"Mönkkärit Ry -vakioluokka"/ATV Supermoto-MX-Jäära

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
FlyingFinn
4WD
Viestit: 140
Liittynyt: 03 Kesä 2004 22:12
Paikkakunta: Kotka

"Mönkkärit Ry -vakioluokka"/ATV Supermoto-MX-Jäära

Viesti Kirjoittaja FlyingFinn »

Foorumilla on ollu kovaa vääntöä ns vakioluokan puolesta atv-kisoissa. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että Moottoriliitto tulee jakamaan ATV Suomen Cup pisteitä ainoastaan yhdessä luokassa, joka tässä tapauksessa on lähes vapaa virityksien suhteen eli ns. OPEN.

Tässä on oma esitykseni lajin ja kilpailutoiminnan kehittämiseksi:

1. Laaditaan harrastajien hyväksymät säännöt vakio- tai vakio mod -luokkaa varten.
Sääntöjä ylläpitää olemassa oleva valtakunnallinen ja puolueeton organisaatio. Mönkkärit Ry on lupautunut toimimaan ns Vakioluokan sääntöjen "suojelijana" ja ylläpitäjänä.

2. Ajetaan virallisten suomen cup -osakilpailujen yhteydessä epäviralliset vakio-lähdöt ; open-luokan kanssa samassa lähdössä, mahdollisesti open-luokan jälkeen toisesta rivistä tai aika-ajojärjestyksessä. (Jos molemmissa luokissa tarpeeksi kuljettajia, voidaan ajaa myös erilliset lähdöt, mikäli kilpailunjärjestäjälle ja aikatauluihin sopii.)

3. Vakio tai vakio-mod luokassa jaetaan palkinnot kolmelle parhaalle ja ainoastaan suomen cup -osakilpailujen yhteydessä. Myös vakio-luokan epäviralliset pisteet lasketaan kaikkien suomen cup -osakilpailujen yhteydessä. Kauden päätteeksi palkitaan epävirallisen vakio-luokan voittaja.

4. Mönkkärit Ry hankkii palkinnot ja toimittaa ne kisapaikalle. Palkinnot rahoitetaan vakio-kuljettajien maksamilla Mönkkärit Ry:n jäsenmaksuilla. Vakioluokkaan osallistujien tulee siis maksaa Mönkkärit Ry:n määrittämä jäsenmaksu, muuten ei voi osallistua pistelaskentaan.

Mönkkärit Ry:n yksi tavoitteista on alentaa kynnystä mönkkäriharrastuksen aloittamisessa niin neliveto- kuin crossimönkkäripuolella.. sama pätee kilpailutoiminnan aloittamiseen. Tämä olisi omiaan kehittämään lajia harrastajien haluamaan suuntaan..

On ymmärrettävää että Moottoriliitolla/kilpailunjärjestäjillä ei ole intressejä perustaa kahta eri luokkaa atv:lle kun katsotaan viime kauden osallistujamääriä. Selvää on, että seuraavien vuosien aikana kilpailijamäärät tulee nousemaan; varsinkin jos me osaltamme helpotamme mukaantuloa perustamalla tämän epävirallisen vakioluokan.

Tässä olisi hyvä mahdollisuus "kokeilla" miten säännöt toimivat käytännössä.. Näin pystymme esittämään seuraavien vuosien aikana kilpailija määrien vakiintuessa/lisääntyessä Moottoriliitolle vastaavan luokan perustamista virallisien sm-cup tai sm-arvojen alaisiksi.

Sit olis vielä päästävä sopuun siitä onko kyseessä täysin vakio -luokka vai onko vakio - mod.

Itse olen sitä mieltä, että ainakin levitykset olis sallittava, jotta laitteet saadaan edes leveyden puolesta samalle viivalle supermotossa (jääradalla ja crossissa leveyden merkitys ei niin suuri).
Koneeseen ei saa kajota.

Tärkeintä olisi kustannusten kurissa pitäminen.. ja näin kynnys kilpailuihin osallistumiseen on mahdollisimman alhaalla.

HUOM! Kelkkamessuilla on mahdollisuus tulla keskustelemaan aiheesta.
Aika: lauantai klo 14
Paikka: messukeskuksen D-hallin Ravintola Sillankorva

Laittakaa myös tänne mielipiteitä ehdotuksestani. Puolesta ja vastaan.

tack.

timo lehto
Punamusta 2005 Polaris Sportsman 600
moose
4WD
Viestit: 144
Liittynyt: 20 Huhti 2006 16:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja moose »

Vakiomod saa ääneni.
Kirjoitin juuri tuonne toiselle aiheelle joten en kirjoita uudestaan mutta sieltä voi lukea mielipiteeni.

