Itse tehdyt hydraulikuormainkärry
-
- 6WD
- Viestit: 315
- Liittynyt: 29 Huhti 2005 17:38
- Paikkakunta: Mikkeli Mönkijä: Can-Am Outlander 800 tie + hydraulikuormankärry
Ei kovin rivakasti 4l sähköpumpulla tuota Farman kuormaajaa liikuta mutta kyllä se riittää jos vaan virta riittää niin Roosa varoitteli.
Tuossa minun hydraulikoneikossa tällä hetkellä 8hp moottori pyörittää 4,5cm3 pumppua, siis 1000r/min saadaan 4,5l ja kun valmistajan tietojen mukaan tuo 8hp saadaan irti 4000r kohdilla, niin pumppu antaisi silloin huimat 18l. Kuitenkin konetta ei viitsi huudattaa kokoajan täysillä niin käyttökierrokset pyörinee 2000-3000r nurkilla jolloin pumppu lykkää 9-13,5l joka riittää mainiosti tuolle kuormaimelle, kun valmistaja ilmoittaa tarpeeksi 10-30l/min.
Sen verran tuli tuon koneikon suunnittelu vaiheessa mokattua, että hommasin ensin 6,5cm3 pumpun tuolle samalle 8hp moottorille. Jaksaa se pyöriä mutta kun kunnolla ohjainvipusta käänsi niin moottori sammua tupsahti..
Tuossa minun hydraulikoneikossa tällä hetkellä 8hp moottori pyörittää 4,5cm3 pumppua, siis 1000r/min saadaan 4,5l ja kun valmistajan tietojen mukaan tuo 8hp saadaan irti 4000r kohdilla, niin pumppu antaisi silloin huimat 18l. Kuitenkin konetta ei viitsi huudattaa kokoajan täysillä niin käyttökierrokset pyörinee 2000-3000r nurkilla jolloin pumppu lykkää 9-13,5l joka riittää mainiosti tuolle kuormaimelle, kun valmistaja ilmoittaa tarpeeksi 10-30l/min.
Sen verran tuli tuon koneikon suunnittelu vaiheessa mokattua, että hommasin ensin 6,5cm3 pumpun tuolle samalle 8hp moottorille. Jaksaa se pyöriä mutta kun kunnolla ohjainvipusta käänsi niin moottori sammua tupsahti..
FARMA NOSTURI
Morjens
Todella hyvältä näyttää toi sun vehje ja nyt kun olet sitä varmaan käytellyt enempi, niin voisitko kertoa miten homma on pelittänyt?
Onko kärry riittävän vankkarakenteinen?
Miten on toiminut kärryn veto? onko se tarpeen?
Onko toi siirtosylinteri tarpeellinen, tuleeko käytetyä?
Missä vinssi,tarvitaanko?
Onko toi hydraulikonekko pelitänyt?
Ostokin kiinnostaisi???
jne,
Timppa
Todella hyvältä näyttää toi sun vehje ja nyt kun olet sitä varmaan käytellyt enempi, niin voisitko kertoa miten homma on pelittänyt?
Onko kärry riittävän vankkarakenteinen?
Miten on toiminut kärryn veto? onko se tarpeen?
Onko toi siirtosylinteri tarpeellinen, tuleeko käytetyä?
Missä vinssi,tarvitaanko?
Onko toi hydraulikonekko pelitänyt?
Ostokin kiinnostaisi???
jne,
Timppa
-
- 6WD
- Viestit: 315
- Liittynyt: 29 Huhti 2005 17:38
- Paikkakunta: Mikkeli Mönkijä: Can-Am Outlander 800 tie + hydraulikuormankärry
Käyttökokemuksia:
Kokonaisuudessaan värkki on pelittänyt ihan mainiosti. Kunnon tukkinajoon en ole vielä päässyt mutta nostovoimaa tuntuu piisaavan riittävästi. Kevyimmästä päästä hommat on olleet kaadetun orapihlaja-aidan kuormaus ja ajo mikä olikin käsipeliin verrattuna yhtä juhlaa.
Mitään metallin väsymisen merkkejä ei ole vielä näkynyt mutta sermin edessä runko muuttuu 60x60x5 profiilista 60x60x4 profiiliin ja pientä notkumista on havaittu.
Veto kärryssä on tarpeen koska painoa on jo itsessään reilusti ja kuorman kanssa mönkijän vetokyky loppuu aika helposti. Vedolla on tähän asti vielä pinteestä selvitty eikä kuormaa ole tarvinnut purkaa mutta helpostihan se käy jos sellaiseen tilanteeseen joutuu. Ilman vetoa ei tuota kärryä voi ajatellakkaan ja jyrkemmät alamäet olisi täysin poissuljettuja. Vaikka veto on robsoneilla sekä "mehuveto" ja perstutuma on voimaton niin usein eteneminen tuntuu olevan mönkijän kiinnijäämisen jälkeen kiinni vain pienestä lisävoiman tarpeesta.
