Rankakärryä mönkijään
-
- 6WD
- Viestit: 279
- Liittynyt: 26 Marras 2006 21:09
- Mönkijä:: Sportsman 700Twin -04
- Paikkakunta: Porvoo
Kääntyyhän tuo ``tavallinen´´ vetopää 30 astetta, mut kyl mää olen samaa mieltä sen pyörivän vetopään kanssa... riippuuhan myös missä ajat.
mut jos kaatuu kärryllä ilman pyörivää vetopäätä nii kyl se peltinen vetopää antaa periks ennen mönkkärin vetokoukkua...Mut sithän jotain on menny rikki
Itelläni on tollane tukkikärry---->http://www.metallityot-soikkeli.com/tuo ... karryt.htm


Itelläni on tollane tukkikärry---->http://www.metallityot-soikkeli.com/tuo ... karryt.htm
Olen ehkä hidas, mutta silti edelläsi
http://kuvablogi.com/blog/12552/1/
http://kuvablogi.com/blog/12552/1/
Kärry
[quote="Polarisfan"]Kääntyyhän tuo ``tavallinen´´ vetopää 30 astetta, mut kyl mää olen samaa mieltä sen pyörivän vetopään kanssa... riippuuhan myös missä ajat.
mut jos kaatuu kärryllä ilman pyörivää vetopäätä nii kyl se peltinen vetopää antaa periks ennen mönkkärin vetokoukkua...Mut sithän jotain on menny rikki
Mulla ainakin tuntu että jos on isokuorma puita niin kyllä kärri kaatuessaan kaataa myös mönkkärin, koska aika kalleellaan se mönkkärikin on jos kerta kärrrikin kaatuu eli kyllä pyörivä pää ehdoton on ! Itse rakentelen tuollaisia kärrejä ja annan 1 kipaleen jollekin kojeajuun viikonlopuksi ( kuopion lähialue ) saa kertoa sitten millainen peli on kyseessä. huom. ilmaiseksi eli nouto Pöljältä
http://kuvablogi.com/blog/12354


Mulla ainakin tuntu että jos on isokuorma puita niin kyllä kärri kaatuessaan kaataa myös mönkkärin, koska aika kalleellaan se mönkkärikin on jos kerta kärrrikin kaatuu eli kyllä pyörivä pää ehdoton on ! Itse rakentelen tuollaisia kärrejä ja annan 1 kipaleen jollekin kojeajuun viikonlopuksi ( kuopion lähialue ) saa kertoa sitten millainen peli on kyseessä. huom. ilmaiseksi eli nouto Pöljältä

