Kysymys johtaa juonensa siihen että ostamani projektikuntoinen Comanche on aikanaan töytäisty johonkin niin että etupuskuri on tipahtanut n. 3cm alaspäin, siis vääntynyt jostain kohtiin. Tämä aiheuttanut sen että alk.per kiinnikkeet puskurille on antaneet periksi, vääntyneet jäähdytintä hankaaviksi yms.
Näissä puskurin alk.per. kiinnikkeissä on myös ollut vinssin peti. Vinssi siis ollut siellä etukatteiden alla, valojen korkeudella.
Teen nyt puskurille kokonaan uudet kiinnitysraudat huomattavasti tukevammasta putkesta. Itse puskurin annan olla "tipahtaneena" mutta tietysti suoristan sen etäisyyden ja sivusuunnan suhteen. Pienillä korotuspaloilla saa etutaakkatelineen asenneltua, jonka myös teen kokonaan uuden. Vinssille on nyt siis helppo tehdä peti samalla. Missää kuravellissä / suolla tuon kanssa ei tule sukelleltua. Enemmänkin jos metsään jää johonkin kannatukseen niin siitä mönkijä pois ja tukkien vinssausta lähemmäs ajouraa josta ne sitten voi traktorilla käydä napsimassa.
Jos miettii mönkijän vinssausta tilanteessa jossa renkailla ei enää pitoa, olisi vinssin sijainti tietysti hyvä olla mahdollisimman alhaalla, jolloin vinssausvoima kohdistuisi yläviintoon ja täten keventäisi konetta vinssatessa.
Tukkeja vinssatessa vastaavasti vinssin olisi hyvä olla yhäällä, jolloin siis vinssattava kohde kevenisi kun veto kohdistuisi ylöspäin.
Pääosin ajatus siis on vinssata jotain, eikä vinssata itseä irti, joten asennus lienee järkevintä tehdä ylös? Vaikka taakkatelineen päälle (kun sen kerran siihen uskaltaa kiinnittää).
Mitä muuta kannattaa huomioida? Pikakiinnitys ja jotkin NATO- virtaliittimet jotta voi halutessaan siirtää vinssin eteen / taakse?
Ajatus on laittaa taakse ketjut ja kyseisen masiinan seisontajarru vaikuttaa vain takapyöriin, joten olisiko sittenkin järkevämpi asennella vinssi takaosaan, ylös? Tällöin vinssatava kohde painaisi perää alaspäin -> lisää pitoa renkaiden ja maan välille, akku lähempänä vinssiä yms.
Keskustelua vai yksin pohdintaa?
