sopiva kuljetuskärryn koko
sopiva kuljetuskärryn koko
Harkitsen mönkijän ostoa. Pääkäyttö olisi metsätyövarusteiden ((raivuri, taimet, saha, eväät, polttoaineet) kuljettaminen metsään, ajoittainen tuulenkaatojen ja polttopuiden ajo muttei hankintakauppa sekä mahdollisesti lumityöt. Metsätyöpaikoista yksi on kaukana ja muutkin niin, että kärryllä, pitäisi kuljettaa jos ei aina niin usein. Rankakärrylle on myös tarve, mutta se voi olla kyllä aina jollakin palstalla parkissa pidemmän aikaa eikä siis tarvitse mahtua samaan kyytiin ellei nyt jotain hyvää kiikkaa teiltä tule
Todennäköisin valinta on Can Am 450 6x6 Pro+ Max. Kun pituutta on 299, niin mikä olisi hyvä ja käytännöllinen kärryn koko niin, että arki pyörii ja kustannukset pysyvät järkevinä?
Todennäköisin valinta on Can Am 450 6x6 Pro+ Max. Kun pituutta on 299, niin mikä olisi hyvä ja käytännöllinen kärryn koko niin, että arki pyörii ja kustannukset pysyvät järkevinä?
Re: sopiva kuljetuskärryn koko
Itsellä kyseinen mönkijä ja kärrynä muulin 1400LH joho ei kumun kanssa mahdu.
Kuomun kun ottaa pois niin justiinsa saa laidat kiinni.Olen harkinnut kärrin vaihtoa että ei tattis
Kuomua irroittaa kun mönkijää kuskaa.
Kuomun kun ottaa pois niin justiinsa saa laidat kiinni.Olen harkinnut kärrin vaihtoa että ei tattis
Kuomua irroittaa kun mönkijää kuskaa.
Re: sopiva kuljetuskärryn koko
Onko kokemuksesi mukaan hyvä, että kärry on just mönkijän pituinen vai vähän / reilusti pidempi.
Nyt kun voin vaikuttaa niin kokemuksen tuomat neuvot ovat erityisen hyödyllisiä.
Nyt kun voin vaikuttaa niin kokemuksen tuomat neuvot ovat erityisen hyödyllisiä.
Re: sopiva kuljetuskärryn koko
Sanoisin että 150x350 minimikoko ja mikäli aioit kuomun kanssa käyttää niin mahdollisimman korkeilla laidoilla (40 - 50 cm) ja 100 cm korkea kuomu.
Mönkijän levein kohta on lokareissa ja kuomu kun kapenee niin sieltä ottaa ensiksi kiinni. Minulla Respo 150*350 42 cm laidoilla ja päällä 100 cm Jaxalin kuomu, Grizzlyn lokarit sopii just ja just sivusuunnassa kuomun alle.
Respoa voin kyllä suositella, tosi tukeva ja järkihintainen.
Mönkijän levein kohta on lokareissa ja kuomu kun kapenee niin sieltä ottaa ensiksi kiinni. Minulla Respo 150*350 42 cm laidoilla ja päällä 100 cm Jaxalin kuomu, Grizzlyn lokarit sopii just ja just sivusuunnassa kuomun alle.
Respoa voin kyllä suositella, tosi tukeva ja järkihintainen.

Viimeksi muokannut Jukkis, 28 Marras 2019 15:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: sopiva kuljetuskärryn koko
Mieluummin pitempi kuin just. Koska painoista johtuen voi olla että ei saa hyvään kohtaan sitä muuten pelattua. Koneen paino + kärryn omapaino on omalla kohdalla kintaalla, 750kg kärryyn tuo 820 CFMoto on nippanappa meneekö massat yli. Lisäksi sopivan aisapainon saaminen voi olla aika pelaamista. Sitomista varten kannattaa jättää hyvin tilaa sivuille myös.
CF Moto CForce 820LE -19
UMRY
VaPePa
UMRY
VaPePa
Re: sopiva kuljetuskärryn koko
Kannattaa huomioida että 6x6 450 Pro kuivapainoksi ilmoitetaan 545 kg jolloin taitaa osa riittävän kokoisella lavalla varustetuista kärryistä olla kantavuudeltaan liian pieniä, varsinkin kuomulla...
Majava, mutta onko kuomu laskettu kantavuuteen, ellei niin kuomussa on jo 50 kg lavalla:
https://www.taloon.com/perakarry-majava ... LMQAvD_BwE
Karhu:
https://www.tuontitukku.fi/tuote/kuomuk ... 000015802/
Majava, mutta onko kuomu laskettu kantavuuteen, ellei niin kuomussa on jo 50 kg lavalla:
https://www.taloon.com/perakarry-majava ... LMQAvD_BwE
Karhu:
https://www.tuontitukku.fi/tuote/kuomuk ... 000015802/
- Pappi
- Moderaattori
- Viestit: 2311
- Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
- Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
- Paikkakunta: Pohjois-savo
Re: sopiva kuljetuskärryn koko
Kuomulla varustettuna katseet kääntyisi jarrullisiin? Näyttää hinnatkin tulleen jonkin verran alas? http://www.tekno-kouru.fi/vaunumallisto/3500lj_pro.html
Itse kuskaan "maxitaxia" 3.3m pitkällä kärryllä ja kuomu sopii kiinni kun mönkijä on keskellä lavaa pituuden puolesta. Taakse jää tila, johon voi sitten laittaa ajokamppeet tms. Olisi pitänyt suosiolla ostaa itselle 3.5m pitkällä lavalla oleva kärry.
