UTV maatilalla

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
hck
6WD
Mönkijä:: Linhai 400-IRS

Re: UTV maatilalla

Viesti Kirjoittaja hck »

En äkkiseltään minäkään löytäny suomes myynnis odeksen utv mallia. Koneglans myy odes mönkijää kylläkin. Ei auta kun lähteä kokeileen johonki mis myynnis näitä utv malleja. En tiedä mist ton painon löysit, mut uskoisin et toi odeksen 400 utv painaa kyllä samoja mitä nämä kaks muutakin. Tos trapperin 400 ei ole kun pakki ja eteen tosiaan ei alennus puolta tosiaan, mut sitähän silti kannattas kokeilla miten se on välitetty mielestäni se ratkasee eniten. Jos oikein välitetty ni jaksaa varmaan tehdä kaiken, mitä tollanen 400 kykenee tekemään??

http://www.trappermotors.fi/index_mallisto.html?model=2
Zeik
Noppeli

Viesti Kirjoittaja Zeik »

Mulla on ihan perinteinen mönkkäri (Polle 400) ja se on kyllä ollut ihan oiva peli tällaisella hevostilalla. Päivittäisessä käytössä on ollut. Jotenkin mieltynyt tuon näppäryyteen, ja naisväkikin ei epäröi hypätä puikkoihin :D. Tässä muutamia esimerkkejä hommista joita olen tehnyt/ajatellut tehdä:
- Maneesin/kentän lanaukset ja kastelut
- Heinien ajoa tarhoihin
- Vesien ajoa laitumille kesäisin
- Lumen puskua tossa pihapiirissä
- Turpeen ajamista karsinoihin
- Laiduntolppien asentamisessa/kuljetuksessa mainio apu. Tolpat kulkee käärryssä. Lyöminen lekalla tolpan päähän onnistuu näppärästi sieltä mönkkärin takatelineeltä!
- Kaiken näkösestä tavaran siirtoa....
- Pyöröpaaleja (n.400 kg) olen ajatellut jotenkin vinsssin avulla siirrellä tarvittaessa. Täytyy jotain kehitellä... :)
moilanen
6WD

Viesti Kirjoittaja moilanen »

http://www.piveko.com/myynti.php?kat=mo ... asto&id=24
Näyttäisi olevan myynnissä tuolla Tampereella UTV-Odessia.
tim
Noppeli

Viesti Kirjoittaja tim »

Kyllä se on aika samantekevää tuommoisessa käytössä onko mönkkäri 300 tai 400 kuutioinen, pehmeessä liukkaalla sekä talvella pito loppuu aina ennen voiman loppumista, eri asia jos jotain raskaita metsätöitä tekee. Linhai on samalla tekniikalla kuin normaali mallikin ja taitaa olla selvästi eniten myyty ja parhain varaosa saatavuus. Ainakin normaali mönkijämallin linkku toimii kohtuullisesti kun muistaa sitä huoltaa.
hck
6WD

Viesti Kirjoittaja hck »

Eli tämä sit varmistaa, että perus viat, mitä ollu tekniikas ym voi lukea sit perus kolmisatkun kohalta. Toivottavasti näist on jotain iloa ketjuan aloittajalle. 8)
ökykeisari
Noppeli
Mönkijä:: Linhai CUV

Viesti Kirjoittaja ökykeisari »

Mulla on kesästä asti ollut tuollainen Linhai CUV. Ostin ilman toimituskuluja sen laatikossa ja kokosin itse, on pysynyt kaikki osat paikoillaan eikä tarvi jännittää mikä on jäänyt kiristämättä.
Hirvi vedettiin sillä syksyllä todella pahasta paikasta ilman kärryä eli hirvi oli köyden päässä, ei se siellä mitään painanut. Lumet olen myös aurannut itse tehdyllä 155cm auralla. Painoa on niin paljon että mitään ongelmia ei ole pidon suhteen, ei yritä kammeta poikittain tms. Auran kiinnike on hitsattu "karjapuskuriin".

Menee yllättävän pahaan paikkaan, vaikka näyttää golf autolta.
Siinä vaiheessa kun on niin kallellaan/painunut että nostaa toisen eturenkaan ilmaan, niin ei enää ilman vinssiä liiku koska pyörii vain se ilmassa oleva eturengas. Vedessä olen ajanut niin syvällä, että vettä lattialla n.10 cm, ei ollut vielä ongelmia variaattorin pidon kanssa. Syvemmälle ei tohtinut mennä.

