6m pitkien teräslattojen kuljetus
6m pitkien teräslattojen kuljetus
Terve kaikille
Koitin etsiskellä löytyisikö sivustolta aiempaa juttua pitkien kappaleiden kuljetuksista tukkikärryillä, mutta en ainakaan törmännyt sellaiseen topicciin. Otsikon mukaisesti olisi siis tarve saada kuljetettua 6m pitkiä teräskappaleita esimerkiksi tukkikärryllä. Kappaleet painat noin 150 kg/kpl joten kovin montaa palaa ei kerralla voine kuljettaa. Olen katsellut mm. tällaista http://www.ihan-uus.net/ ja tällaista http://www.tuhkanen.fi/shop/images/tuotekuvat/8.jpg . Nuo olisivat tarkoitukseen muuten passeleita (mm. kärrin kantavuus 1500 kg ohjeen mukaan ja hiab jaksaa nostaa 220kg 3 metrin päähän) mutta ovat pahalaiset liian lyhyitä. Kysymys kuuluu siis, että onko kenellekään sattunut silmiin pitempiä kärrejä muuten vastaavilla specseillä - vai kuulostaako käyttötarkoitukseni jo alkuunsa liian haasteelliselta näille koneille? Kärrin ei tarvitsisi toki olla kokonaan tuota 6 m pitkä, mutta niin pitkä kuitenkin, etteivät kanget kippaa takalaidalta yli eli ehkä 4m pitäisi tuo kärrin taakkaa kantavan kohdan pituus olla.
Lisähaaste tässä kaikessa olisi vielä se, että mönkijän pitäisi jaksaa (oletaan nyt vaikka, että kuormaa olisi kyydissä 400kg) vetää kärriä ja kuormaa loivaa ylämäkeä pitkin. Kaatuuko tämä kaavailu jo tähän?
Koitin etsiskellä löytyisikö sivustolta aiempaa juttua pitkien kappaleiden kuljetuksista tukkikärryillä, mutta en ainakaan törmännyt sellaiseen topicciin. Otsikon mukaisesti olisi siis tarve saada kuljetettua 6m pitkiä teräskappaleita esimerkiksi tukkikärryllä. Kappaleet painat noin 150 kg/kpl joten kovin montaa palaa ei kerralla voine kuljettaa. Olen katsellut mm. tällaista http://www.ihan-uus.net/ ja tällaista http://www.tuhkanen.fi/shop/images/tuotekuvat/8.jpg . Nuo olisivat tarkoitukseen muuten passeleita (mm. kärrin kantavuus 1500 kg ohjeen mukaan ja hiab jaksaa nostaa 220kg 3 metrin päähän) mutta ovat pahalaiset liian lyhyitä. Kysymys kuuluu siis, että onko kenellekään sattunut silmiin pitempiä kärrejä muuten vastaavilla specseillä - vai kuulostaako käyttötarkoitukseni jo alkuunsa liian haasteelliselta näille koneille? Kärrin ei tarvitsisi toki olla kokonaan tuota 6 m pitkä, mutta niin pitkä kuitenkin, etteivät kanget kippaa takalaidalta yli eli ehkä 4m pitäisi tuo kärrin taakkaa kantavan kohdan pituus olla.
Lisähaaste tässä kaikessa olisi vielä se, että mönkijän pitäisi jaksaa (oletaan nyt vaikka, että kuormaa olisi kyydissä 400kg) vetää kärriä ja kuormaa loivaa ylämäkeä pitkin. Kaatuuko tämä kaavailu jo tähän?
- Vee-äM
- R.I.P
- Viestit: 2460
- Liittynyt: 20 Loka 2005 08:20
- Paikkakunta: Vesilahti Yamaha Grizzly 700 FI SE MutaRaaseri -08-
Re: 6m pitkien teräslattojen kuljetus
Tuli ensimmäisenä mieleen vanha hevosreki,siis sellainen pitkän puun kuljetukseen tarkoitettu.
Toisena tuli mieleen että jos latta ei taivu niin juontokärriin kiinni ja tarvittaessa pulkka tai vastaava toisen pään alle.Jos tekee vielä telineen joka pitää latan pystyssä niin vois tulla 1-3 kappaletta kerralla,riippuu maastosta ja veturista
Telavehkeestä ei ainakaan lopu veto kesken....................kerro lisää,tuollaista hommaa en ainakaan muista kenenkään tehneen,tukkeja ja muita vastaavia kyllä on porukka kiskonut.
Toisena tuli mieleen että jos latta ei taivu niin juontokärriin kiinni ja tarvittaessa pulkka tai vastaava toisen pään alle.Jos tekee vielä telineen joka pitää latan pystyssä niin vois tulla 1-3 kappaletta kerralla,riippuu maastosta ja veturista

Telavehkeestä ei ainakaan lopu veto kesken....................kerro lisää,tuollaista hommaa en ainakaan muista kenenkään tehneen,tukkeja ja muita vastaavia kyllä on porukka kiskonut.