Telin siirto on hyvä kuorman tasapainotuksen kannalta. Ajan aina tyhjänä teli lyhimmillään jolloin mönkijän aisapaino pysyy kohtuullisena ja kuorma antaa kärryyn häntäpainoa jolloin teliä pitää siirtää sopivasti taakse jotta mönkijän perä ei kevene.
Kuormain vinssiä en ole kaipaillut sillä kärryn ideana on juuri kapeus ja pääsy ahtaisiin paikkoihin jota aisaohjaus tukee. Tosin todennäköisesti tulen kuormaimen puomin rakentamaan jatkopuomiksi, pystyssä kärry on vielä pysynyt kun vaan on muistanut laittaa tukijalat maahan.
Koneikko on toiminut ihan ok ja kiinalainen 8hp on palvellut nöyrästi. Ihan joka viikko ei viitsi lohkoja ja koneikkoa tarakalle jumpata (painoo on riittävästi) joten vähän kausiluontoisesti tulee mönkijää käytettyä metsätöihin ja muuhun harrastamiseen.
Ei kärryn rakentamisella palkkoille pääse jos omalle työlle vähänkään hintaa laskee, joten ihan halvalla ei tuollaisia myymään pysty ja ei taida tuo minun myytävänä olla, ainakaan vielä..
Kokonaisuudessaan värkki on pelittänyt ihan mainiosti. Kunnon tukkinajoon en ole vielä päässyt mutta nostovoimaa tuntuu piisaavan riittävästi. Kevyimmästä päästä hommat on olleet kaadetun orapihlaja-aidan kuormaus ja ajo mikä olikin käsipeliin verrattuna yhtä juhlaa.
Mitään metallin väsymisen merkkejä ei ole vielä näkynyt mutta sermin edessä runko muuttuu 60x60x5 profiilista 60x60x4 profiiliin ja pientä notkumista on havaittu.
Veto kärryssä on tarpeen koska painoa on jo itsessään reilusti ja kuorman kanssa mönkijän vetokyky loppuu aika helposti. Vedolla on tähän asti vielä pinteestä selvitty eikä kuormaa ole tarvinnut purkaa mutta helpostihan se käy jos sellaiseen tilanteeseen joutuu. Ilman vetoa ei tuota kärryä voi ajatellakkaan ja jyrkemmät alamäet olisi täysin poissuljettuja. Vaikka veto on robsoneilla sekä "mehuveto" ja perstutuma on voimaton niin usein eteneminen tuntuu olevan mönkijän kiinnijäämisen jälkeen kiinni vain pienestä lisävoiman tarpeesta.
Telin siirto on hyvä kuorman tasapainotuksen kannalta. Ajan aina tyhjänä teli lyhimmillään jolloin mönkijän aisapaino pysyy kohtuullisena ja kuorma antaa kärryyn häntäpainoa jolloin teliä pitää siirtää sopivasti taakse jotta mönkijän perä ei kevene.
Kuormain vinssiä en ole kaipaillut sillä kärryn ideana on juuri kapeus ja pääsy ahtaisiin paikkoihin jota aisaohjaus tukee. Tosin todennäköisesti tulen kuormaimen puomin rakentamaan jatkopuomiksi, pystyssä kärry on vielä pysynyt kun vaan on muistanut laittaa tukijalat maahan.
Koneikko on toiminut ihan ok ja kiinalainen 8hp on palvellut nöyrästi. Ihan joka viikko ei viitsi lohkoja ja koneikkoa tarakalle jumpata (painoo on riittävästi) joten vähän kausiluontoisesti tulee mönkijää käytettyä metsätöihin ja muuhun harrastamiseen.
Ei kärryn rakentamisella palkkoille pääse jos omalle työlle vähänkään hintaa laskee, joten ihan halvalla ei tuollaisia myymään pysty ja ei taida tuo minun myytävänä olla, ainakaan vielä..
-
- 6WD
- Viestit: 315
- Liittynyt: 29 Huhti 2005 17:38
- Paikkakunta: Mikkeli Mönkijä: Can-Am Outlander 800 tie + hydraulikuormankärry
Re: Itse tehdyt hydraulikuormainkärry
Asian tiimoilta pari viiideoota:
http://www.youtube.com/watch?v=qV7Uc7oj5GA
http://www.youtube.com/watch?v=4HQMJwl_WrQ
http://www.youtube.com/watch?v=qV7Uc7oj5GA
http://www.youtube.com/watch?v=4HQMJwl_WrQ
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: Itse tehdyt hydraulikuormainkärry
No on se,kun pannaan miehet töihin ja annetaan niille jonkinmoiset työkalut.Homma toimii.Hienoa.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Re: Itse tehdyt hydraulikuormainkärry
Viime talvena isän kanssa rakenneltiin itsetehtyyn puunajokärriin hydraulinen nosturi. Tyvi saatiin vanhansta Nummi juniorista, koura ja kääntäjä Mecanililtaja ja loput tehtiin lähestulkoon itse. Ja varmaankin harvassa tapauksissa on hydrauliikkapummppu laitettu suoraan 420 Hondan kampiakselin päähän. Säiliö ja venttiilipöytä takapetskalle ja eikun metsään. Ihan toimiva peli, mutta ei kovin järkevä polttoaine taloudellisesti, kun joutuu mönkkäriä huudattamaan kovilla kierroksilla.
