Hydraulikippausvideo! Kommenttia!

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
ZiFFi
Noppeli
Viestit: 11
Liittynyt: 30 Loka 2011 09:21

Re: Hydraulikippausvideo! Kommenttia!

Viesti Kirjoittaja ZiFFi »

Hydraulikärry + sähkö ATV!

http://www.youtube.com/watch?v=_BbhhqgfBTI

Nyt voitte löytää kaikki uudet testaus ja tuote videot täältä

Kuvat/Videot -> StuntFreaksTeam Producktion / ATV VIDEOT

http://www.facebook.com/stuntfreaks
http://www.facebook.com/atvexpert
Avatar
apo
6WD
Viestit: 404
Liittynyt: 09 Helmi 2010 14:06
Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
Paikkakunta: Hki/Pettuvesi.
Viesti:

Re: Hydraulikippausvideo! Kommenttia!

Viesti Kirjoittaja apo »

Pedari kirjoitti:Minusta tuo lavan "kippaussarana" pitäis olla ihan perässä, koska olen monesti huomannut että kipatessa on parempi ettei kärryn perä laske yhtään maata kohti, vaan koko kuorman saa kipattua vaikka kasaan suoraan kärryn perään, eikä konetta tarvii ajaa yhtään eteenpäin että kuorma tulee lavalta pois ja näin "levittää" koko kuorma pitkin pihaa (esim. jos ajat hiekkaa hiekkalaatikkoon, sen pitää jäädä siihen kohtaan eikä niin että puolet tulee sen ulkopuolelle kun konetta joutuu ajamaan eteenpäin)...itselläni on just samainen projekti tehtävänä tuossa muuten niin hyvässä SR-tuotteen jussi-kärryssä, siirrän lavan saranakohdan ihan perään, nyt se on sen verran keskemmällä että kipatessa perä laskee maahan saakka. Tämä ei ole hyvä senkään takia kun lavaa ei saa nostettua edes riittävän pystyyn että esim. savi tulis itestään kärrystä pois, vaan se pitää lapioida kun kaltevuus ei riitä vapaaseen valumiseen.
Tuo saranoiden siirtäminen ihan taakse on kaksi piippunen juttu. Nuo edellä mainitut edut sillä kyllä saavuttaa, mutta vastaavasti kärrystä tulee todella kiikkerä, kun on kippi pystyssä, eikä kuorma lähde syystä tai toisesta irti lavan etusermistä. Tämän havaitsin omassa kiinan kärryssä, johon on laitettu saranat juuri kuvaamallasi tavalla.

Kuormaksi ei tarvittu, kuin palanutta hevosenlantaa ja pehmeä pelto alla, niin meinasi kärry olla nurin, kun osa jäi kiinni eteen. Toinen seikka, mikä tuli mieleen, että jos muuten on erittäin kevyt kärry, niin noste vetokuulaan tulee aika kovaksi kipatessa ennen kuin lava on tyhjentynyt. Meidän kärryssä on aika reilu aisapaino, ettei siinä tällaista ihan heti tule vastaan.
"Hyvin suunniteltu on aloitusta vajaa valmis"

Uudenmaan Mönkijät Ry
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Re: Hydraulikippausvideo! Kommenttia!

Viesti Kirjoittaja Pedari »

apo kirjoitti:
Pedari kirjoitti:Minusta tuo lavan "kippaussarana" pitäis olla ihan perässä, koska olen monesti huomannut että kipatessa on parempi ettei kärryn perä laske yhtään maata kohti, vaan koko kuorman saa kipattua vaikka kasaan suoraan kärryn perään, eikä konetta tarvii ajaa yhtään eteenpäin että kuorma tulee lavalta pois ja näin "levittää" koko kuorma pitkin pihaa (esim. jos ajat hiekkaa hiekkalaatikkoon, sen pitää jäädä siihen kohtaan eikä niin että puolet tulee sen ulkopuolelle kun konetta joutuu ajamaan eteenpäin)...itselläni on just samainen projekti tehtävänä tuossa muuten niin hyvässä SR-tuotteen jussi-kärryssä, siirrän lavan saranakohdan ihan perään, nyt se on sen verran keskemmällä että kipatessa perä laskee maahan saakka. Tämä ei ole hyvä senkään takia kun lavaa ei saa nostettua edes riittävän pystyyn että esim. savi tulis itestään kärrystä pois, vaan se pitää lapioida kun kaltevuus ei riitä vapaaseen valumiseen.
Tuo saranoiden siirtäminen ihan taakse on kaksi piippunen juttu. Nuo edellä mainitut edut sillä kyllä saavuttaa, mutta vastaavasti kärrystä tulee todella kiikkerä, kun on kippi pystyssä, eikä kuorma lähde syystä tai toisesta irti lavan etusermistä. Tämän havaitsin omassa kiinan kärryssä, johon on laitettu saranat juuri kuvaamallasi tavalla.

