Tukkikärryn teko

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
gamo500
Tracks
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green

Re: Tukkikärryn teko

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

apo kirjoitti:
stequ78 kirjoitti:Oon kans laskenu et parilla sadalla tekee rankakärryn enkä ole niin huokeella nähny missään vielä rankakärryjä kaupan.
Tuohon pariin sataan sisältyy todennäköisesti pelkät materiaalit, ei laiteinvestointeja, ei tiloja, ei rakentajan palkkaa ja näistä seuraavia sivukuluja... Johan hintaa rupes tulemaan... Katteita unohtamatta.
Osa noista tietenkin jää pois jos itse tekee, myös se tekemisen ilo.
Hehheh,joo ulkoilmassa tehty,varastetuilla puikoilla,anopin eväillä,ja mun ei tarvi palkkaa saada,kun eläke varma maksaa ajasta,mikä menee mun vapaa-ajan harrastuksiin,siis se pari sataa.Ja skobassa mulla on katteet, ei rankakärryssä. :mrgreen:
Viimeksi muokannut gamo500, 24 Marras 2011 10:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
pusikkoon
Tracks
Mönkijä:: 2012 Foreman

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Kiinassahan nuo Kellfrit:kin tehdään. Aika nihkeäksi jää maavara tuolla hydraulikuormaimella varustetulla metsäperävaunulla. Kehikon maavara 300 mm ja siitä pois tuo poikittainen akseliputki n. 100 mm niin eipä tuolla enää kovin kummoiseen maastoon ole asiaa.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
ToniR81

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

-
Viimeksi muokannut ToniR81, 01 Syys 2013 00:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pusikkoon
Tracks
Mönkijä:: 2012 Foreman

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

ToniR81 kirjoitti: Voi olla että n.20cm levittämällä kärryä saan riittävän kuorman mahtumaan kärryyn mikä tulee helposti perässä ja rikkomatta paikkoja, vaatii pari reissua enemmän, mutta tulee kevyemmin.
Kannattaa raideleveyden kanssa olla maltillinen. Paras olisi jos seuraa mönkijän jälkiä. Silloin tulee lumella ja pehmeällä kevyemmin perässä mönkijän uria pitkin. Auton tai pakun renkaat voi huoletta laittaa kärryyn. Ovat edullisia ja saat kärryyn hyötyleveyttä enemmän raideväliä kasvattamatta. Kantavuus on tavallisilla ha:n renkaillakin luokkaa 500 kg / pyörä, joten ovat siinäkin mielessä paremmat kuin heikommat mönkijän renkaat. Toki jos paljon ajoa suolla tai muussa upottavassa maastossa niin leveä kumi ei upota samalla tavalla. Noissa renkaissa voi säästää pitkän sentin, eikä loppu tulos ole välttämättä yhtään huonompi.

Ajelin juuri puolenkymmentä kuormaa tuulenkaatoja 600 metriä pitkää metsäkoneen uraa pitkin. Tais olla Ponssen Beaverin jäljiltä nuo urat. Syvyyseroa syvimillään lähes 600 mm uran pohjan ja urien välin välillä. Matkaan mahtui kiviä, mutahautaa ja muuta mukavaa. Catti istui 1100 mm uraan kuin siihen tehty. Kärry taitaa olla aavistuksen leveämpi, mutta tuli silti vielä asiallisesti perässä. Eipä olisi ihan millä tahansa traktorilla tarvinnut yrittääkään. T2 luokan täystiheää männyntaimikkoa uran molemmin puolin, joten uraltakaan ei olisi voinut poiketa. Vielä olisi saman verran ajettavana jos vielä lumettomaan aikaan ehtisi.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Bj Andy
Tracks

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

pusikkoon kirjoitti:Kiinassahan nuo Kellfrit:kin tehdään. Aika nihkeäksi jää maavara tuolla hydraulikuormaimella varustetulla metsäperävaunulla. Kehikon maavara 300 mm ja siitä pois tuo poikittainen akseliputki n. 100 mm niin eipä tuolla enää kovin kummoiseen maastoon ole asiaa.
Jep. Mutta rakennussarjana ihan hyvä aihio. Esim. renkaiksi joka nurkalta löytyvät 31-10.5-15 tarvituin muutoksin niin ne on muistaakseni jotain 77 cm korkeat ja se puoliksi miinus akseli niin alkaa olla jo sitä maanvaraakin. Tai jotkut muut 15 " rieskat mitä nyt sattuu olemaan. Tuo vakio rengashan on juur sen kokoinen mitä on joka autossa nykyään joten vararenkaita löytyy kyllä.

Sitten vielä 50 cm- metri per puomi lisää pituutta tai sen mitä letkut antaa myöten jos haluaa pihistellä niin alkaa olla sitä ulottuvuuttakin.

Sitten samasta puljusta ostaa sen kippi sylkän ja varkkää lavan ja varastaa vaikka kolmitie venalla joltain liikkeeltä voiman niin johan on taas kärriä kerrakseen...