http://kuvablogi.com/blog/12354

Kerran Polaris aina Polaris !
Vähän hinteliltä näyttävät molemmat kärryt, varsinkin telirakenne, mulla SR-tuotteen kärry ja senkin teli taipui..
Soikkelin maansiirtokärryssä vetopää on sikäli oikeammin että maavara kasvaa, muutama senttikin on tarpeen..
Epäilyttävältä näyttää yhdestä putkesta tehty vetoaisa, tiukoissa paikoissa v-aisa varmaan kestävämpi.
Soikkelin maansiirtokärryssä vetopää on sikäli oikeammin että maavara kasvaa, muutama senttikin on tarpeen..
Epäilyttävältä näyttää yhdestä putkesta tehty vetoaisa, tiukoissa paikoissa v-aisa varmaan kestävämpi.
Viimeksi muokannut meedio, 14 Tammi 2008 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos haluaa epäonnistua ja onnistuu, niin onko epäonnistunut?
Mistä kohtaa telin sai taipuneeksi sivuttaisuunnassako ?meedio kirjoitti:Vähän hinteliltä näyttävät molemmat kärryt, varsinkin telirakenne, mulla SR-tuotteen kärry ja senkin teli taipui, vinssattaessa vissiin..
Soikkelin maansiirtokärryssä vetopää on sikäli oikeammin että maavara kasvaa, muutama senttikin on tarpeen..
Epäilyttävältä näyttää yhdestä putkesta tehty vetoaisa, tiukoissa paikoissa v-aisa varmaan kestävämpi.
Noita olen jopa myynyt ei vielä ensimmäistäkään ole saaneet rikki. !
Ei sitä maavaraa kait tarvitse enempää juuri ollakuin mönkijässäkään !
Pitää laitta vielä kuvia minun hiekansiirtovempeleestä tuonne kuvablogiin !
Kerran Polaris aina Polaris !
"Mistä kohtaa telin sai taipuneeksi sivuttaisuunnassako ?"
Sivuttaissuunnassa, oikean puolen etupyörä on v-tyylin näköinen ny. Vaikka teli on noin 15 senttiä leveetä ja ehkä 15 mm paksua rautalevyä.
Tähän kärryyn näyttäis olevan helppoa rakentaa pyörien etupuolelle lumiauran tyyliset siivekkeet jotka estää pyöriä ottamasta puihin kiinni.
Mönkkärin takapyörän ja kärryn pyörien väli on 2-3 metriä, ei silloin riitä 25 senttiä maavaraa, joten mättäisiin, kiviin ja kantoihin aina tarraamassa. Kovalla vauhdilla voi kompensoida paitsi harvassa paikassa voi vauhtia pitää kuorman kanssa.
Muuten tämä kärry on mainio, soveltuu Jonsered - Järnhäst - Rautahepo- tyyliseen puunkaatoon elikkä puut voi kaataa kärryn yli poikittain jolloin pinotavaramittaisista puista noin puolet on jo valmiina kärryssä... säästyy vanhan miehen selkärankaa mullan allekin..
Sivuttaissuunnassa, oikean puolen etupyörä on v-tyylin näköinen ny. Vaikka teli on noin 15 senttiä leveetä ja ehkä 15 mm paksua rautalevyä.
Tähän kärryyn näyttäis olevan helppoa rakentaa pyörien etupuolelle lumiauran tyyliset siivekkeet jotka estää pyöriä ottamasta puihin kiinni.
Mönkkärin takapyörän ja kärryn pyörien väli on 2-3 metriä, ei silloin riitä 25 senttiä maavaraa, joten mättäisiin, kiviin ja kantoihin aina tarraamassa. Kovalla vauhdilla voi kompensoida paitsi harvassa paikassa voi vauhtia pitää kuorman kanssa.
Muuten tämä kärry on mainio, soveltuu Jonsered - Järnhäst - Rautahepo- tyyliseen puunkaatoon elikkä puut voi kaataa kärryn yli poikittain jolloin pinotavaramittaisista puista noin puolet on jo valmiina kärryssä... säästyy vanhan miehen selkärankaa mullan allekin..
Jos haluaa epäonnistua ja onnistuu, niin onko epäonnistunut?
-
- 6WD
- Viestit: 279
- Liittynyt: 26 Marras 2006 21:09
- Mönkijä:: Sportsman 700Twin -04
- Paikkakunta: Porvoo
mckc kirjoitti:Kuinka suuria kuormia te vetelette mönkkäreillä kun kärryn tarvitsee olla iso ja massiivinen? Eikös hieman kevytrakenteisemmalla mutta tukevalla kärryllä olisi paljon mielekkäämpää puunajot hoidella?
Saat kyllä lastata ihan täyteen...ja vähän enemmänkin

Olen ehkä hidas, mutta silti edelläsi
http://kuvablogi.com/blog/12552/1/
http://kuvablogi.com/blog/12552/1/
Kärri
Meedio voisitko laittaa kuvan siitä rikkokohdasta ?
Katselin noita blogeja että pirun isoja kuormia vetelevät !! ??
Kun esim katson omaa Polle 800 vetokoukku sydeemiä niin eipä hirveitä kyllä kestä kiskoa tehty jostakin 1.5 mm profiiliputkesta että silleen !
kuljetin kesällä hiekkatoosassa vähän lautoja niin ei kestänyt hitsaukset koukun kiinnikeissä eli ei ole hirmu vahvat . Valmistajat ilmoittavat mönkkäreille tietyt aisapainot ja jos esim väärin muista niin Pollessa taitaa olla joku 70 kg niin ei kärrissä voi olla hirmu pitkä tuo jatkoaisa koska painohan tulee kokonaan vetokoukulle. Telikärryssä kuorma pitäis kuitenkin saada jotakuinkin tasan ja peräpuolelle ei hyvin paljoa pysty laittamaan perutettaessa häntä kyllä ja puut toppaavat maahan . Eli tuollainen 3 m propsi on kait sellainen sopiva. Rakennellessa kärrejä olen pyrkinyt tekemään lujan mutta keveän rakenteen>> nyt kait sitä telin kiinnitysrakennetta tulen muuttamaan lujempaan suuntaan. Tietty akselia voisi tehdä pidemmäksi daaden vääntöjäykkyytta mutta tartuu kiinni sitten helpommin kannokossa. Jatketaan keskustelua

