Ainiin mönkijä on Arctic cat 366 4x4
Kiitos kaikille vastaneille jo näin etukäteen.

Työnteko, ja ajankuluksi puuhastelu ovat kaksi eri asiaa. Jos ei ole aikaa tai mielenkiintoa touhuta koko päivää, niin siinä tapauksessa kannattaa työt tehä jollain oikealla työkoneella. Jos taas tahtoo puuhastella niin sehän on aina sitä parempi mitä kauemmin lelujen kanssa saa pelleillä.jusa kirjoitti:Komppaan ookkosta...Halvimmalla varmastikkin saa jos väkertää itte
En tiedä onko jollain tehon puutetta koneissa vai liian suuret odotukset mönkijöiden käytöstä työkäytössä![]()
Ainakin omalla lanallani onnistuu varsin näppärästi soran levitys ilman lisäpainoja,tiehöylät on sitten asia erikseen.
Tosin en ole levittänyt tuhansia neliöitä soraa, joten suuremmille aloille varmastikkin rattori käyttöset vehkeet parempia
tai ainakin nopeampia.Sama pätee kaiketi kaikkeen mönkijä vs. traktori tehtäviin töihin,
jos kerran omistaa mönkkärin niin miksei sitä sitten hyödyntäisi moniin askareihin
Samansuuntaisia ajatuksia täälläkin, eli kärryyn lana ja painoa päälle. Varmaan ihan 1-akselinen yleiskärrykin toimisi kun siihen lusikoi santaa painoksi. Olisi näppärämpi pyöritelläkin. Lanassa olisi hyvä olla säädöt syvyydelle, kallistukselle ja käännölle. Tosiaan santakuorma tietenkin matoksi jo kippausvaiheessa. Puskulevyllä en varmaankaan itse lähtisi yrittämäänkään.motocoyote kirjoitti:...kippauttaisin hiekat "patjaksi" ja valitsisin levitysvälineeksi tukkikärryn lanaterällä (jollain täällä foorumilla oli kuvia moisesta), siihen joku 200-300kg painoa päälle ja eiku levittään.
Eikö helpoin viritys ois siihen takalanaan laittaa "teli" jossa vain takapäässä on renkaat, etupäähän "teliä" sitten poikittainen palkki ja siihen vinssi kiinni väkipyörän välityksellä ---> vinssillä saisi muuttaa lanan korkeutta ajaessa.Cooleri kirjoitti:Mites jos laittaisi tuollaisen takalanan vetokoukkuun kiinni ja lisäksi ylimääräinen poikittainen aisa siihen rungon päälle.Tuohon ylimääräiseen aisaan hitsaisi kiinni molempiin päihin asuntovaunun säädettävän nokkapyörän.Eli ideana olisi että kun kuljetetaan lanaa niin lasketaan renkaat alas ja kun lanataan niin nostetaan renkaat ylös.Samallakeinoin pystyisi säätämään tietty korkeutta ja sitä miten lana ottaa maahan kiinni.Tietysti itse tekien tuosta nokkapyörästä saisi järeämmän ja kestävemmän.
Tälläkeinoin ei tarvitsisi viritellä kolmipistenostinta.
Mitäs mieltä ?Toimisiko tuollainen viritys?
Vinssi toki suoraan lanaan kiinni, virran ulosottoon löytyy lääkkeet ja pistokkeet tarvikeliikkeistä, ja usein melko edullisestikin.Cooleri kirjoitti:Hmm, joo, miksei noinkin. Noinhan se lienee yksinkertaisinta toteuttaa kuten sanoit.
Vaatisi vain sen vinssin oston ja sähköjen vetämisen. Tarakalle vinssin asennus ei kuitenkaan tule kyseeseen kun siellä on takalaukku niin ei viitsi edestakaisin sitä pois repiä.
Sähkökäyttö tarkemmin ajatellen on lähes pakollinen jos joutuu vekslailemaan niin ei tarvitse koko ajan hyppiä pois säätämään korkeutta.