Tukkikärryn teko

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
tommbba96
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Marras 2011 20:15
Mönkijä:: yamaha kodiak 06
Paikkakunta: kouvostoliitto

Re: Tukkikärryn teko

Viesti Kirjoittaja tommbba96 »

Tuo valo ongelma on ratkaistu kun rakennat itsellesi mönkijään "valokaaren" eli tavallaan niinkuin turvakaari mut riittää paljon ohuempikin putki. itsellä on muutama xenon-työvalo omatekemässä valokaaressa ja kyllä näkee vaikka pimeällä marjaan mennä :lol:

ja onkos muuten noi IHK tai motonetin pyörät&navat minkäslaista kestävyydeltään? kun pitäis omaa kärriin teliä laittaa suunnitteille. :?: :?:
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Tukkikärryn teko

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

pollekuski kirjoitti:Tuola kyseltiin mönkijän paripyöräkokeilusta.

Ongelmat ja harmaat alueet joita olen miettinyt koskee osin mönkijää ja osin kärryn teliä:
Kärryyn ympäri pyörivä teli? Kärryä voisi siis levittää vähän jotta kyytiin mahtuisi myös jotain. Näin isotkaan kuopat tai kannot ei olisi ongelma, ehkä?
Ympäripyörivä teli muuten hyvä, mutta ongelmaksi tulee kuormatilan kapeus ja kuorman korkeus. Niitä voi toki lääkitä levittämällä kärryä mutta sitten menee lapsi pesuveden mukana kun kärry ei sovi mistään kulkemaan.
pollekuski kirjoitti: Hiipivä teli? Tällä tarkoitettaneen että telin etu osa on lyhyempi kuin taka osa? Näin tehtynä ympäripyörivä ei siis toimi
Lisäleveys kärryssä vaikeuttaa vetoa ahtaissa paikoissa, onko kukaan kokeillut mönkijässä takana paripyöriä? Saisi pehmeälle lisää pintaa ja kantaisi paremmin, saattaisi myös kulkea tiettyyn pisteeseen asti lumessa paremmin?
Pehmeällä paripyörät varmasti hyvät.
Lumessa paripyörien kanssa loppuu sitten se viimeinenkin vedettävyys. Mikä siinä on niin vaikea ihmisillä ymmärtää että lumessa toimii parhaiten kapea ja korkea rengas.
Sitten kun lumi on kovaa ja siinä pinnalla on mahdollista pysyä, tulee kysymykseen sitten leveät renkaat. Näillä leveysasteilla sellaisia lumikelejä maksimissaan viikko vuodesta että mönkijä pysyy hangella, puukuorma ei koskaan. Suomen lumilla mennään pohjia myöten, aina.
Jopa metsäkoneessa renkaiden leveys- ja korkeuserot aiheuttavat selkeitä eroja umpisen kulkuun vaikka painoa on mälli päällä parhaimmillaan 30 tonnia. Kapeammilla renkailla kulkee kevyemmin.
pollekuski kirjoitti: Kärryn suksitus talveksi? Siis yhteinäinen leveä suksi renkaisiin kiinni, liinalla tms, parantaako vedettävyyttä?

Selkesikö vai pitääkö kutsua mode :badgrin:
Traktoreilla on vedetty puukuormia iät ja ajat reellä talvisin. Jos vetämättömät renkaat olisivat lumessa paremmat, näin tuskin olisi tehty kun kärryjäkin on ollut. Peruuttaminen kovalla vaikeutuu huomattavasti, vaan eteenpäinhän sitä yleensä mennään.
Eli kyllä, sukset renkaisiin tai renkaiden tilalle niin veto-ominaisuudet lumessa paranevat taatusti.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Tukkikärryn teko

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

motocoyote kirjoitti:Mikä siinä on niin vaikea ihmisillä ymmärtää että lumessa toimii parhaiten kapea ja korkea rengas.
Sitten kun lumi on kovaa ja siinä pinnalla on mahdollista pysyä, tulee kysymykseen sitten leveät renkaat. Näillä leveysasteilla sellaisia lumikelejä maksimissaan viikko vuodesta että mönkijä pysyy hangella, puukuorma ei koskaan. Suomen lumilla mennään pohjia myöten, aina.
Näin on. Melkeinpä ainoa tapa ajaa mönkijällä puuta lumisena talvena on ajourien valmistelu ja jatkuva ylläpito pitkin talvea. Onko siinä sitten mitään mieltä kun ne puut voi useimmassa tapauksessa ajaa lumettomaan aikaankin. Itse olen pyrkinyt jättämään lumileikit suosiolla sikseen ja ajanut tarvittavat puut lumettomaan aikaan. Aikaa säästyy huomattavasti ja hermoja myös.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: Tukkikärryn teko

