Mönkijä metsäkäyttöön ja verotus

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Vee-äM
R.I.P
Paikkakunta: Vesilahti Yamaha Grizzly 700 FI SE MutaRaaseri -08-

Re: Mönkijä metsäkäyttöön ja verotus

Viesti Kirjoittaja Vee-äM »

Aika paha tuo hintakysymys,riippuu maantieteellisestä sijainnista ja monesta muustakin seikasta aikas paljon.Netistä vois löytyä jotain oman alueen keskihintoja.Mutta maatahan kannattaa ostaa,sitä ei tehdä lisää.Kyllä mönkijämiehellä/naisella kuuluu olla muutakin kun 1000 neliön tontti :wink:
Kuva
Mähis
6WD
Mönkijä:: Honda 450 Foreman

Viesti Kirjoittaja Mähis »

Vee-äM kirjoitti:....Kyllä mönkijämiehellä/naisella kuuluu olla muutakin kun 1000 neliön tontti :wink:
Nyt kyllä Vee-äM puhut asiaa!! :mrgreen:
Itsellä vanhempi peli, eikä vaihto ole ajankohtainen, joten koneen liittäminen metsätalouskalustoon ei ilmeisesti ole mahdollista eikä myöskään Alv-vähennys. Ajattelin merkitä kuluiksi kaikki työt mitä sillä tilalla tekee, verottajan hyväksymällä hinnalla a' 13,5 Eur/h (vai mitä se nyt oli). Toiset suosittelee tätä vaihtoehtoa uusillekin peleille, että ei liittäisi metsätalouskalustoon, kun muutoin pitää todistella, että paljonko on yksityisajoa ja paljon metsähoidollista ajoa.
Kärrin rakennuskulut täysimääräisinä kuluiksi ja sen liittäminen metsätalouskalustoon.

Tämä on kyllä kaikenkaikkiaan hiukan monimutkainen juttu näin alkuun, kuinka kannattaisi tehdä. Alv- velvolliseksi ajattelin kuitenkin hakeutua.
Vielä kun hiukan sekoittaa pakkaa; jos on omaa metsää vaimon kanssa ja sitten on vielä erikseen metsäyhtymä toisaalla jossa osaomistuksessa(omistan murto-osan) metsää, niin kuinkas sitten kannattaa tehdä??
Kumman metsäkalustoon kannattaa laitteita laittaa? jne....
Täytyy varmaan käydä setvimässä MHY:n henkilöiden kanssa.

nimim. metsätilasta esisopimus tehtynä
Vee-äM
R.I.P
Paikkakunta: Vesilahti Yamaha Grizzly 700 FI SE MutaRaaseri -08-

Viesti Kirjoittaja Vee-äM »

=D> Niin sitä pitää.Itsekkin käytän tuota ajopäiväkirja-mallia tällä hetkellä.Onhan siinä kirjanpitoa kun matkat metsäpälstalle ja mönkijän käyttötunnit mutta muuten ihan ok systeemi.Katotaan sitten laitteen päivityksen yhteydessä kuinka jatketaan.
Kuva
apo
6WD
Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja apo »

Mä olen kanssa käyttänyt ajopäiväkirjaa noista metsätöistä. Siinä samalla jää itelle muistiin mitä on tehnyt ja milloin.
"Hyvin suunniteltu on aloitusta vajaa valmis"

Uudenmaan Mönkijät Ry
hoax
3WD

Viesti Kirjoittaja hoax »

VaLtSu kirjoitti: Ns. yksityinen, vaikka meillä on maatila ja y-tunnukset (mönkijää ei voi saada maatalous verotukseen) Silloin tällöin myydään puuta muttei olla mitään täys aikaisia metsätalousyrittäjiä. Bensaverot tulevat palautuksina.
Joku kommentoi että kilometrikorvauksena verotukseen, näin ollaan tehty ja vähän sovellettu tuossa metsäajossa, eli kuinka monta kilometriä olisi päässyt nuilla "hitaan ajon bensoilla" tietä pitkin.
Tuohon verotukseen voi laittaa myös mönkijän kärryn, tai jos itse tekee niin kaikki ostokulut (rautaa, renkaat, navat, maalit yms.) Perustelee vain että tulee metsätalous käyttöön.
Riippuu maatilasta. Meillä on maatila, SPV 2008 ja samassa rytäkässä hankittiin mönkijä, 100% maatilan käyttöön, alvit voitiin vähentää ja mönkijäkin vähennettiin kerralla kun on kuitenkin sen verran vähäinen sen hinta. Ei mukissut verottaja asiasta lainkaan, aparaattina Suzuki Eiger (400c, nelikko, ei tl). Kaikki mönkijän huollot, varaosat ja bensat on niin ikään maatalousverotuksessa vähennetty.
Mutta tuossa vaikuttaa varmasti se että mikä on maatilan tuotantosuunta, meillä se on marjanviljely joten mönkijän on erittäin näppärä marjapuskien hoidossa yms. Puhtaalla viljatilalla verottaja saattaisi kaivata perusteluja.
Huuko
Noppeli
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 450 IRS camo