Valikoimaa näyttää olevan laidasta laitaan. Kannattaa mitata tarkkaan vapaa korkeus kuomun alla. Omassa kärryssä 38cm laita ja 125cm kuomu. Tuulisuoja paikallaan myös kuljetuksessa.
Respo: https://www.oceandealers.fi/fi/produkt/ ... 351L150-42
Onhan nuo kalliita, mutta kun kerralla ostaa kunnollisen niin saa keskittyä harrastamiseen.
Myös käytettyjen tarjontaa kannattaa katsella. https://www.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/2784316 Asettaa omat vaatimukset vetoautolle ja ajokortille.
Uusi umpikorillinen, mutta kantavuus jarruttomana naurettava. https://www.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/2502205
Itse kuskaan "maxitaxia" 3.3m pitkällä kärryllä ja kuomu sopii kiinni kun mönkijä on keskellä lavaa pituuden puolesta. Taakse jää tila, johon voi sitten laittaa ajokamppeet tms. Olisi pitänyt suosiolla ostaa itselle 3.5m pitkällä lavalla oleva kärry.
Valikoimaa näyttää olevan laidasta laitaan. Kannattaa mitata tarkkaan vapaa korkeus kuomun alla. Omassa kärryssä 38cm laita ja 125cm kuomu. Tuulisuoja paikallaan myös kuljetuksessa.
Respo: https://www.oceandealers.fi/fi/produkt/ ... 351L150-42
Onhan nuo kalliita, mutta kun kerralla ostaa kunnollisen niin saa keskittyä harrastamiseen.

Myös käytettyjen tarjontaa kannattaa katsella. https://www.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/2784316 Asettaa omat vaatimukset vetoautolle ja ajokortille.
Uusi umpikorillinen, mutta kantavuus jarruttomana naurettava. https://www.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/2502205
Re: sopiva kuljetuskärryn koko
Aina vähän enemmän tilaa kun mitä minimissään tarvii. Itellä oli 125×250 pikkukärry, siihen mahtu polle juuri ja juuri. Ostin polleen isommat renkaat nii joutu ostamaan isomman kärrynkin. Vois sanoo näin että 150×350 kokinen kärry on normimönkkärille sopiva, mahtuu vielä jotain oheisromuakin kyytiin.
Re: sopiva kuljetuskärryn koko
Ja kuten aiemmin todettua vielä lavakokoa enemmän kannattaa kiinnittää huomiota kuomun muotoiluun, monesti kapenee ylöspäin aika reilusti...
Re: sopiva kuljetuskärryn koko
Ennen kärryn ostoa ota selvitä mitä autolla saa vetää jarruitta ja jarruilla.
Nykyajan autoista aika harvalla saa vetää 75 kg +750 kg = 825 kg jarrutonta .
Nykyajan autoista aika harvalla saa vetää 75 kg +750 kg = 825 kg jarrutonta .
-
- 6WD
- Viestit: 392
- Liittynyt: 13 Elo 2017 20:04
- Mönkijä:: Trapper 500xl efi
- Paikkakunta: Tornio
Re: sopiva kuljetuskärryn koko
Tuovetomassa kyllä kannattaa selvittää. Avesiksella jarrutonta 500 kg. Siihen kun mönkkärin ja vaikka kärryn laittaa kyytiin niin tiukkaa tekee onko sallituissa
Re: sopiva kuljetuskärryn koko
Vw golfissa on 450kg mut onneks v70 Volvossa on 750kg vähän helpottaa laillisien reissujen tekoa
Re: sopiva kuljetuskärryn koko
Jarrullinen kärry 750 kg niin ei ole ei ole määrä aikais katsastusta.
Niin saa vetää noilla nykyautoilla vähän enemmän.
Niin saa vetää noilla nykyautoilla vähän enemmän.
Re: sopiva kuljetuskärryn koko
Tuo on kyllä totta. Vaan löytyykö mistään? Täytyykö teettää tai tehdä. Mut eipä toi 2v välein katsastus paha ole tulee ainakin välillä tsekattua jarrut kuntoon...
Re: sopiva kuljetuskärryn koko
Aloittajalle tiedoksi, että myös 160x350 kärryjä on saatavilla. Ja siihen saa Jaxal max kuomun. Itsellä on tuommonen jarrullisena, niin menee telamönkkäri nätisti kyytiin eikä lopu kantavuus kesken.