Re: 6m pitkien teräslattojen kuljetus
Tässä tapauksessa kuljetettavan tavaran pitäisi kulkea kumipyörien päällä. Lisäksi "maasto", jossa veto tapahtuisi, olisi terästä. Voi äkkiä kuulostaa erikoiselta, että mönkijällä ajeltaisi teräksen päällä, mutta ko. paikka, jossa työtä tekisin on sellainen. Eli mönkijä kulkisi periaatteessa teräslevyn päällä loivaa ylämäkeä pitkin. En viitsi tässä yhteydessä tuon tarkempaa tuota työmaata kuvailla....mutta metsätöistä ei siis ole kyse. Mitenköhän on pidon laita teräsplootun päällä? Sen verran tiedän sanoa, että trukki on selvinnyt ko. hommasta kunnialla samoilla taakoilla samassa "maastossa". (Tosin trukki ei vetänyt kärriä vaan tavara kulki haarukoilla). Trukkivaihtoehto ei tälläkertaa kuitenkaan tule kyseeseen. Siksipä olen miettinyt vaihtoehtoisia menetelmiä. Miltä kuulostaa: loiva ylämäki - "maa" terästä - mönkijä - mönkijän perässä kumipyörillä yhteensä noin tonni tavaraa (kärri+taakka) ?
-
- 6WD
- Viestit: 803
- Liittynyt: 15 Tammi 2008 14:49
- Paikkakunta: ilmajoki
Re: 6m pitkien teräslattojen kuljetus
Pitävät pehmoista kumiseosta olevat renkaat alle niin voi olla pitoa parenmin.
Onko kyse teollisuus hallista.
Ihmettelen miksi se ei ole suora
Onko kyse teollisuus hallista.
Ihmettelen miksi se ei ole suora

- Vee-äM
- R.I.P
- Viestit: 2460
- Liittynyt: 20 Loka 2005 08:20
- Paikkakunta: Vesilahti Yamaha Grizzly 700 FI SE MutaRaaseri -08-
Re: 6m pitkien teräslattojen kuljetus
Kyllähän kummi pitää teräksellä,paitsi jos se on märkä tai jäinen
Jotenkin tuntuu että tukkikärrin päällä 6 m raudat keventää sen verran että joutuu pelkillä etusilla töihin.
Varmaan itse tuollaisessa tapauksessa kehittelisin sitä juontokärryajatusta ja takapäähän apupyörät.Kärryn paino ei olis kun murto-osa tukkikärrin painosta ja kait nuo käsin kyytin nostaa,kahteen mieheen
Tai sitten spesiaalikärry pitkällä akselivälillä ja tehty niiden rautojen kuskaamiseen,halvempi kuin tukkikärri jos sitä ei muuten tarvi.
Mielenkiintoisen oloinen rojekti......harmi jos emme enempää kuule.

Varmaan itse tuollaisessa tapauksessa kehittelisin sitä juontokärryajatusta ja takapäähän apupyörät.Kärryn paino ei olis kun murto-osa tukkikärrin painosta ja kait nuo käsin kyytin nostaa,kahteen mieheen

Tai sitten spesiaalikärry pitkällä akselivälillä ja tehty niiden rautojen kuskaamiseen,halvempi kuin tukkikärri jos sitä ei muuten tarvi.
Mielenkiintoisen oloinen rojekti......harmi jos emme enempää kuule.

