kuvia itsetehdyistä mönkijän työvälineistä
-
- 6WD
- Viestit: 419
- Liittynyt: 23 Kesä 2012 16:18
- Mönkijä:: LINHAI 300 4X4
- Paikkakunta: ex kazuma cougar 250cc 2x4
Re: kuvia itsetehdyistä mönkijän työvälineistä
Ei taida olla pienelle metsätielle lanaa ,jossa on kiviä ja puiden juuria tiellä ?
Harava terä jää kiinni ,mutta lumilevyä vois kokeilla takana vedettävänä ilman jalkoja ?
Kestääkö koukku vetoa kuinka paljon ?
Harava terä jää kiinni ,mutta lumilevyä vois kokeilla takana vedettävänä ilman jalkoja ?
Kestääkö koukku vetoa kuinka paljon ?
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: kuvia itsetehdyistä mönkijän työvälineistä
Kaikissa ei koukku/vetonupin kiinnitys kestä jos hinattava taakka on suuri tai tarraa äkisti kiinni vedossa. En nyt merkkiä mainitse missä näitä ongelmia on ollut, mutta järkevällä käytöllä pitäisi kyllä kestää. Hitsaamalla takas jos menee rikki 

Re: kuvia itsetehdyistä mönkijän työvälineistä
Kerro toki lisää toteutuksesta!
Re: kuvia itsetehdyistä mönkijän työvälineistä
Pelkkä mönkijä painaa enemmän kuin tuo "jyrä"?
Re: kuvia itsetehdyistä mönkijän työvälineistä
Mulla on tulossa vastaavan näköinen jyrä, rullaksi tulee 560mm muoviputki 25mm akselilla laakeripukit päihin. Leveyttä 1200mm kun ei pidempää putken pätkää ollut tarjolla
Painoa pitäisi tulla n.400kg niin alkaa vähän tiivistämään ainakin lunta latupohjille jos ei muuta
Painoa pitäisi tulla n.400kg niin alkaa vähän tiivistämään ainakin lunta latupohjille jos ei muuta
Re: kuvia itsetehdyistä mönkijän työvälineistä
8kpl 14 tuumaista rengasta vanteineen 4x185 ja 4x175 leveyistä. Sisällä 50x3 millinen putki minkä päihin tehty "navat" ja runko paksuhkosta materiaalista.Hpla kirjoitti:Kerro toki lisää toteutuksesta!
No aivan varmasti painaa. Tarkoitus lisätä painoa ratakiskon pätkillä jos sen vaatii. Tarkoitus "jyrätä" ensimmäiset lumet polanteeksi ettei tarvi sulaa maata ja mursketta aurata nurmikolle.TATOU4S kirjoitti:Pelkkä mönkijä painaa enemmän kuin tuo "jyrä"?
-
- 6WD
- Viestit: 392
- Liittynyt: 13 Elo 2017 20:04
- Mönkijä:: Trapper 500xl efi
- Paikkakunta: Tornio
Re: kuvia itsetehdyistä mönkijän työvälineistä
Tuo murske nurmikolla on aina yhtä vmäinen homma keväällä 

Re: kuvia itsetehdyistä mönkijän työvälineistä
Mä tarkotin sitä pistekuormaa. Jos mönkijä painaa kuskin kans 400 kg ja sen yhteen renkaaseen kohdistuu se sata kiloa niin tuon jyrän pitäisi mönkiän levyisenä painaa 800 kiloa että se tuplaisi pelkällä mönkijällä tehdyn tamppauksen.
Mutta varmasti tasaisempi pinta tommosella tulee kuin pelkällä mönkkärillä tampatessa.
Penskana tamppasin traktorilla rehupatjaa ja ei traktorissa pidetty paripyöriä paikallaan koska yksiin renkaisiin kohdistuu enemmän painoa. Turvallisempaa se olis ollu paripyörien kans
Mutta varmasti tasaisempi pinta tommosella tulee kuin pelkällä mönkkärillä tampatessa.
Penskana tamppasin traktorilla rehupatjaa ja ei traktorissa pidetty paripyöriä paikallaan koska yksiin renkaisiin kohdistuu enemmän painoa. Turvallisempaa se olis ollu paripyörien kans

- Sandman1
- 6WD
- Viestit: 411
- Liittynyt: 13 Loka 2009 18:17
- Mönkijä:: XP 850 Touring L7e, prospector
- Paikkakunta: Kittilä, Hämeenlinna
Re: kuvia itsetehdyistä mönkijän työvälineistä
Mitenkäs jos täyttäisi renkhat suolaveellä... tätähän käytetään joissain työkonheissa kun tarvitaan lisäpainoa.
Olempa kuullu, että joku on tuommosessa töötänny nuo renkhat täythen betonia.
Olempa kuullu, että joku on tuommosessa töötänny nuo renkhat täythen betonia.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-
Re: kuvia itsetehdyistä mönkijän työvälineistä
Tuli rakennettua perälevy polleen.



