Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
digiaslak

Re: Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?

Viesti Kirjoittaja digiaslak »

Jep, pikaisesti katsottuna näytti siltä ettei Hondan kuuluisa neliveto sitten toimikaan telojen kanssa toivotusti. Tottahan tuo meno hyytyy välittömästi, kun yksi tela ei pyöri ja on noin 40 cm syvyydellä. Tehokkaampaa etenemisen pysäyttäjää olisi vain heittää maa-ankkuri vielä perhän roikkumhan :badgrin:

Ja kelkat tietysti menee vauhdilla, mutta yksikhän ei tohtinut vauhtia hiljentää, saatika pysäyttää. Juuri kuten moottori-kojootti tuumasikin.

Kyllä, jokainen tyylillänsä, ja parhaalla taidollansa. Kolmiveto ei toimi telamönkijässä edes välttävästi. Se taisi olla tärkein anti koko videolla, ja tärkeä tieto minullekin. Eipä tule Hondaa enää laitettua...


=D>
Deepleader
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Marras 2006 17:12
Mönkijä:: AC 700i GT T3

Re: Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?

Viesti Kirjoittaja Deepleader »

Niin... Kokemusta on karttunut telamönkijästä vuodesta 2007 (500 Catti, Tatoun talvitelat). Tallissa on myös vanhan kansan 80-luvun Lynx 5900, uudesta asti käytössä ollut,karkealla telalla - kelkka, jota pidetään yleisestikin hyvänä työjuhtana ja pätevänä lumessa kulkijana. Kokemusta siis molemmista... Kelkkaa ajan talvisin työkseni...
Telamönkijää ja kelkkaa ei mielestäni saisi verrata tasavertaisesti samoin argumentein. Kaikki riippuu käyttötarkoituksesta.
Itse teen kaikki puunajot telamönkijällä - siihen hommaam kelkkaa en enää ota. Mönkijän vetokyky ja ennenkaikkia ketteryys sekä ohjattavuus, raskaalla kuormalla on ylivertainen - kuorma päällä kelkka keventää etupäätään ja ohjattavuus kärsii... Toinen hyvä puoli telamönkijän eduksi on vauhdinpito työhommissa. Vauhtia ei tarvitse olla etenemisen takaamiseksi vaan homma on hallitumpaa, joka vaikuttaa ohjautumiseen sekä suoranaisesti turvallisuuteen...
Umpisella, varsinkin taimikkoalueella, joita katsastelen talvisin, en kelkkaa enään huoli. Telamönkijällä voin ajaa hitaasti, pysähdellä, jopa voimakkaasti uudistetuilla ojitusaluilla, missä kelkka tiesi vain täysin läpimärkää kelkkahaalaria ja uupunutta miestä työpäivän jälkeen...
Kelkka - pitkillä taipaleilla, jossa nopea eteneminen ratkaisee on lyömätön. Hupina korvaamaton... ja työkalunakin käyttökelpoinen, unohtamatta em. seikkoja, joissa mönkijä on mielestäni parempi...
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

veli-pekka kirjoitti:Jep, pikaisesti katsottuna näytti siltä ettei Hondan kuuluisa neliveto sitten toimikaan telojen kanssa toivotusti. Tottahan tuo meno hyytyy välittömästi, kun yksi tela ei pyöri ja on noin 40 cm syvyydellä. Tehokkaampaa etenemisen pysäyttäjää olisi vain heittää maa-ankkuri vielä perhän roikkumhan :badgrin:

Ja kelkat tietysti menee vauhdilla, mutta yksikhän ei tohtinut vauhtia hiljentää, saatika pysäyttää. Juuri kuten moottori-kojootti tuumasikin.

Kyllä, jokainen tyylillänsä, ja parhaalla taidollansa. Kolmiveto ei toimi telamönkijässä edes välttävästi. Se taisi olla tärkein anti koko videolla, ja tärkeä tieto minullekin. Eipä tule Hondaa enää laitettua...


