Kärryn rengaskoko

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Cattimies

Re: Kärryn rengaskoko

Viesti Kirjoittaja Cattimies »

Vee-äM kirjoitti:Onkos sellasella telillä mikä menee myös ympäri niin joku eri nimi.Jossain oon nähny sellasen mikä kunnon montussa pyörähtää ympäri helpottaen menoa.
Mullakin on sellainen mielikuva että tuollainen on ollut olemassa mutta siinä taisi olla kolme rengasta, olisko ollut jossain metsäkoneessa. Porraskärryn periaatteella toimiva. Tai sitten ollaan nähty samaa unta :D
Vee-äM
R.I.P
Paikkakunta: Vesilahti Yamaha Grizzly 700 FI SE MutaRaaseri -08-

Viesti Kirjoittaja Vee-äM »

Kyllä mä oon sellasen nähny jossain,nimenomaan kahdella pyörällä ja mönkijäkäytössä.

Sehän toimii muuten kuin normaali mutta jos etukummi putoo tarpeeksi syvään ojaan niin se heittää toisen kummin ylitte ojanpenkalle...........kai. :wink:

Tarvii vaan paljon tilaa siinä renkaitten yläpuolella,kuormasta tulee kapee ja korkee...
Kuva
Johnnie
6WD
Mönkijä:: Suzuki Eiger 4x4 -07/08

Viesti Kirjoittaja Johnnie »

hoax kirjoitti:se helpottaa eteenpäin ajaessa nousemista esteen päälle, niin vastaavasti jos joutuu pahasta paikasta peruuttamaan taaksepäin, niin tällöin teli käyttäytyy päinvastaisesti ja ns. sukeltaa,
Näinhän se tosiaan periaatteessa on, mutta itsellä on nyt epäsymmetrinen väärin päin asennettuna ja en ole mitään eroa käytännössä huomannut. Joka paikasta on mennyt nikottelematta ja jos jotain eroa tällaisesta muutaman sentin erosta lienee, niin onpahan peruuttaminen ainakin helpompaa... :)

Itse rengasvalintaa en ainakaan vielä pidä kovin rajattuna. Ensimmäisessä kärryssäni on 4 kpl 22x11-10 "mönkijänrenkaat", seuraavaan tulee "kottikärrynrenkaat" ja kolmanteen varmaan perusautonrenkaat (esim. 155R13).
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
runner
4WD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja runner »

Mulla on kärryssä alla 12" vanteilla 27x12 Kendan BC, Teli on mallia epäsymmetrinen ja ennen modifiointia = kavennys, se oli välillä juuri tuollainen yli pyörähtävä...
Ongelma oli, että enngelsmannien navat joita käytin, eivät kestäneet kuormaa, vaikka kantavuudeksi oli luvattu 750kg. Siispä poistin navat käytöstä ja korvasin rakenteen tukevalla palkilla ja korvakkeilla joiden läpi 25mm pultti.

Suurikokoinen pyörä helpottaa esteiden ylitystä ja kivikossakin kärry kylkee hämmästyttävän hyvin kuormattunaki.

Toinen haaste oli kärryä rakentaessa napa/vanne yhdistelmä. Tuollaiselle renkaalle kun ei löydy autonvanteita. Navassa oli alkujaan 4x100 jako ja mönkkärin vanteissa sopivasti 4x110 joten poistin alkuperäiset pultit navoista ja porasin uudet reiät 4x110 jaolla laippaan ja niihin pultit. Hyvin on kestänyt ja toiminut.

Kuva
... Grizzly 700 FI ...
Vastaa Viestiin