Viesti Kirjoittaja Huuko »

90% pistin verotukseen ja läpi meni, kärrystä 100%. Ajopäväkirjan laitoin liitteeksi.
rasse
Noppeli
Mönkijä:: Honda 420FA /2011
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rasse »

Itsekkin tässä pykäläviidakossa ja mönkkärin osto puuhissa (valinta on vain vaikea). :shock:
Sen verran noista metsäverotuksista ja puun myynnistä että taisi olla silleen että jos yli 8500 ekua menee rikki niin "pakollinen"/kannattavaa/suotavaa liittyä ns. alkutuottajaksi ja hommata Y-tunnus elikkäs ALV:n piiriin. Meillä juuri tehtiin "mökillä" (matkaa 600 km) harvennushakkuu josta lähti n. 800 kiintoa myyntiin ja nyt on kiire kesän ja syksyn aikana putsailla metsät moton jäljiltä.>>> Y-tunnukset hankittu...
Tuo verottajan suhtautuminen on aikas erikoinen kun tuntuu että pitäis olla välttämättä traktorimönkkäri ja kärry. Eikös tuolla traktorilla juurikin penskat pääse tielle ajeleen jos on mopokortti, maastomönkkärillähän ei tielle mennä.(verottaja kyttää tuotakin onko jälkikasvua>hupiajoa).
Onkos kellään mennyt maastomönkkäri läpi verotuksessa ??????
Nyt on hiukka mietteissä että jos laittais kuitenki maastomönkkärin ja kokeilis meneekö läpi, jollei mene niin sitten tehdään tuntihommana sillä 13,5 ekeä/tunti. Onhan se maastomönkkäri kuiteski paljon halvempi eikä ole tehoja kuristeltu..
Kiinan ihmeet olen kuopannut heti ja nyt sitten mietteissä Polaris tai Honda (400-500) ...Suzuki ja Yamaha myös listalla...
Itsellä tulee jatkossakin joka vuosi harvennettavaa kun pellot kasvaneet umpeen ja niitähän voi sitten vaikka tutuille yms. myydä...
Matkat metsätillalle saa laittaa km korvauksena (0,24e) ja ilmeisesti mönkkärin kuljetukseen ostettu peräkärrykin menee läpi (ainakin itse aion kokeilla kun ei ole suojaa minne sen jättäisi).
Hyviä vinkkejä merkistä ja mallista otetaan vastaan :roll:
Berza
4WD

Viesti Kirjoittaja Berza »

Missähän tuommoinen tulkinta on,että traktorimönkijä ainoastaan käy verotukseen?
Eiköhän liene hevosmiesten tietotoimiston juttuja.
Kyllä verottaja hyväksyy mönkijän kuin mönkijän , kun vain pystyy osoittamaan, että se on myös siinä metsäkäytössä.
Tietenkin mönkijän pitää olla siihen käyttöön sopiva.
Prosentit voi itsekukukin päätellä veroilmoitusta tehdessään.

Tuo tuntivähennys on hyvä tapa, jos hankitussa mönkijässä ei ole ALV poisto mahdollisuutta ja-tai mönkijä ei ole
ostohinnaltaan arvokas.
Itse olen sitä malia käyttänyt, ja hyväksi havainnut.
Vahva Jussi kärry on poistoina ilmoitettu.
Samaten kuomullinen peräkärry.
pommipoika
Tracks
Mönkijä:: Can-am 500 max T3

Viesti Kirjoittaja pommipoika »

mites verovähennys onnistuisi,kun itsellä ei ole metsää mutta papalla on? eli jos teen papalle metsätöitä mönkijällä,saanko silloin alv-vähennyksen? kyseessä 0lisi siin 700cc traktorimönkijä. papalla on oma 700cc grizzly jo verovähennyksessä,maastomallinen.
Can-am 500 G2 max STD traktori -13
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
Berza
4WD

