moottori nostin atv käytössä
Re: moottori nostin atv käytössä
Mulla on tommonen kääntö systeemi. Ei ole moottorinostin vaan omatekele. Sivulle kääntyminen rajoitetaan kettingeillä. Nosto kärryn vierestä niin tukijalkoja ei tarvi. Ensin mulla oli vinssi kiinni puomissa mut sit laitoin vain puomiin rullakidan ja käytän mönkijän vinssiä. Sulla ei hitsausvehkeitä ole mut jos ite leikkaa palikat valmiiksi niin kai ne joku kohtuu hinnalla tinaa kiini.

-
- 6WD
- Mönkijä:: LINHAI 300 4X4
Kuvissa vaijeri menee viimesen rissan kautta, mutta kuinka rissan (ostin pari kpl (https://www.tuontitukku.fi/tuote/voimak ... 943540728/
saa pyöriväksi ?
Vaijeri hankaa yleesä pyörän seinämän rikki sivulta nostaessa .
Olisko ketjun palan ennen urapyörää hyvä, silloin ketju liikkuu ja urapyörässä vaijeri menisi suorassa eikä hankais reunoa sivulta nostaessa esim tukkia?
Ajattelin että tällöin ei tarvitse sivulle kääntyvää nostinta !
saa pyöriväksi ?
Vaijeri hankaa yleesä pyörän seinämän rikki sivulta nostaessa .
Olisko ketjun palan ennen urapyörää hyvä, silloin ketju liikkuu ja urapyörässä vaijeri menisi suorassa eikä hankais reunoa sivulta nostaessa esim tukkia?
Ajattelin että tällöin ei tarvitse sivulle kääntyvää nostinta !
Joo tosiaan. Mulla tuli tuo ongelma kun puomin päässä oleva rissapyörä oli kiinteä. Ja se teki myös semmosta että naru hyppäsi rattaalta pois ja jäi pirun tiukkaan sinne väliin kiinni. Nyt mulla on siinä semmonen sivu suunnassa heiluva pyörä.
Tuon linkkisi pyörän saa jollain sakkelilla kiinni niin se pääsee heilumaan mutta tuo on kans niin väljä että naru voi mennä rungon ja pyörän väliin jumiin.

Mä hitsasin pyörötankoa puomin alle ja samalla tuli kahva mistä sitä voi ohjailla. Sopiva putki rissapyörään ja rikka ettei takertele kurviin. Laakerointi olis varmaan parempi mutta en viitsiny tehä.
Tuon linkkisi pyörän saa jollain sakkelilla kiinni niin se pääsee heilumaan mutta tuo on kans niin väljä että naru voi mennä rungon ja pyörän väliin jumiin.
Mä hitsasin pyörötankoa puomin alle ja samalla tuli kahva mistä sitä voi ohjailla. Sopiva putki rissapyörään ja rikka ettei takertele kurviin. Laakerointi olis varmaan parempi mutta en viitsiny tehä.
-
- 6WD
Pieni ongelma puun/tukkien vetämisessä kivikkoisessa maastossa ja rinnettä löytyy !
Millä saisin helpotettua puitten vetämistä kärryyn, osuua aina kiviin ja kantoihin ,
nostin on ylimmässä asennossa ?
Nyt ammattia apu neuvoo tarvii, kun ei pääse tukkien viereen ?
Millä saisin helpotettua puitten vetämistä kärryyn, osuua aina kiviin ja kantoihin ,
nostin on ylimmässä asennossa ?
Nyt ammattia apu neuvoo tarvii, kun ei pääse tukkien viereen ?
Juontokartio tai pulkka saattaa helpottaa, mutta ei täysin poista ongelmaa. Googlaamalla löytyy erilaisia malleja.
Itse ajatellut juontopulkaa tehdä 20 litran pikkutynnyristä. On kestävä, leikkaa siitä 1/3 pois ja loppu 2/3 käyttöön. Keskelle pohjaa reikä (hävittää siis kansiosan) josta vaijeri läpi. Vaijeriin vaikka vanerista kiekko sakkeleilla kiinni joka pysäyttää vaijerin haluttuun kohtaan niin että tukin pää on tynnyrissä, mutta ei sakset väänny tynnyriä vasten ja täten helppaa tukinpäästä.
Langaton kaukosäädin auttaa aika paljon. Vetää narusta puuta sivulle tai nostaa pikkusen niin puu kiertää tai ylittää esteet samalla kun vinssaa 

