Tolpan juureen Avestan kääntöön vaihdoin kesällä oljyt. Tehdasöljyt olivat olleet 3 vuotta. Niiden väri oli ok, eikä seassa ollut vettä. Tilalle meni Mobilin synteettistä lukkoperäöljyä. Ilman lukkoperä lisäaineistusta olisin ostanut, mutta tuollaista olivat äidille myyneet
Nyt on yli 10 asteen pakkasessa käännössä enemmän voimaa.
Kaikkiin rasvanippoihin olen laittanut samaa vaseliinia. En muista kertoiko Avestan opus asiasta mitään. Kranmanin ohjeet eivät ainakaan kerro vaseliinista mitään (esim tuosta: http://www.kranman.com/produkter-atv-fy ... nual-t1700)
elikkä tuolla tyvessä olis syytä olla sama öljy mitä on hydraulikoneikossa koska jos kääntösylinterin männät falskaa niin hydrauli öljy ja tyvessä oleva öljy sekottuvat,(toki se tulee sieltä kauluksesta ulos jos koko tyvi on täynnä) nokan pdf.ssa tais olla 10-30 monitrat suositeltu koneikkoon sekä tyveen, on vähä jäykät öljyt talvikäyttöön isommilla pakkasilla. ja nippoihin toki kunnon tappirasva mitä käytän kaivinkoneessa ja traktorin kourakuormaajassa. (ja sillä iso merkitys millä ne tapit rasvataan ja millä laakeri ), mutta kun ei ole tietoa minkälainen laakerointi tuossa tyvessä on, sen kulumista aatellen ois hyvä tietää paineleeko sinne tappi vai laakerirasvat. eka rasvauksella laiton kelffrin tyveen hieman notkeemman rasvan mitä tappeihin, ihtellä helpompi ku on monenlaista rasvattavaa niin löytyy seinältä 3 prässiä misä eri vaseliinit.
Avestan kärryyn oli valmistajan ohjeessa peräöljyt suosituksena. Siis puomin kääntöön.
Tuo lukkoperälisäsineistetun olivat vaan myyneet autotarvikeliikkeessä kalliimpana tuotteena yli 70v äidilleni. Lie tuotteessa ollut paremmat katteet.. Vaihtamaan en viitsinyt lisäaineen ja hintaeron takia lähteä, jotta pääsi nopeammin takaisin metsähommiin. Olisiko täyttömäärä ollut luokkaa 2 ltr, aivan varma en määrästä ole.
Koska vappu on työnjuhla niin piti sitten tehdä jotain teemaan sopivaa. Purettiin vanhan puuvajan hirsikehikko pois. Katon purkuhommissa oli Forest Prollekin käyttöä.
Ponien syöttö/sadekatoksen oikaisu,tolpathan on vain joskus vaan painettu kaivinkoneella n.2 metrin syvyyteen ja aikaamyöten tolpat noussu ylöspäin..
klikkaa nii näkkyy kokonaan.
Tuossa on kuva minun koneesta. Ei ole mönkijä vaan pienoisajokone. Lisätietoja koneesta: http://www.logbullet.com/ . Sivuilla on suurempiakin kuvia ja videoita.
Jotta ei tule harhautusta: olen itse koneen valmistaja. Meillä on entuudestaan myös mönkijä, mutta kaipaisin metsätyökelpoisempaa konetta.