"Mönkkärit Ry -vakioluokka"/ATV Supermoto-MX-Jäära
-
- 4WD
- Viestit: 140
- Liittynyt: 03 Kesä 2004 22:12
- Paikkakunta: Kotka
"Mönkkärit Ry -vakioluokka"/ATV Supermoto-MX-Jäära
Foorumilla on ollu kovaa vääntöä ns vakioluokan puolesta atv-kisoissa. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että Moottoriliitto tulee jakamaan ATV Suomen Cup pisteitä ainoastaan yhdessä luokassa, joka tässä tapauksessa on lähes vapaa virityksien suhteen eli ns. OPEN.
Tässä on oma esitykseni lajin ja kilpailutoiminnan kehittämiseksi:
1. Laaditaan harrastajien hyväksymät säännöt vakio- tai vakio mod -luokkaa varten.
Sääntöjä ylläpitää olemassa oleva valtakunnallinen ja puolueeton organisaatio. Mönkkärit Ry on lupautunut toimimaan ns Vakioluokan sääntöjen "suojelijana" ja ylläpitäjänä.
2. Ajetaan virallisten suomen cup -osakilpailujen yhteydessä epäviralliset vakio-lähdöt ; open-luokan kanssa samassa lähdössä, mahdollisesti open-luokan jälkeen toisesta rivistä tai aika-ajojärjestyksessä. (Jos molemmissa luokissa tarpeeksi kuljettajia, voidaan ajaa myös erilliset lähdöt, mikäli kilpailunjärjestäjälle ja aikatauluihin sopii.)
3. Vakio tai vakio-mod luokassa jaetaan palkinnot kolmelle parhaalle ja ainoastaan suomen cup -osakilpailujen yhteydessä. Myös vakio-luokan epäviralliset pisteet lasketaan kaikkien suomen cup -osakilpailujen yhteydessä. Kauden päätteeksi palkitaan epävirallisen vakio-luokan voittaja.
4. Mönkkärit Ry hankkii palkinnot ja toimittaa ne kisapaikalle. Palkinnot rahoitetaan vakio-kuljettajien maksamilla Mönkkärit Ry:n jäsenmaksuilla. Vakioluokkaan osallistujien tulee siis maksaa Mönkkärit Ry:n määrittämä jäsenmaksu, muuten ei voi osallistua pistelaskentaan.
Mönkkärit Ry:n yksi tavoitteista on alentaa kynnystä mönkkäriharrastuksen aloittamisessa niin neliveto- kuin crossimönkkäripuolella.. sama pätee kilpailutoiminnan aloittamiseen. Tämä olisi omiaan kehittämään lajia harrastajien haluamaan suuntaan..
On ymmärrettävää että Moottoriliitolla/kilpailunjärjestäjillä ei ole intressejä perustaa kahta eri luokkaa atv:lle kun katsotaan viime kauden osallistujamääriä. Selvää on, että seuraavien vuosien aikana kilpailijamäärät tulee nousemaan; varsinkin jos me osaltamme helpotamme mukaantuloa perustamalla tämän epävirallisen vakioluokan.
Tässä olisi hyvä mahdollisuus "kokeilla" miten säännöt toimivat käytännössä.. Näin pystymme esittämään seuraavien vuosien aikana kilpailija määrien vakiintuessa/lisääntyessä Moottoriliitolle vastaavan luokan perustamista virallisien sm-cup tai sm-arvojen alaisiksi.
Sit olis vielä päästävä sopuun siitä onko kyseessä täysin vakio -luokka vai onko vakio - mod.
Itse olen sitä mieltä, että ainakin levitykset olis sallittava, jotta laitteet saadaan edes leveyden puolesta samalle viivalle supermotossa (jääradalla ja crossissa leveyden merkitys ei niin suuri).
Koneeseen ei saa kajota.
Tärkeintä olisi kustannusten kurissa pitäminen.. ja näin kynnys kilpailuihin osallistumiseen on mahdollisimman alhaalla.