-
- 6WD
Kummat ovat paremmat tukkisakset vai vaijeri tukin ympärille tukkia vedettäessä ?
Kunnon tukkisaksia en ole tavannu lähimarketeissa .
Kunnon tukkisaksia en ole tavannu lähimarketeissa .
Mulla on käytössä ketjunpätkä jossa on pyöreä lenkki josta pujotetaan silmukka joka laitetaan puolimetriä tukin päästä ja kiristyy siihen toinenpää on kiinni vaijerin koukussa joskus sakkelilla. Ketju on pitkälenkkinen ja noin 8millistä ja pituus noin 1,5 m maalattuna punaiseksi jotta näkyy mihin on pudonnut joskus! Ja löytyy myös tukkisakset jotka ovat isot yhden käden sakset johon olen porannut reijän kahvaan sopivalle kohdalle ja siinä sopiva sakkeli johon koukku mahtuu ei ole ollut murheita kummallakaan tavalla kun kauko-ohjaimella käyttää vinssiä ja ohjailee kädellä miten puu sattuu tarvitsemaan apua! Kävelemään joutuu aina edes takaisen kun vinssiä en käytä kuin vain vetohon ja vapaalla viedään vaijeri tukille. Hyvällä ajolinjojen suunnittelulla pääsee vähällä nostoilla kun pienet puut heittää käsin kyytiin?
Sakset aika vaaralliset kun lähtevät helposti irti jos pitää kävellä vieressä ja riuhtoa puuta vähän kovemmin. Toisaalta taas kärryssä niiden irroittaminen on helpompaa kuin puun ympärille kiedottu köysi tai muu vastaava kun se jää puristuksiin puiden väliin. Toki se vinssi sen kiskoo sieltä välistä pois.
Mulla omavalmiste lattaraudasta hitsatut sakset kun "oikeat" isot sakset tuntu liian jämeriltä ja kalliilta. Normi sakset ei kestäny ja niissä tahtoo leveys loppua kesken.
Mulla omavalmiste lattaraudasta hitsatut sakset kun "oikeat" isot sakset tuntu liian jämeriltä ja kalliilta. Normi sakset ei kestäny ja niissä tahtoo leveys loppua kesken.
-
- 6WD
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 570 EFI 2014
Itsellä käytössä tällaiset Härmän taonnan tekemät sakset, hiukan kalliit mutta hyvät, eikä juurikaan irtoile kesken vedon.
https://www.uittokalusto.fi/harman-taon ... akset.html
https://www.uittokalusto.fi/harman-taon ... akset.html
Polaris Sportsman 570 EFI Forest T3
-
- 6WD
Nyt tänä keväänä on tarkoitus laittaa nostin pyöriväksi ,
ELI nostin on pultattu 1akseliseen pieneen peräkärryyn aisaan
Muutoksia joutuu tekemään paljon
peräkärryakselin hommaaminen,
Lattarautaa ( tai jotain ) jolla saa kiinni akselin peräkärryaisaan
sähkövinssin siirtäminen nostimeen aisasta,
uudet akut hommattu agm ja hitsausliittimet +ja - johdoille jossa on suojat paikallaan
tulijalka hommattava vielä .
ELI nostin on pultattu 1akseliseen pieneen peräkärryyn aisaan
Muutoksia joutuu tekemään paljon
peräkärryakselin hommaaminen,
Lattarautaa ( tai jotain ) jolla saa kiinni akselin peräkärryaisaan
sähkövinssin siirtäminen nostimeen aisasta,
uudet akut hommattu agm ja hitsausliittimet +ja - johdoille jossa on suojat paikallaan
tulijalka hommattava vielä .
-
- Tracks
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Samat minullakin, on hyvät, Motonetistä ostin.Koukku67 kirjoitti:https://www.uittokalusto.fi/harman-taon ... akset.html
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Joskus kannattaa kaataa puu kaukaa ajouralle päin ja juontaa kokorunkona latva edellä. Latva "sujuu" hieman paremmin kuin tyvi kivikossa tai kannokossa. Pätkii runkon sitten sen kärryn vieressä sopivaksi kuletukseen. .kazuma cougar kirjoitti:Pieni ongelma puun/tukkien vetämisessä kivikkoisessa maastossa ja rinnettä löytyy!
-
- 6WD
Nyt on ongelmia kiinnittää moottorinosturi peräkärryn aisalle että saadaan pyöriväksi ?
Nyt hommattu peräkärry akseli ja vanha vanne , mutta kuinka saan vanteen kiinni akseliin ?
Nyt hommattu peräkärry akseli ja vanha vanne , mutta kuinka saan vanteen kiinni akseliin ?