Tukkikärry/hydrauliikka
-
- Noppeli
- Mönkijä:: Polaris 550XP
Re: Tukkikärry/hydrauliikka
No joo, toisiaan, voihan sen noinkin lukea.
Ajatus oli, että nyt jaksaa tehdä metsässä konttorityöläinenkin pidempää päivää, kun on kunnon vehkeet...
Ajatus oli, että nyt jaksaa tehdä metsässä konttorityöläinenkin pidempää päivää, kun on kunnon vehkeet...
-
- 6WD
- Mönkijä:: LINHAI 300 4X4
onko kokemuksia tukkikärry/metsäkärry yhdistelmällä tavaran nostossa yleensä ?
esim liinoilla tavaran nostoa esim katolle ?
kuinka jaksaa nostaa ?
kuinka korkealle puomi nousee ?
onko valokuvia ?
näin olis käyttöä 24h
itsellä tämä mietinnässä http://glanspower.fi/tuote/793
esim liinoilla tavaran nostoa esim katolle ?
kuinka jaksaa nostaa ?
kuinka korkealle puomi nousee ?
onko valokuvia ?
näin olis käyttöä 24h
itsellä tämä mietinnässä http://glanspower.fi/tuote/793
Tuolta löytys käytettynä ja isommalla moottorilla..
http://www.nettivaraosa.com/monkijan-va ... et/1715592
http://www.nettivaraosa.com/monkijan-va ... et/1715592
Taas noin 10 kuutiota puuta metsästä kärränneenä voin suositella forest prota. Rungon pituudensäätö on todella kätevä ominaisuus! Oikeastaan se oli tärkein syy miksi kallistuin forest pro:hon vahvajussin sijaan. Mutta kyllä tuo integroitu moottori sekä tukevammat tukijalat vaikuttavat miltei yhtä ehdottomilta nyt kun on hieman kokemusta kertynyt.
Kun lähden aamulla metsään hyppään katoksen alla odottavan mönkijän selkään. Tämän jälkeen ajan metsäkärrien luo, ja nostan venttiilit mönkijän tarakalle. Tämän jälkeen käynnistän metsäkärrit, lasken molempia tukijalkoja hieman jolloin koukku lukittuu mönkijän nuppiin ja eikun menoks! Ei voisi olla käyttömukavuudeltaan parempi.
Huonoja puolia: kaasun etäsäätövaijeri jumitti muutaman kuukauden ikäisenä. Vinssivaijerin koukusta murtui 3millinen lukitusklipsin pultti. Kuka nero keksi laittaa 3mm pultin metsätyökoneeseen!?
Kun lähden aamulla metsään hyppään katoksen alla odottavan mönkijän selkään. Tämän jälkeen ajan metsäkärrien luo, ja nostan venttiilit mönkijän tarakalle. Tämän jälkeen käynnistän metsäkärrit, lasken molempia tukijalkoja hieman jolloin koukku lukittuu mönkijän nuppiin ja eikun menoks! Ei voisi olla käyttömukavuudeltaan parempi.
Huonoja puolia: kaasun etäsäätövaijeri jumitti muutaman kuukauden ikäisenä. Vinssivaijerin koukusta murtui 3millinen lukitusklipsin pultti. Kuka nero keksi laittaa 3mm pultin metsätyökoneeseen!?

Viimeksi muokannut reivanen, 09 Huhti 2014 00:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Markol
- 4WD
- Mönkijä:: Argo 8x8 750 HDi
Minäkin olen ollut tyytyväinen Forest Prohon. 6 Tankillista olen sillä ajanut ja nyt rasvasin sen ja vaihdoin moottoriöljyt. Huomaa että Nokka on tehnyt kärryjä enemmänkin. Kaikkiin rasvausta vaativiin paikkoihin on nipat joihin pääsee helposti ja kriittisimmät nipat on suojattu. Moottoriöljynvaihtokin kävi kätevästi ilman purkamisia ja oli ihan aiheellista.