alempana tulikin esille ÄÄNTÄ pitää olla katsojat tykkää :D

kyllä suuttimet,ilmanputsarit ,iskarit ja välitykset pitää saada vaihtaa sopiviksi hmm... sittenhän ruiskun ohjauskin täytys olla vapaa... ei helppo homma tämäkään :shock: Mutta kuitenkin itse moottori täysin vakioksi.
Viimeksi muokannut moose, 13 Loka 2006 09:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Hmort
6WD
Viestit: 651
Liittynyt: 03 Loka 2004 15:26
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hmort »

Vakio MOD :D TIMOLLE JA JÖRÖLLE pisteet himaan tämä jos saatais läpi olis hieno asia.....
FlyingFinn
4WD
Viestit: 140
Liittynyt: 03 Kesä 2004 22:12
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja FlyingFinn »

Niin tosiaan lisää mielipiteitä vielä:

1? täysin vakio, iskareita myöten

2? vakio mod 1: Pelkät levitykset + iskarit sallittu
vakio putkisto, vakio sytkäboxit

3? vakio mod 2: Levitykset, putkistot, iskarit, sytkäboxit sallittu.
Moottori muuten vakio.

Niin ja sit vielä se, että mitkä lasketaan vakio luokkaan. Esim AYR rungossa ktm 450-kone taitaa olla jo open - kö?

Mites Kenne määrittelitkään nämä vakioluokkaan kuuluvat merkit? Virallisen maahantuojan tuoma.. min 50 kpl tuotu?

Tottatosiaan Mönkkärit Ry, Timo&Jörö ilomielin ajaa asiaa innolla eteenpäin, jotta saadaan tää siirtymäaika hoidettua edullisesti lajin ja harrastajien kannalta.

Tää Mönkkärit Ry -vakioluokkahan olis tarpeen vain siihen asti kunnes kilpailijamäärät mahdollistaa ihan viralliset luokat Moottoriliiton alaisuuteen.
Punamusta 2005 Polaris Sportsman 600
Avatar
Hmort
6WD
Viestit: 651
Liittynyt: 03 Loka 2004 15:26
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hmort »

Mulla saa kannatuksen 3 vaihtoehto syy siihen on että kun on putkisto niin kuulostaa paremmalta yleisö tykkää kuunnella murinaa eikä pihinää/suhinaa ja saa pikkasen voimaa mutta ei liikaa että rupeaa esim kestävyys kärsimään....ja tietysti tukivarret sen takia että pelit on ajettavia...ja kaikki siinäkin asiassa samalla viivalla....
Kenne
6WD
Viestit: 679
Liittynyt: 04 Loka 2004 12:22
Paikkakunta: Espoo Mönkijä: Myyty - uuden hankinta kyseenalaista.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kenne »

:fball:
Viimeksi muokannut Kenne, 26 Loka 2006 21:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Wobbler
6WD
Viestit: 410
Liittynyt: 17 Huhti 2005 21:25
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: "Mönkkärit Ry -vakioluokka"/ATV Supermoto-MX-J

Viesti Kirjoittaja Wobbler »

FlyingFinn kirjoitti:Foorumilla on ollu kovaa vääntöä ns vakioluokan puolesta atv-kisoissa. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että Moottoriliitto tulee jakamaan ATV Suomen Cup pisteitä ainoastaan yhdessä luokassa, joka tässä tapauksessa on lähes vapaa virityksien suhteen eli ns. OPEN.

Tässä on oma esitykseni lajin ja kilpailutoiminnan kehittämiseksi:

1. Laaditaan harrastajien hyväksymät säännöt vakio- tai vakio mod -luokkaa varten.
Sääntöjä ylläpitää olemassa oleva valtakunnallinen ja puolueeton organisaatio. Mönkkärit Ry on lupautunut toimimaan ns Vakioluokan sääntöjen "suojelijana" ja ylläpitäjänä.

2. Ajetaan virallisten suomen cup -osakilpailujen yhteydessä epäviralliset vakio-lähdöt ; open-luokan kanssa samassa lähdössä, mahdollisesti open-luokan jälkeen toisesta rivistä tai aika-ajojärjestyksessä. (Jos molemmissa luokissa tarpeeksi kuljettajia, voidaan ajaa myös erilliset lähdöt, mikäli kilpailunjärjestäjälle ja aikatauluihin sopii.)

3. Vakio tai vakio-mod luokassa jaetaan palkinnot kolmelle parhaalle ja ainoastaan suomen cup -osakilpailujen yhteydessä. Myös vakio-luokan epäviralliset pisteet lasketaan kaikkien suomen cup -osakilpailujen yhteydessä. Kauden päätteeksi palkitaan epävirallisen vakio-luokan voittaja.

