UTV maatilalla
-
- Noppeli
- Viestit: 5
- Liittynyt: 16 Helmi 2012 11:30
- Mönkijä:: Linhai CUV
- Paikkakunta: Pohjois-Pirkanmaa
Re: UTV maatilalla
Niin ja maavaraa on 30cm, paitsi takana perämurikan kohdalla 22 cm koska siinä on suojapelti niin matalalla. On onneksi niin pieni se matalalla oleva kohta, että voi kiertää kivet ettei aivan keskelle osu.
Re: UTV maatilalla
ökykeisari kirjoitti:Niin ja maavaraa on 30cm, paitsi takana perämurikan kohdalla 22 cm koska siinä on suojapelti niin matalalla. On onneksi niin pieni se matalalla oleva kohta, että voi kiertää kivet ettei aivan keskelle osu.
Aika hyvinhän tos sit maavaraa on, kun jostain joskus olin lukevinani jonkun puheita, että olis ihan joku 15cm suurinpiirtein. Voi olla sit ihan huhu höpinöitä.


-
- Noppeli
- Viestit: 5
- Liittynyt: 16 Helmi 2012 11:30
- Mönkijä:: Linhai CUV
- Paikkakunta: Pohjois-Pirkanmaa
Re: UTV maatilalla
Joo on koko pohjan peittävä panssari. Esitteessä lukee maavaraksi 16cm jostakin syystä.
Re: UTV maatilalla
Pylväs kirjoitti:"Traktori" mönkijä olisi varsin sopiva, mutta aidan teossa koneeseen ja koneesta pois joutuu hyppäämään sen tuhannen kertaa. UTV:hen on ehkä?? helpompi "istahtaa" ja tarvikkeet mahtuisivat lavalle eikä aina tarvitsisi kiskoa mukanaan kärryä. Kärry on varmasti kömpelömpi.moilanen kirjoitti:Kannattaa valintaa tehdessään myöskin tarkastella eri merkkien maahantuoja/myyjiä; kauanko merkki on ollut markkinoilla. Tuo CUV on markkinoilla ollut jo pidempään, Trapper, tietenkin Kubota, Yamaha, Polaris J-Deere jne, niitä kalliimpia merkkejä.
Kovin kömpelöitä nuo UTV:t ahtaissa pihoissa ovat mutta se lava on kyllä todella käyttökelpoinen.
Hankin muutama vuosi sitten tämmöisen UTV:n, kiinalaisen, eurooppalaisittain varsin yleinen ja myyjälläkin oli ohjelmassa pari merkkiä. No, kalliiksihan tuo tuli, samoihin rahoihin olisin saanut ns "merkkivehkeenkin" ja vielä olisi konekkin käytössä.
Yhtäkkiä hävisivät varaosat saannista, selityksiä riitti. Sitten hävisi merkki Suomen markkinoilta ja sitten se toinenkin. Laitteen ostaneet jäivät tyhjän päälle.
Luxenburissa olisi ollut Euroopan maahantuoja mutta sitä ei kiinnosta muut asiat kuin merkin jälleenmyyjäasiakkaat, joten tämäkin lienee huomionarvoinen seikka harkitessa merkkiä.
Enää en taitaisi UTV:tä hankkia, nykyinen perusmönkijä, T3, on kyllä todella hyvä ja täyttänyt odotukset. Maatilakäytössä kannattaa pohtia myöskin sitä tieliikennemahdollisuutta, siis T3.
Nyt olisi varmaan päätettävä, odottaisiko hyvää Rangeria vapautuvaksi vai ostaako aina edullisen CUV:in.
Senhän voi ennakkoon kysyä paljonko esim vakuutukset maksaa tieliikenne mallis. Tuskin ny aivan mahottomia ainut on et joutuu sit katsastaan niinkuin autoa, mut tuskin se nyt kovin kova homma on, mut tietysti tyypillist valtion rahastamista.
-
- 4WD
- Viestit: 135
- Liittynyt: 28 Loka 2008 14:25
Re: UTV maatilalla
Puhuivat tuossa ylemmissä T3:sta, eli "traktorimönkijästä", ja näissähän ne vakuutukset on tieliikenne mönkijään verrattuna pienet, eikä kyseistä värkkiä tarvi katsastaa vuosittain (T3- luokkalaista siis).hck kirjoitti: Senhän voi ennakkoon kysyä paljonko esim vakuutukset maksaa tieliikenne mallis. Tuskin ny aivan mahottomia ainut on et joutuu sit katsastaan niinkuin autoa, mut tuskin se nyt kovin kova homma on, mut tietysti tyypillist valtion rahastamista.

