gamo500 kirjoitti:apo kirjoitti:stequ78 kirjoitti:Oon kans laskenu et parilla sadalla tekee rankakärryn enkä ole niin huokeella nähny missään vielä rankakärryjä kaupan.
Tuohon pariin sataan sisältyy todennäköisesti pelkät materiaalit, ei laiteinvestointeja, ei tiloja, ei rakentajan palkkaa ja näistä seuraavia sivukuluja... Johan hintaa rupes tulemaan... Katteita unohtamatta.
Osa noista tietenkin jää pois jos itse tekee, myös se tekemisen ilo.
Hehheh,joo ulkoilmassa tehty,varastetuilla puikoilla,anopin eväillä,ja mun ei tarvi palkkaa saada,kun eläke varma maksaa ajasta,mikä menee mun vapaa-ajan harrastuksiin,siis se pari sataa.Ja skobassa mulla on katteet, ei rankakärryssä.

stequ78 kirjoitti:lansma-c kirjoitti:stequ78 kirjoitti:Oon kans laskenu et parilla sadalla tekee rankakärryn enkä ole niin huokeella nähny missään vielä rankakärryjä kaupan.
Otan / ostan sulta muutamaan kärryyn värkit jos noin halvalla löytyy, huom, kaikki tarvittavat osat uusia mittoihin sahatut rungon jatelin osat ja maalit myös.
Joo mittoihin sahattua 6 metrin rhs-putkea aattelin käyttää ja tehä siittä.
Joo siihen tosiaan sisältyy vaan materiaalit, laitteet on ollu jo vuosia tallissa muita asioita varten ostettuna, tilat sattuu olemaan kun asuu ok-talossa, palkan saan niistä polttopuista mitä teen omista puista, noita sivukuluja en sit tiedä mitä tarkoitat työnantajamaksuja vai joo mä teen ihan itte ja kate rankakärrylle tulee myös niistä polttopuista jotka tuosta talon ympärillä kasvavasta omasta metsästä haen/teen.
Tietty sen verran joudun korjaa et mun kärry ei ole telikärry jos telillä tekee hintaa tulee +100€
Jeps, näin mä vähän ajattelinkin.
Ne on kaksi eri asiaa jos tekee itselleen jostain ylijäämäkamasta tai se, että tuote on kaupallisessa tuotannossa ja siitä pitää saada leipä pöytään, myös sille duunarille, kuka viime kädessä sen itse tuotteen tekee, tölliä lämpöiseksi sekä maksaa niitä mahdollisia veroja ja muita maksuja, mitä yhteiskunta on määrännyt ja mahdollisia lainojakin.
Näitä helposti verrataan keskenään ja sitten otetaan omatuotoksesta mukaan vertailuun vain ne seikat, millä saa haluamansa tuloksen. Vertailutapa ei ihan päivänvalon kestävimpiä ole, mutta tärkeintä on se, että itse on tyytyväinen saatuun lopputulokseen.
Enkä tällä tarkoita, että itse tekemällä tekisi jotain väärää tai olisi sen huonompi, päinvastoin tekeminen on kivaa ja jos lopputulos on sellainen, kuin sen on halunnut olevan, niin hyvä juttu ja jos vielä on saanut muutaman euron kotiutettua säästyneinä kuluina, niin avot.