Grapple crane

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Maerko
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
Mönkijä:: BigBoss570
Paikkakunta: Leppävirta

Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Maerko »

Tuli hommattua esittely käytössä ollut tukkikärry nosturilla. Pientä kehitystä kyllä kärry ja nosturi tulee jossain vaiheessa kokemaan. http://www.duell.fi/jm/fi/perakarryt/14 ... dolla.html

Nosturi toimii mielestäni ihan kohtuu hyvin ja jaksaa kohtuu hyvin nostaakin, ulottuvuutta saisi olla kyllä enempi,painatukselle näyttää olevan omat sähköventtiilit. Veto on toteutettu kahdella sähkölohkolla, toisella painetaan rullat alas ja toisella pyöritetään. Onkohan tässä jotain tiettyjä hyviä tai huonoja piirteitä?
Miten vahvajussissa on toteutettu tämä veto ja painatus kun eikös se ole yhdellä sähkövenalla tehty?
Onko jollain kso kärrystä kokemusta että kannattaako jotain vahvistella jo ennakkoon ennenkuin porsii metsään? :D
Näkyy tyhjänä kaatuvan lähes tasaisella ilman tukijalkoja kun kääntää puomin sivulle, sitten askarruttaa tuo pääpuomin sylinteri että miksi sen sijoitus on ylhäällä? luulisi paremmin saavan voimaa jos sen sijoittaisi puomin kanssa pystyyn ja alhaalta työntämällä ojennus eikä niinkuin nyt että vedetään puomi ylös. Nyt äärirajoilla loppuu tuosta sylkästä voima ja joutuu tukin tai klapisäkin nostamisen hoitamaan taitolla, tottahan se on ettei mopolla mahdottomiin pysty ja tuo säkki on kyllä ihan äärirajoilla että nousee edes vierestä

Kuva
Kuva
Kuva
^Jopi^i
4WD
Viestit: 162
Liittynyt: 02 Elo 2011 18:17

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja ^Jopi^i »

Moro

Tuota kaatuu se minullakii tuo kärry jos ei pistä tukijalkoja maahan ja vie puomin sivulle joten ei muutakun laita jalat maahan eläkä riko sitä.

Niin ja tuo nostosylinterin sioitus se on sen takia tuossa yläpuolella että on saatu sermi lähelle tornin jalkaa jolloin ei tarvitse jatkaa koko pakettia sitä 20 senttiä tai enempää putuudestaan, Voimaahan siinä ei tosiaan nuin päin oo ihan niin paljoo mutta en alkaisi muuttamaan kun joutuu jotakii siirtämään aika paljon.

Mitä mahtaa tuo tuommonen klapi säkki painavan täytenä mitä oot nostellu?
Polaris4x4
3WD
Viestit: 109
Liittynyt: 22 Syys 2012 11:44
Mönkijä:: XP 550 Forest -12

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Polaris4x4 »

Vähän sais lisää voimaa kun kääntäisi tuon nostosylkän toisinpäin. Voi riittää jos nyt aivan rajoilla nostokyky...
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Kuivaa eli polttokelpoista puuta tuommoinen klapisäkki (n.1m3) painaa n. 190-250kg riippuen mitä puuta on kyydissä. Kuvassa näyttää kuivalta kun on vajonnut säkki, tai sitten tarkotuksella jätetty vajaaksi. (säkin koko ei selviä kuvasta, voi tietty olla 1.5m3 säkki jossa painoa alkaa ollakin jo ja jos vielä märkää niin......)
Maerko
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
Mönkijä:: BigBoss570
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Maerko »

Tuo on 1,5 motin säkki ja kuivaa koivua on, ei tosin ihan täpötäynnä johtuen vähän huonosta säkitys telineestä. ei siille taida saada sen enempää voimaa vaikka sylinterin kääntäisikin toisinpäin koska nosto liike tapahtuu silti männän varrenpuoleisella liikkeellä, eli siis jokatapauksessa oli sylinteri mitenpäin vain niin nosto tapahtuu aina kun sylinteriä vedetään sisään.

aisaohjausta olisi suunitelmissa niin periaatteessa ei haittais vaikka pituus lisääntyisi parikymmentä senttiä, silläkin saisi lisäpuhtia jos vaikka ihan pienenkin sylinterin laittais tuon yläpuoleisen rinnalle tuohon puomiin pystyyn työntämään alhaalta, mitoitus ja korvakkeet vaan pitää aika hyvin satuttaa kohdilleen ettei kumpikaan sylinteri vedätä tai työnnätä toista.
noh hyvin tuo kärry pelaa noinkin mutta tuon klapisäkki olisi kyllä hyvä saada siirrettyä vaivattomasti, olipa kuivaa tai märkää puuta. :)
lähinnä tuo pystytolpan kestävyys askarruttaa käännön kohdalta että särkeekö sen sitten kun saa voimaa lisää nostoon.
keulii
6WD
Viestit: 611
Liittynyt: 01 Tammi 2009 14:27
Mönkijä:: Can-Am 650 XT -12

