motocoyote kirjoitti:On se vain hurjan näköstä kun maaliskuun alkupäivinä ei ole lunta.
Meillä sitä onneksi on, mutta ei meilläkään oo ku jotain ½ metrin tienoilla, melkein puolet siitä mitä viime talvena.
Eikös tukkiautot ole kohtapuolin pulassa kun tiet pettää alta?
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Ovat, ja pahoin pelkään että osa meidänkin pinoista jää metsään. (Tien ja pinojen välissä vetinen jänkkä, ja talvitie on tehty liian myöhään, tuskin ehtii jäätyä.) Ovat sen verran kaukana ja pehmeän jänkän takana, eikä talvitie ole vieläkään jäässä.
Jos normaali talvi olisi niin tässä olisi vielä kuukausi hyvää aikaa käyttää talviteitä.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Sama mietityttää myös, vaikka meillä pinot onkin ihan normi tiluksille menevän tien varressa, mutta pohjat on siinä puhdasta savea ja sulan maan aikaan jo pelkää lavetti saa aikaan sellaisen painuman, että oikein hirvittää.
Meilläkin joutuu vierailemaan aika monta nuppia, ennen kuin kaikki on kärrätty pois, näky olevan sen verran moneen paikkaan menossa tavara.
mitä pienempi kärri sitä enemmän saa ajaa mönkijällä
"Ei oo muuten pokkaa mennä tosta syvästä ojasta?" "Miten niin ei ole?" "Se on kyl eri asia jos ei pysty" "no? En vai?... Voi v***u! vedätkö ton vinssin kiinni tohon puuhun?"
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Koitin juuri tommosella yks akselisella ajella hakkuu aukeelta lumppipätkiä, mutta on kyllä kauheeta hommaa tommosella... kuormista kun tuli yli laitojen korkusia, ni rupes kärry kaatuilemaan, ja akseli väänty alta. Ja hirvee vetää tommonen, vaatii aina vähän nyppyytystä kannon ja kiven kohalla.
Kyllästyin ja rakensin tohon kiinan tukkikärryyn sahapinnoista laidat niin kyllähän rupes sujuun lumppien ajo helposti, kulku oli tasasta eikä tarvinu juuri vauhdilla rempoa saati pelätä kärryn kaatumista. Kuormatkin sai paljon suuremmiksi.
OT...mutta täytyy kysäistä, mitä ovat Lumppipätkät??
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Tarkottaiskohan niitä kiekkoja/pölkkyjä joita tulee joidenkin metsäfirmojen motojen jäljiltä aukeat täyteen, kun tyvikartio sahataan tukista pois...??
Vai niitä metrin- puolentoista pätkiä jotka eivät ajokoneen kyydissä tahdo pysyä..?
Joo,niitä ne varmaan ovat.
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Lumpit on niitä pätkiä mitkä sahataa tukista pois jos on vaikka 2 haaranen tai käyrä tyvi tai jotai semmosta, sit jos ne on oikee lyhyttä silppua ni sillo niitä jää mettää ajokoneelta välillä vähä enemmin
Juuri näin, eli käsittääkseni mutkasia, kakshaarasia, mätää tms.. otetaan pätkä pois, mutta sitten jos on esim. kakshaarusuutta ni otetaan kerralla isompi pätkä pois.
Noi oli valmiin lavun mitasta johonkin 2-3m.
Tuossa vielä "pinta" lava.. viimeviikolla hain IKH lavan tohon kärryyn.. laitella vielä niin että saapi tolla puomilla kippailla. Eipä sitä paljoo muulla jaksa kipatakkaan kun saranat ihan perässä. http://vilkutin.1g.fi/kuvat/2014/jghjgh.jpg