Latukoneen tekoa
Latukoneen tekoa
Latukoneen teko/suunnittelu meneillään. Osaako kukaan sanoa mistä saisi sellaisen "pressun", joka "oikeissakin" latukoneissa (ja rinnetamppareissa) tasoittaa jälkeä? Muita ideoita tuon tilalle?
Ajattelin tehdä noin 130 cm leveän jyrän autonrenkaista, jolla nämä etelä-Suomen lumet saa talven mittaan tampattua tiukkaan. Tuon jyrän perään sitten tasoituslana ja tuo pressu. Jyrän eteen olisi tarkoitus kehitellä jatkoa varten jonkunlainen "puukonterä" systeemi jolla jäisen pinnan saisi rikki. Tuollaisia näkyvät käyttävät ihan kaupan koneissakin. Jyrsin olisi paras, mutta ei ole aikaa nyt sellaista alkaa tuhertamaan. Käyttövoima sille toki tulisi hyvin tuosta jyrästä...
Onko jostain löydettävissä ihan virallinen latu-uran profiili kuvattuna? Tarkoitan siis virallisia mittoja, millainen ladun pitää olla (syvyys, leveys ym). Ei tarvi sitten testailla niin kovasti sopivaa...
Ajattelin tehdä noin 130 cm leveän jyrän autonrenkaista, jolla nämä etelä-Suomen lumet saa talven mittaan tampattua tiukkaan. Tuon jyrän perään sitten tasoituslana ja tuo pressu. Jyrän eteen olisi tarkoitus kehitellä jatkoa varten jonkunlainen "puukonterä" systeemi jolla jäisen pinnan saisi rikki. Tuollaisia näkyvät käyttävät ihan kaupan koneissakin. Jyrsin olisi paras, mutta ei ole aikaa nyt sellaista alkaa tuhertamaan. Käyttövoima sille toki tulisi hyvin tuosta jyrästä...
Onko jostain löydettävissä ihan virallinen latu-uran profiili kuvattuna? Tarkoitan siis virallisia mittoja, millainen ladun pitää olla (syvyys, leveys ym). Ei tarvi sitten testailla niin kovasti sopivaa...
Re: Latukoneen tekoa
Hiihtoliiton kilpailusääntöjen 2008 mukaan:Kawasaki kirjoitti:Latukoneen teko/suunnittelu meneillään. Osaako kukaan sanoa mistä saisi sellaisen "pressun", joka "oikeissakin" latukoneissa (ja rinnetamppareissa) tasoittaa jälkeä? Muita ideoita tuon tilalle?
Ajattelin tehdä noin 130 cm leveän jyrän autonrenkaista, jolla nämä etelä-Suomen lumet saa talven mittaan tampattua tiukkaan. Tuon jyrän perään sitten tasoituslana ja tuo pressu. Jyrän eteen olisi tarkoitus kehitellä jatkoa varten jonkunlainen "puukonterä" systeemi jolla jäisen pinnan saisi rikki. Tuollaisia näkyvät käyttävät ihan kaupan koneissakin. Jyrsin olisi paras, mutta ei ole aikaa nyt sellaista alkaa tuhertamaan. Käyttövoima sille toki tulisi hyvin tuosta jyrästä...
Onko jostain löydettävissä ihan virallinen latu-uran profiili kuvattuna? Tarkoitan siis virallisia mittoja, millainen ladun pitää olla (syvyys, leveys ym). Ei tarvi sitten testailla niin kovasti sopivaa...
315.3.2 Ladut on tehtävä sellaisiksi, että suksien liuku ja niiden ohjaaminen on mahdollista ilman siteiden jarruttavaa vaikutusta. Latu-urien välin on keskeltä keskelle mitattuna
oltava 17 - 30 cm. Uran syvyyden on oltava 2-5 cm myös kovassa ja jäätyneessä lumessa.
315.3.3 Niissä kohdissa, joihin on vedetty kaksi tai useampia latuja, näiden tulee olla 1,0 - 1,2 metrin päässä toisistaan, mitattuna latujen keskeltä keskelle.