Hitto kun pitää köyhä tai lähinnä "nettovarakas" niin joutuu vaan tyytymään viisasteluun ja haaveiluun.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
lansma-c
Noppeli

Viesti Kirjoittaja lansma-c »

stequ78 kirjoitti:Oon kans laskenu et parilla sadalla tekee rankakärryn enkä ole niin huokeella nähny missään vielä rankakärryjä kaupan.

Otan / ostan sulta muutamaan kärryyn värkit jos noin halvalla löytyy, huom, kaikki tarvittavat osat uusia mittoihin sahatut rungon jatelin osat ja maalit myös.
Viimeksi muokannut lansma-c, 24 Marras 2011 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
atv mies
Tracks

Viesti Kirjoittaja atv mies »

Olin tekemässä puukärriä minun pikkuserkun kanssa ja saatiin se valmiiksikin tuossa kesällä, loppuhinnaksi tuli 47€
Edit. nääpäily virhe hinnaksi tuli 47 € ei 37€
gamo500
Tracks
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

No,esm. navat 40mm akselilla oli 27e/kplvetopää 14e,lopulla rautaa minä hain Riihon teräsvälityksestä tuurista, ilman kuittia,en nyt tarkkaan muista olisko ollu kaikki 60e,ja sahata/rälläköidä pitää kyllä itse,Hammerniten maali oli n.16e.Ja niin kuinsanoin puikot varastettu :mrgreen: ,Lähellä on se 200e.Kuvankin voisin laittaa,muttakun ei osaa.Niin ja appiukon sähköillä.Sori taitaa mennä vähän yli kun vanteet ja kumit jäi pois +40e.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
ToniR81

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

-
Viimeksi muokannut ToniR81, 01 Syys 2013 00:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
stequ78
Tracks
Mönkijä:: Mönkkäri myyty :)

Viesti Kirjoittaja stequ78 »

lansma-c kirjoitti:

Otan / ostan sulta muutamaan kärryyn värkit jos noin halvalla löytyy, huom, kaikki tarvittavat osat uusia mittoihin sahatut rungon jatelin osat ja maalit myös.
Joo mittoihin sahattua 6 metrin rhs-putkea aattelin käyttää ja tehä siittä.

Joo siihen tosiaan sisältyy vaan materiaalit, laitteet on ollu jo vuosia tallissa muita asioita varten ostettuna, tilat sattuu olemaan kun asuu ok-talossa, palkan saan niistä polttopuista mitä teen omista puista, noita sivukuluja en sit tiedä mitä tarkoitat työnantajamaksuja vai joo mä teen ihan itte ja kate rankakärrylle tulee myös niistä polttopuista jotka tuosta talon ympärillä kasvavasta omasta metsästä haen/teen.

Tietty sen verran joudun korjaa et mun kärry ei ole telikärry jos telillä tekee hintaa tulee +100€
So give me this and give me that smother me. And give me some of that bad stuff...
motocoyote
Tracks
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Mulla tuli kärryn ensimmäinen versio maksamaan 20 euroa. Pihan perältä iänvanha solmuun työnnetty auton peräkärry josta otin akselin, vetopään ja pätkän aisaa. Pankkoihin ja runkoon tarvitut RHS:t ostin romurautakasasta, ja RHS:t olivat pohjamaalatut.

EVO2 versiolle, eli telille, tuli sitten hintaa 120€ lisää, navat maksoivat 25e/kpl ja telin napojen sorvautus maksoi 20€ paikallisessa lastulennättämössä. Itseasiassa tein vain teliakseliston siihen samaan kärryyn, vaihdan akselin sitten sen mukaan kuin tuntuu tarvetta olevan (vielä en ole teliä edes käyttänyt paikallaan, pihahommissa yksiakselinen on ollu kevyempi hinailla).
Renkaina toimivat Opel Kadetista peräisin olevat 13" nakit&vanteet.

Enskesäksi on varmaankin ostettava uusi vetopää kun vanha on niin väljä että irtosi koukusta kun lapoin vähän takapainoisemman koivutukkikuorman (ja niin paljon kuin kyydissä pysyi, siirtäessäni puita pinosta klapikoneelle. Puut olivat tosiaan sen verran isoja 5 metrin pöllejä että niitä sai liikutettua käsipelillä ainoastaan vipuamalla pinosta karikan päälle ja karikkaa vasten kyytiin) :mrgreen: .
Tosiaan, niillä kuormilla sitten puhkesi toinen rengaskin kun kannon yli ajoin..
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
apo
6WD
Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja apo »

gamo500 kirjoitti:
apo kirjoitti:
Tuohon pariin sataan sisältyy todennäköisesti pelkät materiaalit, ei laiteinvestointeja, ei tiloja, ei rakentajan palkkaa ja näistä seuraavia sivukuluja... Johan hintaa rupes tulemaan... Katteita unohtamatta.
Osa noista tietenkin jää pois jos itse tekee, myös se tekemisen ilo.
Hehheh,joo ulkoilmassa tehty,varastetuilla puikoilla,anopin eväillä,ja mun ei tarvi palkkaa saada,kun eläke varma maksaa ajasta,mikä menee mun vapaa-ajan harrastuksiin,siis se pari sataa.Ja skobassa mulla on katteet, ei rankakärryssä. :mrgreen:
stequ78 kirjoitti:
lansma-c kirjoitti:

Joo mittoihin sahattua 6 metrin rhs-putkea aattelin käyttää ja tehä siittä.

