Itse tehdyt hydraulikuormainkärry

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
methocel
6WD
Paikkakunta: Mikkeli Mönkijä: Can-Am Outlander 800 tie + hydraulikuormankärry

Viesti Kirjoittaja methocel »

Ei kovin rivakasti 4l sähköpumpulla tuota Farman kuormaajaa liikuta mutta kyllä se riittää jos vaan virta riittää niin Roosa varoitteli.

Tuossa minun hydraulikoneikossa tällä hetkellä 8hp moottori pyörittää 4,5cm3 pumppua, siis 1000r/min saadaan 4,5l ja kun valmistajan tietojen mukaan tuo 8hp saadaan irti 4000r kohdilla, niin pumppu antaisi silloin huimat 18l. Kuitenkin konetta ei viitsi huudattaa kokoajan täysillä niin käyttökierrokset pyörinee 2000-3000r nurkilla jolloin pumppu lykkää 9-13,5l joka riittää mainiosti tuolle kuormaimelle, kun valmistaja ilmoittaa tarpeeksi 10-30l/min.

Sen verran tuli tuon koneikon suunnittelu vaiheessa mokattua, että hommasin ensin 6,5cm3 pumpun tuolle samalle 8hp moottorille. Jaksaa se pyöriä mutta kun kunnolla ohjainvipusta käänsi niin moottori sammua tupsahti..
www.e-s.monkija.net

Jos mönkiminen, sauna ja viina ei auta, niin se on kuolemaks!
timokale
2WD

FARMA NOSTURI

Viesti Kirjoittaja timokale »

Morjens

Todella hyvältä näyttää toi sun vehje ja nyt kun olet sitä varmaan käytellyt enempi, niin voisitko kertoa miten homma on pelittänyt?
Onko kärry riittävän vankkarakenteinen?
Miten on toiminut kärryn veto? onko se tarpeen?
Onko toi siirtosylinteri tarpeellinen, tuleeko käytetyä?
Missä vinssi,tarvitaanko?
Onko toi hydraulikonekko pelitänyt?
Ostokin kiinnostaisi???
jne,

Timppa
methocel
6WD

Käyttökokemuksia:

Kokonaisuudessaan värkki on pelittänyt ihan mainiosti. Kunnon tukkinajoon en ole vielä päässyt mutta nostovoimaa tuntuu piisaavan riittävästi. Kevyimmästä päästä hommat on olleet kaadetun orapihlaja-aidan kuormaus ja ajo mikä olikin käsipeliin verrattuna yhtä juhlaa.

Mitään metallin väsymisen merkkejä ei ole vielä näkynyt mutta sermin edessä runko muuttuu 60x60x5 profiilista 60x60x4 profiiliin ja pientä notkumista on havaittu.

Veto kärryssä on tarpeen koska painoa on jo itsessään reilusti ja kuorman kanssa mönkijän vetokyky loppuu aika helposti. Vedolla on tähän asti vielä pinteestä selvitty eikä kuormaa ole tarvinnut purkaa mutta helpostihan se käy jos sellaiseen tilanteeseen joutuu. Ilman vetoa ei tuota kärryä voi ajatellakkaan ja jyrkemmät alamäet olisi täysin poissuljettuja. Vaikka veto on robsoneilla sekä "mehuveto" ja perstutuma on voimaton niin usein eteneminen tuntuu olevan mönkijän kiinnijäämisen jälkeen kiinni vain pienestä lisävoiman tarpeesta.

Telin siirto on hyvä kuorman tasapainotuksen kannalta. Ajan aina tyhjänä teli lyhimmillään jolloin mönkijän aisapaino pysyy kohtuullisena ja kuorma antaa kärryyn häntäpainoa jolloin teliä pitää siirtää sopivasti taakse jotta mönkijän perä ei kevene.

Kuormain vinssiä en ole kaipaillut sillä kärryn ideana on juuri kapeus ja pääsy ahtaisiin paikkoihin jota aisaohjaus tukee. Tosin todennäköisesti tulen kuormaimen puomin rakentamaan jatkopuomiksi, pystyssä kärry on vielä pysynyt kun vaan on muistanut laittaa tukijalat maahan.

Koneikko on toiminut ihan ok ja kiinalainen 8hp on palvellut nöyrästi. Ihan joka viikko ei viitsi lohkoja ja koneikkoa tarakalle jumpata (painoo on riittävästi) joten vähän kausiluontoisesti tulee mönkijää käytettyä metsätöihin ja muuhun harrastamiseen.

