Yksittäisen puun vetäminen/kuljettaminen?

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
_reiska_
Noppeli

Yksittäisen puun vetäminen/kuljettaminen?

Viesti Kirjoittaja _reiska_ »

Moi!

Nyt kun on hiukan myrskyt laantunut,tyrät rytkynyt ja metsää kaatunut niin pitäis alkaa puita raahaamaan pois tieltä.
Jos jollain olisi kuvia tai ideoita miten toteuttaa kyseinen operaatio olisin kiitollinen.
Itse kuvittelisin niin että puun päätyöosa olisi hyvä keikkua maanpinnanasta irti ja perä tulisi sitten omalla painollaan jäljessä...

Ideoita?

_R
ToniR81

Re: Yksittäisen puun vetäminen/kuljettaminen?

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

-
Viimeksi muokannut ToniR81, 01 Syys 2013 00:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jaket
6WD
Mönkijä:: polle 800EFI

Viesti Kirjoittaja jaket »

ei se juuri mitään tarvi. semmoinen vaijerilenkki ympäri, tai ketju ja peräkoukkuun. menee aika pahastakin paikasta. vähän repii alustaa kun pää on maassa. mutta tulee, ellei sitten tökkää johonkin juureen tai poikkipuuhun, silloin ei tule.

aika paljon tullut vedeltyä pelkällä vaijeri hirttolenkillä. siis 1.5 sinkkivaijeri, jossa lenkkipäät, toinen lenkki silmukaksi ja toinen peräkoukkuun.

https://plus.google.com/u/0/photos/1020 ... 1690780322

tuo vaijeri on siis aika paksu, ja melko lyhyt, joten se taitaa vähän nostaa sitä kärkeä kun vetää. tuo kuva on tasaisella, mutta tulee metsässäkin perässä.

vaijeri on niitä rakennuksilla olevia kertakäyttöisiä nostolenkkejä mitä tulee joissain elementtien mukana. paksua vaijeria. voi sitoa myös useamman yhtä aikaa, mutta paksu vaijeri monesti kiristyy huonosti, joten voi pinosta pudota puu. ohuempi vaijeri voisi kiristyä paremmin.

JT
“Unnatural work produces too much stress.”
dexta
6WD

Viesti Kirjoittaja dexta »

Jos pitää saaha isoja yksittäisiä puita niin tuosta.

http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... k%C3%A4rry
ViiMax
Tracks
Mönkijä:: Sp 500

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Kyllä kait se juontokärry on sopivin tuohon hommaan, itse olen vetänyt koivunrunkoja (oksattomia) ihan vaan nostoliinalla joka vetokoukussa kiinni.

Hyvin tulee perässä, helpottaa tökkimistä jos tosiaan saa ilmaan sen etupään.

Kuva
pete-801
Tracks
Mönkijä:: ei oo enään.

Viesti Kirjoittaja pete-801 »

tuollaisen kun rakennat itse niin saattaisi onnistua. http://www.httuote.fi/puunveto.htm . Näin joskus netissä videon jossa 4X4 auton perässä kiinni tukeva metallilevy jonka etureuna hieman ylötaitettu ja josta ketju vedetty läpi vetokoukkuun, levyssä sitten reikiä ja kuormaliina niistä läpi. Tuohon levynpäälle tukin kärki ja liina kireälle , ja näkyi sillä aika suuret puut tulevan perässä toki oli vetolaitekkin hieman tehokkaampi. Tuollaisen levypatentin kiireelliseen hommaan teet vaikka tukevasta vesivanerista ja parista kuormaliinasta ? Tuo "pulkka" taitaa vähentää maahan tökkimistä kuiteskin aika paljon eikä tarvitse kärryä hankkia heti.
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
jaket
6WD
Mönkijä:: polle 800EFI

Viesti Kirjoittaja jaket »

itse katselin joskus, että vanha auton nokkapelti voisi toimia vetolevynä kanssa. vanhat on vielä sen muotoisiakin ja monesti melko paksua peltiä.
“Unnatural work produces too much stress.”
takatuuppari
6WD
Mönkijä:: Outlander XT-P -15, 650Pro

Viesti Kirjoittaja takatuuppari »

Vetolevy tai juontokärry on paras tuohon hommaan :wink:
Nyk. Honda 420FM -08
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
apo
6WD
Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja apo »

Meillä päin sahurit tuntuu tykkäävän noista paljasta maata vasten vedetyistä puista, samoin moottorisahan teräketju. Tämän vuoksi itse olen suosiolla nostellut puut kärryyn.
Yksittäisen pitkän puun vetelemiseen on hyviä juontokärryjä takakärryn kera olemassa, niin kuin on jo aiemmin todettukin.
"Hyvin suunniteltu on aloitusta vajaa valmis"

Uudenmaan Mönkijät Ry
Puuhis83
Tracks
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Mää olen edenny tuolla Viimaxin tekniikalla. Samanmoinen liinakin käytössä.

Tosin helpohkossa maastossa ja alta 100 metrin vetoja kaikki. Puut on ollu kokoluokkaa -halaamalla ylettyy ympäri.

Hiekkatiellä raahaamista olen välttänyt just tuon takia, ettei ketju tykkää kyttyrää. Jos on oikein ohkasta rankaa niin tuo liina pelkästään ei oikein pysy kiinni pelkällä liinan lenkistä tehdyllä vetosolmulla.

Juontokärry kaiketi paras on jos puu kerrallaan meinaat hakea. Ei ole varmaan vaikeata tehdäkkään.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Vastaa Viestiin