Paineilmasylinterit lumiaurassa

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Mikro
6WD
Viestit: 257
Liittynyt: 30 Elo 2012 16:56
Mönkijä:: Trapper UTV 800 T1

Paineilmasylinterit lumiaurassa

Viesti Kirjoittaja Mikro »

Onkos kukaan testannut paineilmasylintereitä puskulevyn käännössä? Ovat paljon halvempia kuin hydraulisysteemit, mutta pystyvätkö pitämään levyä paikallaan?
mik73
3WD
Viestit: 65
Liittynyt: 22 Kesä 2008 14:13
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Paineilmasylinterit lumiaurassa

Viesti Kirjoittaja mik73 »

Saa sen levyn varmasti pysymään paikallaan, mutta paineilmalaitteet ei tahdo toimia pakkasessa.
Avatar
TATOU4S
6WD
Viestit: 481
Liittynyt: 28 Helmi 2013 10:03
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 550 eps +tatou

Re: Paineilmasylinterit lumiaurassa

Viesti Kirjoittaja TATOU4S »

Sähkömoottorilla toimiva sylinteri ois varmaan kätevämpi.

Mä suunnittelin kerran kärryyn nosturia paineilma toimisena. Luovuin sit ajatuksesta kun siitä tulisi melko äkki liikkeinen. Saahan sitä ilmavirtausta sääjettyä mutta se pitäisi sit aina säätää erikseen eri painoiselle nostolle.

Mistä meinasit ilman ottaa sylinterille. Paine akku vai pikku kompura kyytissä aina?

Se ilmasylinterillä toimiva kääntö ois sitten vain laidasta laitaan ja hankala saaha yhdellä sylinterillä toimimaan niin että sen sais helposti suoraankin. Ilmasylinterihan joustaisi sopivasti kun aura ottaa iskuja vastaan.

Mulla oli jonnin aikaa käytössä sähkösylinteri ja se ei ois kestäny pitämään auraa paikoillaan vaan lukitukseen käytin auran omaa lukitusta josta laitoin narun tangon lähelle. Narusta vetämällä sai avattua lukituksen ja sit vain moottorilla ajoin auran oikeaan kulmaan. Vilkku katkaisijasta saa muuten helposti tehtyä suunnan vaihto kytkimen.

Kuva
Mikro
6WD
Viestit: 257
Liittynyt: 30 Elo 2012 16:56
Mönkijä:: Trapper UTV 800 T1

Re: Paineilmasylinterit lumiaurassa

Viesti Kirjoittaja Mikro »

Pikku kompura kyytiin, ei sitä kuiteskaan hirvittävästi tarvii levyä käännellä. Miksei toimis jos pysäyttää sylinterin puoliväliin? Voishan siihen sitten laittaa toisen pienen sylinterin, jolla lukittee auran paikalleen.
Avatar
FinnMack
Tracks
Viestit: 1397
Liittynyt: 12 Heinä 2009 21:55
Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
Paikkakunta: Roimalandia

Re: Paineilmasylinterit lumiaurassa

Viesti Kirjoittaja FinnMack »

Suosittelen lämpimästi kylmän talven aurailuun sähkötoimista sylinteriä.
Omani tilasin Atlokilta ja sama syltty on Kolpinnin lisälaitenostimessa joka asennetaan taakse.

sylinteri on niin vahva että kykenee painamaan mönkän lähes ilmaan,ittellä se on takalanan voimavartena.
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Avatar
TATOU4S
6WD
Viestit: 481
Liittynyt: 28 Helmi 2013 10:03
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 550 eps +tatou

Re: Paineilmasylinterit lumiaurassa

Viesti Kirjoittaja TATOU4S »

Miten sä ohjaat paineilma sylinterin jäämään puoliväliin? Joo onhan niihin olemassa rajoja ja magneetti venttiilit sun muut... Tulee vain melkoisesti sähkö johtoja ja ilmaletkuja ja kaikkia systeemeja ettei taida onnistua.. Paineilmasylinteriä ei saa toimimaan yhtä jouhevasti kuin hydrauliikkaa. Jos sylinterille antaa vähän ilmaa niin se ei jaksa liikkua ja sit isommalla määrällä se pamahtaa pohjaan jos ihan yksinkertaista ja edullista ratkaisua haluaa.