Katselin noita blogeja että pirun isoja kuormia vetelevät !! ??
Kun esim katson omaa Polle 800 vetokoukku sydeemiä niin eipä hirveitä kyllä kestä kiskoa tehty jostakin 1.5 mm profiiliputkesta että silleen !
kuljetin kesällä hiekkatoosassa vähän lautoja niin ei kestänyt hitsaukset koukun kiinnikeissä eli ei ole hirmu vahvat . Valmistajat ilmoittavat mönkkäreille tietyt aisapainot ja jos esim väärin muista niin Pollessa taitaa olla joku 70 kg niin ei kärrissä voi olla hirmu pitkä tuo jatkoaisa koska painohan tulee kokonaan vetokoukulle. Telikärryssä kuorma pitäis kuitenkin saada jotakuinkin tasan ja peräpuolelle ei hyvin paljoa pysty laittamaan perutettaessa häntä kyllä ja puut toppaavat maahan . Eli tuollainen 3 m propsi on kait sellainen sopiva. Rakennellessa kärrejä olen pyrkinyt tekemään lujan mutta keveän rakenteen>> nyt kait sitä telin kiinnitysrakennetta tulen muuttamaan lujempaan suuntaan. Tietty akselia voisi tehdä pidemmäksi daaden vääntöjäykkyytta mutta tartuu kiinni sitten helpommin kannokossa. Jatketaan keskustelua