Kuormaksi ei tarvittu, kuin palanutta hevosenlantaa ja pehmeä pelto alla, niin meinasi kärry olla nurin, kun osa jäi kiinni eteen. Toinen seikka, mikä tuli mieleen, että jos muuten on erittäin kevyt kärry, niin noste vetokuulaan tulee aika kovaksi kipatessa ennen kuin lava on tyhjentynyt. Meidän kärryssä on aika reilu aisapaino, ettei siinä tällaista ihan heti tule vastaan.
Se onkin selvää ettei kovin heppoisiin kärryihin kannata tuota takakiinnitystä tehdä tai jos runko on kovin kiikkerä, sitä pitää vahvistaa jos mahdollista, muuten tuo ei kannatakkaan.

Tuo nostehan riippuu aika paljon siitä kuinka takana akseli on ja millä sitä kippiä nostaa, itse ajattelen että kun akseli on ainakin näissä 2-akselisissa aika takana, tuo noste jää vähäisemmäksi kuin se olisi keskellä kärryä (sellaiseen en tuota muutosta tekisikään), lisäksi jos kippaus toteutetaan esim. vinssillä lavan etureunasta nostamalla, painohan pysyy melkein kokoa ajan myös edessä ja kun ollaan riittävän korkealla, painopiste siirtyy taaemmaksi, mutta kuormakin jo valuu pois lavalta.

Oli kyseessä mikä tahansa kippikärry, kipattaessa on otetava huomioon ettei kärry ole kovin sivuttain kaltevalla alustalla, kaatuu se isompikin ja toisella kiinnitystavalla tehty kärrykin, jos riittävän vinossa asennossa lähtee kippaamaan. Esimerkiksi Vahva-Jussin kanssa saa olla erityisen tarkka ettei lähde kippaamaan vinossa asennossa esim. multakuormaa, kärry tuntuu kaatuvan kovin helposti jos apujalat ei ole maassa (miten muuten tarvittaessa ajat eteenpäin kun apujalat on maassa), vaikka aisapainoa on paljon ja lavarungon rakennekin on suht jämäkkä. Sorakuormaa kipatessa kärryn pitääkin olla jo ihan suorassa, muuten kaatuu varmasti ja lavarunko vääntyy solmuun. Vahva-Jussin kohdalla painopiste onkin aivan liian korkealla, jos kärryn pohja olisi perinteisen mönkkärin kärryn pohjan mallinen, painopiste olisi huomattavasti alempana ja varmasti kippaaminen kaltevalla alustalla ei kaataisi kärryä niin helposti.
Avatar
ultratec
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 16 Kesä 2010 09:48
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Hydraulikippausvideo! Kommenttia!

Viesti Kirjoittaja ultratec »

Tuokin pointti saranoinnista on hyvä tietää!
Tavallisissa kärryissä meidän mielestä on tärkeä asia että kuorman jaksaa kipata käsinkin mahdollisimman helposti.
Siksi saranointi on mahdollisimman keskellä.
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Re: Hydraulikippausvideo! Kommenttia!

Viesti Kirjoittaja Pedari »

ultratec kirjoitti:Tuokin pointti saranoinnista on hyvä tietää!
Tavallisissa kärryissä meidän mielestä on tärkeä asia että kuorman jaksaa kipata käsinkin mahdollisimman helposti.
Siksi saranointi on mahdollisimman keskellä.
Käsin kipatessa se onkin oltava suht keskellä että sen jaksaa kipata muutkin kuin voimamiehet, mutta uskoisin että nykyään yhä useampi hankkii kärryynsä jonkin muun tavan kipata kärry kuin käsipelin, esim. sähkövinssihän on tuossa hommassa erittäin oiva apu ja kun se sattuu olemaan vielä mönkkärissä takana valmiina, sitä ei erikseen edes tarvii hommata kärriin.

Minusta on erittäin raivostuttavaa kun kärrin perä menee maahan kun kippaat kuormaa pois, vedä siinä sitten kärriä ja saat maalit pois siitä ja välillä on tarve jopa peruttaa että saa kasaa levitetty yhä taaemmaksi, mutta eipä onnistu kun kärrin perä on jo maassa kiinni...
On monta esimerkkiä missä kuorma pitää saada kipattua just siihen mihin aikookin, eikä pitkin pihaa niin kuin tapahtuu kun kärriä pitää vetää eteen päin että se tulee tyhjäksi.
Vastaa Viestiin