HUOM! Kelkkamessuilla on mahdollisuus tulla keskustelemaan aiheesta.
Aika: lauantai klo 14
Paikka: messukeskuksen D-hallin Ravintola Sillankorva
Laittakaa myös tänne mielipiteitä ehdotuksestani. Puolesta ja vastaan.
tack.
timo lehto
Tässä on oma esitykseni lajin ja kilpailutoiminnan kehittämiseksi:
1. Laaditaan harrastajien hyväksymät säännöt vakio- tai vakio mod -luokkaa varten.
Sääntöjä ylläpitää olemassa oleva valtakunnallinen ja puolueeton organisaatio. Mönkkärit Ry on lupautunut toimimaan ns Vakioluokan sääntöjen "suojelijana" ja ylläpitäjänä.
2. Ajetaan virallisten suomen cup -osakilpailujen yhteydessä epäviralliset vakio-lähdöt ; open-luokan kanssa samassa lähdössä, mahdollisesti open-luokan jälkeen toisesta rivistä tai aika-ajojärjestyksessä. (Jos molemmissa luokissa tarpeeksi kuljettajia, voidaan ajaa myös erilliset lähdöt, mikäli kilpailunjärjestäjälle ja aikatauluihin sopii.)
3. Vakio tai vakio-mod luokassa jaetaan palkinnot kolmelle parhaalle ja ainoastaan suomen cup -osakilpailujen yhteydessä. Myös vakio-luokan epäviralliset pisteet lasketaan kaikkien suomen cup -osakilpailujen yhteydessä. Kauden päätteeksi palkitaan epävirallisen vakio-luokan voittaja.
4. Mönkkärit Ry hankkii palkinnot ja toimittaa ne kisapaikalle. Palkinnot rahoitetaan vakio-kuljettajien maksamilla Mönkkärit Ry:n jäsenmaksuilla. Vakioluokkaan osallistujien tulee siis maksaa Mönkkärit Ry:n määrittämä jäsenmaksu, muuten ei voi osallistua pistelaskentaan.
Mönkkärit Ry:n yksi tavoitteista on alentaa kynnystä mönkkäriharrastuksen aloittamisessa niin neliveto- kuin crossimönkkäripuolella.. sama pätee kilpailutoiminnan aloittamiseen. Tämä olisi omiaan kehittämään lajia harrastajien haluamaan suuntaan..
On ymmärrettävää että Moottoriliitolla/kilpailunjärjestäjillä ei ole intressejä perustaa kahta eri luokkaa atv:lle kun katsotaan viime kauden osallistujamääriä. Selvää on, että seuraavien vuosien aikana kilpailijamäärät tulee nousemaan; varsinkin jos me osaltamme helpotamme mukaantuloa perustamalla tämän epävirallisen vakioluokan.
Tässä olisi hyvä mahdollisuus "kokeilla" miten säännöt toimivat käytännössä.. Näin pystymme esittämään seuraavien vuosien aikana kilpailija määrien vakiintuessa/lisääntyessä Moottoriliitolle vastaavan luokan perustamista virallisien sm-cup tai sm-arvojen alaisiksi.
Sit olis vielä päästävä sopuun siitä onko kyseessä täysin vakio -luokka vai onko vakio - mod.
Itse olen sitä mieltä, että ainakin levitykset olis sallittava, jotta laitteet saadaan edes leveyden puolesta samalle viivalle supermotossa (jääradalla ja crossissa leveyden merkitys ei niin suuri).
Koneeseen ei saa kajota.
Tärkeintä olisi kustannusten kurissa pitäminen.. ja näin kynnys kilpailuihin osallistumiseen on mahdollisimman alhaalla.
HUOM! Kelkkamessuilla on mahdollisuus tulla keskustelemaan aiheesta.
Aika: lauantai klo 14
Paikka: messukeskuksen D-hallin Ravintola Sillankorva
Laittakaa myös tänne mielipiteitä ehdotuksestani. Puolesta ja vastaan.
tack.
timo lehto
Punamusta 2005 Polaris Sportsman 600
Vakiomod saa ääneni.