Mulla ei ole vinssiä mutta vetää sitten liinalla nosturilla tarvittaessa lähemmäksi jos ei ite jaksa hivuttaa puuta kouran ulottuville. Lienee melkein sama kuinka paljon nosturissa on ulottuvuutta kun se kuitenkin loppuu 30cm kesken. Vinssi vois olla kiva mutta koitan kitkuttaa ilman.
Ainoa miinus kärryssä on että oikea takarengas vuotaa sen verran että aamulla kun aloittaa ajamisen niin saa lykätä siihen ilmat sisälle. Kaksi kertaa ehti tippua vanteelta ennen kuin ymmärsin seurata ilmanpaineita. Nyt olen pitänyt renkaissa 3bar.
Mulla ei tuollaista etäsäätövaijeria olekaan! Oliko jossain optio-listalla vai onko multa jäänyt vaan pois? Siirtymille vois olla kiva tiputtaa kierroksia jos ei kannata sammuttaa.
2X20w led-työvalot asensin puomiin kun kaamos kuitenkin vääjäämättömästi lähestyy.
Marko
Mulla ei ole vinssiä mutta vetää sitten liinalla nosturilla tarvittaessa lähemmäksi jos ei ite jaksa hivuttaa puuta kouran ulottuville. Lienee melkein sama kuinka paljon nosturissa on ulottuvuutta kun se kuitenkin loppuu 30cm kesken. Vinssi vois olla kiva mutta koitan kitkuttaa ilman.
Ainoa miinus kärryssä on että oikea takarengas vuotaa sen verran että aamulla kun aloittaa ajamisen niin saa lykätä siihen ilmat sisälle. Kaksi kertaa ehti tippua vanteelta ennen kuin ymmärsin seurata ilmanpaineita. Nyt olen pitänyt renkaissa 3bar.
Mulla ei tuollaista etäsäätövaijeria olekaan! Oliko jossain optio-listalla vai onko multa jäänyt vaan pois? Siirtymille vois olla kiva tiputtaa kierroksia jos ei kannata sammuttaa.
2X20w led-työvalot asensin puomiin kun kaamos kuitenkin vääjäämättömästi lähestyy.
Marko
Kyllä vinssi on mielestäni aivan ehdoton varuste. Se kasvattaa ulottuvuuden 4.2 metristä 50 metriin. Se on harmillisen totta miten puu aina sattuu juuri hydraulikäden ulottumattomiin, mutta vinssi korjaa tämän ongelman. Vinssin kaukosäätö on myös aivan ehdoton varuste koska ilman sitä tarvitaan toinen ihminen ohjaamaan puuta. Myös 4wd on ehdoton jos meinaa tieltä eksyä polun puolelle tai metsään. Ei tarvitse iso kuorma olla kun isommastakin mönkijästä loppuu vetokyky kesken.
Se kaasun etäsäätövaijeri on käsittääkseni ihan vakiovaruste nykyään.
Tässä on vielä muokkaus jonka tein sähkönsyöttöön. Vakiona sähkö otetaan tupakansytyttimestä, jolloin sähköjohto on jaloissa pyörimässä. Asensin 12V ulosoton mönkijän takaosaan, nyt ei tarvitse kompastella johtoon enää.

Se kaasun etäsäätövaijeri on käsittääkseni ihan vakiovaruste nykyään.
Tässä on vielä muokkaus jonka tein sähkönsyöttöön. Vakiona sähkö otetaan tupakansytyttimestä, jolloin sähköjohto on jaloissa pyörimässä. Asensin 12V ulosoton mönkijän takaosaan, nyt ei tarvitse kompastella johtoon enää.

- Markol
- 4WD
Pitää tutkia tuota etäsäätöjuttua. Mun kärry on kuitenkin helmikuussa tehty eli pitäis olla aika tuoretta rautaa.
Veto on hyvä mutta itse kaipaisin siihen myös sitä vapaapyörintä mahdollisuutta. Nyt tulee helposti ajettua pikkupuolella niin että kärry alkaa jarruttamaan. Veto auttaa monessa kohtaa peruutellessa maastossa tai vastaavassa kun saa mentyä hiljempaa kuin variaattorilla tulis mentyä.
