Kaasuttimen säätöäkö?

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Bayou
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Loka 2007 17:25

Kaasuttimen säätöäkö?

Viesti Kirjoittaja Bayou »

Kawasakin 300 mönkijä, käyntiongelmia eli ei koko syssynä vielä päässyt rypemään :?

Aikaisemmin kirjoittelin Kawan omalle palstalle kun en saanut myllyä käymään ollenkaan. Silloin vika oli tulpassa, kun sen uusin niin toimi tuossa pihalla ihan mukavasti. Tosi koitokseen lähtiessä ei käynnistynyt sitten ollenkaan, uuden tulpan jälkeen toimi taas vähän aikaa jotenkin, kunnes sekin ehkä kastui, tai ainakin käyminen loppui. Nyt on jo pilattu monta tulppaa ja välillä avattu kaasutinkin.

Viimeksi kun kokeilin niin uudella tulpalla toimi erittäin pirteästi n 5min jolloin lähes täydestä laukasta rupes hyytymään. Vähän aikaa antaa olla käynnistyy ja käy röpöttäen tyhjäkäyntiä!

Sen jälkeen otin tulpan pois ja kas kummaa, sehän oli paksun mustan noen peittämä??

Oisko ideoita? Rohkeasti niitä vaan esittämään että pääsis ennen talvea taas rypemään :roll:
leke
Noppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 04 Elo 2007 11:15
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja leke »

Arvaus nyppää ilmasuodatin irti ja kokeile sitten käynnistää kone uudelleen.
Bayou
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Loka 2007 17:25

Viesti Kirjoittaja Bayou »

Valitettavasti sitäkin kokeiltu on ja sama röpötys jatkui.
Avatar
Jappa
6WD
Viestit: 609
Liittynyt: 09 Kesä 2007 22:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Jappa »

Sytytyspuolassa tai käämikelassa vika :) epäilisin :roll:

Jappa
LINHAI TOIMIII VARMASTI...
... ainakin seuraavaan korjaukseen asti ;)
Bayou
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Loka 2007 17:25

Ymmärtääkseni

Viesti Kirjoittaja Bayou »

Ymmärsin yhden pienkonekorjaajan selvityksestä jo aiemmin että sytytysviat on yleensä on/off tyylisiä. Eli varsinkin puola menee kerrasta pimeäksi.

Jos kipinää vaan tulee niin se on merkki että kunnossa on. Sytytysennakkoakaan ei kai voi säädellä vaan sen tekee joku automaatti, millainen sitä en tiedä, enkä sitäkään että missä se loota on joka sitä ennakkoa säätää? Voisikohan se olla sitten viallinen?
Skygo
Tracks
Viestit: 1534
Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
Mönkijä:: Ei mönsäriä
Paikkakunta: Kivitaipale City

Viesti Kirjoittaja Skygo »

Kyllä siellä on karpuraattorissa joku persiilään jos röpöttää ja kastelee tulpan.

Elikäs mahdollia ovat vuotava koho, joka päästää pensaa sisälleen eikä näin ollen toimi kuin kohon pitäisi :arrow: kaasari tulvii.
Toki myös väärä pensapinnan korkeus johtuen kohossa olevan läpyskän, joka sulkee neulaventtiilin, poikkeavasta asennosta.
Skygo's kuvablogi
(päivitetty 5.10.)

Kuva - Pyöräkuormaajien aatelia
BigRed
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 29 Marras 2004 15:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja BigRed »

Kokeile jotain toista tulppa merkkiä! Kokemuksesta sanon Ängeekoon tulppia saa olla varalle puoli repullista. Käykö kone hyvin tyhjäkäyntiä?
Savuttaako, palaako öljy?
Bayou
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Loka 2007 17:25

Tyhjäkäyntiä

Viesti Kirjoittaja Bayou »

Niin, sitä tyhjäkäyntiä ei nimenomaan ole. Uudella tulpalla kiersi vähän aikaa erittäin hyvin, mutta heti kun kaasua hölläs niin siihen loppu...

Koho kyllä on ehjä, mutta miten se p-pinnan säätö. Missä asennossa pitäisi sen kohon olla? Joidenkin ohjeiden mukaan kaasutin nurinpäin ja kohot vaakatasossa. Pitääkö paikkaansa?

Ja entä sitten se kun neulaventtiilin päässä on sellainen jousitettu tappi. Miten tämä vaikuttaa pensapinnan säätöön?
Skygo
Tracks
Viestit: 1534
Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
Mönkijä:: Ei mönsäriä
Paikkakunta: Kivitaipale City

Viesti Kirjoittaja Skygo »

Pitää pitää. Kannattaa aluksi säätää se koho vaakatasoon ja sitten muuttaa asentoa tarpeen mukaan.
Tuolla jousitetulla tapilla ei pitäs olla vaikutusta mihinkään säätöihin, kohon varressa sen sijaan on sellainen läpyskä mitä taivuttamalla saa muutettua asentoa. Läpyskä on siis neulaventtiilin kohdalla. Katos vielä että se neulaventtiili ei päästä mitään läpi kun koho on ylhäällä.
Muuten jos se vuotaa niin silloinhan kaasariin tulee kokoajan gasoa.
Skygo's kuvablogi
(päivitetty 5.10.)

Kuva - Pyöräkuormaajien aatelia
Bayou
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Loka 2007 17:25

Kyl kyl

Viesti Kirjoittaja Bayou »

Ja siinä tapauksessa sitä gasoa tulisi myös hukkaputkesta :?