Kirjoitin juuri tuonne toiselle aiheelle joten en kirjoita uudestaan mutta sieltä voi lukea mielipiteeni.
alempana tulikin esille ÄÄNTÄ pitää olla katsojat tykkää
kyllä suuttimet,ilmanputsarit ,iskarit ja välitykset pitää saada vaihtaa sopiviksi hmm... sittenhän ruiskun ohjauskin täytys olla vapaa... ei helppo homma tämäkään
Mutta kuitenkin itse moottori täysin vakioksi.
Kirjoitin juuri tuonne toiselle aiheelle joten en kirjoita uudestaan mutta sieltä voi lukea mielipiteeni.
alempana tulikin esille ÄÄNTÄ pitää olla katsojat tykkää

kyllä suuttimet,ilmanputsarit ,iskarit ja välitykset pitää saada vaihtaa sopiviksi hmm... sittenhän ruiskun ohjauskin täytys olla vapaa... ei helppo homma tämäkään

Viimeksi muokannut moose, 13 Loka 2006 09:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- 4WD
- Viestit: 140
- Liittynyt: 03 Kesä 2004 22:12
- Paikkakunta: Kotka
Niin tosiaan lisää mielipiteitä vielä:
1? täysin vakio, iskareita myöten
2? vakio mod 1: Pelkät levitykset + iskarit sallittu
vakio putkisto, vakio sytkäboxit
3? vakio mod 2: Levitykset, putkistot, iskarit, sytkäboxit sallittu.
Moottori muuten vakio.
Niin ja sit vielä se, että mitkä lasketaan vakio luokkaan. Esim AYR rungossa ktm 450-kone taitaa olla jo open - kö?
Mites Kenne määrittelitkään nämä vakioluokkaan kuuluvat merkit? Virallisen maahantuojan tuoma.. min 50 kpl tuotu?
Tottatosiaan Mönkkärit Ry, Timo&Jörö ilomielin ajaa asiaa innolla eteenpäin, jotta saadaan tää siirtymäaika hoidettua edullisesti lajin ja harrastajien kannalta.
Tää Mönkkärit Ry -vakioluokkahan olis tarpeen vain siihen asti kunnes kilpailijamäärät mahdollistaa ihan viralliset luokat Moottoriliiton alaisuuteen.
1? täysin vakio, iskareita myöten
2? vakio mod 1: Pelkät levitykset + iskarit sallittu
vakio putkisto, vakio sytkäboxit
3? vakio mod 2: Levitykset, putkistot, iskarit, sytkäboxit sallittu.
Moottori muuten vakio.
Niin ja sit vielä se, että mitkä lasketaan vakio luokkaan. Esim AYR rungossa ktm 450-kone taitaa olla jo open - kö?
Mites Kenne määrittelitkään nämä vakioluokkaan kuuluvat merkit? Virallisen maahantuojan tuoma.. min 50 kpl tuotu?
Tottatosiaan Mönkkärit Ry, Timo&Jörö ilomielin ajaa asiaa innolla eteenpäin, jotta saadaan tää siirtymäaika hoidettua edullisesti lajin ja harrastajien kannalta.
Tää Mönkkärit Ry -vakioluokkahan olis tarpeen vain siihen asti kunnes kilpailijamäärät mahdollistaa ihan viralliset luokat Moottoriliiton alaisuuteen.
Punamusta 2005 Polaris Sportsman 600
Mulla saa kannatuksen 3 vaihtoehto syy siihen on että kun on putkisto niin kuulostaa paremmalta yleisö tykkää kuunnella murinaa eikä pihinää/suhinaa ja saa pikkasen voimaa mutta ei liikaa että rupeaa esim kestävyys kärsimään....ja tietysti tukivarret sen takia että pelit on ajettavia...ja kaikki siinäkin asiassa samalla viivalla....