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Asiaahan sieltä tulee,talvella vain auraillaan. =D>
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
ToniR81

Re: Tukkikärryn teko

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

-
Viimeksi muokannut ToniR81, 31 Elo 2013 23:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Tukkikärryn teko

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Jos ihan vaan polttopuita ajaa niin melkeinpä paras aika ajaa mönkijällä puut metsästä on kuitenkin loppu syksy. Aika ennen lumien tuloa. Näin loppusyksystä ilman keskilämpötila jää ainakin parin päivän jaksolla alle sen 5 astetta eikä puut vedä homeeseen. Siitä sitten saman tein pilkkoen ja suurin märkyys katoaa puista jo syksystä kun lämpötila vatkaa plussan ja pakkasen välillä. Ei tarvitse ajella uria, eikä tapella hangessa puiden kanssa muutenkaan. Viime talvien lumilla kun pelkkä karsintakin on ollut ihan tarpeeksi hankalaa ja aina sen lumen kanssa touhuaminen tuo ylimääräistä vaivaa työntekoon.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
ToniR81

Re: Tukkikärryn teko

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

-
Viimeksi muokannut ToniR81, 01 Syys 2013 00:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: Tukkikärryn teko

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

ToniR81 kirjoitti:Voi tietysti olla että vanha kansa on väärässä, mutta sitten olen minäkin :D
Se tyypillisin polttopuu, eli koivu on kuivimmillaan kesä-syyskuussa ja kosteimmillaan keväällä mahlannousun aikaan. Havupuun kosteusvaihtelut on huomattavasti pienempiä ja polttopuun teon kannalta merkityksettömiä. Vanhalla kansalla oli paljon tähdellisempää tekemistä kesä- ja syysaikaan, kuin polttopuunteko. Siksi ne tehtiin talvella ennen mahlannousua. Samalla saatiin hyödynnettyä kevät ahavat kuivauksessa. Samalla tavalla ne tulee hyödynnettyä myös loppusyksyssä tehdyn puun kanssa. Ylipäätään puun kosteusvaihtelu vuodenaikojen mukaan on muutaman prosentin luokkaa, jos tuota kesäaikaa, jolloin koivun kosteus on siirtynyt rungosta lehtiin ei oteta huomioon. Muut tekijät vaikuttaa polttopuun kuivumiseen huomattavasti enemmän. Kyllä se melkein niin on että pakko on ainoa järkisyy ajaa polttopuuta mönkijällä kovin lumisena talvena. Mutta nyt ollaan jo sen verran kaukana tukkikärryistä, että jatketaan jossain sopivammassa viestiketjussa.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Tukkikärryn teko

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

ToniR81 kirjoitti:Ajelee vaan uraa metsään sitä mukaa kun lunta tulee jos on jo valmiiksi valittuna kaadettavat puut. Saa tammi/helmikuussa nurin ja ajettua pihaan ja pienittyä motti pinoon ja kesällä sitten liiteriin.
Tuo ei enää näillä korkeuksilla onnistu.
Mieluummin puut nurin ja pinoon syksyllä, ehtivät kuivua talven ja koko kevään ahavat.
Ja puita ei sitten kannata paketoida pressulla, kattopelti on kaikkein paras. Pressua jos käyttää niin ainoastaan katto siitä ja sekin irti pinosta, eikä pinon kylkeä vähääkään peittoon.
ToniR81 kirjoitti: Ehkäpä siis pitäisi miettiä ennemminkin mönkijän perään hyvä jyrä millä painaa kunnon ajourat metsään sateiden jälkeen.... Tosin tulee ne vinssilläkin aika hyvin uran varteen mistä ne saa sitten jo kyytiinkin, ei tarvii koko metsästä tehdä uritettua... Koittaa laittaa uran niin että saa sen suuntaisesti kaadettua puita. Hakkuujätteen ajo sitten erikseen, mutta itse laittelen omasta metsästä vielä vuosia puuta, joten kaatoajankohdalla on merkitystä että saa syksyllä kuivaa puuta. Toki, voihan ne keväälläkin käydä pienimässä ja ajaa pihaan, mutta sen vähän mitä ne kuivaa talvella niin kuivaa tehokkaammin jos on kerran halki metrin pätkinä ristiin pinottuna katoksen tms alla, saa kevät auringostakin kaiken hyödyn irti.
Onnea yritykseen. Suosittelen kuitenkin poljettamaan ne jäljet vaikka jollain työkelkalla. Niitä kun koko talven kelkalla jyräilee niin keväällä se baana jo kestää mönkijän. Kuitenkin edelleenkin tehokkainta touhua on ajaa ne puut ennekuin sitä lunta on enemmän kuin 20 senttiä, ellei sitten halua huvikseen touhuta, jolloin järjen saa jättää kotiin naulakkoon ja ostaa polttopuitten tekoon vaikka metsäkoneketjun jos perse kestää...