Sääliä saa ilmaiseksi, mutta kateus täytyy ansaita.
Re: Itse tehdyt hydraulikuormainkärry
Tai oikeastaan kysymys kirjoittaja Methocelille: Oliko laittamissasi videoissa kuormaajan kääntö toteutettu jollakin sähkösylinterillä, kun näytti käännön liikkeet niin "teräviltä" vai onko nestemoottori?
Sääliä saa ilmaiseksi, mutta kateus täytyy ansaita.
-
- 6WD
- Viestit: 315
- Liittynyt: 29 Huhti 2005 17:38
- Paikkakunta: Mikkeli Mönkijä: Can-Am Outlander 800 tie + hydraulikuormankärry
Re: Itse tehdyt hydraulikuormainkärry
Puomin kääntö on ihan hydraulinen, on vaan tuplasylintereillä ja öljyn virtausta ei ole kuristettu, shokkiventtiilit on kyllä ruuvattu lohkosta 100bar tietämille.
-
- 2WD
- Viestit: 25
- Liittynyt: 01 Helmi 2007 10:32
- Mönkijä:: Can-Am 650 T3 + Apache
- Paikkakunta: Muhos
Re: Itse tehdyt hydraulikuormainkärry
Mitenkäs olette toteuttaneet mönkkärin takajousituksen jäykistyksen? Kärryssähän on jo tyhjänä niin kova aisapaino, että normijouset "läsöttää"pohjassa.
Re: Itse tehdyt hydraulikuormainkärry
Veturina on 420 Honda ja Hondahan on tunnetusti jäykkä takaa-akselinen peli. Erillistä jäykistystä ei ole tehty, kun sitä . Kun ei ole ajossa, niin tukitassut on maassa tai taljalla on kevennetty aisapainoa, että mönkkärin renkaat on hvähän ilmassa. Puunajossa pyrkiä tekemään takapainoinen kuorma kuin suinkin mahdollista. Tähän asti on ainakin kestänyt ja toivottavasti kestää jatkossakin.
Sääliä saa ilmaiseksi, mutta kateus täytyy ansaita.
-
- 6WD
- Viestit: 315
- Liittynyt: 29 Huhti 2005 17:38
- Paikkakunta: Mikkeli Mönkijä: Can-Am Outlander 800 tie + hydraulikuormankärry
Re: Itse tehdyt hydraulikuormainkärry
Fox:in ilmaiskarit (kelkkojen suksi-iskarit), käy ainakin Canaan heittämällä ja 1/3 paineet maxista riittää. Toinen hyvä on tuo siirettävä teli kärryssä jolla saa säädettyä aisapainoa.Hohto kirjoitti:Mitenkäs olette toteuttaneet mönkkärin takajousituksen jäykistyksen? Kärryssähän on jo tyhjänä niin kova aisapaino, että normijouset "läsöttää"pohjassa.
-
- 4WD
- Viestit: 138
- Liittynyt: 02 Helmi 2006 17:57
Re: Itse tehdyt hydraulikuormainkärry
1300e oli kokkolassa hydraulipumppu polariksen kampiakselin päähän, tarvikkeineen.
1500e oli hondan "erillismoottori".
jotain kiinalaisia oli tarjolla puoleen hintaan....
5500e oli vahvajussin päivän hinta....
itsehän tuota joutuu ruveta kyträän.
tietääkö kukaan onko mecanilin hintoja esim. koura tg08 ja rotaattori rx20, ja onko tuo rx20 ympäripyörivä?
1500e oli hondan "erillismoottori".
jotain kiinalaisia oli tarjolla puoleen hintaan....
5500e oli vahvajussin päivän hinta....
itsehän tuota joutuu ruveta kyträän.
tietääkö kukaan onko mecanilin hintoja esim. koura tg08 ja rotaattori rx20, ja onko tuo rx20 ympäripyörivä?
polaris magnum -06
Re: Itse tehdyt hydraulikuormainkärry
Juuri samanlaiset hankittiin omaan nosturiin ja hintaa kertyi reilu 1000 €kua rahtiloineen. Rotaattori Rx 20 on ympäripyörivä.
Sääliä saa ilmaiseksi, mutta kateus täytyy ansaita.
-
- 4WD
- Viestit: 138
- Liittynyt: 02 Helmi 2006 17:57
Re: Itse tehdyt hydraulikuormainkärry
farmilaite näkyy myyvän jotain sähköpumppuja mönkkäreihin, 0,16cm3 näkyy olevan tuotto. pieneksi jää ja virran kulutus on varmaan huima.
polaris magnum -06
Re: Itse tehdyt hydraulikuormainkärry
Minulta löytyy hyllystä (Koneosapalvelu oy ) rotattori GR-10 ympäripyörivä hinta 270:- sis alv:n