Re: "Mönkkärit Ry -vakioluokka"/ATV Supermoto-MX-J
FlyingFinn kirjoitti:Foorumilla on ollu kovaa vääntöä ns vakioluokan puolesta atv-kisoissa. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että Moottoriliitto tulee jakamaan ATV Suomen Cup pisteitä ainoastaan yhdessä luokassa, joka tässä tapauksessa on lähes vapaa virityksien suhteen eli ns. OPEN.
Tässä on oma esitykseni lajin ja kilpailutoiminnan kehittämiseksi:
1. Laaditaan harrastajien hyväksymät säännöt vakio- tai vakio mod -luokkaa varten.
Sääntöjä ylläpitää olemassa oleva valtakunnallinen ja puolueeton organisaatio. Mönkkärit Ry on lupautunut toimimaan ns Vakioluokan sääntöjen "suojelijana" ja ylläpitäjänä.
2. Ajetaan virallisten suomen cup -osakilpailujen yhteydessä epäviralliset vakio-lähdöt ; open-luokan kanssa samassa lähdössä, mahdollisesti open-luokan jälkeen toisesta rivistä tai aika-ajojärjestyksessä. (Jos molemmissa luokissa tarpeeksi kuljettajia, voidaan ajaa myös erilliset lähdöt, mikäli kilpailunjärjestäjälle ja aikatauluihin sopii.)
3. Vakio tai vakio-mod luokassa jaetaan palkinnot kolmelle parhaalle ja ainoastaan suomen cup -osakilpailujen yhteydessä. Myös vakio-luokan epäviralliset pisteet lasketaan kaikkien suomen cup -osakilpailujen yhteydessä. Kauden päätteeksi palkitaan epävirallisen vakio-luokan voittaja.
4. Mönkkärit Ry hankkii palkinnot ja toimittaa ne kisapaikalle. Palkinnot rahoitetaan vakio-kuljettajien maksamilla Mönkkärit Ry:n jäsenmaksuilla. Vakioluokkaan osallistujien tulee siis maksaa Mönkkärit Ry:n määrittämä jäsenmaksu, muuten ei voi osallistua pistelaskentaan.
Mönkkärit Ry:n yksi tavoitteista on alentaa kynnystä mönkkäriharrastuksen aloittamisessa niin neliveto- kuin crossimönkkäripuolella.. sama pätee kilpailutoiminnan aloittamiseen. Tämä olisi omiaan kehittämään lajia harrastajien haluamaan suuntaan..
On ymmärrettävää että Moottoriliitolla/kilpailunjärjestäjillä ei ole intressejä perustaa kahta eri luokkaa atv:lle kun katsotaan viime kauden osallistujamääriä. Selvää on, että seuraavien vuosien aikana kilpailijamäärät tulee nousemaan; varsinkin jos me osaltamme helpotamme mukaantuloa perustamalla tämän epävirallisen vakioluokan.
Tässä olisi hyvä mahdollisuus "kokeilla" miten säännöt toimivat käytännössä.. Näin pystymme esittämään seuraavien vuosien aikana kilpailija määrien vakiintuessa/lisääntyessä Moottoriliitolle vastaavan luokan perustamista virallisien sm-cup tai sm-arvojen alaisiksi.
Sit olis vielä päästävä sopuun siitä onko kyseessä täysin vakio -luokka vai onko vakio - mod.
Itse olen sitä mieltä, että ainakin levitykset olis sallittava, jotta laitteet saadaan edes leveyden puolesta samalle viivalle supermotossa (jääradalla ja crossissa leveyden merkitys ei niin suuri).
Koneeseen ei saa kajota.
Tärkeintä olisi kustannusten kurissa pitäminen.. ja näin kynnys kilpailuihin osallistumiseen on mahdollisimman alhaalla.
HUOM! Kelkkamessuilla on mahdollisuus tulla keskustelemaan aiheesta.