Vaan, tosiaan, offtopicciahan tämä...

E: Tässä vähän faktaa puun kuivaamisesta ja kuivuusasteesta. Löytyy myös kuvaaja kasvavan puun kosteusvaihtelusta vuodenaikojen mukaan. http://www.skogscentralen.fi/NR/rdonlyr ... ilkepv.pdf
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
lansma-c
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 23 Loka 2010 18:07

Re: Tukkikärryn teko

Viesti Kirjoittaja lansma-c »

Eihän noita kärryjä kannata ite tehä jo osat maksaa enemmän kuin hyvät valmiit kärryt,oma mielipiteeni.Tuolla kelffrillä on aika hyvät kärryt.
ToniR81

Re: Tukkikärryn teko

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

-
Viimeksi muokannut ToniR81, 01 Syys 2013 00:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: Tukkikärryn teko

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Pari satkua tuli mun kärryn osat maksaa,ja runko tuli priima raudasta.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Avatar
stequ78
Tracks
Viestit: 998
Liittynyt: 29 Tammi 2011 08:21
Mönkijä:: Mönkkäri myyty :)
Paikkakunta: Porin kylä

Re: Tukkikärryn teko

Viesti Kirjoittaja stequ78 »

Oon kans laskenu et parilla sadalla tekee rankakärryn enkä ole niin huokeella nähny missään vielä rankakärryjä kaupan.
So give me this and give me that smother me. And give me some of that bad stuff...
Avatar
apo
6WD
Viestit: 404
Liittynyt: 09 Helmi 2010 14:06
Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
Paikkakunta: Hki/Pettuvesi.
Viesti:

Re: Tukkikärryn teko

Viesti Kirjoittaja apo »

stequ78 kirjoitti:Oon kans laskenu et parilla sadalla tekee rankakärryn enkä ole niin huokeella nähny missään vielä rankakärryjä kaupan.
Tuohon pariin sataan sisältyy todennäköisesti pelkät materiaalit, ei laiteinvestointeja, ei tiloja, ei rakentajan palkkaa ja näistä seuraavia sivukuluja... Johan hintaa rupes tulemaan... Katteita unohtamatta.
Osa noista tietenkin jää pois jos itse tekee, myös se tekemisen ilo.
"Hyvin suunniteltu on aloitusta vajaa valmis"

Uudenmaan Mönkijät Ry
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Tukkikärryn teko

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

lansma-c kirjoitti:Eihän noita kärryjä kannata ite tehä jo osat maksaa enemmän kuin hyvät valmiit kärryt,oma mielipiteeni.Tuolla kelffrillä on aika hyvät kärryt.
Sviddu samaa oon heppaillu itekkin.

Riippuu aina kuinka paljon on jo valmista materiaalia nurkissa mutta jos hydrauliikkaa yms. alkaa olla yhtään enempää niin silloin kyllä joku sarjavalmiste tulee melkovarmasti joko halvemmaksi tai ei ainakaan kovin paljo kalliimmaksi.

Kuva

1450 €gsteriä. kippisylintereineen letkuineen. Ja samasta kuvastosta uusi kippisylkkä 370 egee ja letku ehkä n. 50-70 egee nippoineen päälle niin eipä tuolle lopulle jää hintaa kuin reilun kiinan tukkikärrin verran.

Kuva

3550 egua valmis paketti jonka voi pistää koukkuun ja lähteä mettään... Tai sitten jalostaa mieleisekseen kun siinä on jo kaikki osat mukana.

No Varmaan joutuu kyllä itekkin kärrin tekemään jahka vaan joutaa pajalle kun navat ja renkaat löytyy valmiiksi ja on sitten sitä tekemisen riemua.

http://www.kellfri.fi/fi/include/groups ... roupid=124 Täällähän on kaikkea muutakin näköjään , on maanmöyhennintä yms.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Vastaa Viestiin