Käsittääkseni ei tuo ole mahdollista, muutoin kun perustamalla metsäalan yrityksen.
Jos elät samassa taloudessa kuin pappa voitte hyödyntää hankintatyövähennyksiä teosta ja ajosta.
MudOnTires
2WD

Viesti Kirjoittaja MudOnTires »

Itse kävin kysymässä paikkakunnan verottajalta mielipidettä asiasta. Kanta oli seuraava, jos metsää on enemmän kuin muutama hehtaari ja metsästä on lähes vuosittain verotettavaa pääomatuloa, on riittävästi perustetta ostaa mönkijä työkoneeksi. Varmaankaan verottajalla ei ole mitään yleistä toiminta ohjetta asiasta, tekevät päätöksen asiasta aina tapaus kohtaisesti.
On kuulemma ollut tapauksia missä pinta-alaa on ollut 1-5ha ja halutaan ostaa kymppitonnin mönkijä työkoneeksi, ei mene ainakaan täysimääräisenä läpi.
Mulla meni vajaan kympin laite täysimääräisenä läpi, vähennetään kolmen vuoden aikana kalusto hankintoina.
rasse
Noppeli
Viesti:

MudOnTires kirjoitti:Itse kävin kysymässä paikkakunnan verottajalta mielipidettä asiasta. Kanta oli seuraava, jos metsää on enemmän kuin muutama hehtaari ja metsästä on lähes vuosittain verotettavaa pääomatuloa, on riittävästi perustetta ostaa mönkijä työkoneeksi. Varmaankaan verottajalla ei ole mitään yleistä toiminta ohjetta asiasta, tekevät päätöksen asiasta aina tapaus kohtaisesti.
On kuulemma ollut tapauksia missä pinta-alaa on ollut 1-5ha ja halutaan ostaa kymppitonnin mönkijä työkoneeksi, ei mene ainakaan täysimääräisenä läpi.
Mulla meni vajaan kympin laite täysimääräisenä läpi, vähennetään kolmen vuoden aikana kalusto hankintoina.
Elikkäs tuon mukaan pitäis tuollainen 10 ha mennä läpi + 5 ha metsittynyttä peltoa. Paljonko itselläsi oli tuo pinta-ala kun meni läpi. :roll:
Oliko traktori vai perusmönkkäri.??? :roll:
Berza
4WD

Kyllä noilla hehtaareilla mönkijän tarve metsätöissä on perusteltua.
Unohda puheet verottajan traktorimönkijän vaatimuksesta.
Paremminhan se sopii metsään pelkkä maastomönkijä, jossa ei ole tehoja rajoitettu.
Jussi
6WD
Mönkijä:: JD XUV 855d

Viesti Kirjoittaja Jussi »

MudOnTires kirjoitti:Mulla meni vajaan kympin laite täysimääräisenä läpi, vähennetään kolmen vuoden aikana kalusto hankintoina.
Onkos tuo nyt sitten verottajan ohjeiden mukainen vähennystapa. Mulla on kans kana vähennyksinä ja ei sitä noin voinut vähentää verotuksessa. Jos nyt oikeen muistan niin eka vuonna ALV ja 25% verottomasta ja sen jälkeen aina 25 % siitä mitä on edellisenä vuonna jääny vähentämättä. Sitten kun summa on alle 200 euroa niin menee loputkin vähennyksiin. Mulla on vajaa 20 hehtaaria metsää

Korjaa toki jos oon väärässä :oops:

edit:lisää tietoa

edit 2: viddu meni kaava väärin. oikeasti se oli 25% siitä mikä oli jääny vähentämättä
Viimeksi muokannut Jussi, 20 Touko 2011 22:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
rasse
Noppeli
Viesti:

Itsekkin olen ymmärtänyt ettää kolmena vuonna vähennetään
eka vuonna ALV + 25 %
toka vuosi 25 %
kolmas vuosi 25 %
Oisko tuolla ALV:lla osuutta asiaan kun sehän on miltei 25 % >>> saadaan kuoletettua kokonaan.
Sitä ei kyllä mistään sitten selviä että vähennetäänkö toka vuonna alkuperäisestä summasta vaan siitä mitä jäljellä... :roll:
Jos joku tietää miten oikeesti menee niin tietoa otetaan vastaan... (on nää aluksi aika himmeitä juttuja) :badgrin:
Vastaa Viestiin