Mikäs siinä jos haluaa värkätä ja rakennella niin saahan sen varmasti toimimaan mutta halvemmaksi tulee se sähkösylinteri.
Vinski
3WD
Viestit: 80
Liittynyt: 07 Elo 2008 10:25
Paikkakunta: Eura

Re: Paineilmasylinterit lumiaurassa

Viesti Kirjoittaja Vinski »

mik73 kirjoitti:Saa sen levyn varmasti pysymään paikallaan, mutta paineilmalaitteet ei tahdo toimia pakkasessa.
Saahan nekin toimimaan pakkasessa, mutta se vaan maksaa. Nimittäin se vaatii jo absordiokuivaimen, että saadaan kastepiste riittävän alas jotta toimii pakkasella. Vesihän noissa se ongelma on jäätyessään pakkasella.
TATOU4S kirjoitti:Miten sä ohjaat paineilma sylinterin jäämään puoliväliin? Joo onhan niihin olemassa rajoja ja magneetti venttiilit sun muut... Tulee vain melkoisesti sähkö johtoja ja ilmaletkuja ja kaikkia systeemeja ettei taida onnistua..
Normaali 5/3-suuntaventtiili ihan käsikäyttösenä toimii tossa. Samalla tavalla kun 4/3-suuntaventtiili hydrauliikassa.
TATOU4S kirjoitti:Paineilmasylinteriä ei saa toimimaan yhtä jouhevasti kuin hydrauliikkaa. Jos sylinterille antaa vähän ilmaa niin se ei jaksa liikkua ja sit isommalla määrällä se pamahtaa pohjaan jos ihan yksinkertaista ja edullista ratkaisua haluaa.
Totta että ei toimi ihan yhtä jouhevasti kuin hydrauliikassa, mutta pneumatiikan saa kyllä toimimaan riittävän jouheasti. Asennetaan sylinterin ja venttiilin väliin kumpaankin linjaan vastusvastaventtiili rajoittamaan sylinteristä poistuvaa ilmaa, niin saadaan sylinterin liikkeet säädettyä halutun rauhalliseksi. Ja toimii myös vaihtelevalla kuormalla.
Ja nuo vastusvastaventtiilit ei mitään älyttömän kalliita ole.
Mortti
2WD
Viestit: 48
Liittynyt: 30 Kesä 2009 00:09
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 XT -10
Paikkakunta: Oulu

Re: Paineilmasylinterit lumiaurassa

Viesti Kirjoittaja Mortti »

Ei tuo pitäisi olla mikään ylitsepääsemätön ongelma pneumatiikalla tehdä. Mutta toimivuus sähköisellä varmasti parempi. Itsellä levyä ei yleensä tarvi käännellä kun
toisen ääriasennon ja suoran välillä ja se onnistuu tehdä paineilmavärkeillä. Esim warnin aurassa pikkusylinterillä avaisi lukituksen ja isommalla kääntäisi levyä.
Suurin ongelma se paineilman tuottaminen mönkkärissä. Tietenki jos lataa säiliön täyteen ilmaa ja se etutarakalle.

Jos joku tehnyt moisen niin kuvia olisi mukava nähdä.
Mikro
6WD
Viestit: 257
Liittynyt: 30 Elo 2012 16:56
Mönkijä:: Trapper UTV 800 T1

Re: Paineilmasylinterit lumiaurassa

Viesti Kirjoittaja Mikro »

Eikös ilman tuottaminen onnistu 12voltin pikkukompuralla?
Vinski kirjoitti: Saahan nekin toimimaan pakkasessa, mutta se vaan maksaa. Nimittäin se vaatii jo absordiokuivaimen, että saadaan kastepiste riittävän alas jotta toimii pakkasella. Vesihän noissa se ongelma on jäätyessään pakkasella.
Tuleeko vedestä kuitenkaan niin suurta ongelmaa, koska ei paineilmalaitteita paljoa tarvii käyttää?
Vinski
3WD
Viestit: 80
Liittynyt: 07 Elo 2008 10:25
Paikkakunta: Eura