Kiinnitys vetokoukun paikalle vaihdettavaan vetolenkkiin. Tarkoituksena oli saada levy tarvittaessa helposti irti ja tuolle lenkille en mitään kummempaa käyttöä ole keksinyt niin uhrasin sen projektiin. Löyty edukkaasti torista warnin lyhyt työvälinerunko johon pulttasin vahvat kulmalatat ja niihin hitsattiin kiinni noin 1cm vahvaa lootua oleva vanha suora polanneterä. Suoraan terään hitsattiin sitten tuttavan romulaarista pätkä vanhaa verkkoterää. Mahollisimman Pultit irroittamalla tuon saa työvälinerungosta irti, eli työvälinerunkoa itsessään ei muokattu millään tavalla.
Tarkoituksena oli tehdä enemmänkin sellainen perälevy millä sais pihatietä lanattua, tuli vaan talvi niin se kokeilu menee luultavasti kevääseen. Aika hyvin sillä saa tuoltanaan lumen tasattua ilman että sepeli lentää.
Painoa on lonkalta arvioituna noin 30-40kg, tarkoituksena on haalia jostain vanhoja punttimiesten levypainoja joilla painoo sais kätevästi lisättyä tai vähennettyä.
Tää on kehitysversio numero 1, jos tai paremminkin kun hajoo jostain niin parannellaan.



Kiinnitys vetokoukun paikalle vaihdettavaan vetolenkkiin. Tarkoituksena oli saada levy tarvittaessa helposti irti ja tuolle lenkille en mitään kummempaa käyttöä ole keksinyt niin uhrasin sen projektiin. Löyty edukkaasti torista warnin lyhyt työvälinerunko johon pulttasin vahvat kulmalatat ja niihin hitsattiin kiinni noin 1cm vahvaa lootua oleva vanha suora polanneterä. Suoraan terään hitsattiin sitten tuttavan romulaarista pätkä vanhaa verkkoterää. Mahollisimman Pultit irroittamalla tuon saa työvälinerungosta irti, eli työvälinerunkoa itsessään ei muokattu millään tavalla.
Tarkoituksena oli tehdä enemmänkin sellainen perälevy millä sais pihatietä lanattua, tuli vaan talvi niin se kokeilu menee luultavasti kevääseen. Aika hyvin sillä saa tuoltanaan lumen tasattua ilman että sepeli lentää.
Painoa on lonkalta arvioituna noin 30-40kg, tarkoituksena on haalia jostain vanhoja punttimiesten levypainoja joilla painoo sais kätevästi lisättyä tai vähennettyä.
Tää on kehitysversio numero 1, jos tai paremminkin kun hajoo jostain niin parannellaan.
Re: kuvia itsetehdyistä mönkijän työvälineistä
Jaa, tekasit lähestulkoon samanlaisen takalanan kuin minäkin, kuvia edellisellä sivulla.
Hienoa!
Hienoa!

Re: kuvia itsetehdyistä mönkijän työvälineistä
Vähän niinkun sulta otin mallia, jos rehellisiä ollaan
Se tuo sun tekemä oli just sellanen mitä oon suunnitellu, ainoa pähkäily oli se että miten saa käännön toimimaan.
Eli iso kiitos Mara!

Se tuo sun tekemä oli just sellanen mitä oon suunnitellu, ainoa pähkäily oli se että miten saa käännön toimimaan.
Eli iso kiitos Mara!
Re: kuvia itsetehdyistä mönkijän työvälineistä
Noista jyristä, niin kyllähän tuollainen autonrengasmalli toimii lumella aika hyvin. Ei se toki missään maantiivistämismielessä ole oikea "jyrä". Kun vähän nurtsia perustelin lisää, niin sen jyräsin puutarhatraktorilla. Nurmikkorenkaat ei rouhi pintaa siten mitä vaikka mönkijän renkaat tekisi. Suht nopea oli joitain aareja ajella läpi ja toimikin kai kun kyllä se nurtsi alkoi kasvaa.
Kuitenkin pelkällä mönkkärillä tulee kaksi renkaanjälkeä siinä missä tuollainen rengasjyrää tasaa 1,5 m uraa. Jos yhtään enempää on lunta ja vaikka jotain hiihtolatua avaa, niin hirveästi enempää ei massaa kärsi perään tai eteneminen alkaa kärsiä. Joku 400 kg ei paljoa hangessa kulje.
Nyt kun itse olen latua pitänyt auki mönkijällä, niin jonkinlaisen lanan tuo kaipaisi kaveriksi. Tahtoo mönkijän renkaat painaa sen verta uraa ettei jyrä tee tasaista jälkeä. Etenkin jos jossain mäessä yhtään joutuu tyhjää hakkauttamaan ja pohja on valmiiksi puolikova. Olenkin omaan jyrään fundeerannut jotain kelluvaa lanaterää jyrän eteen. Tuo voisi täyttää renkaiden uria sopivasti ja jyrä tasata jäljen. V-malli joka olisi sen verta kapea että purkaisi renkaiden uriin.
Kuitenkin pelkällä mönkkärillä tulee kaksi renkaanjälkeä siinä missä tuollainen rengasjyrää tasaa 1,5 m uraa. Jos yhtään enempää on lunta ja vaikka jotain hiihtolatua avaa, niin hirveästi enempää ei massaa kärsi perään tai eteneminen alkaa kärsiä. Joku 400 kg ei paljoa hangessa kulje.
Nyt kun itse olen latua pitänyt auki mönkijällä, niin jonkinlaisen lanan tuo kaipaisi kaveriksi. Tahtoo mönkijän renkaat painaa sen verta uraa ettei jyrä tee tasaista jälkeä. Etenkin jos jossain mäessä yhtään joutuu tyhjää hakkauttamaan ja pohja on valmiiksi puolikova. Olenkin omaan jyrään fundeerannut jotain kelluvaa lanaterää jyrän eteen. Tuo voisi täyttää renkaiden uria sopivasti ja jyrä tasata jäljen. V-malli joka olisi sen verta kapea että purkaisi renkaiden uriin.