Apukuskin penkin alle laitoin auton akun, koska alkuperäinen 12Ah akku ei vinssausta kestänyt. Plussana tuossa tulee vinssi kiinni ylös, eli otetaan toi maskiverkko irti ja vinssi tulee syylärin yläpuolelle.

Oikeastaa ainoa miinus mitä tulee mieleen on aivan liian iso pakki. Siinä vaiheessa kun jää kiinni ei edes kannata taaksepäin koittaa tai savu nousee. Takavinssi pitää vielä asentaa.

Ja jos meinaa ajella pääasiassa metsässä niin toi on aika kamala, pikkuisen penkki hakkaa selkään yms. Mutta piha mönkkärinä ehdoton laite.

Hintaansa nähden täysin soiva peli.
hck
6WD

Viesti Kirjoittaja hck »

ökykeisari kirjoitti:Mulla on kesästä asti ollut tuollainen Linhai CUV. Ostin ilman toimituskuluja sen laatikossa ja kokosin itse, on pysynyt kaikki osat paikoillaan eikä tarvi jännittää mikä on jäänyt kiristämättä.
Hirvi vedettiin sillä syksyllä todella pahasta paikasta ilman kärryä eli hirvi oli köyden päässä, ei se siellä mitään painanut. Lumet olen myös aurannut itse tehdyllä 155cm auralla. Painoa on niin paljon että mitään ongelmia ei ole pidon suhteen, ei yritä kammeta poikittain tms. Auran kiinnike on hitsattu "karjapuskuriin".

Menee yllättävän pahaan paikkaan, vaikka näyttää golf autolta.
Siinä vaiheessa kun on niin kallellaan/painunut että nostaa toisen eturenkaan ilmaan, niin ei enää ilman vinssiä liiku koska pyörii vain se ilmassa oleva eturengas. Vedessä olen ajanut niin syvällä, että vettä lattialla n.10 cm, ei ollut vielä ongelmia variaattorin pidon kanssa. Syvemmälle ei tohtinut mennä.

Apukuskin penkin alle laitoin auton akun, koska alkuperäinen 12Ah akku ei vinssausta kestänyt. Plussana tuossa tulee vinssi kiinni ylös, eli otetaan toi maskiverkko irti ja vinssi tulee syylärin yläpuolelle.

Oikeastaa ainoa miinus mitä tulee mieleen on aivan liian iso pakki. Siinä vaiheessa kun jää kiinni ei edes kannata taaksepäin koittaa tai savu nousee. Takavinssi pitää vielä asentaa.

Ja jos meinaa ajella pääasiassa metsässä niin toi on aika kamala, pikkuisen penkki hakkaa selkään yms. Mutta piha mönkkärinä ehdoton laite.

Hintaansa nähden täysin soiva peli.
Dodii löytihän ainakin yks harhaileva cuv omistaja tännekkin. Oikean merkkinenki vielä mitä pohdittu. Ilmeisesti siis cuviinki sais ne perus vari ja kytkin modit tehdä, niin vähän muutosta tulisi. Onhan se kyl selvää jos toi panssarivaunu varsinki jää kiinni niin ihan turha kiusata ja ottaa suosiol vinssin käyttöön. Kehtaatko antaa inffoa mitäs tos on maavaraa, oletko laittanu kunnon pohjapanssaria, isompaa rengast ym lisävarustust :?: =D>
Pylväs
Noppeli

Viesti Kirjoittaja Pylväs »

Kiitokset kaikille,

Olisi houkuttelevampi jos tuon CUV:in voisi rekisteröidä traktoriksi. 45 kyllä riittää vauhdiksi meikäläiselle.

Paljonkohan tuollainen peli syö polttoainetta?
Pylväs
Noppeli

Kuva

Nyt alkaa olemaan jo sinnepäin....
hck
6WD

Viesti Kirjoittaja hck »

Se kulutus varmaan ihan verrannollinen miten ja mis sil ajaa. Oma veikkaus 7l pintaan jos pellol ajelee?
Viimeksi muokannut hck, 17 Helmi 2012 12:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
moilanen
6WD