=D>
Niin, kuten videosta näky niin ei ollu Summittia, RMK:ta tai M sarjan cattilaa meillä kummallakaan, niillä kun luultavasti kestäis pysäyttääkkin tuohon mäkeen. :roll:
Todennäköisesti, tai ainakin mahdollisesti, etulukolla varustettu mönkijä olisi kiikkunut tuon viimeisenkin kinkaman ylös kertaheitolla. Siinä oli kelkoilla poljettu vanha polanne alla, ja ensimmäinen sutari mönkijällä rikkoi polanteen ja sutitteluksihan se meni.
Muistettava on myös se että tuosta ruukataan ajaa kelkoilla umpista myöten ylös (joskus kyllä useammankin vauhdinoton jälkeen), joka on syytä huomioida mönkijän etenemiskykyä arvioitaessa.
Muistaakseni ajoin tuosta mönkijän vierestä (kuvaa katsoen vasemmalta, siis mönkijän oikealta puolelta) ylös kaveriksi auttamaan mönkijän polanteelle. Muistikuvat ovat osittain hataria, onhan tuosta jo muutama vuosi kun vertailuajo suoritettiin. :)
Deepleader kirjoitti:Niin... Kokemusta on karttunut telamönkijästä vuodesta 2007 (500 Catti, Tatoun talvitelat). Tallissa on myös vanhan kansan 80-luvun Lynx 5900, uudesta asti käytössä ollut,karkealla telalla - kelkka, jota pidetään yleisestikin hyvänä työjuhtana ja pätevänä lumessa kulkijana. Kokemusta siis molemmista... Kelkkaa ajan talvisin työkseni...
Telamönkijää ja kelkkaa ei mielestäni saisi verrata tasavertaisesti samoin argumentein. Kaikki riippuu käyttötarkoituksesta.
Itse teen kaikki puunajot telamönkijällä - siihen hommaam kelkkaa en enää ota. Mönkijän vetokyky ja ennenkaikkia ketteryys sekä ohjattavuus, raskaalla kuormalla on ylivertainen - kuorma päällä kelkka keventää etupäätään ja ohjattavuus kärsii... Toinen hyvä puoli telamönkijän eduksi on vauhdinpito työhommissa. Vauhtia ei tarvitse olla etenemisen takaamiseksi vaan homma on hallitumpaa, joka vaikuttaa ohjautumiseen sekä suoranaisesti turvallisuuteen...
Umpisella, varsinkin taimikkoalueella, joita katsastelen talvisin, en kelkkaa enään huoli. Telamönkijällä voin ajaa hitaasti, pysähdellä, jopa voimakkaasti uudistetuilla ojitusaluilla, missä kelkka tiesi vain täysin läpimärkää kelkkahaalaria ja uupunutta miestä työpäivän jälkeen...
Kelkka - pitkillä taipaleilla, jossa nopea eteneminen ratkaisee on lyömätön. Hupina korvaamaton... ja työkalunakin käyttökelpoinen, unohtamatta em. seikkoja, joissa mönkijä on mielestäni parempi...
Paitsi että telamönkijällä ojan ylitys johtaa helposti jalkapatikkaan. Sen kun ajaa turvalleen ojaan niin itku pääsee jos vinssiä ei saa mihinkään kiinni eikä pakilla lähde. Toki sama voi olla edessä kelkallakin ajovirheen seurauksena (ajappa huolimattomasti 5900 sohjoon kiinni! Itse kerran kokeilin..), vaan on se ojien ylitys kelkoilla aivan eri helppo juttu kuin telamönkijällä.
Ojien ylittelyäkin tuolla meidän reissulla kokeiltiin, ja mönkijällä uskalsi yrittää isompien ojien yli vasta sen jälkeen kun kelkoilla oli sutitettu oja täyteen ja loivennettu penkkoja.

Ehdottomasti totta on se että kelkan ohjaksissa ajamisen on oltava paljon määrätietoisempaa ja suunnitelmallisempaa. Muutoin en kyllä, ainakaan karkeamattoisen 5900:sen osalta, allekirjoita tuota sanomaasi että umpisella ei kestäisi pysähtyä, olipa sitten ojitettua tai ei.
(Toki tämä pätee erityisesti kaikkiin nykypäivän karkeamattoisiin ja tehokkaisiin kelkkoihin, joista ehkä Summit, RMK, M-sarjan catit ja muut mountainit ovat parhaita menijöitä. Ero etenemiskyvyssä näihin Wanhan liiton malmikasoihin on aivan älytön.)