Mihin käytät takaosan 12V ulosottoa?
Tuolla liikkuvaakuvaa kuormaamisista Keuruun metsäpäiviltä https://www.dropbox.com/sh/imox6dmlrgfjr4s/kKFOTqdto1
Marko
Veto on hyvä mutta itse kaipaisin siihen myös sitä vapaapyörintä mahdollisuutta. Nyt tulee helposti ajettua pikkupuolella niin että kärry alkaa jarruttamaan. Veto auttaa monessa kohtaa peruutellessa maastossa tai vastaavassa kun saa mentyä hiljempaa kuin variaattorilla tulis mentyä.
Mihin käytät takaosan 12V ulosottoa?
Tuolla liikkuvaakuvaa kuormaamisista Keuruun metsäpäiviltä https://www.dropbox.com/sh/imox6dmlrgfjr4s/kKFOTqdto1
Marko
Vinssin vetosolenoidi vaatii 12V. Myöskin tulevat työvalot saavat kätevästi siitä sähkönsä.
- Markol
- 4WD
Ei tuossa mun Kiporissa ole ainakaan mitään paikkoja etäkäyttövaijerille.
Muuten Forest Pron manuaali selvittää hyvin huoltohommat mutta toi käännön öljynlaatu ja määrän tarkastus jäi hieman auki.
Näköjään Nokkaltakin tullut energiakoura ja lisävalot vinssin yhteyteen http://www.nokka.fi/nokka/tuotehakemist ... ductId=177 . Työvalot ovat melkein kuin mulla mutta mulla valot ovat vaan tuossa seuraavassa nostopuomissa eli liikkuvat kouran kanssa hieman samaan tahtiin. Panostin valoihin näin kesää vasten niin nyt Argossa on lavanreunassa kaksi näitä näyttämässä hieman sivulle kärrystä http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/6613 ... _24v-flood ja näitä kaksi puomissa http://www.ikh.fi/tuotehaku/led%2Bty%25F6valo#!tid39453 . Tuohon kohtaan en uskaltanut laittaa valoja mihin Nokka on laittanut. Liian helppo heilauttaa ne pöllin kanssa rikki.
Marko
Muuten Forest Pron manuaali selvittää hyvin huoltohommat mutta toi käännön öljynlaatu ja määrän tarkastus jäi hieman auki.
Näköjään Nokkaltakin tullut energiakoura ja lisävalot vinssin yhteyteen http://www.nokka.fi/nokka/tuotehakemist ... ductId=177 . Työvalot ovat melkein kuin mulla mutta mulla valot ovat vaan tuossa seuraavassa nostopuomissa eli liikkuvat kouran kanssa hieman samaan tahtiin. Panostin valoihin näin kesää vasten niin nyt Argossa on lavanreunassa kaksi näitä näyttämässä hieman sivulle kärrystä http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/6613 ... _24v-flood ja näitä kaksi puomissa http://www.ikh.fi/tuotehaku/led%2Bty%25F6valo#!tid39453 . Tuohon kohtaan en uskaltanut laittaa valoja mihin Nokka on laittanut. Liian helppo heilauttaa ne pöllin kanssa rikki.
Marko
Johtuskohan siitä se vaijerin puuttuminen että tuossa minun yksilössä on hondan moottori?
- Markol
- 4WD
Varmasti näin. Nukuus kostautuu ja joutuu tekemään fyysisiä ponnistuksia enemmän kun pitää hypätä Argosta ulos rytkäisemään kone käyntiin. Ei onneksi tarvitse pitää kauheita kierroksia moottorissa että on riittävät paineet niin sen kanssa voi ajellakin hetken.reivanen kirjoitti:Johtuskohan siitä se vaijerin puuttuminen että tuossa minun yksilössä on hondan moottori?