Kannattaa valintaa tehdessään myöskin tarkastella eri merkkien maahantuoja/myyjiä; kauanko merkki on ollut markkinoilla. Tuo CUV on markkinoilla ollut jo pidempään, Trapper, tietenkin Kubota, Yamaha, Polaris J-Deere jne, niitä kalliimpia merkkejä.
Kovin kömpelöitä nuo UTV:t ahtaissa pihoissa ovat mutta se lava on kyllä todella käyttökelpoinen.
Hankin muutama vuosi sitten tämmöisen UTV:n, kiinalaisen, eurooppalaisittain varsin yleinen ja myyjälläkin oli ohjelmassa pari merkkiä. No, kalliiksihan tuo tuli, samoihin rahoihin olisin saanut ns "merkkivehkeenkin" ja vielä olisi konekkin käytössä.
Yhtäkkiä hävisivät varaosat saannista, selityksiä riitti. Sitten hävisi merkki Suomen markkinoilta ja sitten se toinenkin. Laitteen ostaneet jäivät tyhjän päälle.
Luxenburissa olisi ollut Euroopan maahantuoja mutta sitä ei kiinnosta muut asiat kuin merkin jälleenmyyjäasiakkaat, joten tämäkin lienee huomionarvoinen seikka harkitessa merkkiä.
Enää en taitaisi UTV:tä hankkia, nykyinen perusmönkijä, T3, on kyllä todella hyvä ja täyttänyt odotukset. Maatilakäytössä kannattaa pohtia myöskin sitä tieliikennemahdollisuutta, siis T3.
Pylväs
Noppeli

moilanen kirjoitti:Kannattaa valintaa tehdessään myöskin tarkastella eri merkkien maahantuoja/myyjiä; kauanko merkki on ollut markkinoilla. Tuo CUV on markkinoilla ollut jo pidempään, Trapper, tietenkin Kubota, Yamaha, Polaris J-Deere jne, niitä kalliimpia merkkejä.
Kovin kömpelöitä nuo UTV:t ahtaissa pihoissa ovat mutta se lava on kyllä todella käyttökelpoinen.
Hankin muutama vuosi sitten tämmöisen UTV:n, kiinalaisen, eurooppalaisittain varsin yleinen ja myyjälläkin oli ohjelmassa pari merkkiä. No, kalliiksihan tuo tuli, samoihin rahoihin olisin saanut ns "merkkivehkeenkin" ja vielä olisi konekkin käytössä.
Yhtäkkiä hävisivät varaosat saannista, selityksiä riitti. Sitten hävisi merkki Suomen markkinoilta ja sitten se toinenkin. Laitteen ostaneet jäivät tyhjän päälle.
Luxenburissa olisi ollut Euroopan maahantuoja mutta sitä ei kiinnosta muut asiat kuin merkin jälleenmyyjäasiakkaat, joten tämäkin lienee huomionarvoinen seikka harkitessa merkkiä.
Enää en taitaisi UTV:tä hankkia, nykyinen perusmönkijä, T3, on kyllä todella hyvä ja täyttänyt odotukset. Maatilakäytössä kannattaa pohtia myöskin sitä tieliikennemahdollisuutta, siis T3.
"Traktori" mönkijä olisi varsin sopiva, mutta aidan teossa koneeseen ja koneesta pois joutuu hyppäämään sen tuhannen kertaa. UTV:hen on ehkä?? helpompi "istahtaa" ja tarvikkeet mahtuisivat lavalle eikä aina tarvitsisi kiskoa mukanaan kärryä. Kärry on varmasti kömpelömpi.

Nyt olisi varmaan päätettävä, odottaisiko hyvää Rangeria vapautuvaksi vai ostaako aina edullisen CUV:in.
gamo500
Tracks
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Tolpanvälin,vaikka astinlaudalla seisten. :cry:
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
moilanen
6WD

No, kalastajana sanoisin; pienen peräkärryn = 1,5m, kuljettaminen ei ole yhtään kömpelömpää kuin UTV:lla ajaminen, molempia kokeiltu. Koneeseen ja koneesta pois, on yhtä helppoa molemmilla, ellei Sinulla ole tuota jakkaralla varustettua T3-mallia.
Jokainen punnitkoon tarpeensa tarpeittensa mukaan. Siitä se oivallinen lopputulos syntyy.
Minä käytän ainoastaan alkutalvesta pientä peräkärryä pyydysten jäälle kuljettamisessa. Sulan veden aikana käytän venetreileria, pyydyksineen rantaan ajossa. Näin se minulla menee. UTV:n kanssa joutui myöskin peräkärryä käyttämään ja ei ihan "laillisesti".
ökykeisari
Noppeli
Mönkijä:: Linhai CUV

Viesti Kirjoittaja ökykeisari »

Ei tarvi isompia renkaita toi Linkku ainakaan mun käytössä. Pohjapanssari on mukana ja on oikein hyvä. Paksua muovia ja peittää koko pohjan.
Mitään lisävarusteita en ole vinssiä lukuunottamatta tohon asentanut, käyttö on lähinnä pihatöitä, hirven vetoa tarvittaessa ja kersat ajelee pellolla. Niin joo, poika on laittanut karvanopat taustapeiliin.
Vastaa Viestiin