
öljyjämmitin ?
-
- Noppeli
- Viestit: 10
- Liittynyt: 01 Syys 2007 23:26
- Paikkakunta: kannus
öljyjämmitin ?
Onko kukaan kehitelly lämmppärii vedettömään koneeseen.... 

-
- Noppeli
- Viestit: 7
- Liittynyt: 22 Huhti 2007 10:54
- Paikkakunta: Oulu
viimetalvena tuollaista auton säteilylämmitintä suunnittelin...mutta sille asteelle jäi. Noita säteilylämmitimiä taitaa saada useisiin automalleihin joten eiköhän jokin pikkuinen sinne mönkkärin öljypohjan alle mahtuisi. Hinta vaan taitaa olla kohtuu korkea. Joku muu säteilevä lämmönlähde kenties.
Vanhemmillani on sellainen vanha silitysrauta joka on paksuudeltaan n.1,5cm josta kahvan saisi pois vaivatta. Sellaista mietin asentaa öljypohjan alle(jos johto vielä jostain löytyisi). Mahtuisi juuri sinne rungon ja öljypohjan väliin.
Vanhemmillani on sellainen vanha silitysrauta joka on paksuudeltaan n.1,5cm josta kahvan saisi pois vaivatta. Sellaista mietin asentaa öljypohjan alle(jos johto vielä jostain löytyisi). Mahtuisi juuri sinne rungon ja öljypohjan väliin.
Raptor 350
Oisko noista vesiletkujen lämpövastuksista mitä laitetaan putkiin ettei vesi jäädy, taitaa olla vaan ehkä liian tehottomia. Ainut kyl toimiva vois olla toi automailman lohkolämmitin mallia säteilylämmitin mikä ois soveltuvin? Voihan sitä mönkkää pitää lämpösessä tallissa talvella jos on vaan sellanen Itse meinaan pitää kyllä. On kiva lähtee kun penkkikin on lämmin
Jappa

Jappa
LINHAI TOIMIII VARMASTI...
... ainakin seuraavaan korjaukseen asti
... ainakin seuraavaan korjaukseen asti

- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Hursti päälle ja kunnollinen lämppäri alle.
Temppua käytetään myös esim. lentokoneissa kylmissä halleissa ja myllyt ovat niin notkeita, että eivät kesälläkään ole parempia. Lentokoneen pieni akku pyöräyttää myllyt tulille iloisesti lämpimänä ilman, että tarvitsisi edes potkurista heittää ryyppyjä sisään, missä on omat riskinsä ettei mylly posahda laukaisumagneetoilla tulille itsekseen seistessäsi koneen edessä. Myös öljynpaineet asettuvat nopeammin normaaliksi.
Lisäetuna on muuten se, että sähköt tykkää kuivassa pakkasilmassa lämmityksestä, jolloin lentokoneissa esim. radiot ovat toimineet erinomaisesti. Siksi lentokoneissa käytetään usein yhtä lämppäriä moottoritilassa ja toista sisätilassa. Esim. tunnin päivittäinen käyttö talvella maksaa 10 snt päivässä ja sillä kaikki toimii eikä edes sisustusmateriaaleista nouseva kosteus ole huurruttamassa laseja.
Jos mönkijäsi saa myös osansa tärinästä ja kosteudesta ja kaikki mönkkärit saavat, temppua kannattaa kokeilla.
Temppua käytetään myös esim. lentokoneissa kylmissä halleissa ja myllyt ovat niin notkeita, että eivät kesälläkään ole parempia. Lentokoneen pieni akku pyöräyttää myllyt tulille iloisesti lämpimänä ilman, että tarvitsisi edes potkurista heittää ryyppyjä sisään, missä on omat riskinsä ettei mylly posahda laukaisumagneetoilla tulille itsekseen seistessäsi koneen edessä. Myös öljynpaineet asettuvat nopeammin normaaliksi.
Lisäetuna on muuten se, että sähköt tykkää kuivassa pakkasilmassa lämmityksestä, jolloin lentokoneissa esim. radiot ovat toimineet erinomaisesti. Siksi lentokoneissa käytetään usein yhtä lämppäriä moottoritilassa ja toista sisätilassa. Esim. tunnin päivittäinen käyttö talvella maksaa 10 snt päivässä ja sillä kaikki toimii eikä edes sisustusmateriaaleista nouseva kosteus ole huurruttamassa laseja.
Jos mönkijäsi saa myös osansa tärinästä ja kosteudesta ja kaikki mönkkärit saavat, temppua kannattaa kokeilla.
Moottoritilan sähkökäyttöiset esilämmittimet eli lohkolämmittimet toimivat kahdella vaihtoehtoisella tavalla. Vesilämmitin lämmittää sähkövastuksella auton jäähdytysnestettä niin, että jäähdytysvesi on lämmintä kun auto käynnistetään. Nykyautoissa yleisempi on säteilylämmitin. Sen sähkövastus on valettu alumiinin sisään ja alumiinirasia on muotoiltu niin, että se voidaan kiinnittää tiiviisti auton öljypohjaan tai lohkon kylkeen. Sieltä lämpö säteilee auton moottorin öljytilaan.whector kirjoitti:niin mikäs tällainen säteilylämmitin on? Mistä saa ja mitä maksaa?
Mönkijöissä joutuu ehkä ettii sopivaa paikkaa, moottorin alla voi olla aika arassa paikkaa jos ei oo pohja panssarii?
Linkissä kuva säteilylämmittimestä eli pintakiinnityslämmitin http://www.defa.com/doc/23939.970208468.6Asennusmv.pdf
Tässä linkissä virallinen öljylämmitin http://www.defa.com/doc/23939.970208468.6Asennusmv.pdf
Autovaraosaliikkeistä saa noita kumpaakin. Kysyppä sieltä jostain liikkeestä

Jappa
Viimeksi muokannut Jappa, 22 Helmi 2008 20:36. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
LINHAI TOIMIII VARMASTI...
... ainakin seuraavaan korjaukseen asti
... ainakin seuraavaan korjaukseen asti