4x4 Maailman koeajossa aikoinaan harmiteltiin kun moottori sammui helposti kallistuksissa. Mulla se on sammunut kerran kallistuksessa kun oli rattaat kyljellään eli sitä ongelmaa ei enää ole.
Marko
Tänään päätin vihdoin korjata kaasun etäsäädön kuntoon. Vaijerin alapäähän liimasin pätkän alumiiniputkea jotta sen saa kiristettyä tarpeeksi kiereälle ilman että alkaa haitata vaijerin liikettä. Tämän lisäksi ruuttasin ruiskulla vaijerin putken täyteen öljyä, nyt luistaa taas ok. Vaikuttais siltä että on tehtaalta unohtunu laittaa öljyt, senverran kuiva ja hapettunut se vaijeri oli.

- FinnMack
- Tracks
- Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
Lainattu BJ Andyltä hieman muokattuna:reivanen kirjoitti:Taas noin 10 kuutiota puuta metsästä kärränneenä voin suositella forest prota. Rungon pituudensäätö on todella kätevä ominaisuus! Oikeastaan se oli tärkein syy miksi kallistuin forest pro:hon vahvajussin sijaan. Mutta kyllä tuo integroitu moottori sekä tukevammat tukijalat vaikuttavat miltei yhtä ehdottomilta nyt kun on hieman kokemusta kertynyt.
Jos tuo mosa on aisalla niin hyvää siinä on kärrin nopea käyttöön otto mikä madaltaa kynnystä ottaa se töihin. Se että jos ja kun onnistuu kaatamaan kärrin niin kone sammuu eikä sitä saa enää nosturilla autettua pystyyn. On haettava ulkopuolista apua..
Jos taas mosa on eturitsillä niin se antaa painoa myös etupyörille, mikä taas parantaa kääntyvyyttä ja vetovoimaa varsinkin pehmeällä tai epätaisessa maastossa. Huonoa on se punnertaminen aina kärriä tarvittaessa mutta ei kai sekään ylivoimaista ole. Ja tuonkin voi viimeistellä tekemällä mönkkärin läpi menevät letkulinjat eli kärrin voi ottaa irti ja jättää mosan kyytiin jos on muuta hommaa.
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Hyvin sanottu.
Odotan innolla sitä päivää kun joku valmistaja tuo markkinoille traktorimönkijän jossa saa mönkijän moottorin kytkettyä pyörittämään hydraulipumppua. Saisi turhat ulkopuoliset moottorit pois kuvioista kokonaan ja tuottoakin vähän parannettua.
Odotan innolla sitä päivää kun joku valmistaja tuo markkinoille traktorimönkijän jossa saa mönkijän moottorin kytkettyä pyörittämään hydraulipumppua. Saisi turhat ulkopuoliset moottorit pois kuvioista kokonaan ja tuottoakin vähän parannettua.
-
- Tracks
No tuokin asia on työstön alla muiden joukossa. Eli ongelma ei ole pistää pumppu kampuran päähän. Niitä on asenneltu jo moneen vehkeeseen. Se ongelma on saada se mönkkärin kone toimimaan vakiokierros periaatteella. Eli kuormituksen mukaan. Valmiita osia löytyy kyllä mutta hinta on luultavasti semmonen että erillinen mosa tulee halvemmaksi.
Noiden tuoreempien sähkökaasuvehkeiden muokkaaminen oisi varmaan simmppelimpää ja tyhjäkäyntiautomatiikka hoitaa jo pienemmän pumpun tehon tarpeen.
Mutta totta on se että jo käyttömukavuuden takia se pumppu pitäisi olla kampuralla. Jäisi yksi äänilähde pois papattamasta...
Noiden tuoreempien sähkökaasuvehkeiden muokkaaminen oisi varmaan simmppelimpää ja tyhjäkäyntiautomatiikka hoitaa jo pienemmän pumpun tehon tarpeen.
Mutta totta on se että jo käyttömukavuuden takia se pumppu pitäisi olla kampuralla. Jäisi yksi äänilähde pois papattamasta...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062