanut n. 3cm alaspäin, siis vääntynyt jostain kohtiin. Tämä aiheuttanut sen että alk.per kiinnikkeet puskurille on antaneet periksi, vääntyneet jäähdytintä hankaaviksi yms.

Näissä puskurin alk.per. kiinnikkeissä on myös ollut vinssin peti. Vinssi siis ollut siellä etukatteiden alla, valojen korkeudella.

Teen nyt puskurille kokonaan uudet kiinnitysraudat huomattavasti tukevammasta putkesta. Itse puskurin annan olla "tipahtaneena" mutta tietysti suoristan sen etäisyyden ja sivusuunnan suhteen. Pienillä korotuspaloilla saa etutaakkatelineen asenneltua, jonka myös teen kokonaan uuden. Vinssille on nyt siis helppo tehdä peti samalla. Missää kuravellissä / suolla tuon kanssa ei tule sukelleltua. Enemmänkin jos metsään jää johonkin kannatukseen niin siitä mönkijä pois ja tukkien vinssausta lähemmäs ajouraa josta ne sitten voi traktorilla käydä napsimassa.

Jos miettii mönkijän vinssausta tilanteessa jossa renkailla ei enää pitoa, olisi vinssin sijainti tietysti hyvä olla mahdollisimman alhaalla, jolloin vinssausvoima kohdistuisi yläviintoon ja täten keventäisi konetta vinssatessa.
Tukkeja vinssatessa vastaavasti vinssin olisi hyvä olla yhäällä, jolloin siis vinssattava kohde kevenisi kun veto kohdistuisi ylöspäin.

Pääosin ajatus siis on vinssata jotain, eikä vinssata itseä irti, joten asennus lienee järkevintä tehdä ylös? Vaikka taakkatelineen päälle (kun sen kerran siihen uskaltaa kiinnittää).
Mitä muuta kannattaa huomioida? Pikakiinnitys ja jotkin NATO- virtaliittimet jotta voi halutessaan siirtää vinssin eteen / taakse?

Ajatus on laittaa taakse ketjut ja kyseisen masiinan seisontajarru vaikuttaa vain takapyöriin, joten olisiko sittenkin järkevämpi asennella vinssi takaosaan, ylös? Tällöin vinssatava kohde painaisi perää alaspäin -> lisää pitoa renkaiden ja maan välille, akku lähempänä vinssiä yms.

Keskustelua vai yksin pohdintaa? :D
Avatar
TATOU4S
6WD
Viestit: 481
Liittynyt: 28 Helmi 2013 10:03
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 550 eps +tatou

Re: Vinssin asennusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja TATOU4S »

Vinssin korkeuteen en ota kantaa (otampas. Puskulevy käytössä olisi hyvä jos vinssi on ylhäällä. Muuten alhaalla.)mutta kannatan ajatusta pika kiinnityksestä. Irroitettavan koukun tilalle helpoin tehdä kiinnitys ja sit samanlainen keulaankin mut silloin vinssiä ei voi käyttää takana jos on kärry. Tai voi jos jatkaa koukkua ja vinssi siihen väliin.

Trukki liittimillä sit sähköt.
Tumphu
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 18 Marras 2016 22:27
Mönkijä:: Comanche Bull II 300cc

Re: Vinssin asennusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

Senverran täytyy tarkentaa lisätietoja että mulla on lumihommiin käytössä traktori+linko yhdistelmä. Kauhaa ja perälevyä yms. löytyy kanssa mutta ne nyt ei homman juju.

Pääsääntöinen käyttö siis harvennushommissa edetä mönkijällä (pisteestä johon autolla pääsee) itse työmaalle ja hinailla puut sellaiseen kohtaan mistä sitten juontokouralla on helppo keräillä.
Kyydissä kulkee sitten mukavasti kaikki savotalla tarvittavat työkalut ja evästäkin. Tuleva etutaakkateline hoitaa näppärästi pöydän virkaa, jossa helppo ja mukava sahan terää teroitella ja tankkailla yms.
Traktoriinkin on vinssi olemassa, mutta traktorilla kestää körötellä metsään kauemmin kuin autolla ja vinssaus paljon raskaampaa kun saa juosta edestakas. Mökijällä mahtuu pienemmistä väleistä ja kauko-ohjatulla vinssillä oletettavasti näppärämpi toimia. Vinssiäkin tarvitsee vain siihen asti että tukki/ranka on sopivasti lähellä jotta voi sitten perässä vetää sen uranvarteen.