Selvitellyt tässä hieman noita säätöasioita.
Mönkijässä polttoainepinnan tason säätö ei kai voi olla kovin tarkka kun ajatellaan että missä asennossa mönkijä ajettaessa suurimmaksi osaksi on. Toisin sanoen ei ainakaan vaakatasossa :P

Uskoisinkin nyt että vika mulla on tuossa tyhjäkäynnin seossuhteen säädössä.

Kaasuttimen kurkussa on 3 hyvin pientä reikää ja aukiolevien reikien määrä riippuu kaasuläpän asennosta. Mitä enemmän läppä auki sitä enemmän tyhjäkäynnillä imee pensaa. Sitten kurkussa on yksi hieman isompi reikä mistä tulee ilma ja sitä ilmamäärää voi säätää neulaventtiilillä. Kertokaa jos olen väärillä jäljillä!

Nyt vain mietin että kuinkahan tuo oikea suhde säädetään, ensinnäkin nyt kun kaasutin on irrallaan, siis karkea säätö.
Ja miten tapahtuu sitten se hienosäätö kun kaasutin on paikoillaan?
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Skygo kirjoitti:Pitää pitää. Kannattaa aluksi säätää se koho vaakatasoon ja sitten muuttaa asentoa tarpeen mukaan.
Tuolla jousitetulla tapilla ei pitäs olla vaikutusta mihinkään säätöihin, kohon varressa sen sijaan on sellainen läpyskä mitä taivuttamalla saa muutettua asentoa. Läpyskä on siis neulaventtiilin kohdalla. Katos vielä että se neulaventtiili ei päästä mitään läpi kun koho on ylhäällä.
Muuten jos se vuotaa niin silloinhan kaasariin tulee kokoajan gasoa.

Bensapinnan voi tarkistaa, kuitenkin sanoisin, ettei tuohon bensapinnan säätöön pitäisi alkaa, koskapa se ei itsestään muutu, joten ei vaadi säätöäkään. Vika ei myöskää ollene virtapuolella koskapa kipinä tulee. Muistaakaseni aiemmin epäilin rikastinpiirin vuotoa, johon nuot oireet passaisivat paremmin kuin hyvin. Tulpan pimenemisetkin kertoo, että jostain sitä bensaa tulee liikaa, neulaventtiilin kärki voisi olla vaurioitunut, tai kulunut.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Bayou
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Loka 2007 17:25

Kertoisitko

Viesti Kirjoittaja Bayou »

Mitenkähän tuo rikastinpiiri sitten toimii?

Se on ollut kans ajatuksena tarkistaa kunhan pääsen taas koneen kimppuun.
Imumäntä siis avaa vai sulkee jonkun kanavan kun imu on päällä? Olisiko siihen varmaa keinoa millä sen voisi tarkistaa?
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Kun en kyseisen laitteen kaasuttimen rakennetta paremmin tunne, niin kyllä yleensä mäntä aukaisee rikastinpiirin. Joskus männän päässä oleva kumi vaurioituu ja silloin jää "imu" päälle
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Bayou
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Loka 2007 17:25

Tämänpäs

Viesti Kirjoittaja Bayou »

Tämänpäs tarkastankin heti kunhan koneen kimppuun pääsen.
Ehkä jo viikonloppuna.

Kiitoksia kaikista vinkeistä ja kaikille vastanneille8)
Bayou
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Loka 2007 17:25

Nyt on taas kokeiltu

Viesti Kirjoittaja Bayou »

Viikonloppu takana ja taas on kokeiltu kaikenlaisia keinoja, mutta lähes tuloksetta.

Ensinnäkin tarkistin tuon imupuolen, eli vilkaisin että tapin päässä oleva kumi ehjä ja irrotin vielä varmuudeksi imuvaijerin kokonaan ettei ainakaan se jää kantamaan, tai jätä imua päälle.

Noh, hyvin kävi taas tyhjäkäyntiä kun tyhjäkäyntiseosruuveja sääteli. Mainittakoon tässä että niillä ruuveilla ei tuntunut kylläkään suurta vaikutusta tyhjäkäyntiin ainakaan korvakuulolla olevan.

Niin, kävi hyvin tyhjäkäyntiä muttei kestänyt kierroksia ollenkaan vaan "booasi" heti. Venyttämällä luistikalvon yläpuolella olevaa jousta hieman sain koneen kiertämään ihan kivasti ja vaikutti myös että suupielet nousivat kummasti lähelle korvia :)

Siinä sitten ajelua pihamaalla ja hieman kauempanakin kunnes tyhjäkäynti hävisi -> jonkun aikaa siinä paikoillaan käytin kierroksilla niin sitten hävisi kierrokset mutta tyhjäkäynti kävi hyvin!! Kone sammuksiin ja parituntisen jälkeen kokeilemaan ja käynnistyi kuin palmun alta ja kone toimi kuin pitääkin. Taas ajelua ja vain muutaman kerran töpeksi kierroksilla mutta sekin oire hävisi jo alkuunsa. ja tyhjäkäynti oli erittäin hyvä.

No siinä yön yli jäähtyneenä menin aamulla kokeilemaan niin käynnistyi kohtuu hyvin mutta tyhjäkäynti oli vuorostaan hukassa. Aikansa siinä käyttelin kaasulla välillä kokeillen tyhjäkäyntiä joka vain kasteli tulpan johtaen lopulta siihen että myös kierrokset hävisi.

Tässäpä sitä nyt miettimistä joulun ratoksi.
Hyvää Joulua kaikille! Kirjoitelkaa.
Vastaa Viestiin