4. Mönkkärit Ry hankkii palkinnot ja toimittaa ne kisapaikalle. Palkinnot rahoitetaan vakio-kuljettajien maksamilla Mönkkärit Ry:n jäsenmaksuilla. Vakioluokkaan osallistujien tulee siis maksaa Mönkkärit Ry:n määrittämä jäsenmaksu, muuten ei voi osallistua pistelaskentaan.

Mönkkärit Ry:n yksi tavoitteista on alentaa kynnystä mönkkäriharrastuksen aloittamisessa niin neliveto- kuin crossimönkkäripuolella.. sama pätee kilpailutoiminnan aloittamiseen. Tämä olisi omiaan kehittämään lajia harrastajien haluamaan suuntaan..

On ymmärrettävää että Moottoriliitolla/kilpailunjärjestäjillä ei ole intressejä perustaa kahta eri luokkaa atv:lle kun katsotaan viime kauden osallistujamääriä. Selvää on, että seuraavien vuosien aikana kilpailijamäärät tulee nousemaan; varsinkin jos me osaltamme helpotamme mukaantuloa perustamalla tämän epävirallisen vakioluokan.

Tässä olisi hyvä mahdollisuus "kokeilla" miten säännöt toimivat käytännössä.. Näin pystymme esittämään seuraavien vuosien aikana kilpailija määrien vakiintuessa/lisääntyessä Moottoriliitolle vastaavan luokan perustamista virallisien sm-cup tai sm-arvojen alaisiksi.

Sit olis vielä päästävä sopuun siitä onko kyseessä täysin vakio -luokka vai onko vakio - mod.

Itse olen sitä mieltä, että ainakin levitykset olis sallittava, jotta laitteet saadaan edes leveyden puolesta samalle viivalle supermotossa (jääradalla ja crossissa leveyden merkitys ei niin suuri).
Koneeseen ei saa kajota.

Tärkeintä olisi kustannusten kurissa pitäminen.. ja näin kynnys kilpailuihin osallistumiseen on mahdollisimman alhaalla.

HUOM! Kelkkamessuilla on mahdollisuus tulla keskustelemaan aiheesta.
Aika: lauantai klo 14
Paikka: messukeskuksen D-hallin Ravintola Sillankorva

Laittakaa myös tänne mielipiteitä ehdotuksestani. Puolesta ja vastaan.

tack.

timo lehto

Tätä kannatan jokaista pilkkua ja pistettä myöden :D .Ravintola Sillankorvassa paikalla klo:14,00
Viimeksi muokannut Wobbler, 12 Loka 2006 20:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Wobbler
6WD
Viestit: 410
Liittynyt: 17 Huhti 2005 21:25
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wobbler »

FlyingFinn kirjoitti:Niin tosiaan lisää mielipiteitä vielä:

1? täysin vakio, iskareita myöten

2? vakio mod 1: Pelkät levitykset + iskarit sallittu
vakio putkisto, vakio sytkäboxit

3? vakio mod 2: Levitykset, putkistot, iskarit, sytkäboxit sallittu.
Moottori muuten vakio.

Niin ja sit vielä se, että mitkä lasketaan vakio luokkaan. Esim AYR rungossa ktm 450-kone taitaa olla jo open - kö?

Mites Kenne määrittelitkään nämä vakioluokkaan kuuluvat merkit? Virallisen maahantuojan tuoma.. min 50 kpl tuotu?

Tottatosiaan Mönkkärit Ry, Timo&Jörö ilomielin ajaa asiaa innolla eteenpäin, jotta saadaan tää siirtymäaika hoidettua edullisesti lajin ja harrastajien kannalta.

Tää Mönkkärit Ry -vakioluokkahan olis tarpeen vain siihen asti kunnes kilpailijamäärät mahdollistaa ihan viralliset luokat Moottoriliiton alaisuuteen.
Noista vaihtoehdoista kannatan vaihtoehto ykköstä :D ,toisaalta en pane hanttiin jos enemmistö on vaihtoehto 2 tai kolmosenkaan kannalla.
Eiköhän toi ayr kuulu ouppeniin ja rajana voisi olla vaikka tuo 50 kappaletta myytyjä koneita suomeen niin sit hyväksytään vakio luokkaan.
Avatar
Hmort
6WD
Viestit: 651
Liittynyt: 03 Loka 2004 15:26
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hmort »

eikö täällä todellakaan ole muita kilpakuskeja kun minä, Lehto, Kenne, Wobbler mahtaa meillä olla kovat kisat ens vuonna.... :D :D
rivktm
2WD
Viestit: 35
Liittynyt: 26 Loka 2005 21:19

Viesti Kirjoittaja rivktm »

Juu, mulle passaa kaikki vaihtoehdot, kunhan vaan pääsee ajamaan kisaa.. Olishan se lajille aivan sata/ nolla, jos saatais 2 luokkaa!! Konekantahan näyttää vaan koko ajan lisääntyvän, hyvä niin.. Ja jos me vielä ollaan ens vuonna noitten src autojen kanssa samoissa kisoissa, niin voidaan vahingossa päästä vaikka tv-lähetykseen.. ( Jäniskevennys)...
Wobbler
6WD
Viestit: 410
Liittynyt: 17 Huhti 2005 21:25
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wobbler »

Eiköhän Mortti tähänkin keskusteluun tule kommentteja ja ajatuksia kunhan vaan eka lämmitellään tääkin oikeen hyväksi :D .