Mulla itseasiassa tässä jo miettiessä tuli mieleen että pikakiinnitys tosiaan paras, takapäähän sitten muutamalla pultilla kiinnitettävä/irroitettava torni/varsi (vähän kuin rankakärryissä, mutta pienempi) jonka kautta sitten voi vinssailla. Siihen muutama koukku tai lovipanko johon voi puun laittaa kiinni kun ajamalla sitä vetää. Tällöin ei tule repiviä voimia vinssin kelalle ja puun pääty on hieman ylhäällä eikä töppäile maata vasten. Tietysti kuormittaa hieman alustaa, mutta en usko sen liiaksi painavan kun idea ei kuitenkaan ole koko puuta nostaa, vain keventää vedettävää päätä.
jünther
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 08 Elo 2016 23:00

Re: Vinssin asennusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja jünther »

Kysymys vinssin asennuksesta minullakin. Mulla polaris sportsman 800 ja nurkissa yks ylimääränen vinssi. Ajattelin sitä tuohon polleen takavinssiksi, mutta kun tulee putket molemmin puolin niin eihän se perhana mahdu siihen.
Työkalulaatikkoa en halua poistaa. Ja jos taas koukun paikkeille, niin sitä ei pysty käyttämään kärryjen kanssa.
"tarakalle" periaatteessa mahdollista, mutta siihen hankala toteuttaa siistiä ja kestävää asennusta, mikä ei jättäisi jälkiä, jos vinssin ottaa pois.
Sitten toinen vaihtoehto on poistaa vasemmanpuoleinen vaimennin, siitä kun ei varsinaisesti mitään hyötyä. Sopiiko tämmöseen jonkun muun sp:n vaimennin ja kasvaako äänet mahottomiksi..
Mip
6WD
Viestit: 353
Liittynyt: 27 Huhti 2012 22:15
Mönkijä:: Polle
Paikkakunta: Hamina

Re: Vinssin asennusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja Mip »

Vetokoukulle jatkopala. Saat tilaa koukun ja takaperän väliin.
Haminan seudun Mönkijät ry
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Vinssin asennusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Se vinssin paikka taakse kannattaa miettiä käyttötarpeen mukaan. Nyrkkisääntönä kummiskii, et mitä alempana, sen parempi.

....mutta toisaalta, jos takavinssin tarkoitus on nostattaa esmes takalanaa tms, niin silloin ylempi sijoitus on käytännöllisempi.

Ironbaltic.com sieltä löytyy takavinssin as.sarjaa sekä vetokoukun jatkoja.
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Vinssin asennusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Käyttökohde/tarve tosiaan vähän määrää sijoituspaikkaa. Omaan porkkanasorviin asensin takapuskuriin eteen tarkoitetun vinssin peteineen ylösalasin. Tuli vetokuulan (omavalmiste, liian lyhyt) tielle, muttei liikaa haittaavasti. Tuohon kasisatkuun ei mahottomia takapuskuri maksa, ehkä satasen tai hiukan toista, saisko siihen tuon kiinni?

Kuva
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
jünther
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 08 Elo 2016 23:00

Re: Vinssin asennusvinkkejä

Viesti Kirjoittaja jünther »

Tuo vetokuulan jatkopala ei siinä mielessä kyllä kiinosta, että siinä vaiheessa tulee jo takajättöä kun vinssi niin alhaalla. tuo takapuskuri hässäkkä periaatteessa helppo tehdä itsekin kun putkea kyllä löytyy. kuitenkin vinssi olis helppo asentaa tuohon taakse kiinni ilman tuota vasemmanpuoleista vaimenninta. Itse vaimennin ei vielä edessä, mutta se vaimentimen käyrä lähtee alaspäin joka olis juurikin vinssin moottorin kohdilla.. Ei onneksi niin akuutti asia vielä ole, joten tarvii miettiä tarviinko sitä niin paljoa, että jaksan rakentaa.
Vastaa Viestiin