veli-pekka kirjoitti:Jep, pikaisesti katsottuna näytti siltä ettei Hondan kuuluisa neliveto sitten toimikaan telojen kanssa toivotusti. Tottahan tuo meno hyytyy välittömästi, kun yksi tela ei pyöri ja on noin 40 cm syvyydellä. Tehokkaampaa etenemisen pysäyttäjää olisi vain heittää maa-ankkuri vielä perhän roikkumhan
Ja kelkat tietysti menee vauhdilla, mutta yksikhän ei tohtinut vauhtia hiljentää, saatika pysäyttää. Juuri kuten moottori-kojootti tuumasikin.
Kyllä, jokainen tyylillänsä, ja parhaalla taidollansa. Kolmiveto ei toimi telamönkijässä edes välttävästi. Se taisi olla tärkein anti koko videolla, ja tärkeä tieto minullekin. Eipä tule Hondaa enää laitettua...

Niin, kuten videosta näky niin ei ollu Summittia, RMK:ta tai M sarjan cattilaa meillä kummallakaan, niillä kun luultavasti kestäis pysäyttääkkin tuohon mäkeen.
Todennäköisesti, tai ainakin mahdollisesti, etulukolla varustettu mönkijä olisi kiikkunut tuon viimeisenkin kinkaman ylös kertaheitolla. Siinä oli kelkoilla poljettu vanha polanne alla, ja ensimmäinen sutari mönkijällä rikkoi polanteen ja sutitteluksihan se meni.
Muistettava on myös se että tuosta ruukataan ajaa kelkoilla umpista myöten ylös (joskus kyllä useammankin vauhdinoton jälkeen), joka on syytä huomioida mönkijän etenemiskykyä arvioitaessa.
Muistaakseni ajoin tuosta mönkijän vierestä (kuvaa katsoen vasemmalta, siis mönkijän oikealta puolelta) ylös kaveriksi auttamaan mönkijän polanteelle. Muistikuvat ovat osittain hataria, onhan tuosta jo muutama vuosi kun vertailuajo suoritettiin.
Deepleader kirjoitti:Niin... Kokemusta on karttunut telamönkijästä vuodesta 2007 (500 Catti, Tatoun talvitelat). Tallissa on myös vanhan kansan 80-luvun Lynx 5900, uudesta asti käytössä ollut,karkealla telalla - kelkka, jota pidetään yleisestikin hyvänä työjuhtana ja pätevänä lumessa kulkijana. Kokemusta siis molemmista... Kelkkaa ajan talvisin työkseni...
Telamönkijää ja kelkkaa ei mielestäni saisi verrata tasavertaisesti samoin argumentein. Kaikki riippuu käyttötarkoituksesta.
Itse teen kaikki puunajot telamönkijällä - siihen hommaam kelkkaa en enää ota. Mönkijän vetokyky ja ennenkaikkia ketteryys sekä ohjattavuus, raskaalla kuormalla on ylivertainen - kuorma päällä kelkka keventää etupäätään ja ohjattavuus kärsii... Toinen hyvä puoli telamönkijän eduksi on vauhdinpito työhommissa. Vauhtia ei tarvitse olla etenemisen takaamiseksi vaan homma on hallitumpaa, joka vaikuttaa ohjautumiseen sekä suoranaisesti turvallisuuteen...
Umpisella, varsinkin taimikkoalueella, joita katsastelen talvisin, en kelkkaa enään huoli. Telamönkijällä voin ajaa hitaasti, pysähdellä, jopa voimakkaasti uudistetuilla ojitusaluilla, missä kelkka tiesi vain täysin läpimärkää kelkkahaalaria ja uupunutta miestä työpäivän jälkeen...
Kelkka - pitkillä taipaleilla, jossa nopea eteneminen ratkaisee on lyömätön. Hupina korvaamaton... ja työkalunakin käyttökelpoinen, unohtamatta em. seikkoja, joissa mönkijä on mielestäni parempi...
Paitsi että telamönkijällä ojan ylitys johtaa helposti jalkapatikkaan. Sen kun ajaa turvalleen ojaan niin itku pääsee jos vinssiä ei saa mihinkään kiinni eikä pakilla lähde. Toki sama voi olla edessä kelkallakin ajovirheen seurauksena (ajappa huolimattomasti 5900 sohjoon kiinni! Itse kerran kokeilin..), vaan on se ojien ylitys kelkoilla aivan eri helppo juttu kuin telamönkijällä.
Ojien ylittelyäkin tuolla meidän reissulla kokeiltiin, ja mönkijällä uskalsi yrittää isompien ojien yli vasta sen jälkeen kun kelkoilla oli sutitettu oja täyteen ja loivennettu penkkoja.
Ehdottomasti totta on se että kelkan ohjaksissa ajamisen on oltava paljon määrätietoisempaa ja suunnitelmallisempaa. Muutoin en kyllä, ainakaan karkeamattoisen 5900:sen osalta, allekirjoita tuota sanomaasi että umpisella ei kestäisi pysähtyä, olipa sitten ojitettua tai ei.
(Toki tämä pätee erityisesti kaikkiin nykypäivän karkeamattoisiin ja tehokkaisiin kelkkoihin, joista ehkä Summit, RMK, M-sarjan catit ja muut mountainit ovat parhaita menijöitä. Ero etenemiskyvyssä näihin Wanhan liiton malmikasoihin on aivan älytön.)
Menee ketju kyllä vähän leveäksi jos yhtään tarkemmin aletaan paneutumaan kelkkoihin ja niiden välisiin eroihin.