Menee ketju kyllä vähän leveäksi jos yhtään tarkemmin aletaan paneutumaan kelkkoihin ja niiden välisiin eroihin.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Deepleader
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Marras 2006 17:12
Mönkijä:: AC 700i GT T3

Re: Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?

Viesti Kirjoittaja Deepleader »

Kyllä minä niin mieleni pahoitin kun huomasin, että Motocoyote ehti ensin sanomaan... Tottahan se on... Ajappas vähälumiseen ojaan suoralla ajolinjalla niin vaikeuksissa ollaan - vinottain homma hoituu... Tärkeä plussa jäi telamönkijän eduksi sanomatta... Se perruutus... Aivan mahtava... Kokeileppas kelekalla kuorma päällä huonolla pohjalla... Tulee paha mieli. Joku sanoisi, että eteenpäinhän sitä pitää kuorma päällä mennä jos kotia aikoo, mutta on se mukavaa jos homma toimii taaksekin päin jos aihkimänty nokan edessä pönöttää... Kiertämällä parempi... :)
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Deepleader kirjoitti:Kyllä minä niin mieleni pahoitin kun huomasin, että Motocoyote ehti ensin sanomaan... Tottahan se on... Ajappas vähälumiseen ojaan suoralla ajolinjalla niin vaikeuksissa ollaan - vinottain homma hoituu... Tärkeä plussa jäi telamönkijän eduksi sanomatta... Se perruutus... Aivan mahtava... Kokeileppas kelekalla kuorma päällä huonolla pohjalla... Tulee paha mieli. Joku sanoisi, että eteenpäinhän sitä pitää kuorma päällä mennä jos kotia aikoo, mutta on se mukavaa jos homma toimii taaksekin päin jos aihkimänty nokan edessä pönöttää... Kiertämällä parempi... :)
Totta. Voi sanoa että kelkalla on reen kanssa ainoastaan yksi suunta, ja se on etiäppäin. Oikein raskaan kuorman kanssa mennäänkin sitten kimmokkeilla, ja suunta määräytyy siitä kulmasta jolla esteeseen osutaan. :lol:
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
keulii
6WD
Viestit: 611
Liittynyt: 01 Tammi 2009 14:27
Mönkijä:: Can-Am 650 XT -12

Re: Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?

Viesti Kirjoittaja keulii »

Tuommonen lehti tuli ilmaiseksi näytenumerona:
http://www.aarrelehti.fi/uusin_lehti/10_12/fi_FI/metsa/

Taisi olla 550 Jammu teloilla, kelkka oli joku vanha työkelkka. Siinä kaksi eri tarinaa puunajosta. Jos rahat riittäs vain yhteen laitteeseen, niin napapiirin alapuolelle ostaisin mönkkärin teloilla.
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Voitko skannata tai kuvata jutun tänne?

Luulen että pitkälti samoja asioita tulee ilmi kuin mitä tässä keskustelussa on puhuttu.

Edit.. Sinänsähän äkkiseltään kuulostaa lähtökohtaisesti vähän väärältä verrata uudenkarheaa telamönkijää ja jotain wanhan liiton malmikasaa vetohommissa. Tokihan voidaan verrata, mutta mielestäni vois olla hyvä ottaa mukaan vertailuun myös telasarjan hintainen työkelkka, ja sitten mönkijän&telapaketin hintainen työkelkka..
Monikaan ei varmaan valintaa pähkäile 1000€:n wanhan liiton malmikasan ja 5000€ telapaketin välillä, vaan vertailu tapahtunee yleisemmin telasarjan hintaluokan työkelkkojen kanssa.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
mckc1969
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 12 Tammi 2013 08:44
Mönkijä:: Polaris 550xp

Re: Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?

