Bronco vinssiä uloskelatessa mönkijä sammuu
-
- 6WD
- Viestit: 663
- Liittynyt: 23 Loka 2006 22:53
- Paikkakunta: Etelälappi
Bronco vinssiä uloskelatessa mönkijä sammuu
Missä voisi olla vika; vinssi pari kuukautta vanha.
Re: Bronco vinssiä uloskelatessa mönkijä sammuu
Ekana tuli mieleen että virta vinssin releen ohjaukselle on ryöstetty jostain moottorinohjaukseen liittyvästä piuhasta, jossa jännite laskee releen vetäessä liikaa ja moottori sammuu. Sammuuko mönkijä heti kun vinssin nappia painaa, vai hyytyykö viiveellä jotenkin? Mittaa akun napajännite sisään ja uloskelauksessa, mönkijä sammuksissa. Huonot miinus eli maakontaktit tekee myös oudoimmat sähköviat.
-
- 6WD
- Viestit: 663
- Liittynyt: 23 Loka 2006 22:53
- Paikkakunta: Etelälappi
Re: Bronco vinssiä uloskelatessa mönkijä sammuu
Ei ole muuta kytkentää mönkijään, kuin akulle menevät johdot. Tarkempaa tietoa ei ole, kuin kaverin kertomaa. http://www.mc-scatter.com/monkija-osat- ... 26871.html
Tuollainen paketti.
Tuollainen paketti.
Re: Bronco vinssiä uloskelatessa mönkijä sammuu
Tuo kauko-ohjain setti on ihan susi. Jos vaikka poistaa sen ensin yhtälöstä. Ja muutenkin aika vaarallinen mikäli se on kytketty suoraan akkuun. Ohjain kun menee jutikkaan ni se kiskoo vinssin hajalle. Tuomosia ei sais olla etes myynnisä.
- vaughan
- Tracks
- Viestit: 4759
- Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
- Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Bronco vinssiä uloskelatessa mönkijä sammuu
Samaa mieltä. Erittäin huono tuollainen kytkentätapa. Releen kautta ehdottomasti ja herätevirta virtalukon kautta.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
-
- 6WD
- Viestit: 663
- Liittynyt: 23 Loka 2006 22:53
- Paikkakunta: Etelälappi
Re: Bronco vinssiä uloskelatessa mönkijä sammuu
Vaan noinpa ne on kytketty uusissa mönkijöissä, joihin noita on asennettu.vaughan kirjoitti:Samaa mieltä. Erittäin huono tuollainen kytkentätapa. Releen kautta ehdottomasti ja herätevirta virtalukon kautta.
-
- 6WD
- Viestit: 663
- Liittynyt: 23 Loka 2006 22:53
- Paikkakunta: Etelälappi
Re: Bronco vinssiä uloskelatessa mönkijä sammuu
Miten sen laittas, kun tuosta releestä lähtee piuhat kiinteälle katkaisijalle? Itelle laitoin entisessä mönkijässä olevaan Come Upiin herätinvirran töötin johdosta, enkä mitään relettä.
Re: Bronco vinssiä uloskelatessa mönkijä sammuu
Vinssillä vetäessä siis kone pysyy käynnissä? Jos näin on, akussa tuskin lienee vikaa.
Noviisi
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Re: Bronco vinssiä uloskelatessa mönkijä sammuu
Jos haluaa että vinssi toimii kun mönkiässä ei ole virrat päällä niin voihan sen kytkeä suoralla virralla mutta laittaa katkaisijan kuitenkin väliin jolla vehkeet saa seis jos jotain häikkää ilmenee.
Otatta sen langattoman poksin pois ja jätättä pelkästään sen tankokytkimen. Kone käyntiin ja mönkiä ei enää sammu vinssiä käytettäessä. Toivottavasti. Ainakin on helppo kokeilla.
Otatta sen langattoman poksin pois ja jätättä pelkästään sen tankokytkimen. Kone käyntiin ja mönkiä ei enää sammu vinssiä käytettäessä. Toivottavasti. Ainakin on helppo kokeilla.
- KpHr
- 4WD
- Viestit: 134
- Liittynyt: 08 Tammi 2012 18:57
- Mönkijä:: Polle 500 HO -11
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Bronco vinssiä uloskelatessa mönkijä sammuu
Karstaa mukaillen: kyllä se volttimittari olisi kaikkein paras vianilmaisija. Ja mitä pitäisi mitata?
