Voi taivas näitä pohjoisen upeita kevätkelejä! Mikäpä tuokaan enemmän tyydytystä kuin mettässä puunajo aamuvarhaisella pikkupakkasen vielä vallitessa. Hyvin ovat polttopuut huilanneet telamönkkärillä ja parireellä.
Nyt olisi kuitenkin aika alkaa mettäkärryn rakentamiseen. Loistavia ohjeita ja ajatuksia olen näiltä sivuilta löytänyt - kiitos siitä kirjoittajille, mutta kuitenkin kysyisin, etä mitä pyörännapoja olette teleihin laittaneet. Peräkärryn napoja näkyy olevan luettelot täynnä, mutta kun visuus iski niin olen noita romppiksen napoja tutkiskellut. Onko jonkun erityisen automerkin/mallin navat hyviä, jotta niitä osaisi kysellä??
Eiköhän ne peräkärryn navat ole kuitenkin kevyemmät kuin auton navat. Mielestäni pienimmät peräkärryn navat kestävät sellaisen, kuorman jonka mönkijä jaksaa vetää.
Fiat 127, 128, 300 ehkä uno. Tai mikä tahansa muu pikkuauto.
Ainaskin 127 etunapa on pieni, kevyt ja useinmiten ilmainen. Ittellä ATVn kärrys ja hyvin pelittää.
Halvimmillaan navat maksavat alle kolme kymppiä kappale ja niistä on helppo tehdä. Jos kuitenkin päädyt auton napoihin niin suosittelisin sellaisia joissa jako on 4x100. Niihin kun saa leveät mönkijätyyppiset renkaat vanteineen.
Olen tehnyt pari kärryä ja käyttänyt napoina 750 kg:n 4x100 napoja, joissa akseli on ollut 40 mm. Teohydrauli taitaa olla yksi halvimmista paikoista ostaa. Jos käyttää 8" vanteita niin kannattaa varmistua, että navan pulttilaippa on ulkohalkaisijaltaan semmoinen, että mahtuu vanteen sisälle.
Laitetaas tähän vanhaan topikkiin kyssäri.Elikkä mistä tänä päivänä,ko napoja kannattaa kysellä.Taitaa Bilteman navat olla halvimpia.Pitäis rankakärry tehdä,auton navoista en lähde rakenteleen.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Jukka kirjoitti:Olen tehnyt pari kärryä ja käyttänyt napoina 750 kg:n 4x100 napoja, joissa akseli on ollut 40 mm. Teohydrauli taitaa olla yksi halvimmista paikoista ostaa. Jos käyttää 8" vanteita niin kannattaa varmistua, että navan pulttilaippa on ulkohalkaisijaltaan semmoinen, että mahtuu vanteen sisälle.
taitaa majavalla ja aisapojilla olla ainakin tosta firmasta ostetut navat.
gamo500 kirjoitti:Laitetaas tähän vanhaan topikkiin kyssäri.Elikkä mistä tänä päivänä,ko napoja kannattaa kysellä.Taitaa Bilteman navat olla halvimpia.Pitäis rankakärry tehdä,auton navoista en lähde rakenteleen.
Jos halpoja kiinalaisia napoja käyttää, ni ainakin stefat kannattaa vaihtaa heti parempiin. Ei pysy muuten rasvat sisällä, eikä vedet ulkona. Itte huomasin vasta siinä vaiheessa, ku oli jo saanut toinen laakeri siipeensä...
gamo500 kirjoitti:Laitetaas tähän vanhaan topikkiin kyssäri.Elikkä mistä tänä päivänä,ko napoja kannattaa kysellä.Taitaa Bilteman navat olla halvimpia.Pitäis rankakärry tehdä,auton navoista en lähde rakenteleen.
Motonetista ADR:n perävaunun napoja kohtuu hintaan. 475 kg:n napa (täysin riittävä) 4x100 pulttijaolla ja 35mm akselitapilla 29 euroa. 500 kg:n napoja 40 mm akselitapilla 39€ ja 49€. Jälkimmäinen läpirasvattava. Sama kun poraa rasvakuppiin reijän ja laittaa nipan siihen.
Kiitoksia,motonettiin pitää mennä mittaamaan sen akselin pituus.Minkähän auton vanteet sopisi,kun edellisessä kärryssä oli jotkut VW:n vanteet,oli ET huono kun noi akselien pituus ei riittänyt.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
gamo500 kirjoitti:Kiitoksia,motonettiin pitää mennä mittaamaan sen akselin pituus.Minkähän auton vanteet sopisi,kun edellisessä kärryssä oli jotkut VW:n vanteet,oli ET huono kun noi akselien pituus ei riittänyt.
Suosittelisin laittamaan vanteet ns. nurinpäin. Silloin akseli voi olla lyhyempi ja siihen kohdistuu huomattavasti vähemmän vääntöä. Tuossa omassa kärryssä on ADR:n navat ja ET38 vanteet väärinpäin asennettuna. http://kuvablogi.com/nayta/2568838/
Minkäs auton vanteita olet käyttäny,onko 13" vai 14",hain tänään paikallisesta varaosapuotista navat 4x100 aks. 40mm pituus laipasta 210mm,mahtoko olla valm. Knott.Maksoi 26.40e/kpl.Täällä romiksessa ei ollut värkkiä 60x60,mitä olisin halunnut,oli jotain epäkuranttia n.67x67x5mm,ei kai tuolla väliä ole.Tulee vain vahvempi ja painavampi.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Vanteet on 13" ja alkuperästä ei hajuakaan. Offsetti taitaa kuitenkin sama kuin esim. joissain VW konsernin vanteissa, eli ET38. Täytyy vielä tarkistaa. Ei kai tuolla vannekoolla juurikaan merkitystä ole. 14" on renkaissa enemmän valinnan varaa jos haluaa pistää vaikka vahvistetut pakun renkaat tms. Tyypillisestihän noihin kuitenkin lätkäistään pulttijakoon passaavat vanteet joissa jotkut lisut valmiina päällä. Muutaman euron lumiketjut talvella kehiin jos sivuttaispito ei tunnu riittävän