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja keulii »

Minkälaisista alennuksista puhutaan, ku ostaa esittelypelin?
Nokka taisi mennä konkkaan, mutta ei oo ainakaan pyyntihinnoissa näkyny alennuksia.
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Halvalla saat lisää nostovoimaa lisäämällä painetta ja/tai tekemällä tuohon nostosylkän pystypuomin korvakkoon toiset korvat sille sylkälle. Eli reikäväliä pidemmäksi. Tällä joutuu hieman tinkimään liikeradasta mutta jos klapisäkki on ainoa mihin sitä extra voimaa tarvii niin se ei haitanne liiaksi.
Ja jos taas meinaat sylkkäswappia niin sen kun vaihtaa nykyisen pykälän isompaan niin riitänee,. Ja toki kandee ottaa huomioon että pinta-ala saattaa tehdä tepposen ja hetkessä voimat tuplaantuu...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Maerko
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
Mönkijä:: BigBoss570
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Maerko »

Valitettava tilanne kun leipätyö vienyt viimeaikoina kaiken ajan niin ei ole kerennyt oikeastaan kuin tervehtimään koko kärryn :D
Sen verran kerkesin huomioida että taittopuomin toinen letku vuotaa eli pääsee sujuttelemaan uutta letkua, sitten harmillisempi seikka on että on tosi lyhkäiseks jätetty venttiilipöydän letkut, ei kyllä millään yltäis minkään kömpijän tarakalle, minusta tuo sermi on aika huonopaikka tuntuu että tukit tulee otsaan kun tulee hups ja oho liikkeitä :D
Muutenkin ajattelin että kun kerkeää kasaamaan uuden koneikon niin tekisi sen maallisen jotta siinä voi istua ja lastailla BB:N lavalta käsin niin näkeekin paremmin, nyt vaan joutuu siihen hommaan kaikki letkut jatkamaan. Se sylinterin mahdollinen vaihto tulee vasta sitten eteen kunhan nyt ensin pääsis oikeasti kokeilemaan koko kärryä. Ja ihan ensimmäiseksi haluan tietää paineet tuosta mitä siinä on kun tuntuu että sammuu ennenkuin varo aukeaa, vedon kaukosäätimen onnistuin jo kertaalleen hävittämään kun testailin sitä ja unohdin sen aisalle ja lähdin mettään niin sinnehän se oli renkaan alle jääny ja liitin rikki.
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

No jos paineet on jo noin tapissaan niin ei niitä sitten enää voi nostaa...

Jos tuon puomin vaihtaisi sylinterin paikalle ja toisinpäin ja vahvistaisi systeemin niin sillä saisi sekä voimaa että pikkasen nostokorkeutta lisää.

Ne kepit pitää olla niin että kuormaamisen ja siirtelyn välillä ei tarvi hypätä mihinkään...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
pulkannaru
4WD
Viestit: 187
Liittynyt: 13 Huhti 2012 23:16
Mönkijä:: Polle 500efi Eu 2011

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja pulkannaru »

Maerko kirjoitti:minusta tuo sermi on aika huonopaikka tuntuu että tukit tulee otsaan kun tulee hups ja oho liikkeitä
Tuo taitaa olla Avestan kopio..
Sermissä oleva paikka on mielestäni sitä varten, että kun venttipöytä ei ole mönkän telineessä, eli kun vaunu on yksinään, niin siksi aikaa ventiilistö sermiin ettei tartte maassa säilyttää.
Kuva

Ja Bj Andyn mainitsemasta keppien paikasta, ei ainakaan mun kropalla onnistu satulasta poistumatta :) Ehkä pienemmillä miehillä onnistuu :D
Eli laskeudun maan kamaralle ja mönkän vierestä käyttelen nostinta. Pääsee samalla sahailemaan kun esim nostaa runkoa runkoputken yli ja pätkii siinä. Ei tarvii aiemmin vedellä tukin pätkiä niin paljoa kourakasoille, kun oikean mittaiset tukit tulee heti kärryn viereen. Yllättävän suuria puita saa tällä tavalla hoidettua.
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Ja bolt on viritys olisi hommata toinen samanlainen nostosylkkä ja laittaa ne rinnakkain.