Ei kärryn rakentamisella palkkoille pääse jos omalle työlle vähänkään hintaa laskee, joten ihan halvalla ei tuollaisia myymään pysty ja ei taida tuo minun myytävänä olla, ainakaan vielä..
www.e-s.monkija.net

methocel
6WD

Re: Itse tehdyt hydraulikuormainkärry

www.e-s.monkija.net

gamo500
Tracks
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

No on se,kun pannaan miehet töihin ja annetaan niille jonkinmoiset työkalut.Homma toimii.Hienoa.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
JT
3WD
Mönkijä:: Honda 420 FM ´07

Viesti Kirjoittaja JT »

Viime talvena isän kanssa rakenneltiin itsetehtyyn puunajokärriin hydraulinen nosturi. Tyvi saatiin vanhansta Nummi juniorista, koura ja kääntäjä Mecanililtaja ja loput tehtiin lähestulkoon itse. Ja varmaankin harvassa tapauksissa on hydrauliikkapummppu laitettu suoraan 420 Hondan kampiakselin päähän. Säiliö ja venttiilipöytä takapetskalle ja eikun metsään. Ihan toimiva peli, mutta ei kovin järkevä polttoaine taloudellisesti, kun joutuu mönkkäriä huudattamaan kovilla kierroksilla.
Sääliä saa ilmaiseksi, mutta kateus täytyy ansaita.
JT
3WD

Viesti Kirjoittaja JT »

Tai oikeastaan kysymys kirjoittaja Methocelille: Oliko laittamissasi videoissa kuormaajan kääntö toteutettu jollakin sähkösylinterillä, kun näytti käännön liikkeet niin "teräviltä" vai onko nestemoottori?
methocel
6WD

Puomin kääntö on ihan hydraulinen, on vaan tuplasylintereillä ja öljyn virtausta ei ole kuristettu, shokkiventtiilit on kyllä ruuvattu lohkosta 100bar tietämille.
www.e-s.monkija.net

Hohto
2WD
Mönkijä:: Can-Am 650 T3 + Apache

Viesti Kirjoittaja Hohto »

Mitenkäs olette toteuttaneet mönkkärin takajousituksen jäykistyksen? Kärryssähän on jo tyhjänä niin kova aisapaino, että normijouset "läsöttää"pohjassa.
JT
3WD

Viesti Kirjoittaja JT »

Veturina on 420 Honda ja Hondahan on tunnetusti jäykkä takaa-akselinen peli. Erillistä jäykistystä ei ole tehty, kun sitä . Kun ei ole ajossa, niin tukitassut on maassa tai taljalla on kevennetty aisapainoa, että mönkkärin renkaat on hvähän ilmassa. Puunajossa pyrkiä tekemään takapainoinen kuorma kuin suinkin mahdollista. Tähän asti on ainakin kestänyt ja toivottavasti kestää jatkossakin.
methocel
6WD

Hohto kirjoitti:Mitenkäs olette toteuttaneet mönkkärin takajousituksen jäykistyksen? Kärryssähän on jo tyhjänä niin kova aisapaino, että normijouset "läsöttää"pohjassa.
Fox:in ilmaiskarit (kelkkojen suksi-iskarit), käy ainakin Canaan heittämällä ja 1/3 paineet maxista riittää. Toinen hyvä on tuo siirettävä teli kärryssä jolla saa säädettyä aisapainoa.
www.e-s.monkija.net

kumikeisari
4WD

Viesti Kirjoittaja kumikeisari »

1300e oli kokkolassa hydraulipumppu polariksen kampiakselin päähän, tarvikkeineen.
1500e oli hondan "erillismoottori".
jotain kiinalaisia oli tarjolla puoleen hintaan....

5500e oli vahvajussin päivän hinta....

itsehän tuota joutuu ruveta kyträän.
tietääkö kukaan onko mecanilin hintoja esim. koura tg08 ja rotaattori rx20, ja onko tuo rx20 ympäripyörivä?
polaris magnum -06
JT
3WD

Viesti Kirjoittaja JT »

Juuri samanlaiset hankittiin omaan nosturiin ja hintaa kertyi reilu 1000 €kua rahtiloineen. Rotaattori Rx 20 on ympäripyörivä.
kumikeisari
4WD

Viesti Kirjoittaja kumikeisari »

farmilaite näkyy myyvän jotain sähköpumppuja mönkkäreihin, 0,16cm3 näkyy olevan tuotto. pieneksi jää ja virran kulutus on varmaan huima.
polaris magnum -06
pimmo
Noppeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pimmo »

Minulta löytyy hyllystä (Koneosapalvelu oy ) rotattori GR-10 ympäripyörivä hinta 270:- sis alv:n
Vastaa Viestiin