Re: 6m pitkien teräslattojen kuljetus
Minä kuljetin 12m pitkiä betoniteräksiä ripustamalla ne traktorin ja peräkärryn alle.
Etukuormaajaan kiinni, kärryn aisaan kiinni, kärryn perään kiinni.
Raudat roikkuivat siellä alla ketjulenkeissä.
Samaa ideaa voisi varmaan soveltaa mönkijään, kärryyn ja lattarautoihin.
Kovin tiukkoja mutkia ei voi tehdä mutta tuolla konstilla pitkäkin kulkee.
Etukuormaajaan kiinni, kärryn aisaan kiinni, kärryn perään kiinni.
Raudat roikkuivat siellä alla ketjulenkeissä.
Samaa ideaa voisi varmaan soveltaa mönkijään, kärryyn ja lattarautoihin.
Kovin tiukkoja mutkia ei voi tehdä mutta tuolla konstilla pitkäkin kulkee.
Re: 6m pitkien teräslattojen kuljetus
... ja näe. Sen verran erikoisen kuuloinen projekti että olis kiva nähdä muutama räpsy homman toteutuksesta.Vee-äM kirjoitti:Mielenkiintoisen oloinen rojekti......harmi jos emme enempää kuule.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: 6m pitkien teräslattojen kuljetus
Hiissaavat sitä ydinvoiman kestävää terästä jonnekin, mistä sitä puuttuu ja ei rakenteiden puitteissä enää pääse kuin mönkimellä.....
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: 6m pitkien teräslattojen kuljetus
Epäilen että roosa oot oikeassa. Mites ois polariksen 6x6 vetämään. OIspahan ainakin tassuja tarpeeks. Sitten tekis kärryn seuraavalla tavalla. Etuakseli johon rakentaa vetoaisan. Etuakselista esim. pyöreetä putkea taka-akselille. Tuo putki voi olla vaikka 6 m pitkä jos haluaa. Taka-akselin kiinnityksen voi tehdä hieman suuremmalla putkella jolloin voit liuttaa sitä haluaamaasi kohtaan kuljetettavan tavaran mukaan. Taka-akselin reunoille ja etuakselin reunoille vaikka pankot pystyyn. Renkaina käyttäisin kovia kokokumi tai polyuretaani pyöriä jolloin saadaan pieni vierintävastus.
Tulikohan nyt tarpeeks epäselvä. Yritin kattoa linkkiä netistä, mut ei heti osunu silmään. Töissä käytetään sellaista esim. 10 metriä pitkien paarteitten siirtelyyn ja painoa on taatusti sen tuhannen kiloa. Kyllä sen vielä siltä hallista ulos käsin työntää josta trukki nappaa sen peräänsä.
Tulikohan nyt tarpeeks epäselvä. Yritin kattoa linkkiä netistä, mut ei heti osunu silmään. Töissä käytetään sellaista esim. 10 metriä pitkien paarteitten siirtelyyn ja painoa on taatusti sen tuhannen kiloa. Kyllä sen vielä siltä hallista ulos käsin työntää josta trukki nappaa sen peräänsä.
Re: 6m pitkien teräslattojen kuljetus
http://www.ajtuotteet.fi/SearchArticle. ... xGroupIx=4
Tuon tyylistä meinasin. Vois rakentaa helposti itsekkin.
Tuon tyylistä meinasin. Vois rakentaa helposti itsekkin.
Re: 6m pitkien teräslattojen kuljetus
Tee tämmöinen parireki. Tuohon vaan renkaat suksien tilalle.
Linkkk --> http://www.snowexpert.com/images/reet/parireki.jpg
Jos haluaa pitoa niin laittaa tuohon aisalle laatikon ja lappaa siihen hiekkaa tilanteen mukaan.
Linkkk --> http://www.snowexpert.com/images/reet/parireki.jpg
Jos haluaa pitoa niin laittaa tuohon aisalle laatikon ja lappaa siihen hiekkaa tilanteen mukaan.

-
- 6WD
- Viestit: 315
- Liittynyt: 29 Huhti 2005 17:38
- Paikkakunta: Mikkeli Mönkijä: Can-Am Outlander 800 tie + hydraulikuormankärry
Re: 6m pitkien teräslattojen kuljetus
Mikähän mahtanee olla mäen nousukulma? Aika paljon riippuu mäen jyrkkyydestä mitä mönkijä kykenee vetämään, tasaisella menee kyllä mitä vaan. Sileät teräslevyt = huono pito ja ylämäki kuullostaa kyllä siltä että ainakaan itse en lähtisi ilman vetävää kärryä yrittämäänkään useamman sadan kilon kuormilla. 6m kappaleille taitaa kaikki markkinoilla olevat kärryt olla lyhyviä mutta tuo http://www.ihan-uus.net/ kärry näytti olevan ensimäinen jossa kuormatila jatkui telinsiirron mukana. Jotain vetävää kärryä itse jatkamalla 6m kappaleet saisi varmaan kulkemaan.
- xedson
- 6WD
- Viestit: 414
- Liittynyt: 11 Kesä 2008 20:50
- Mönkijä:: Cf-Moto 500 & Honda CR-V
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Vesilahti...
- Viesti:
Re: 6m pitkien teräslattojen kuljetus
Näyttä siltä kärryltä mitä katteltiin tuola metsämessuilla oli paljon hydr.kuormaaja kärryjä esillä muuten. Hyvän näkönen kärry ja oli komee vinssikin. Toimiva kokonaisuus, mitä sitä kattelin.methocel kirjoitti:Mikähän mahtanee olla mäen nousukulma? Aika paljon riippuu mäen jyrkkyydestä mitä mönkijä kykenee vetämään, tasaisella menee kyllä mitä vaan. Sileät teräslevyt = huono pito ja ylämäki kuullostaa kyllä siltä että ainakaan itse en lähtisi ilman vetävää kärryä yrittämäänkään useamman sadan kilon kuormilla. 6m kappaleille taitaa kaikki markkinoilla olevat kärryt olla lyhyviä mutta tuo http://www.ihan-uus.net/ kärry näytti olevan ensimäinen jossa kuormatila jatkui telinsiirron mukana. Jotain vetävää kärryä itse jatkamalla 6m kappaleet saisi varmaan kulkemaan.
Hintaakin kyseltiin mutta perkule ei tuu ny mieleen, yritän kattella jos löydän esitettä kärrystä jossa olis vaikka hinta.