Aika: lauantai klo 14
Paikka: messukeskuksen D-hallin Ravintola Sillankorva
Laittakaa myös tänne mielipiteitä ehdotuksestani. Puolesta ja vastaan.
tack.
timo lehto
Tätä kannatan jokaista pilkkua ja pistettä myöden

Viimeksi muokannut Wobbler, 12 Loka 2006 20:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Noista vaihtoehdoista kannatan vaihtoehto ykköstäFlyingFinn kirjoitti:Niin tosiaan lisää mielipiteitä vielä:
1? täysin vakio, iskareita myöten
2? vakio mod 1: Pelkät levitykset + iskarit sallittu
vakio putkisto, vakio sytkäboxit
3? vakio mod 2: Levitykset, putkistot, iskarit, sytkäboxit sallittu.
Moottori muuten vakio.
Niin ja sit vielä se, että mitkä lasketaan vakio luokkaan. Esim AYR rungossa ktm 450-kone taitaa olla jo open - kö?
Mites Kenne määrittelitkään nämä vakioluokkaan kuuluvat merkit? Virallisen maahantuojan tuoma.. min 50 kpl tuotu?
Tottatosiaan Mönkkärit Ry, Timo&Jörö ilomielin ajaa asiaa innolla eteenpäin, jotta saadaan tää siirtymäaika hoidettua edullisesti lajin ja harrastajien kannalta.
Tää Mönkkärit Ry -vakioluokkahan olis tarpeen vain siihen asti kunnes kilpailijamäärät mahdollistaa ihan viralliset luokat Moottoriliiton alaisuuteen.

Eiköhän toi ayr kuulu ouppeniin ja rajana voisi olla vaikka tuo 50 kappaletta myytyjä koneita suomeen niin sit hyväksytään vakio luokkaan.
Juu, mulle passaa kaikki vaihtoehdot, kunhan vaan pääsee ajamaan kisaa.. Olishan se lajille aivan sata/ nolla, jos saatais 2 luokkaa!! Konekantahan näyttää vaan koko ajan lisääntyvän, hyvä niin.. Ja jos me vielä ollaan ens vuonna noitten src autojen kanssa samoissa kisoissa, niin voidaan vahingossa päästä vaikka tv-lähetykseen.. ( Jäniskevennys)...
aha uus topikki.
mun ehdotus joka tuola toisessa topikissa meni sit ohi
no laitetaan sit tähän jatkoks se viel kertaalleen.
eli olkoon tää nyt sitten ehdotus numero 5 :
-kaupan peli (yhdistelmä koneet ei sallittuja esim eml/ktm)
-putkiston saa vaihtaa
-saa leventää ja madaltaa (sääntökirjan puitteissa)
-konetta ei saa virittää (eli siis kantta ei saa viilata, nokkia ei saa vaihtaa, kuutioita ei saa kasvattaa)
-SYTKÄ BOKSIA EI SAA VAIHTAA
-iskarit saa vaihtaa
-renkaat ja vanteet saa vaihtaa (leikkaaminen kielletty) esim vain goldspeedit sallittuja
eipä tässä nyt lehdon ehdotuksiin oo muuta eroo oikeestaan kun toi sytkä boksi mutta mun mielestä se pitää ehdottomasti KIELTÄÄ!
en jaksa perustella sitä sen enempää kun jokainen tervejärkinen kyllä tajuaa mistä on kyse
mun ehdotus joka tuola toisessa topikissa meni sit ohi

no laitetaan sit tähän jatkoks se viel kertaalleen.
eli olkoon tää nyt sitten ehdotus numero 5 :
-kaupan peli (yhdistelmä koneet ei sallittuja esim eml/ktm)
-putkiston saa vaihtaa
-saa leventää ja madaltaa (sääntökirjan puitteissa)
-konetta ei saa virittää (eli siis kantta ei saa viilata, nokkia ei saa vaihtaa, kuutioita ei saa kasvattaa)
-SYTKÄ BOKSIA EI SAA VAIHTAA
-iskarit saa vaihtaa
-renkaat ja vanteet saa vaihtaa (leikkaaminen kielletty) esim vain goldspeedit sallittuja
eipä tässä nyt lehdon ehdotuksiin oo muuta eroo oikeestaan kun toi sytkä boksi mutta mun mielestä se pitää ehdottomasti KIELTÄÄ!