Re: UTV maatilalla
Pahoittelen kirjoitustani, kun tuli epätarkasti. Tätä just tarkoitin pohjimmiltani.että kalliimmat vakuutukset ja vuosittainen katsastus miinuksia verrattuna raktoriks rekisteröityihin. Jos sen on pakko olla kustannusten takia raktori malli ym, sitten käännyttävä noihin normi raktori mönkköreihin ja unohdettava utv malli. 

Re: UTV maatilalla
Jos tuosta CUVista puhutaan niin sehän on kuin traktori, penkkiä myöten. Paljonko kulkee pienellä nopeus-alueella?modifioisi traktoriksi ja rekisteröisi vai ei taida itse tehtynä onnistua. Muutos katsastus?hck kirjoitti:Pahoittelen kirjoitustani, kun tuli epätarkasti. Tätä just tarkoitin pohjimmiltani.että kalliimmat vakuutukset ja vuosittainen katsastus miinuksia verrattuna raktoriks rekisteröityihin. Jos sen on pakko olla kustannusten takia raktori malli ym, sitten käännyttävä noihin normi raktori mönkköreihin ja unohdettava utv malli.
Helppoa kuin heinänteko tämä mönkijän hankinta.
Re: UTV maatilalla
Maahantuojalta varmaan helpoin kysyä toi, että onistuuko moinen cuvin kohalla. Pakko sanoa et esim linhain 400irs mönkijä raktori mallina aivan hirveän näköinen. Omasta mielestä riittäs ihan hyvin se vauhdin rajoitus siihen n. 45km tunnis raktorin kilpi ja vaikka se hitaan kulkineen kolmio. sit noit ihme valoja ja penkkiä en ymmärrä, kun oikeastaan vaarallinen jos mönkijä kaatuu hankaloituu nopea pois pääsy kyydist aika radikaalisti.
- qaw
- 6WD
- Viestit: 872
- Liittynyt: 13 Heinä 2007 22:17
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
- Paikkakunta: Kempele
- Viesti:
Re: UTV maatilalla
Muusta en tiedä, mutta mikä pakko mönkijään on edes istahtaa? Vastaavissa hommissa tulee itse ajettua pienet pätkät vain toisella astinlaudalla seisten, ei paljon sen helpommaksi homma tule.Pylväs kirjoitti:"Traktori" mönkijä olisi varsin sopiva, mutta aidan teossa koneeseen ja koneesta pois joutuu hyppäämään sen tuhannen kertaa. UTV:hen on ehkä?? helpompi "istahtaa" ja tarvikkeet mahtuisivat lavalle eikä aina tarvitsisi kiskoa mukanaan kärryä. Kärry on varmasti kömpelömpi.
Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
Re: UTV maatilalla
Viikon verran ollut CUV käytössä. Ensivaikutelma ok. Kiinalaiseksi
. Normaalit pulttien kiristykset ja öljyjen vaihdot. Traktoriksi ei saa rekisteröityä ainakaan myyjän mukaan. Aura tuli asennettua ja on päässyt hyvin testaamaankin. Vääntöä löytyy pikkupuolella yllättävän hyvin ja tasamaan auraus sujuu ihan hyvin jopa 2WD:llä. Omapainoa on sen verran että pitoa löytyy ilman ketjujakin. Piha-ajeluun ihan kiva. Ei ole tietysti tarkoitettukaan mihinkään kunnon maastomöyrimiseen, siihen on vähän erilaiset vehkeet.

Re: UTV maatilalla
Minkähän puskulevyn siihen laitoit? Nosto ilmeisesti vinssillä?Tarpa kirjoitti: Aura tuli asennettua ja on päässyt hyvin testaamaankin..
Mika
Re: UTV maatilalla
Halvalla kun sain ostin 125 leveän ruohonleikkurin edessä olleen levyn. Kapeahan se on, mutta pitää hitsata vähän levennystä molemmin puolin kun kerkiää. Kiinnitypisteen rakensin runkoaisojen etupäähän puskurin alakiinnityksen alle. Auran omat varret käytössä. Nosto vinssillä. Aika lähellä on etupyöriä varsinkin vinossa. Pitää ehkä varsia vähän jatkaa.
Re: UTV maatilalla
Juu, kiitos tiedoista.Tarpa kirjoitti:Halvalla kun sain ostin 125 leveän ruohonleikkurin edessä olleen levyn. Kapeahan se on, mutta pitää hitsata vähän levennystä molemmin puolin kun kerkiää. Kiinnitypisteen rakensin runkoaisojen etupäähän puskurin alakiinnityksen alle. Auran omat varret käytössä. Nosto vinssillä. Aika lähellä on etupyöriä varsinkin vinossa. Pitää ehkä varsia vähän jatkaa.
Isäukolla on tuollainen laitos mökillä ja se on siihen haaveillut puskulevyä. Paitsi taitaa keksintö olla meillä pökkiin kun se ajaa ja minä korjaan/ huollan

Mutta taitaa vehjas olla kokolailla vähiten viisas tuohon lumen pukkaukseen, ajatelellen että kytkin joutuu jo koville itse laitteen liikkeelle laitossa.
Ja kun kattelin kytkimen sijoitusta laitteeseen, ei hirveästi kiinnostaisi purku ja osien vaihto

Re: UTV maatilalla
Onko mönkijöihin levikepyöriä oikein kosteisiin olosuhteisiin?
Mikä on Linhain huippunopeus lyhyellä perällä?
Tuntuu siltä että maatila käyttöön yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on mahdollisuus ajaa lyhyellä vaihteella, koska on kuormaa ja vaihtelevat olosuhteet. Luulisi mönkijöiden, jotka kulkevat 0-80 km/h samalla nopeusalueella, hihnojen savuavan hitaasti edetessä kuorma päällä? Vai onko Linhain teho/painosuhde sellainen että savuaa muutenkin...
Mikä on Linhain huippunopeus lyhyellä perällä?
Tuntuu siltä että maatila käyttöön yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on mahdollisuus ajaa lyhyellä vaihteella, koska on kuormaa ja vaihtelevat olosuhteet. Luulisi mönkijöiden, jotka kulkevat 0-80 km/h samalla nopeusalueella, hihnojen savuavan hitaasti edetessä kuorma päällä? Vai onko Linhain teho/painosuhde sellainen että savuaa muutenkin...
Re: UTV maatilalla
Onhan noita levikepyöriä saatavissa. Yksialueinen variaattorivetoinen laite kyllä kuluttaa hihnaa jos kuorma on iso = ranka/tukkikuormat, auraus, ja esim kuten tänään, paksua, hienoa lunta tiukkaan pakkautuneena. Oli melkoinen urheilusuoritus ajella pyydyksille kun lumi oli pakkautunut parhaimmillaan 40-50cm kinoksiin; kyllä siinä pienikin puoli oli kovilla, vaan reissu tehtiin.
Yksialueisiin variaattorivetoihin en oikein jaksa uskoa; joko huippunopeus tai sitten miniminopeus saattaa muodostua ongelmaksi.
Kaikki erilaiset tekniset ratkaisut loppupeleissä ovat monen asian kompromisseja ja kuluttajan on osattava valita. Onneksi kuitenkin mönkijäpiireissä on tämä foorumi; arvostan, vaikka sillointällöin ylilyöntejäkin sattuu.
Yksialueisiin variaattorivetoihin en oikein jaksa uskoa; joko huippunopeus tai sitten miniminopeus saattaa muodostua ongelmaksi.
Kaikki erilaiset tekniset ratkaisut loppupeleissä ovat monen asian kompromisseja ja kuluttajan on osattava valita. Onneksi kuitenkin mönkijäpiireissä on tämä foorumi; arvostan, vaikka sillointällöin ylilyöntejäkin sattuu.