Kerran Polaris aina Polaris !
Voin kyllä laittaa kunhan flunssasta tokenen.
Vaan näkyy se tuosta SR-tuotteen sivuiltakin se paikka:
http://www.sr-tuote.fi/?gclid=CIyoqMqa3 ... MAodz1ooPA
Toisessa kuvarivissä kuva oikealla, siinä näkyy telin leveys ja tuhtia rautaa se minusta on mutta etumainen pyörä vaan alkoi harittamaan.
Ylimmässä kuvassa vasemmalla näkyy vetoaisan kriittinen kohta vetopään alla, se tökkää herkästi maihin tai kantoihin tai kiviin.
Tilannekuvasivulla on kuva: "Näin se telin pitää toimia…." Siinä rakenne näkyy myös hyvin.
http://www.sr-tuote.fi/images/Tilanne%2 ... 0Tapio.pdf
Tappien ja sermin kiinnitysreijät pitää myös vahvistaa.
Muuten tämä on aika hyvin mitoitettu 3-metriselle pinotavaralle ja Yamahalle, koska Riihimäellä itsellään on samanlainen Jammu kuin mulla.
Vaan näkyy se tuosta SR-tuotteen sivuiltakin se paikka:
http://www.sr-tuote.fi/?gclid=CIyoqMqa3 ... MAodz1ooPA
Toisessa kuvarivissä kuva oikealla, siinä näkyy telin leveys ja tuhtia rautaa se minusta on mutta etumainen pyörä vaan alkoi harittamaan.
Ylimmässä kuvassa vasemmalla näkyy vetoaisan kriittinen kohta vetopään alla, se tökkää herkästi maihin tai kantoihin tai kiviin.
Tilannekuvasivulla on kuva: "Näin se telin pitää toimia…." Siinä rakenne näkyy myös hyvin.
http://www.sr-tuote.fi/images/Tilanne%2 ... 0Tapio.pdf
Tappien ja sermin kiinnitysreijät pitää myös vahvistaa.
Muuten tämä on aika hyvin mitoitettu 3-metriselle pinotavaralle ja Yamahalle, koska Riihimäellä itsellään on samanlainen Jammu kuin mulla.
Jos haluaa epäonnistua ja onnistuu, niin onko epäonnistunut?
Kärry
Kyllä tuon valmistajan kärry pirunpaljon kestää tuo rakenne on sellainen.
Ihan en ymmärrä tuosta kuvasta tuota uinuvaa telia vai mikä sen nimi nyt oli. Tuo lausahdus näin telin pitää toimia>> kyllä se noissa maastoissa toimiikiin. mutta auta armias jos on suomaasto niin kyllä saa kuorman purkaa eli silloin sukeltaa. Nyt kun olen rakennellut noita kärrejä niin aina uusia vinkkejä voi soveltaa toisiin. Telissä olen painopistettäsiirtänyt vähän takapyörälle eli telin keskipiste ei ole keskellä. Auttanoonko mitään ?? Eli kevennetty etupuolta ( toivotaan että joku ymmärtää ) Ja tuo telin kiinnitys tuohon omaan runkoon pitää vahvistaa jollakin konstilla>> nähdään Roto 4 mallissa. Olen miettinyt sitä jo >> Painoa olen pitänyt tärkeänä ettei sitä tulisi tuossa rakenteessa ( omassa liikaa) koska ei se mönkijä mahdottomia jaksa vedellä>> hyvä kun itse näin kirjoitan kun en ole vielä ehtinyt oikein kokeilla noita vempeleitä vaikka on ollut useita vuosia mahdollista.
Nuo karikat mulla on ehkä liian korkeat suorana 1 m mutta viärän tietysti lyhyemmät. Huomenissa jos aikaa mulla on tuossa pihalla 3m märkiä propsia niin latelen niitä ja ajelen sittä terveisiä katotaan sitten kärrin kuva sieltä kuvablogista >> käyppä kato panin kuvia siitä hiekkatoosasta ! se on se sama osoite mikä alku kirjot. Kirjuutellaan !
Ihan en ymmärrä tuosta kuvasta tuota uinuvaa telia vai mikä sen nimi nyt oli. Tuo lausahdus näin telin pitää toimia>> kyllä se noissa maastoissa toimiikiin. mutta auta armias jos on suomaasto niin kyllä saa kuorman purkaa eli silloin sukeltaa. Nyt kun olen rakennellut noita kärrejä niin aina uusia vinkkejä voi soveltaa toisiin. Telissä olen painopistettäsiirtänyt vähän takapyörälle eli telin keskipiste ei ole keskellä. Auttanoonko mitään ?? Eli kevennetty etupuolta ( toivotaan että joku ymmärtää ) Ja tuo telin kiinnitys tuohon omaan runkoon pitää vahvistaa jollakin konstilla>> nähdään Roto 4 mallissa. Olen miettinyt sitä jo >> Painoa olen pitänyt tärkeänä ettei sitä tulisi tuossa rakenteessa ( omassa liikaa) koska ei se mönkijä mahdottomia jaksa vedellä>> hyvä kun itse näin kirjoitan kun en ole vielä ehtinyt oikein kokeilla noita vempeleitä vaikka on ollut useita vuosia mahdollista.
Nuo karikat mulla on ehkä liian korkeat suorana 1 m mutta viärän tietysti lyhyemmät. Huomenissa jos aikaa mulla on tuossa pihalla 3m märkiä propsia niin latelen niitä ja ajelen sittä terveisiä katotaan sitten kärrin kuva sieltä kuvablogista >> käyppä kato panin kuvia siitä hiekkatoosasta ! se on se sama osoite mikä alku kirjot. Kirjuutellaan !