en jaksa perustella sitä sen enempää kun jokainen tervejärkinen kyllä tajuaa mistä on kyse

höh, saako iskareita huoltaa? kun voi mennä väärät öljyt sisään??
vitsi vitsi
Eikö kelkkapuolelta voisi vähän katsoa mallia vakioluokkaan ?
onko vakio jos on suuttimet vaihdettu -25C pakkaseen, ei ole..
minusta pitäisi vakioluokassa saada säätää kuitenkin iskarit , oli se sitten jousia kiristämällä tai simmittämällä, kunhan mittasuhteet ovat samat.
vakiohan tarkoittaisi ettei saa edes vaihtaa välityksiä..
eli minusta 2 mutta alustojen leveydet pitää olla vakiot, eli mittasuhteet myös vakiot, iskareita saa säätää ja vaikka vaihtaa kunhan rakenteita ei muutella. == Ajokin saa säätää oman tyyliseen ajoon, vaikka korittaa tankoa..
hankala sanoa kun olis niin paljon höpöttämistä, eli tästä kun ei varmana kukaan ota selvää mutta yrittäkää ..
yritän tulla messuille teille vaikka myymään vakio-osia KOVAAN ennakko hintaan.
nimimerkillä ltr vakiovanne kalliimpi kuin bedlock lukkovanne
))
vitsi vitsi

Eikö kelkkapuolelta voisi vähän katsoa mallia vakioluokkaan ?
onko vakio jos on suuttimet vaihdettu -25C pakkaseen, ei ole..
minusta pitäisi vakioluokassa saada säätää kuitenkin iskarit , oli se sitten jousia kiristämällä tai simmittämällä, kunhan mittasuhteet ovat samat.
vakiohan tarkoittaisi ettei saa edes vaihtaa välityksiä..
eli minusta 2 mutta alustojen leveydet pitää olla vakiot, eli mittasuhteet myös vakiot, iskareita saa säätää ja vaikka vaihtaa kunhan rakenteita ei muutella. == Ajokin saa säätää oman tyyliseen ajoon, vaikka korittaa tankoa..
hankala sanoa kun olis niin paljon höpöttämistä, eli tästä kun ei varmana kukaan ota selvää mutta yrittäkää ..
yritän tulla messuille teille vaikka myymään vakio-osia KOVAAN ennakko hintaan.
nimimerkillä ltr vakiovanne kalliimpi kuin bedlock lukkovanne

Kauppias itse .. http://www.jumoto.fi/kauppa
Nykyinen kilpuri
Yamaha YFZ450R 2009
Yamaha YZF250 2008
vanhoja mönkkäreitä alla..
LTR450 2008
LTR450 2006
LTR450 2006
LTR450 2006
TRX450 2005
Jumoto Racing Team http://wwww.jumoto.fi/racing
Nykyinen kilpuri
Yamaha YFZ450R 2009
Yamaha YZF250 2008
vanhoja mönkkäreitä alla..
LTR450 2008
LTR450 2006
LTR450 2006
LTR450 2006
TRX450 2005
Jumoto Racing Team http://wwww.jumoto.fi/racing
Harmittaa, jos pitä laittaa kottarainen sulattamoon, jos ei löydy suomesta luokkia, hehheh... Ei vaiskaan kantsisko tehä muitten maitten kanssa vieläkin tiiviimpää yhteistyötä/ sääntöjä, nimittäin ainakin kenne ja lehto on huseerannu sieläkin puolella ja olis ihan hyvä tietää millä muut ajaa.. Jos vaikka joskus lähettäis ajamaan Suomea mitalleille, niin ei tulis jo katsastukses/ reeneissä "lunta tupaan". Kysyy hän?