Etenemiskyvyn parantaminen maastossa.

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
Laroute
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 03 Joulu 2016 12:41

Etenemiskyvyn parantaminen maastossa.

Viesti Kirjoittaja Laroute »

Nyt pitäisi viritellä mönkijän etenemiskyky parhaaksi mahdolliseksi kivikkoisessa maastossa. Kaikki muut ajo ominaisuudet jäävät nyt toissijaisiksi tämän tarpeen rinnalla. Eli, vetelen rankakuormia tienlaitaan kyseisenlaisessa maastossa.

Mönkkäri on Can Am Outlander Max 650 kaksipaikkainen traktori. Vehkeessä alkuperäiset renkaat. Renkaat saisivat olla varmaankin erittäin pienellä paineella ja jousitus löysimmillään.

Saanko merkittävää hyötyä, jos vaihtaisin rengassetin isompaan kokoon ja samalla leveämpään. Siihähän taitaa muodostua ongelmaksi se, että hiljaa ajon ominaisuus heikkenee entisestään, vaikka isomman renkaan ylityskyky paraneekin. Nyt on käytännössä 4 km/h alin vauhti millä pystyy ajamaan.

Siitä tuleekin seuraava kysymys. Voiko vehkeen välitystä lyhentää jollain remontilla, jotta hitaampi ryömiminen mahdollistuu?

Kiitän etikäteen vinkeistä, millä virittää vehje juuri tähän käyttöön.
keulii
6WD
Viestit: 611
Liittynyt: 01 Tammi 2009 14:27
Mönkijä:: Can-Am 650 XT -12

Re: Etenemiskyvyn parantaminen maastossa.

Viesti Kirjoittaja keulii »

Saattasit saada paremmin vastauksia, jos tämä ois Cana osastolla. Mikä vuosimalli sulla on? Tai onko lyhyt hidas?
Kivikossa auttaa iso maavara, isot renkaat siis alle. 28" Zillat on ainakin hyvät, ja saa tuossa koossa leveinä alle.
Sitten varikitti paikoilleen, niin muuttaa hieman lähtöjen luonnetta. Eli voit nostaa sillä esim. kierroksia, jolloin vari nappaa kiinni. Varin muuttamisesta on juttua tuolla Cana osastolla.
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Etenemiskyvyn parantaminen maastossa.

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Renkaisiin kannattaa tosiaan satsata. Eikä pelkästään pitokuvioon, vaan rungon jämäkkyyteen ja pistonkestävyyteen. Vanhan liiton Bighorneja voin kokemuksesta suositella tuohon hommaan. Ajoin Bighorneilla toista sataa mottia energiapuuta moton ketjupäällä raivatulta linjalta ilman yhtään rengasrikkoa. Oli sellaista kivikkoa ja keppihelvettiä että ihmetellä täytyy renkaan kestävyyttä. Duro Buffalo varmasti pätevä myös. http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 2&start=15

Kuten totesit, halkaisijaltaan isompi rengas kasvattaa kokonaisvälitystä, lisäksi myös korottaa painopistettä, eli malttia rengaskoon valintaan. Ajoreittien suunnittelu ja maltilliset kuormat paljon tärkeämpiä kuin isot renkaat.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
jermu
6WD
Viestit: 338
Liittynyt: 25 Touko 2009 12:28

Re: Etenemiskyvyn parantaminen maastossa.

Viesti Kirjoittaja jermu »

Duro buffalot työrenkaiksi ja kestää melekeen mitä vain...

Itellä 8 kankaiset kedan bearclaw hrt kestäny myöskin hyvin. Olis yksi uusi näitä myynnissä koossa 12 27/12

Kivikkoon elä laita mutakuviolla olevaa rengasta...

Kytkintä ropaisin pehmiämpiin lähtöihin kivikossa. Qsc ja cvtechin kytkimissä on pienempi yks suunta laakeri jolloin lähtö välitys on pienempi kuin vakiolla. Itellä nyt qsc/stm ja käytännössä nopeusmittari vilkuttelee 0-1 kun tasasella ryömittää niin hiljaa kuin tasakaasulla mahdollista on ja on silkinpehmeät lähdöt

Ite ajaisin vakio renkailla jos maavara ja pito ko kivikkoon riittää... kärryssäkin ottaa se maavara jossain vaiheessa vastaan, joten ajolinjoilla koittaisin katella sopivaa reittiä... renkaita sitte jos pito ei riitä
rengas koon kasvattaminen kuitenkin kasvattaa miniminopeutta...
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Etenemiskyvyn parantaminen maastossa.

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Heitetäämpä tähän vielä pohjapanssari. Muovi liukuu aika kivasti kiven yli. Joku rautaputki puree kiinni pirun lujaa.
Vastaa Viestiin