Re: Latukoneen tekoa
Samaa lueskelin, olisiko kellään tarkkoja hyväksi havaittuja mittoja pöytälaatikossa? Joskus tein latukoneen ja meni muutaman kerran uusiksi jotta alkoi suksi luistaa!Edes FIS sivut ei anna mitään mittoja. Pakkohan näillekin on normit olla?
- tryyk1
- 6WD
- Viestit: 282
- Liittynyt: 21 Heinä 2008 22:16
- Mönkijä:: Canamilla mennään
- Paikkakunta: TORNION puutarhakaupunginosa
Re: Latukoneen tekoa
Sunkhaan mie mittään noista koneista tiä, muttä sen voin sanoa, että älä tehe semmosta mikä tekee ihan tasasen jäljen. Pikkusen urainen jälki on on huomattavasti liukkaampi suksia varsinki vesikelillä. Sileä imee suksea tosi hyvin eikä kule ei sitten mihinkään.
Onhan se väärin, että työnteko on hauskaa.
Re: Latukoneen tekoa
Juuri tuota varten sinne perään se keltainen pressu tms. joka tekee sellaisen uraisen jäljen. Mistä sellaisen saisi, on kysymys?
Re: Latukoneen tekoa
Sitä "pressua" myöskin kammaksi kutsutaan. Noita löytyis käytettyjä varmaan konemiesten hallin nurkista, jos siis lähettyvillä olis joku hiihto/laskettelukeskus. Kulutuskamaa ovat, yleensä alle puolenmetrin mittaisia muovisia "paloja". Oon nähny myöskin kelkalla vetettävissä hoylissä et tuo kampa on tehty jostain 3 millin raudasta ajamalla laikkakoneella siitä sopivan kokoista palaa pois, jolloin saatu haluttu muoto jne. Ongelmana tuossa vain et maastoo se ei myötäile niinkuin muovinen kampa eikä jälki ole niin siisti kumminkaan.
Terien mitat tullu joskus mitattua, ei pysty muistamaan mitä ne tarkalleen ottaen on tehdasvalmisteisissa höylissä ku on olemassa eri teriä vähälle lumelle ja sit taas runsaammalle lumelle jne... ja tietääkseni joka valmistajalla on vähän eri standardit. Erot siis luokkaa muutama milli noissa uran leveys /korkeus mitoissa kumminkin.
Soittamallahan ne saa selville...
Terien mitat tullu joskus mitattua, ei pysty muistamaan mitä ne tarkalleen ottaen on tehdasvalmisteisissa höylissä ku on olemassa eri teriä vähälle lumelle ja sit taas runsaammalle lumelle jne... ja tietääkseni joka valmistajalla on vähän eri standardit. Erot siis luokkaa muutama milli noissa uran leveys /korkeus mitoissa kumminkin.
Soittamallahan ne saa selville...
-huoleton mies on Trapperiton mies-
Re: Latukoneen tekoa
Soitin Kessu Oylle joka maahantuo noita Pisten Bullyja. Eivät ole heidän mukaansa kulutustavaraa ja hinta per pala niin älytön, että kannattaa ostaa koko latukone 

Re: Latukoneen tekoa
Riippuupi millaisilla jyrsinpaineilla ajetaan ja kuinka kovalla pinnalla, tiedämpä vaan et kyl ne kuluu, esim. tykkilumi syö aika kivasti tuota kamman kuviota.Kawasaki kirjoitti:Soitin Kessu Oylle joka maahantuo noita Pisten Bullyja. Eivät ole heidän mukaansa kulutustavaraa ja hinta per pala niin älytön, että kannattaa ostaa koko latukone
Hinta on kyl kova, tiedän senkin. Saiko satasella vai kahdella yhtä palaa....??

-huoleton mies on Trapperiton mies-
Re: Latukoneen tekoa
Tulipa tehtyä tuollainen, riittää omiksi tarpeiksi, mitään pressua tässä ei kyllä ole...
Vanhat auton talvirenkaat, ainesputkesta akseli ja pukkilaakerit. Takana leveästä latasta tehty lana, johon nivelellä "höyläosa". Tämä kääntyy nivelestä lanan päälle, ja koko "paketti" sitten aisalle kuljetusasentoon.
Kulkee parhaiten kun alla on telat.
http://kuvablogi.com/blog/21394/1/
Vanhat auton talvirenkaat, ainesputkesta akseli ja pukkilaakerit. Takana leveästä latasta tehty lana, johon nivelellä "höyläosa". Tämä kääntyy nivelestä lanan päälle, ja koko "paketti" sitten aisalle kuljetusasentoon.
Kulkee parhaiten kun alla on telat.
http://kuvablogi.com/blog/21394/1/
Re: Latukoneen tekoa
Jonkinlainen kampa tulee vanhasta kelkan telamatosta kun laittaa sen poikittain menosuuntaan. Tukia ei paljoa tartte laittaa kun on melko koppuraa.Varapaloja jää jemmaan riittävästi, vaikka pilkkoo useampiakin harjoituskappaleita.
Re: Latukoneen tekoa
Nyt kun alkaa ladut menemään koviksi auringonpaisteessa, pitäisi saada ne pehmeäksi. Onko kukaan tehnyt jyrsintä? Itse ajattelin väsätä jonkinlaisen, noin metrin leveän jyrsimen ja voima tulee koneen päälle tulevasta Briggs&Strattonista. Moottori siis pyörittää terää, joka pehmittää uran 5-10cm syvyydeltä.
Ajatus on valmiina, mutta jos olisi valmis ja hyväksi havaittu tuote niin helpottaa toki kovasti.
Ajatus on valmiina, mutta jos olisi valmis ja hyväksi havaittu tuote niin helpottaa toki kovasti.
-
- 2WD
- Viestit: 53
- Liittynyt: 18 Helmi 2009 20:58
- Mönkijä:: Honda Foreman 500 FE
- Paikkakunta: Alavieska
Re: Latukoneen tekoa
Moi,
Kuvion saa aikaseksi kun halkaisee rumpuputkesta kaistaleen. Siis sellaisesta mustasta muovisesta n.40cm halkaisijaltaan olevasta. Sellaisen laitoin lanaksi omaan latukoneeseen. ja kohtuu pehmeään lumeen tulee kuin maailman cup jälkeä.
--
Sami
Kuvion saa aikaseksi kun halkaisee rumpuputkesta kaistaleen. Siis sellaisesta mustasta muovisesta n.40cm halkaisijaltaan olevasta. Sellaisen laitoin lanaksi omaan latukoneeseen. ja kohtuu pehmeään lumeen tulee kuin maailman cup jälkeä.
--
Sami
-
- Noppeli
- Viestit: 12
- Liittynyt: 02 Heinä 2009 22:51
- Mönkijä:: Bashan 250cc
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Latukoneen tekoa
Minulla on rakenteilla bankun teloista semmonen hupi kautta työkone ja sen perään latuhöylä jyrsimen kanssa.... se jyrsinosa ei saa ens alkuun mistään voimaa vaan omalla painollaan "veitset" hakkaa jään rikki... eli rumpu mihin sopivia latan pätkiä hitsailen kiinni, sitten siihen tulee hydraulisylinteri millä muutetaan koneen kulmaa että miten kovasti ja syvälle se painattaa jyrsintä! Minulla kanssa ongelmana se että mistä sais sen urakuvion ladun pintaan tehtyä... isoissa salaoja ja rumpuputkissa on liian iso hammastus kun eilen kävin tuonne hankeen piirtelemässä 300 rumpuputken pätkällä... 100 putkessa olisi sopiva "hakku", mutta siinä on liian pieni säde ettei saa sitä polkevaa vaikutusta... 300 putkessa tai isommassa olisi sopiva... Jos minä en muuta keksi niin pakko töissä ajaa jyrsimellä nailon levyyn uritus... mikä on ihan älytön urakka ku tulee 2500mm leveä höylä ja niitä uria tulee muutama! 