Re: Paineilmasylinterit lumiaurassa

Viesti Kirjoittaja Vinski »

Todennäkösesti tossa käytössä vesi ehtii jäätymään säiliöön eikä näin ollen aiheuta ongelmaa. Riippuen tietty kompuran ja säiliön välisestä etäisyydestä ehtiikö mahdollisesti jäätymään siihen.
Suurin ongelma tulee siinä nollakelillä ja hiukan plussan puolella. Kostea ilma virtaa venttiilin kautta ja kosteus tiivistyy venttiiliin. Sitten kun venttiilin lämpötila menee pakkasen puolelle, jäätyy vesi siihen aiheuttaen toimintahäiriöitä. Ja tossa kohtaa auttaa vielä fysiikan lait jäätymistä, eli kaasu (ilma) jäähtyy jo itsestään paineen laskiessa.
Toki kun pitää kompuran ja säiliön välisen letkun mahdollisimman lyhkäsenä, auttaa se sen pätkän auki pysymisenä. Ja säiliöstä ottaa mahdollisimman ylhäältä lähdön niin ei tule ainakaan jo tiivistynyttä vettä mukana.

Pikkukompuroista on itellä hiukan huonoja kokemuksia niiden kestosta. Toki niillä onnistuu sen paineilman tuottaminen, mutta se kuinka usein joutuu kompuran uusimaan on eri juttu :D Ei ehkä kaikista halvinta kannata valita...
mik73
3WD
Viestit: 65
Liittynyt: 22 Kesä 2008 14:13
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Paineilmasylinterit lumiaurassa

Viesti Kirjoittaja mik73 »

Pitäiskö huomioida myös ajoviima, joka lisää pakkasen purevuutta. Aerol toki auttaa jäätämiseen.
Töissä on joutunut melkoisesti taistelemaan noitten paineilmalaitteiden kanssa pakkasella. Hankalinta kun pakkanen meni yli 20 asteen :D
Viimeksi muokannut mik73, 21 Syys 2013 21:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vinski
3WD
Viestit: 80
Liittynyt: 07 Elo 2008 10:25
Paikkakunta: Eura

Re: Paineilmasylinterit lumiaurassa

Viesti Kirjoittaja Vinski »

Ajoviima nyt tuskin tulee mönkijällä auratessa kovinkaan ongelmalliseksi :D
Ja vaikuttaako ajoviima edes noihin elottimiin möykkyihin :?: Kun eihän se siitä yhtään kylmemmäksi tule, jos jokin möykky on -20 asteen pakkasessa tai että siihen lisättäisiin vielä tuulta 10m/s samassa lämpötilassa :?
mik73
3WD
Viestit: 65
Liittynyt: 22 Kesä 2008 14:13
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Paineilmasylinterit lumiaurassa

Viesti Kirjoittaja mik73 »

Juu eipä siinä mitään, sittenhän ne toimii. Ajattelin vaan jos pitempää tietä aukasee reippaalla vauhdilla.
Mutta kuka hullu nyt mönkijällä.... :lol:
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Paineilmasylinterit lumiaurassa

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

No niin arvon orvot...

Eli sähköpumppu mittakaavassa ei pakkanen eikä ilman kosteus eikä jää ole mikään ongelma. Vaan ilman elastisuus minkä vuoksi sitä käytetään myös jousena.Eli nostossa ilma toimii kyllä, ei kovin jouhevasti mutta jotenkin. Vaan kääntöön jos sitä mielii niin asennot on joko tai, ja mekaanisten rajojen välissä.

Eli huono idea jos ei jotain uutta ole fysiikan maailmassa keksitty.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
TATOU4S
6WD
Viestit: 481
Liittynyt: 28 Helmi 2013 10:03
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 550 eps +tatou

Re: Paineilmasylinterit lumiaurassa

Viesti Kirjoittaja TATOU4S »

Vastaa Viestiin