Viesti Kirjoittaja mckc1969 »

Laitoin tän viestin tähän topiciin, väärässä paikassa... mutta tätä ehkä lukee "telamönkijät" ja tarttis pikaista vastausta: Hommasin Tatou S4 telat, tänään ajattelin asentaa, yks propleema tuli, nyt kun etsin asennusohjeita Camoplastin sivuilta niin huomasin että on neljää erikokoista vetopyörää: 15-18 hampaiset, 18 hampaiset tarkoitettu 800cc tai isompaa koneeseen, mulla on juuri tuo 18 hampainen vetopyörä, käykö variaattorin päälle vai loppuuko teho (42 heppaa), tilatessani ilmoitin kyllä mönkijän tiedot, onkohan oikeesti Suomessa jälleenmyyjillä myynnissä erikokoisilla vetopyörillä noita telasarjoja? Kun kyselin hintoja ja tutustuin tarjontaan (uudet ja käytetyt) niin kukaan ei maininnut tuosta eroavaisuudesta, asennus sarjaa vaihtamalla käy kaikkin jos vaan pulttijako täsmää oli yleinen vastaus, mistään palstoiltakaan en ollut tuommosta havainnut vaikka tullut luettua väsymiseen asti keskusteluja teloista.
En viittis palauttaa teloja kun sain niin sopivaan hintaan kun oli varastontyhjennysmyynti ja viimeinen sarja.
Olisin kiitollinen jos joku viitis vastata ja jos Tatout käytössä niin kiinnostais minkä kokoisilla vetopyörillä ovat.
Jos oot ostamassa ko. teloja varsinkin käytettyjä niin kannattaa huomioida tuo vetopyörän eroavaisuus (vai onko tarpeen jos Tatout myydään Suomessa aina samalla vetopyörällä)?
Mönkijä on lähes pelkästään työkäytössä joten pienemmän vetopyörän tuoma nopeuden alennus ja momentin muutos ei olisi haitannut yhtään.
Avatar
Skifo-79
6WD
Viestit: 320
Liittynyt: 18 Touko 2010 12:39
Mönkijä:: Can-Am 650x
Paikkakunta: Ruokolahti

Re: Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?

Viesti Kirjoittaja Skifo-79 »

Minä vaihoin sporttikelkan mönkijään ja olin melkoisen pettynyt lopputulokseen... Huvi mielessä! En ole ikinä päässyt testaamaan Nykyisiä "työ" kelkkoja. mutta luulisin että niissäkin tänäpänä riittäisi Joustot/Tehot, reitille ja huvitteluun umpiseen.
Teloja en meinannut ikinä hommata. Hinta osasyynä. Toisekseen puut pystyy ajelemaan ihan renkaillallakin noin 40cm lumeen asti, kepeesti. Ja nykyisin mönkijä aikaan, ei kyllä mieli tee yhtään puusavottaan talvella, kun sen voi tehä keväällä tai syksyllä.

Joku Skippdoo Renegade tai lynkhin Xtrim 800satku koneella kyl himoittas kovasti, jos ois paalua. Ja tuommonenhan jo kykenisi reen vetoonkin, jos joku välttämättä kyytiin haluais :roll:
Saimaa ATV OffRoad Ry - Worry Team 51
Avatar
Markol
4WD
Viestit: 161
Liittynyt: 18 Heinä 2012 13:50
Mönkijä:: Argo 8x8 750 HDi
Paikkakunta: Suomusjärvi / Salo

Re: Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?

Viesti Kirjoittaja Markol »

Motocoyoten video on aika hyvä. Youtubessa on yksi pieni video kelkka vs. Argo mutta se on niin nolosti tehty että en kehtaa linkittää. Tekijänä on ollut pulju joka myy Argoon hytin tapaista systeemiä. Vaikutti siltä että kädettömät olivat kaivaneet kelkan umpiseen ja sitten tultiin Argolla tuomaan hinausköyttä. Jos en asuis näin syrjässä niin olis kyllä kiva osallistua tuollaiseen vehkeiden vertailu videoon.