a)Mönkkäri käynnissä vinssi vapaalla mittapiikeillä jännite akun navoista (ei akunkengistä vaan nimenomaan navoista koska silloin mittaat oikeasti akun napajännitettä), mittaustulos esimerkiksi 13,20 VDC
b) Edellinen tilanne päällä, kelaa sisään (koukussa ei kuormaa) ja totea akkujännite. Alenee hieman ja niin kuuluukin tehdä koska vinssi ottaa virtaa arviolta tuollaiset 20-40 A "tyhjäkäynnillä" eli ilman vetovastusta rallatellessaan. Mittaustulos voisi edelliseen mittausesimerkkiin verraten laskea arviolta noin 1 voltin verran (aleneman suuruus riippuu monesta seikasta, en ala selittämään)
c) vaihda kelaussuuntaa pitäen piikit akun navoissa edelleen. Jännitteen pitäisi olla suurinpiirtein sama kuin kohdassa b mutta epailen että alenee samantien voimakkasti esim. alle 9V (jopa nollille jos epäilyni pitää paikkansa). Mönkkärihän tuossa leikissä myös tilannekuvausken mukaan sammuu. Jos mittari huomattavan alhaista lukemaa sinulla on a) kontaktori kökkönä (sisäinen oikosulku suoraan maahan ko. käyttötilanteessa) tai b) vinssin uloskelaussuunta jumissa (ihmejutulta vaikuttaisi mutta kaikkeahan maailmaan mahtuu). Molemmat aiheuttavat akkuun liki oikosulkutilanteen ja kyykkää akun.
Vinssin vaikutuksen voit poissulkea irrottamalla kontaktorista vinssille menevän kaapelin (toinen irti riittää). Jos vika ei poistu niin syy on kontaktori. Tai saattaahan olla niin että akkunavan kiinnitys on heikko. Sekin selviää volttimittarilla ja vähennyslaskulla: mittaa volttimittarilla vinssin kelatessa jännite plusnavan ja pluskengän (luit aivan oikein) väliltä. Kuuluu olla lähes 0V. Mittaa samoin miinuspuolelta eli jännite miinusnavan ja minuskengän väliltä. Tuloksen tulisi olla liki sama kuin pluspuolelta. Useiden volttien lukema on merkki huonosta kontaktista.
Eiköhän noilla jo ala syy valkenemaan. Tuollainen BRONCOn systeemi käyttökapuloineen on minulla ollut vuosia metsäkärryn vinssinä ja toiminut OK.
-KpHr-
PS: Jos vinssiä voi käyttää ja em. mittaukset tehdä mönkkä sammuksissa niin aina paranee: laturin vaikutus tulee eliminoiduksi ja vika nousee selvemmin esiin.
a)Mönkkäri käynnissä vinssi vapaalla mittapiikeillä jännite akun navoista (ei akunkengistä vaan nimenomaan navoista koska silloin mittaat oikeasti akun napajännitettä), mittaustulos esimerkiksi 13,20 VDC
b) Edellinen tilanne päällä, kelaa sisään (koukussa ei kuormaa) ja totea akkujännite. Alenee hieman ja niin kuuluukin tehdä koska vinssi ottaa virtaa arviolta tuollaiset 20-40 A "tyhjäkäynnillä" eli ilman vetovastusta rallatellessaan. Mittaustulos voisi edelliseen mittausesimerkkiin verraten laskea arviolta noin 1 voltin verran (aleneman suuruus riippuu monesta seikasta, en ala selittämään)
c) vaihda kelaussuuntaa pitäen piikit akun navoissa edelleen. Jännitteen pitäisi olla suurinpiirtein sama kuin kohdassa b mutta epailen että alenee samantien voimakkasti esim. alle 9V (jopa nollille jos epäilyni pitää paikkansa). Mönkkärihän tuossa leikissä myös tilannekuvausken mukaan sammuu. Jos mittari huomattavan alhaista lukemaa sinulla on a) kontaktori kökkönä (sisäinen oikosulku suoraan maahan ko. käyttötilanteessa) tai b) vinssin uloskelaussuunta jumissa (ihmejutulta vaikuttaisi mutta kaikkeahan maailmaan mahtuu). Molemmat aiheuttavat akkuun liki oikosulkutilanteen ja kyykkää akun.
Vinssin vaikutuksen voit poissulkea irrottamalla kontaktorista vinssille menevän kaapelin (toinen irti riittää). Jos vika ei poistu niin syy on kontaktori. Tai saattaahan olla niin että akkunavan kiinnitys on heikko. Sekin selviää volttimittarilla ja vähennyslaskulla: mittaa volttimittarilla vinssin kelatessa jännite plusnavan ja pluskengän (luit aivan oikein) väliltä. Kuuluu olla lähes 0V. Mittaa samoin miinuspuolelta eli jännite miinusnavan ja minuskengän väliltä. Tuloksen tulisi olla liki sama kuin pluspuolelta. Useiden volttien lukema on merkki huonosta kontaktista.
Eiköhän noilla jo ala syy valkenemaan. Tuollainen BRONCOn systeemi käyttökapuloineen on minulla ollut vuosia metsäkärryn vinssinä ja toiminut OK.
-KpHr-
PS: Jos vinssiä voi käyttää ja em. mittaukset tehdä mönkkä sammuksissa niin aina paranee: laturin vaikutus tulee eliminoiduksi ja vika nousee selvemmin esiin.
-
- 6WD
- Viestit: 663
- Liittynyt: 23 Loka 2006 22:53
- Paikkakunta: Etelälappi
Re: Bronco vinssiä uloskelatessa mönkijä sammuu
Vinssin moottorin pään virtajohdon napa otti katerautoihin.