Roosa999 kirjoitti:Joo, olette oikeassa kun on kuormaa päällä, mutta hupiajossa, sen 4x4 vedon kohdalla ns. veto-ominaisuudet eivät ole niinkään merkitykselliset, vaan etuvedon tehtävä on nostaa keulaa esteiden yli.
Hommaa voi kokeilla niin, että ottaa takakardaanin pois ja ajaa pelkällä etuvedolla ja taas toisella tapaa pelkällä takavedolla. Se pelkkä etuveto ei kummoisiin suorituksiin pysty, mutta takavedolla mennään ihan kohtuullisesti. Sen verran on kiinnostanut joskus, että kokeiltu on 500:llaArctic Catilla.
Ei tuon kokeiluun olisi mönkijää tarvinnut. Etu ja takavetoisen auton vain. Takavetoinen menee paremmin ylämäkeen kuin etuvetoinen. Tosin homma kääntyy ympäri kun kulkusuuntaa vaihdetaan.
Mutta jos pysytään mönkijöissä, eikös ne ketjut edessä kuitenkin lisää kitkaa ja siten helpota koneen nousemista esteen päälle ? Mukavat ne ei ole jos ajonopeus on hiemankin suurempi.
joo, kyllä ne aina kitkaa lisää, mutta itse en ole löytänyt niistä vastaavaa hyötyä. Mutta ainahan ne sinne saa asentaa, ei mulla ole mitään sitä vastaan. Ite vaan olen ilman pärjännyt ja jäällä auratessakaan en ole toistaiseksi tarvinnut etuketjuja ja jääradat on onnistuneesti aurattu.
25" ketjusta saa 24", mutta pitää lyhentää ja käyttää muutamaa ylimääräistä sakkelia.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala https://www.pariuraa.fi/wordpress
Joskus tuntuu että kääntyminen sileällä jäällä ( järven, meren ) on lähinnä omaa mielikuvitusta, ja varsinkin takakettinkien kanssa.
Ketjut saa nippusiteillä pysymään aikaslailla paikoillaaan - kuten melkein kaiken.
Ja pitääko munkin siellä jäällä koheltaa niin kovaa kun pelit kulkee.
Varoituksen sana; kun leikitään ketjujen ja nippusiteiden kanssa, ei saa hurjastella peukalo suorana. Ketjun irrotessa, sellainen aiheuttaa TODELLA rumaa jälkeä. Isommasta vauhdista vie kyllä puoli mönkijää mukanaan, mikäli vaan sattuu lähtemään sellaiseen suuntaan.
Itelläni on kans salmiakkijääketjut ja myös tavalliset renkaat.
Lisäksi myös olen laittanun glykoli/vesi seos eturenkaisiin 10l.
25´ renkaaseen menee n.30litraa nestettä.
Hyvin mulla jammun etuperä on kestänyt kaikenlaisissa työhommissa.
Verraton on pito esim.painavan tukkikärryn kans rinteessä ajo.
Myös pottumaan saa kynnettyä sänkiauralla (mallia hevosella vedettävänä).
Suosittelen muillekki jolla on bb 350 hidas puoli.
ps.mulla ois tievosa sänkiaura jos joku tarttee.
Oon Roosankanssa samoilla linjoilla. Etuveto pitää mönkiässä lähinnä keulan ns. pinnalla... Merkittävää veto-ominaisuutta sillä ei ole. Isoin etenemiseen vaikuttava tekijä on joksenkin se, että eturenkaiden synnyttämä "jarruttava" vastus/vaikutus poistuu.
Tietenkin nelivedosta on huomattava hyöty niissä pahoissa paikoissa, missä jokainen "apu" on tarpeen...
voi kääntyminen olla vähänkään pahemmassa paikassa hankalaa ilman etuketjuja. ei ole mönkijästä talviajokokemuksia, mutta traktorista on ja jos ketjut on vain takana niin kääntöjarru on käytössä. ja ainakaan mun can-am ei ole varustettu kääntöjarrulla.
Talviajosta ei ole kokemuksia, mutta kyllä etupään vedolla on muutakin käyttöä kuin etupään pinnalla pitäminen.
Heti kun perään laitetaan enemmän kuormaa, alkaa etupäähän tuodulla voimalla olla merkitystä. Sen on havainnut selvästi jo pelkän venetrailerin kääntelyssä. Trailerilla veneen kanssa on painoa reilut 1800kg ja kyllä liikuttelussa auttaa melkoisesti kun saa myös etupäähän voimaa.