JT kirjoitti:Eipä ole ristiäisiä pidetty. Nosturin tyvi ja osa pääpuomista ovat olleet Dynan lavalla sähkötoimisena nosturina. Pääpuomia on jatkettu ja taittopuomi on kokonaan itse tehty. Samanlaista nosturia ei kaupasta valmiina löydä, ei ainakaan yhtä jämäkkärakenteisia ja pitkällä ulottuvuudella (noin 4,5m.), kyllä sen joutuu itse nakertamaan, kuten tämäkin.
Mitä arvelet JT että tuo nosturi kaikenkaikkiaan painaa? Huom!!! En nyt sitten millään muotoa etsi rakennelmastasi negatiivisia puolia. Päinvastoin. Ihan sillä kyselen kun oon itekkin suunnittlemassa jotain vastaavaa. Ja kun päätösten tueksi tarttis tietää tai ainakin uskoa tietävänsä jotain siitä mitä uskoo haluavansa tehdä .
Viimeksi muokannut JoxaGo, 23 Maalis 2009 19:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex. joxago
Optimistinen pessimisti!
Ei kannata sairastaa ennenkuin on kipeä!
Eihän se tietenkään suoralla puomilla jaksa paljoa, mutta taittopuomilla hivuttaa lähemmäs. ja kun laittaisi isomman koneen pumpun perään, niin rupeaa nousemaan. Nyt 6,5 hp ja 9 l pumppu.
Nosturin painosta ei aavistustakaan, mutta ainakin mönkijän suositeltu aisapaino ylittyy.
Sääliä saa ilmaiseksi, mutta kateus täytyy ansaita.
Laittakaapa lisää käytännön kokemuksia ja kuvia jalaksellisista kärryistä/projekteistanne, jos tässä itsekin innostuisi ensitalveksi metsäkärryyn jalakset tekemään. Tuleeko paljonkin mukavammin perässä verrattuna pyörälliseen kärryyn? Omassa telikärryssä on autonpyörät, jotka eivät luonnollisestikaan ole talvella parhaimmillaan.
Minä käytän ennemmin kärryä ja autonkumeja,jalaksiin tulee se lepokitka mikä on aina voitettava.
Nytkäkin auttaa lähtöihin ja sitten muistaakseni peruuttelu oli hieman hankalempaa jalasten kanssa.Ja kalteva ura toi oman lisähaasteen reen liukuessa sinne sun tänne.Mitään ohjainrautoja ei jalaksen pohjassa ollut
Mutta aina kannattaa koittaa,omasta reen käytöstä on jo aikaa.
Vuosi on kulunut edellisistä aiheeseen liittyvistä postauksista ja kärrykin on vaihtunut IKH:n hydrauliseen mettäkärryyn. Nyt nämä tämän talven lumiset olosuhteet saivat taas esille tutun asian: tarttee saada jalakset kärryn alle. No se ei ole ongelma vaan kun pitäis laittaa viimevuotisesta viisastuneena vielä lisäksi kunnollinen nytkäsysteemikin.
Siispä kysynkin arvon kanssaharrastajilta että onko kellään antaa vinkkiä toimivasta ja kestävästä ratkaisusta asian toteuttamiseksi. Itse olen laittanut reunaehdoiksi suht nopean kiinnitys/irrotus mahdollisuuden ja tietenkin kestävyyden/toimivuuden. Aisanytkä on kuitenkin, mitä todennäköisimmin, poissuljettu mahdollisuus.
Ideoita otetaan kiitollisuudella vastaan. Ihan sillä kyselen ettei taas tarttis ruveta keksimään pyörää uudestaan...
ex. joxago
Optimistinen pessimisti!
Ei kannata sairastaa ennenkuin on kipeä!
Suksien teko peräkärryyn tuli mieleen tossa pari viikkoa sitten. Paikallisesta terästarvikeliikkeestä hain sitten 3m 50x50x5 kulmaa ja pari metriä 50x5 lattaa. Hätäisen suunnittelun jälkeen hitsailemaan ja tämmöset niistä sitten tuli. Rengas tulee räikkäremmillä kiinni kuvissakin näkyviin U lenkkeihin, ja hitsattuihin muttereihin tulee kettingit sakkeleilla rajoittamaan pystyliikettä. Raudat ja muovit maksoi n.80 euroa, muut tarvikkeet löytyi tallin nurkista.
Niistähän tuli ihan käypäset. Jospa nyt saataisiin lumien turvin team heteron makkarat kuljetettua laavulle asti ettei tarvitse jo varikolla syödä kun on nuo kuljetustilat olleet hieman vajaavaiset
Mikäs virka on nuilla alas päin muovin alapuolelle ulottuvilla lätkillä?
Ihan muuten asiallisen näköset sukset mutta aika jyrkkä on tuo kulma keulassa ja nuo reikaita vasten olevat lätkät näyttää siltä että menevät renkaasta läpi jos pääsevät hyppäämään pois paikoiltaan.
Pitäähän niissä tosiaan jotku ohjarit olla. Mä laitoin muksujen 90:een mönkkäriin etu renkaisiin kiinni mini sukset. Eipä se oikein tahtonu kovalla pinnalla kääntyä muuten kun suttaamalla mut mettätiellä kääntyy hyvin jos on jokunen sentti lunta.
Kiitos kommenteista. Ne pohjan alle n.10mm tulevat latan pätkät on tosiaankin ikäänkuin evät, vai millä niitä nyt kutsuisi. Sivupitoa haen niillä jäiselle alustalle. Suksien leveys on 250mm, suoran osuuden pituus 500mm, etuviiste 250mm, takaviiste 150mm.
Hondassahan on talvella telat alla ni luulis kulkevan perässä. Siitä olen samaa mieltä että etuviiste olisi voinut olla loivemmalla lähdöllä, mutta näillä nyt mennään. Modataan sitten tarpeen niin vaatiessa.
Edit. Pysty lattoihin tarkoitus laittaa sopivat letkun pätkät päälle, tai sitten hitsuutella vaakaan latta niiden välille.
Jos hitsaat noiden pysty lätkien väliin vielä poikittain yhden lätkän niin siinähän ois vielä yhdelle räikkä liinalle paikka vetää poikittain renkaan ympäri kiinni.