Joo siihen tosiaan sisältyy vaan materiaalit, laitteet on ollu jo vuosia tallissa muita asioita varten ostettuna, tilat sattuu olemaan kun asuu ok-talossa, palkan saan niistä polttopuista mitä teen omista puista, noita sivukuluja en sit tiedä mitä tarkoitat työnantajamaksuja vai joo mä teen ihan itte ja kate rankakärrylle tulee myös niistä polttopuista jotka tuosta talon ympärillä kasvavasta omasta metsästä haen/teen.

Tietty sen verran joudun korjaa et mun kärry ei ole telikärry jos telillä tekee hintaa tulee +100€
Jeps, näin mä vähän ajattelinkin. :)
Ne on kaksi eri asiaa jos tekee itselleen jostain ylijäämäkamasta tai se, että tuote on kaupallisessa tuotannossa ja siitä pitää saada leipä pöytään, myös sille duunarille, kuka viime kädessä sen itse tuotteen tekee, tölliä lämpöiseksi sekä maksaa niitä mahdollisia veroja ja muita maksuja, mitä yhteiskunta on määrännyt ja mahdollisia lainojakin.
Näitä helposti verrataan keskenään ja sitten otetaan omatuotoksesta mukaan vertailuun vain ne seikat, millä saa haluamansa tuloksen. Vertailutapa ei ihan päivänvalon kestävimpiä ole, mutta tärkeintä on se, että itse on tyytyväinen saatuun lopputulokseen.
Enkä tällä tarkoita, että itse tekemällä tekisi jotain väärää tai olisi sen huonompi, päinvastoin tekeminen on kivaa ja jos lopputulos on sellainen, kuin sen on halunnut olevan, niin hyvä juttu ja jos vielä on saanut muutaman euron kotiutettua säästyneinä kuluina, niin avot.
"Hyvin suunniteltu on aloitusta vajaa valmis"

Uudenmaan Mönkijät Ry
Imarsu
Noppeli
Mönkijä:: Polaris 500efi

Viesti Kirjoittaja Imarsu »

itse tein laskelmia myöskin tukkikärryn tekoon

renkaat 4 kpl á 60€ = 240€
navat 4 kpl á 25€ =100€ (pyöreä "akseli")
pyörivävetopää = 49€
= 389€

tarvittavat raudat RHS 4mm seinämällä
mitat mm
70x70 neliöputkea siirrettävien pankkojen kiinnitykseen 2x150mm ja 1x 250mm
60x60 neliöputkea runko 1x2000mm
50x50 neliöputkea runkopalkin sisään ”jatkettava-aisa" 1x2000mm
50x50 neliöputkea pankkojen rungot ja 3x 540mm
40x60 neliöputkea 2x670mm ja 2x 180mm
40x40 neliöputkea 6x 100mm
50x5 lattarautaa 6 x 150mm
raudat n. 80€

hinta yhteensä ilman töitä 469€
Bj Andy
Tracks

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Imarsu kirjoitti:itse tein laskelmia myöskin tukkikärryn tekoon

renkaat 4 kpl á 60€ = 240€
navat 4 kpl á 25€ =100€ (pyöreä "akseli")
pyörivävetopää = 49€
= 389€

tarvittavat raudat RHS 4mm seinämällä
mitat mm
70x70 neliöputkea siirrettävien pankkojen kiinnitykseen 2x150mm ja 1x 250mm
60x60 neliöputkea runko 1x2000mm
50x50 neliöputkea runkopalkin sisään ”jatkettava-aisa" 1x2000mm
50x50 neliöputkea pankkojen rungot ja 3x 540mm
40x60 neliöputkea 2x670mm ja 2x 180mm
40x40 neliöputkea 6x 100mm
50x5 lattarautaa 6 x 150mm
raudat n. 80€

hinta yhteensä ilman töitä 469€
Puuttuu vielä teli eli vaikka
50 x 100 rhs n. 300 cm eli keinut ja telin akseli.
2 x telin keinuholkit
2 x keinun tapit
10 x 100 lattarautaa tms vaikka metrin pätkä telin keinujen kiinnitykseen telin akseliin.
Maalit.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
apo
6WD
Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja apo »

Tuostahan alkaa saamaan mukavasti valmiin tarvikelistan, jos olisi tekemässä moista... =D>
Jos ymmärsin oikein, niin tuo 50 x 100 rhs n. 300 cm eli keinut ja telin akseli, ei taida riittää 30cm keinuun, edes yhteen?

Edit. Pieni lukihäiriö, tuossa lukikin 300cm, eikä 300mm, niin kuin aluksi luin.
300cm riittää mainiosti keinuhin.
Oon mä kanssa puusilmä.
Viimeksi muokannut apo, 25 Marras 2011 15:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Hyvin suunniteltu on aloitusta vajaa valmis"

Uudenmaan Mönkijät Ry
Vastaa Viestiin