Kerran Polaris aina Polaris !
-
- 6WD
- Viestit: 279
- Liittynyt: 26 Marras 2006 21:09
- Mönkijä:: Sportsman 700Twin -04
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Kärry
[quote="PolarFinn"]Kyllä tuon valmistajan kärry pirunpaljon kestää tuo rakenne on sellainen.
Ihan en ymmärrä tuosta kuvasta tuota uinuvaa telia vai mikä sen nimi nyt oli. Tuo lausahdus näin telin pitää toimia>> kyllä se noissa maastoissa toimiikiin. mutta auta armias jos on suomaasto niin kyllä saa kuorman purkaa eli silloin sukeltaa....
joo-o, emmä nyh täydellä lastilla suomaaston menisin, saisit koko suon lastiin samalla. Pitäis kyllä reitti aina olla ainakin vähän selkeä

Ihan en ymmärrä tuosta kuvasta tuota uinuvaa telia vai mikä sen nimi nyt oli. Tuo lausahdus näin telin pitää toimia>> kyllä se noissa maastoissa toimiikiin. mutta auta armias jos on suomaasto niin kyllä saa kuorman purkaa eli silloin sukeltaa....
joo-o, emmä nyh täydellä lastilla suomaaston menisin, saisit koko suon lastiin samalla. Pitäis kyllä reitti aina olla ainakin vähän selkeä


Olen ehkä hidas, mutta silti edelläsi
http://kuvablogi.com/blog/12552/1/
http://kuvablogi.com/blog/12552/1/
Minäkin olen ollut siinä uskossa, että tuota samaa kärryä on tosiaan ainakin EC:llä, Tuontitukulla, Wihosella ja monilla Suoratuonti-ketjun liikkeillä. Samaltahan ne näyttävät, tunnusomaisena piirteenä nuo ketjun varaan irtoavat karikat. Mutta, nyt kun kasasin teknisiä tietoja myynti-ilmoituksista, pisti silmään jotain:PK kirjoitti:Taitaa olla tuota EC:n myymää kärryä myynnissä vähän pitkin Suomea... Esim tuola:.
"Country Forest" (Elämys Center)
Max. leveys 130 cm
Max. pituus 310cm (aisan kanssa)
Rengaskoko 22 x 11 - 10
Vetopää pyörivä
Pankot irrotettavat
Paino 70 kg
Max. kantavuus 500 kg
---
"Bombercat" (Tuontitukku)
mitat: 3800 (2600) * 1310 * 1060mm
materiaali: 70*70(3mm), 80*80 (4mm), 60*60 (4mm), 50*50 (4mm)
50mm kiertyvä aisanpää
jatkettava aisa
omapaino: 186kg
Max. kuorma 1000kg
Valmis paikka vinssille
Pikalukoin irroitettavat pankot.
---
"ATV" (Wihonen)
MITAT: 3800mm (2600mm) x 1310mm x 1060mm
LIITÄNTÄ: 50mm kiertyvä aisanpää
OMAPAINO: 186kg
MAX.KUORMA: 2000kg
RENKAAT: 22x 11-10
MUUTA: vinssille valmis paikka, pikalukot pankoissa.
(Ylläolevat tekniset tiedot lainattu sellaisenaan myyjien www-sivuilta.)
Eli Wihosen ja Tuontitukun kärry lienee täsmälleen sama, vaikka tuo Wihosen 2000 kg nyt lähinnä huvittaa. Ajattelinkin aiemmin, että EC:n ilmoittama 500 kg kantavuus on vain varovaisemmin ilmoitettu samasta kärrystä, mutta nyt huomasin, että siinähän on ihan eri mitatkin! Lyhyempi pituus ja paino 70 kg?? Voisikos joku nyt kertoa, että onko näitä kahta erilaista vai onko joku vaan laskenut enemmänkin vääriä tuotetietoja liikkeelle?
Ja näin toisena huomiona Tuontitukun ilmoittamat ainevahvuudet, ilmeisesti aika kestävää tekoa, jos nuo pitävät paikkaansa. Olen yhdessä liikkeessä kärryä monesti katsellutkin nopeasti, mutta yllätti silti. Jos se nyt edes oli sama kärry sitten...
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
No?? Eikös niitä "EC kärryjä" pitänyt olla vaikka kuinka monella, ja kukaan ei vastaile mitään. On tämä vaan passiivinen paikka, ei voi kymmenien foorumien kokemuksella muuta sanoa. 

*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV