Vaijerinosturi
-
- Noppeli
- Mönkijä:: Honda TRX350FM, TRX 500 FE
Re: Vaijerinosturi
Moro,
Olen myös laittanut tilaukseen ATV-Expertin vaijerinosturin ja siihen Bronco 2500 naruvinssin kaukosäätimellä.
Tarkoitus olisi kokeilla erillistä akkua n. 50Ah kärryn sermin etupuolelle koteloon asennettuna. Akun lataus on ajateltu tapahtuvan Ctek-laturilla aina kun kärry on liiterillä ja kotosalla.
Olen myös laittanut tilaukseen ATV-Expertin vaijerinosturin ja siihen Bronco 2500 naruvinssin kaukosäätimellä.
Tarkoitus olisi kokeilla erillistä akkua n. 50Ah kärryn sermin etupuolelle koteloon asennettuna. Akun lataus on ajateltu tapahtuvan Ctek-laturilla aina kun kärry on liiterillä ja kotosalla.
Honda TRX 350FM -02, 500FE -07
Toimiva ratkaisu varmasti, varsinkin jos akku on helposti irroitettavissa ja sinulla on vaikkapa 2 tai jopa 3 akkua joita käyttää, näin ei työpäivä varmastikkaan katkea... Ihmettelen silti miksi ei ottaisi virtaa mönkijältä? Mutta tuleehan tuossa se etu etei tarvitse siihen mönkijään tehdä mitään ja reilummalla käytöllä voi paria akkua pitää hommissa mukana...
- KVF 360
- 6WD
- Mönkijä:: Polaris ratkori 500 efi
Eikä tarvii mönkijää pitää käynnissä kuormauksen aikana. Pensaa säästyy! 

Ostin uuden Polariksen, sillä mä aina aurailen. Ja naapurille moimoi moikkailen.
No on se noinkin, tuo ruiskuhonda kun vie tyhjäkäynnillä niin paljon että taidan harkita itsekkin välijohdon poistamista =D
-
- 2WD
- Mönkijä:: Can Am Outlander 500 XT
Itsellä kokemuksia ATV-expertin puomillisesta vaijerinostimesta, jossa vaijeri on korvattu vinssiköydellä.
Virrat olen ottanut aina trukkiliittimellä suoraan mönkijöiden (cf-moto ja can am) akusta. Ikinä ei ole virta loppunut tukinajossakaan, kun käyttää järkeä eli välillä antaa mönkkärin käydä tyhjäkäyntiä ja valot/lämppärit ovat pois päältä. Ei sitä jatkuvasti tarvitse käyttää.
Joku kirjoitti ketjussa, että bensaa säästyy kun on erillinen akku. No sitten menee sähköä kotona kun niitä lataa! Eli elämä on... kalliskin joskus jos sen on itselleen hankkinut... Ihan naurettavaa puhua bensansäästöstä näillä minivehkeillä... Ajakaa polkupyörällä sitten niin ei tarvitse tankata, paitsi kuskia.
Virrat olen ottanut aina trukkiliittimellä suoraan mönkijöiden (cf-moto ja can am) akusta. Ikinä ei ole virta loppunut tukinajossakaan, kun käyttää järkeä eli välillä antaa mönkkärin käydä tyhjäkäyntiä ja valot/lämppärit ovat pois päältä. Ei sitä jatkuvasti tarvitse käyttää.
Joku kirjoitti ketjussa, että bensaa säästyy kun on erillinen akku. No sitten menee sähköä kotona kun niitä lataa! Eli elämä on... kalliskin joskus jos sen on itselleen hankkinut... Ihan naurettavaa puhua bensansäästöstä näillä minivehkeillä... Ajakaa polkupyörällä sitten niin ei tarvitse tankata, paitsi kuskia.
ex Cf-Moto 525
ex Hyosung 400 (WORK 400)
koskaan ei saa luovuttaa - pitää vaan välillä antaa vähän periksi...
UMRY
MMC
ex Hyosung 400 (WORK 400)
koskaan ei saa luovuttaa - pitää vaan välillä antaa vähän periksi...
UMRY
MMC
- KVF 360
- 6WD
- Mönkijä:: Polaris ratkori 500 efi
Toi bensansäästö oli lähinnä satiiria, mutta on siinä perääkin; onhan se halvempaa ladata akku seinästä, kuin 800 kuutiosel pensakoneel. Ja kun se lastaus kestää kuitenkin sen 10 minuuttia kerrallaan, niin kyl mä ainakii sammutan. Jotenkaa ei vaan omaan mieleen sovi, että vehkeet käy "turhaan".
E: Kyllähän se kulutus on näillä minivehkeillä on suht suuri. Esim: oma "työsuhdejontikka" 200hv 6,7l vie tyhjäkäynnil ilmastointi päällä 1,7 litraa tunnissa.
E: Kyllähän se kulutus on näillä minivehkeillä on suht suuri. Esim: oma "työsuhdejontikka" 200hv 6,7l vie tyhjäkäynnil ilmastointi päällä 1,7 litraa tunnissa.
Ostin uuden Polariksen, sillä mä aina aurailen. Ja naapurille moimoi moikkailen.
Onkos kukaan viritellyt lataussäädintä vinssiakun ja mönkijän sähköjen välille?
Eli jos vinssailee vinssiakun tyhjäx niin säädin ei antaisi purkaa mönkijän akkua, mutta latauksen/ajon aikana lataisi vinssausakkua.
Eli jos vinssailee vinssiakun tyhjäx niin säädin ei antaisi purkaa mönkijän akkua, mutta latauksen/ajon aikana lataisi vinssausakkua.
Ei varmaan oikein kannata toista lataussäädintä laittaa turhaan, kun kumminkin yksi on jo olemassa vakiona. Toinen lataussäädin ei kumminkaan laturin tehoa lisää yhtään.zuup kirjoitti:Onkos kukaan viritellyt lataussäädintä vinssiakun ja mönkijän sähköjen välille?
Mielummin kannattaa joku elektroniikka rakentaa, joka ensin lataa mönkijän akun ja sitten vasta kun mönkijän akku on täynnä, lataa nosturin akun. Ja nosturia käytettäessä, purkaa vain nosturin akkua.
No olin vähän epätarkka edellisessä viestissäni. Tämmöistä "elektroniikkaa" tarkoitin...Hannu kirjoitti:Ei varmaan oikein kannata toista lataussäädintä laittaa turhaan, kun kumminkin yksi on jo olemassa vakiona. Toinen lataussäädin ei kumminkaan laturin tehoa lisää yhtään.zuup kirjoitti:Onkos kukaan viritellyt lataussäädintä vinssiakun ja mönkijän sähköjen välille?
Mielummin kannattaa joku elektroniikka rakentaa, joka ensin lataa mönkijän akun ja sitten vasta kun mönkijän akku on täynnä, lataa nosturin akun. Ja nosturia käytettäessä, purkaa vain nosturin akkua.

-
- Tracks
Voi olla melko turha särkyvä laite mutta yksinkertaisemmillaan se voisi olla ihan tavan 12 Voltin 5 napainen vaihtorele joka kytkettäisiin tuohon väliin siten että aina vetotilassa se kytkisi sen apuakun irti mönkijästä??? Tolleen se suojaisi sen siltä että vetämällä saisi sen mönkkärin akun kyykkyyn ja kenties koneen sammuksiin.
Sitten tietysti joku elektrowelho voisi keksiä jonkun viisaammankin laitteen.
Sitten tietysti joku elektrowelho voisi keksiä jonkun viisaammankin laitteen.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
saapi valmiita palikoitakin minkä kautta kytkee akut/lataus kaapelit,meredin sun muut venetarvikeliikkeet ainakin myypi latausdiodia mikä mahdollistaa useamman akun käytön niin että kulkineen varsinainen akku latautuu aina ensiksi...
löytyy näköjään motonetistäkin,toimivaa linkkiä en saanu laitettua mutta tuote 38-6514
löytyy näköjään motonetistäkin,toimivaa linkkiä en saanu laitettua mutta tuote 38-6514
En vain näe moiselle tarvetta. Ainakin oma hondan vakio akku on riittänyt useamman kuorman tuomiseen perätysten ja en ole antanut ajon jälkeen hurista kuin korkeintaan minuutin omiaan ja aina on lähtenyt seuraavalla kerralla kovallakin pakkasella hyvin käytiin. Sama auratessa, lyhyt tyhjäkäyntiaika ja lähtee kuin palmun alta, vaikka välillä vähän joutuukin veivaamaan kylmemmillä ilmoilla. Miksi siis kytkeä turhaa elektroniikkaa yms kilkettä väliin. Yhdellä akulle pelatessa ei ongelmaa tule jos käyttää taas kahta akkua niin jos molemmat on kytkettynä kaiken aikaa niin virrat tasaantuu ja mikään ei kyykkää kun antaa koneen käydä, kun viimeinen kuorma on kyydissä, ottaa johdon kärryn ja koneen välistä irti, purkaa kuorman akulla ja vie sitten ylläpitolaturiin jolloin on taas varmasti täysi akku matkassa. Itse kyllä suosin nyt ja tulevaisuudessa tuota hondan omaa akkua ja välijohtoa nosturin vinssille. En tiedä miksi se ei muilla toimisi hyvin ja ongelmitta, lastaamiseen ei pitkin mene joten se "turha" tyhjäkäynti on aika olematonta ja kun virralle on käyttöä ei se tyhjäkäynti ole edes turhaa....
Kuulostaa vaan monimutkaiselta jos on kaikenmailman kytkimiä ja katkaisijoita ja ties mitä välissä, lisää liitoksia ja lisää mahdollisesti vikaantuvia kohteita...
Kuulostaa vaan monimutkaiselta jos on kaikenmailman kytkimiä ja katkaisijoita ja ties mitä välissä, lisää liitoksia ja lisää mahdollisesti vikaantuvia kohteita...
Ensikommenttina vaikuttaisi hyvältä kamppeellta...
Setuppi on : Omavalmistekärry, ATV-expert vaijerinostin, Bronco 2500- vinssi kaukosäätimellä ja virtalähteenä mökön tarakalla 90Ah akku.
Puolen tusinaa vaihtelevaa kuormaa ajettu tuolla ja pelaa hyvin. Kamppeen jouhevan käytön opetteluun mennee vielä muutama kuorma, mutta sanoisin että harrastehommiin hyvä "selän säästäjä". Varsinkin yksin puita keräävälle tuo vinssin langaton kaukosäädin on hyvä.
Ajatuksena on seuraavaksi rakentaa vinssin akulle jännitenäyttö (säästää akkua kun ei "syväpura"), riittävä liitintyyppi ja mahdollisesti tuo viestiketjussa mainitun kaltainen
Omassa käytössäni en pidä mönkijän jatkuvaa "papattamista" järkevänä (Quest 650) kun möngin itse pusikossa sahan kanssa. Vinssiä taas käytän sillon tällön tilanteen mukaan miten rungot kaatuvat. Minulla kuorman rakentelu voi kestää maastosta riippuen kaadot ja karsimiset mukaanlaskien helposti toista tuntia.
Setuppi on : Omavalmistekärry, ATV-expert vaijerinostin, Bronco 2500- vinssi kaukosäätimellä ja virtalähteenä mökön tarakalla 90Ah akku.
Puolen tusinaa vaihtelevaa kuormaa ajettu tuolla ja pelaa hyvin. Kamppeen jouhevan käytön opetteluun mennee vielä muutama kuorma, mutta sanoisin että harrastehommiin hyvä "selän säästäjä". Varsinkin yksin puita keräävälle tuo vinssin langaton kaukosäädin on hyvä.
Ajatuksena on seuraavaksi rakentaa vinssin akulle jännitenäyttö (säästää akkua kun ei "syväpura"), riittävä liitintyyppi ja mahdollisesti tuo viestiketjussa mainitun kaltainen
latauselektroniikka.vares kirjoitti: tuote 38-6514
Omassa käytössäni en pidä mönkijän jatkuvaa "papattamista" järkevänä (Quest 650) kun möngin itse pusikossa sahan kanssa. Vinssiä taas käytän sillon tällön tilanteen mukaan miten rungot kaatuvat. Minulla kuorman rakentelu voi kestää maastosta riippuen kaadot ja karsimiset mukaanlaskien helposti toista tuntia.
Itse teen pääsääntöisesti niin että käyn kaatamassa ja karsimassa/pätkimässä puun tai puut ensin ja sitten vasta kärry perään ja hakemaan risut(jotka karsinnan jälkeen on isoilta osin helppo heitellä kasaan) ja sitten itse puut. Monesti riittää kun ajaa puun alemman kolmanneksen kohdalle(siis 20m puun kohdalla siihen 6-7 metrin kohdalle tyvipäähän) ja vetelee siitä ensin kohdalla olevat kyytiin, sitten tyvi pätkää ja jos kuormaan mahtuu niin loppuja latvastapäin. Isommat(halkaisija 30-60cm) joutuu tosin ottamaan laitteita säästääkseen useammasta kohdasta, tulisivat varmasti vetämällä pidemmästäkin matkasta, mutta tuollaiset tukki mittoihin yltävät koitan ottaa niin että saan noita parin metrin pätkiä(isoimmat metrin pätkissä) muutaman kerrallaan. Isoimpia riittää 4kpl, kärryn pohjalle yksi, sen sivuille ylös yhdet ja taas näiden väliin yksi. Tuo atv expertin 300 sarjan kärry on tuollaisella 50senttisellä puulla jo ihan kivasti lastattu noinkin. Pienempää rankaa sitten mahtuu yleensä koko puu kyytiin ja liinalla nippuun. Täytyy vain katsoa kuorman korkeutta ja miettiä reittiä, tuo 1 akselinen on aika herkkä kaatumaan...
- Susikalle
- 3WD
- Mönkijä:: TGB BLADE 550 FFI + EPS 2015
Ostaa, myy, vaihtaa, varastaa, tarvittaessa täyttää myös lintuja.