Marko
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Markol kirjoitti:Motocoyoten video on aika hyvä. Youtubessa on yksi pieni video kelkka vs. Argo mutta se on niin nolosti tehty että en kehtaa linkittää. Tekijänä on ollut pulju joka myy Argoon hytin tapaista systeemiä. Vaikutti siltä että kädettömät olivat kaivaneet kelkan umpiseen ja sitten tultiin Argolla tuomaan hinausköyttä. Jos en asuis näin syrjässä niin olis kyllä kiva osallistua tuollaiseen vehkeiden vertailu videoon.

Marko
Valitettavasti materiaalia tuli kuvattua niin vähän. Kaikilla kun oli ajaminen päälimmäisenä mielessä. :lol:

Äsken just kaverin kans juteltiin että mielellään vedettäis uusi samanmoinen "vertailusafari" halukkaille. Näin kevään korvalla on loistoaika suunnitella moisia reissuja, jos maaliskuun loppupuoliskolla saatais ajot järkättyä. 8)

Joku 2-3 telamönkijää ois aika optimaalinen (vähintään kaksi siksi että niitä on todella raskas repiä miesvoimin irti gineksestä, nimimerkillä kokemus se oli sekin) kelkkojen lisäksi.

Innokkaita? 8)
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Deepleader
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Marras 2006 17:12
Mönkijä:: AC 700i GT T3

Re: Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?

Viesti Kirjoittaja Deepleader »

Joo... Kuullostaa hyvältä. Sellanen puunajo safari. Märkää koivupölliä ja paljon, umpista tiheää metikköä. Airam termospullosta kahavia. Ei Vahva Jussia saatika Keffritä... Villapaitoja ja ohikävellessä vessanpöntöstäkin vedet imeviä sarkapukuja...
Erottuu jyvät akanoista... :)
digiaslak

Re: Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?

Viesti Kirjoittaja digiaslak »

....ja täällä Kittilässä on senthän reipas 80 cm luntakin ja tuntureita vieretysten, joten lie testausolosuhteet ainakin piisaa...? Perinteisesti Suomen lumisimpia alueita....
keulii
6WD
Viestit: 611
Liittynyt: 01 Tammi 2009 14:27
Mönkijä:: Can-Am 650 XT -12

Re: Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?

Viesti Kirjoittaja keulii »

motocoyote kirjoitti:Voitko skannata tai kuvata jutun tänne?

Luulen että pitkälti samoja asioita tulee ilmi kuin mitä tässä keskustelussa on puhuttu.

Edit.. Sinänsähän äkkiseltään kuulostaa lähtökohtaisesti vähän väärältä verrata uudenkarheaa telamönkijää ja jotain wanhan liiton malmikasaa vetohommissa. Tokihan voidaan verrata, mutta mielestäni vois olla hyvä ottaa mukaan vertailuun myös telasarjan hintainen työkelkka, ja sitten mönkijän&telapaketin hintainen työkelkka..
Monikaan ei varmaan valintaa pähkäile 1000€:n wanhan liiton malmikasan ja 5000€ telapaketin välillä, vaan vertailu tapahtunee yleisemmin telasarjan hintaluokan työkelkkojen kanssa.
Lehti jäi mökille, ja saattaapi olla jo tuhkana. :roll:
Pitää seuraavalla kerralla ottaa mukaan, jos vielä tallessa. Tuo ei siis ollut testi eikä arvostelu, vaan lähinnä juttu eri laitteista puunajossa. Molemmat pärjäs siinä hyvin. Omien kokemusten perusteella mönkkärin talvikäytössä on se huono puoli, että tarvitsee melkeinpä jo muutaman ajokerran jälkeen lämpimän tallin lumien/jään sulatukseen.
jänkhä
Tracks
Viestit: 1581
Liittynyt: 07 Maalis 2007 19:17
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?

Viesti Kirjoittaja jänkhä »

veli-pekka kirjoitti:....ja täällä Kittilässä on senthän reipas 80 cm luntakin ja tuntureita vieretysten, joten lie testausolosuhteet ainakin piisaa...? Perinteisesti Suomen lumisimpia alueita....
Ja pohjatonta, oli ainakin vielä viime VKL
Vastaa Viestiin