Joo tuo venapöydän sijoitus on kyllä kuljettajakohtainen ja jos sahailee ja tekee samalla kuormaa niin ei ole ollenkaan paha kuormata seisaaltaan.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Maerko
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
Mönkijä:: BigBoss570
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Maerko »

Tuossa puomin ja sylinterin paikan keskenään muutoksessa vois olla ideaa, sitten vielä joku metrin yletin niin sehän alkaa olla kelpopeli :D no pitänee ihan ensin tutkia onko tuo pystypuomi sen mukainen että kestäis käännän osalta tuota lystiä :)
Joo niin minäkin ajattelin että se on kuljetusta varten sen venttiilin sijoittelu siinä mutta ei kyllä ne letkut tarakalle yltäny, no pitää viritellä siihen jotain että ei ihan niin lähellä tarvitse olla näin alkuun, lopullinen paikka sitten lavalle
Avatar
bluewolf
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 02 Joulu 2012 21:17

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

Tuo tyvi näyttää kovin samanlaiselta kuin aikanaan IKH:n myymässä kärrissä.

En kovin hakki olis suurentamaan sylinteriä enkä muullakaan keinoin lisäämään nostovoimaa kun katsoo "pölkkyä" tarkemmin.

Nostaa kuitenkin kuusikin metristä rankaa lehtineen kouran täydeltä ja noston jälkeen saa oikaista taiton suoraksi kun kääntää kasan päälle -> kun käy laskemaan voi mielessään kuvitella paljonko tuohon tyveen kohdistuu vääntöä kun puomi on sivulla.

Hieman huolimattomampi lasku niin kärri on tukijalkoineen nurin tai tyvi poikki kun rytkäyttää siinä "oho" tilanteessa vipuja vapauttaessa.

Avaa huviksesi se nostosylinteri, siellä pitäis olla n 8 mm ura mutta todennäköisesti on asennettu 6 mm tiiviste, nimim. pari kertaa kääntynyt ympäri se retale.

Voimanjako tuossa kapineessa on totiseti väärin, taitto voisi olla puolta hengettömämpi runkoon nähden.
Maerko
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
Mönkijä:: BigBoss570
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Maerko »

No niin, eilen pääsin hieman pikaisesti tutustumaan kärryyn, meiningissä oli vaihtaa koneikkoon öljyt kun näkyi selvästi vettä päässeen jossain vaiheessa hutikassa piiriin, samalla ajattelin ottaa jo kaksi letkua irti taittopuomin sylinteriltä ja uusia ne kun ovat kiinan kamaa ja toinen niistä vuoti. Kolmannen isomman hytikka liikkeen jälkeen luovutin ettei tältä maan kamaralta löydy suoraaan sopivia liittimiä noihin sylintereihin. :evil:
Liittimet on sylntereihin hitsattut Kulma ORSF nipat eli keskellä O-rengas ja letkuissa pyörivä mutteri ja tasopinta MUTTA kierre onkin sitten M14 milli kierre. Prkl.... myös alapää letkusta on erikoinen joku JIC pään näköinen mutta sekin millikierteen mutterilla, tämä nyt ei ole Ongelma kun on tilaa ja kaksoisnippoja saatavilla mutta sylinterin pää aiheuttaa pään vaivaa siitäkin edestä ja taitaa jäädä ainoaksi vaihtoehdoksi rälläköidä kiinan kulmat pois ja hitsata vaikka 1/4 vastaava ORSF kulma tilalle.

Millaisia öljyjä näihin pikkukoneikon moottoreihin olette laittaneet että varmasti pelaa talvellakin.? Tää on hondan kopio 212 kuutioinen.
Hydrauli öljyksi ajattelin laittaa Teboilin 32 syystä että muissakin vehkeissä on sama ja sitä on myös lähes aina saatavilla monesta paikkaa, kun yleensä aina sitä tarvii just sillä kun mikään normi kauppa ei ole auki :D
Avatar
bluewolf
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 02 Joulu 2012 21:17

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

Maerko kirjoitti:Millaisia öljyjä näihin pikkukoneikon moottoreihin olette laittaneet että varmasti pelaa talvellakin.? Tää on hondan kopio 212 kuutioinen.
Hydrauli öljyksi ajattelin laittaa Teboilin 32 syystä että muissakin vehkeissä on sama ja sitä on myös lähes aina saatavilla monesta paikkaa, kun yleensä aina sitä tarvii just sillä kun mikään normi kauppa ei ole auki :D
Koneikkoon TB Goldia ja hydepuolella TB46 pitäny, hyvin on kestäny kuus vuotta eikä katoa kummatkaan.
Vastaa Viestiin