Ei vaan kyllä meitä on paaaljon muitakin mutta kaikki ei vaan kehtaa :oops: ... mutta eiköhän noita kommentteja ala hiljalleen tipahteleen :D .
vane
4WD
Viestit: 163
Liittynyt: 20 Loka 2005 21:44

Viesti Kirjoittaja vane »

aha uus topikki.

mun ehdotus joka tuola toisessa topikissa meni sit ohi :)
no laitetaan sit tähän jatkoks se viel kertaalleen.

eli olkoon tää nyt sitten ehdotus numero 5 :

-kaupan peli (yhdistelmä koneet ei sallittuja esim eml/ktm)
-putkiston saa vaihtaa
-saa leventää ja madaltaa (sääntökirjan puitteissa)
-konetta ei saa virittää (eli siis kantta ei saa viilata, nokkia ei saa vaihtaa, kuutioita ei saa kasvattaa)
-SYTKÄ BOKSIA EI SAA VAIHTAA
-iskarit saa vaihtaa
-renkaat ja vanteet saa vaihtaa (leikkaaminen kielletty) esim vain goldspeedit sallittuja

eipä tässä nyt lehdon ehdotuksiin oo muuta eroo oikeestaan kun toi sytkä boksi mutta mun mielestä se pitää ehdottomasti KIELTÄÄ!

en jaksa perustella sitä sen enempää kun jokainen tervejärkinen kyllä tajuaa mistä on kyse :)
Solaris
6WD
Viestit: 637
Liittynyt: 03 Maalis 2005 17:56
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Solaris »

höh, saako iskareita huoltaa? kun voi mennä väärät öljyt sisään??

vitsi vitsi :?

Eikö kelkkapuolelta voisi vähän katsoa mallia vakioluokkaan ?

onko vakio jos on suuttimet vaihdettu -25C pakkaseen, ei ole..

minusta pitäisi vakioluokassa saada säätää kuitenkin iskarit , oli se sitten jousia kiristämällä tai simmittämällä, kunhan mittasuhteet ovat samat.

vakiohan tarkoittaisi ettei saa edes vaihtaa välityksiä..

eli minusta 2 mutta alustojen leveydet pitää olla vakiot, eli mittasuhteet myös vakiot, iskareita saa säätää ja vaikka vaihtaa kunhan rakenteita ei muutella. == Ajokin saa säätää oman tyyliseen ajoon, vaikka korittaa tankoa..

hankala sanoa kun olis niin paljon höpöttämistä, eli tästä kun ei varmana kukaan ota selvää mutta yrittäkää ..

yritän tulla messuille teille vaikka myymään vakio-osia KOVAAN ennakko hintaan.

nimimerkillä ltr vakiovanne kalliimpi kuin bedlock lukkovanne ;-)))
Kauppias itse .. http://www.jumoto.fi/kauppa

Nykyinen kilpuri
Yamaha YFZ450R 2009
Yamaha YZF250 2008


vanhoja mönkkäreitä alla..
LTR450 2008
LTR450 2006
LTR450 2006
LTR450 2006
TRX450 2005
Jumoto Racing Team http://wwww.jumoto.fi/racing
rivktm
2WD
Viestit: 35
Liittynyt: 26 Loka 2005 21:19

Viesti Kirjoittaja rivktm »

Harmittaa, jos pitä laittaa kottarainen sulattamoon, jos ei löydy suomesta luokkia, hehheh... Ei vaiskaan kantsisko tehä muitten maitten kanssa vieläkin tiiviimpää yhteistyötä/ sääntöjä, nimittäin ainakin kenne ja lehto on huseerannu sieläkin puolella ja olis ihan hyvä tietää millä muut ajaa.. Jos vaikka joskus lähettäis ajamaan Suomea mitalleille, niin ei tulis jo katsastukses/ reeneissä "lunta tupaan". Kysyy hän?
Kenne
6WD
Viestit: 679
Liittynyt: 04 Loka 2004 12:22
Paikkakunta: Espoo Mönkijä: Myyty - uuden hankinta kyseenalaista.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kenne »

:-({|=
Viimeksi muokannut Kenne, 26 Loka 2006 21:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin