Niin, tai valmiiksi tampattu metsätie/ajoura.Motokuski kirjoitti: Mutta kyllähän mönkkärilläkin puuta ajaa jos on tasasta maastoa ja vähän lunta.
Rankakärryä mönkijään
- KVF 360
- 6WD
- Mönkijä:: Polaris ratkori 500 efi
Re: Rankakärryä mönkijään
Ostin uuden Polariksen, sillä mä aina aurailen. Ja naapurille moimoi moikkailen.
-
- 3WD
- Mönkijä:: arctitc cat 500 -08
Kevät tulee ja halkojen ajo alkaa. Onks kellää hyviä ideoita tai kuvia niistä. Miten kannttais rakentaa "vaihtolava" ton ec-kärrin päälle. Ehkä rauta runko ja filmivaneri seinät? Voisko kipin toteuttaa jotenkin vinssillä hyödyntäen sermissä olevaa jalustaa?
Vinkit ovat tervetulleita.
Halkolavan mallin saat esim:
http://www.finatv.fi/kippilava.html
http://www.finatv.fi/kippilava.html
- xedson
- 6WD
- Mönkijä:: Cf-Moto 500 & Honda CR-V
- Viesti:
Teet vaan filmivanerista lavan ja teet sille tukiraudat alle ja laitat käsi/sähkövinssin siihen jalustaan. Joudut kyllä luultavasti poraamaan vinssille uudet reiät kun ei ainakaan omaan EC-kärrin reikiin menny clash ohlsonin käsivinssi... Siis jos ei tarvitse hirveän suurta kippiä saada?mikok kirjoitti:Kevät tulee ja halkojen ajo alkaa. Onks kellää hyviä ideoita tai kuvia niistä. Miten kannttais rakentaa "vaihtolava" ton ec-kärrin päälle. Ehkä rauta runko ja filmivaneri seinät? Voisko kipin toteuttaa jotenkin vinssillä hyödyntäen sermissä olevaa jalustaa?
Ei ole kokemusta mutta toin luulisi tapahtuvan. Telille pitää jättää toimintatilaa tarpeeksi.
Sanokaapa tekeekö yks akselisella rankakärryllä mitään? onko teli "pakollinen"?
- Vee-äM
- R.I.P
- Paikkakunta: Vesilahti Yamaha Grizzly 700 FI SE MutaRaaseri -08-
Tottakai sillä jotain tekee.Riippuu sitten maaston tasaisuudesta,pehmeydestä ja kuormien koosta kuinka hyvin sillä hommat tekee.Jos esim. ajomatka on hyvin lyhyt niin pärjäähän sitä piememmilläkin kuormilla.
Ei mullakaan ole mitään hifi-kärryä,auton renkailla oleva vaan ja ihan hyvin pärjänny.

Tossa on noin 1,5 mottia,riittä mulle hyvin kertakäynniksi.Ja jos olis yksiakselinen niin sitten vaan vähän vähemmän.
Ei mullakaan ole mitään hifi-kärryä,auton renkailla oleva vaan ja ihan hyvin pärjänny.

Tossa on noin 1,5 mottia,riittä mulle hyvin kertakäynniksi.Ja jos olis yksiakselinen niin sitten vaan vähän vähemmän.

- Suzukinisto
- 3WD
- Mönkijä:: Eiger -07
Mico kirjoitti:Sanokaapa tekeekö yks akselisella rankakärryllä mitään? onko teli "pakollinen"?
Mulla on itse tehty yksiakselinen metsäkärry ollu vuoden käytössä. 30 mottia olen sillä puita ajellu noin 3km päästä metsästä pihaan. Kyllä se yksiakselisellakin onnistuu. Mä oon ajouria aina vähän etukäteen tehny. Eli katkonu kannot ja keränny isommat roippeet pois tieltä. Hyvinhän se siitä menee varsinkin talvella kun lumi vähän tasaa maisemaa. Nyt olen kyllä aikeissa muuttaa kärryn telikärryksi. Nälkä kasvaa ajaessa.. Eli sais vähän enempi kantavuutta ja tasapainoisemman kuorman. Toi aisapainokin paremmin hallittavissa telivehkeissä. Suosittelen että jos teet itse kärryn niin tee se "telivarauksella" Mäkin tein oman kärryn sillä ajatuksella että se on helppo muuttaa telilliseksi. Ja ehdoton varustus on akselin siirto mahdollisuus, sillä on helppo tasapainottaa kuorma. Itselläni akseli on koottu neliöputkeen joka liukuu kärryn runkoputken päällä, samassa kompleksissa on kiinni keskimmäiset "karikat" ja etummaisilla karikoilla on samanlainen säätö. Kummassakin lukituksena pultit. Taka "karikoiden" kiinnitysputki taas menee runkoputken sisään ja sitä voi vetää ulos noin metrin. Aisakin menee runkoputken sisään. Sitäkin saa hätätapauksesa noin metrin ulos. Periaatteessa tota voi siis säätää joka suuntaan. Mutta jos puu määrät on pieniä niin pärjää yksiakselisellakin mainiosti. Jos vielä hiukan tekee töitä urien kanssa ja maasto on helppoa. Onko se aina pakko ajaa pahinpaan louhikkoon

http://kuvablogi.com/blog/19205/19/
Tuolla muutama kuva tekemästäni kärrystä.
-Siirrettävä hiipivä teli
-Siirrettävät pankot ja irroitettavat karikat jotka ketjujen päässä
-Siirrettävä ja irroitettava etusermi (saa irti myös kuorma päällä)
-Pyörivä vetopää
-205-75X15C renkaat ja vahvistetut vanteet
-Moottorisaha teline
Tuolla muutama kuva tekemästäni kärrystä.
-Siirrettävä hiipivä teli
-Siirrettävät pankot ja irroitettavat karikat jotka ketjujen päässä
-Siirrettävä ja irroitettava etusermi (saa irti myös kuorma päällä)
-Pyörivä vetopää
-205-75X15C renkaat ja vahvistetut vanteet
-Moottorisaha teline
POLARIS SPORTSMAN 450 -07
-
- 6WD
selittäiskö joku mite tehdään hiipiväteli ja mitä eroa on tavallisee
Haulla löytyy kahdessa sekunnissa esim. tästä.pollekuski kirjoitti:selittäiskö joku mite tehdään hiipiväteli ja mitä eroa on tavallisee
*SUZUKI * 35 vuotta 4-pyöräisen mönkijän julkaisusta ATV.info: Facts and History About ATV
-
- Tracks
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Samalla vaivalla tekee 2-aks. telikärryn ja pienellä lisäkustannuksella.Itse ainakin tullut toimeen auton pyörilla,likimain samoilla kuormilla mitä V-M:kin.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Vieläkös porukka on rakennellut kärryyn lanausvarustusta? Muistelen joskus nähneeni jonkun kuvan...
vois tehä hardoksista alustaterän..lavalle hiekkaa laitoja myöten sit vetokoneeseen kettingit päälle ja polanteen kimppuun 

älä ota kaikkea tosissaan
- KVF 360
- 6WD
- Mönkijä:: Polaris ratkori 500 efi
Ja aisat ja akselit solmuun...
Ostin uuden Polariksen, sillä mä aina aurailen. Ja naapurille moimoi moikkailen.