Grapple crane

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Jusanteri
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 25 Marras 2017 20:46
Paikkakunta: Savo/KorpiKainuu

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Jusanteri »

Tervehdys!

Rohkaisinpa mieleni ja kysyn mielipidettä omaan huimuuteeni arvon palstalaisilta :oops: . Eli iski viidenkympin villitys ja helkatinmoinen mönkkäri kuume. Vaikka kuinka hieroo rahapussilla otsaa, niin kuume palaa seuraavana päivänä uudelleen :mrgreen: . Eli veturiksi olen suunnitellut joko Honda trx 500 fpe tai Polaris 570 traktorina.

Ja koska työuralla puut on tullut nosteltua konevoimin, niin ajattelin myös harrastevehkeeseen laittaa nosturi kärryn. Palstaa ahkerasti lukeneena on jäänyt hiukka huono kuva kiinan valmisteista, joten olen katsellut Vahvaa Jussia ja Nokan Forest pro:ta. Vähän käytettyjä on muutamia tarjolla vaikkakin aika kova hintaisia.

Millaisia kokemuksia arvon asiantuntijoilla on esim. kestävyydestä ja "ajettavuudesta". Youtubia katsellessa näyttää moni nosturi enemmänkin kuin äkkiottoiselta :biggrin: .

Niin ja vehkeet olisi tarkoitus laittaa ihan tositoimiin periaatteella sääli on sairautta :badgrin:
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Tervetuloa joukkoon kummaan... :mrgreen:

Minkä mönkkärin ikinä ostatkaan, ni siinä pitää olla lootassa pikku puoli. Pois lukien Honda Rinconi , koska siinä on momentinmuunnin.

Jos osaa mättää jo ennen kuin ostaa nosturikärrin niin hommassa on tod.näk aika eri ote kuin jos homma pitää opetella alusta alkaen. Molemmat noista vaihtoehdoista lienevät melko varmoja verrattuna näihin kiinailmiöihin jotka on kyllä hyviä rakennus sarjoja...

Ja vehkeethän joko kestää tai sitten ei. Aika paljon on kiinni siitä mitä kahvojen toisesta päästä löytyy... :mrgreen:
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
joniv
4WD
Viestit: 239
Liittynyt: 15 Loka 2009 21:36
Mönkijä:: arctic cat 700 diesel
Paikkakunta: keskipohjanmaa

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja joniv »

Itellä on myös tuollainen kärry mallia kelfri.. Käännöstä meni myös pultit poikki kertaalleen. Mulla on alunperin siinä jotku venat mistä nopeutta saa säätää ja sermissä on kiinni joku vena mikä ottaa käännön iskut vastaan, varmaan päästää puolelta toiselle öljyn... Tuossa omassa oli jo uutena sama välys ku nyt parinvuoden käytön jälkeen, eli puomin sivuttainen heilunta. Hammasratas on varmaankin niin väljä hammastankoon kun siinä ei oo mitään kiristystä että sais hammastankoa painatettua lähemmäks hammasratasta.. Tai sitten hammastangon mäntien ja putkenpäiden väliin jää tyhjää öljyn lisäks.. Mielestäni erittäin rasittava tuo vapaaheilunta.. Meininki oli kun tolppa ja hammastanko oli irti että olisi tehnyt reiän siihen sylinteriputkeen mikä on hitsattu tyveen kiinni ja siihen holkki missä jenka sisällä, sinne vaikka 25mm nailontangon pala mitä pultilla painatetaan hammastankoa vasten niin hammastanko olisi tiukka siihen hammasrattaaseen nähden.. Oisko ideaa???? Täytyy tehdä seuraavan kerran kun tyvi on levällään.. Mun kärryssä pitää käsiventtiileillä ajaa rullat alas/ylös ja toisesta vivusta eteen/taate. Ajatus oli että sais vedon näppärästi pois vetopäällä ajaessa niin mikä venttiili pitäis laittaa vedon linjojen väliin? 2 t-haaraa ja haarojen väliin venttiili joka aukeaisi kun saa virtaa, tällöinhän öljy kiertäisi vapaasti eikä menisi moottoreille koska kierto tapahtuisi helpomman virtauksen takia tuon venttiilin läpi.. Ymmärtääkö joku? Ja tarkotus oli että jarrukahvasta käsky tuolle venttiilille.. Nykyysin tympäsee pahoissa paikoissa pitää käsi kurkotettuna ritsille jos pitää vetoa katkoa hallintavivusta. Kaikkea kivaa ollut tuohonki suunnitteilla mutta käyttö on ollut nykyään niin vähästä että jääny kaikki suunnittelu asteelle. Perään tein jatkon ja lisäpankat ja sylinterillä saa telin siirrettyä mutta letkuja joutuu vielä käsin ujutella ku kulkevat tyhmästi koteloituna runkoputken alla...
Maerko
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
Mönkijä:: BigBoss570
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Maerko »

Itsellä ei häiritsevästi ainakaan vielä heilu sivusuunnassa, mutta rusahtelee puomi suorassa osittain sermin puolen neliönmallisesta tolpan teräslevystä ja osittain tuosta tornin yläpään liukulaakerista, siinä neliölapussa on jo hitsisaumassa pieni repeämä, tästä selviää hitsillä mutta ajatus on jatkaa koko tornia vähän niin saa tukea ylemmäs ja samalla korvata alkuperäinen liukulaakeri pronssihelalla, tämä siksi että aion tehdä yletin puomin ja että kestäisi sitten senkin käytön. Traktori kuormaajien tornissa on mielestäni monesti juuri tuo ajattelemasi hammastangon ja rattaan kiristys, se että miten se on tehty ei ole tietoa mutta tuskin siitäkään haittaa olisi näissä pienemmissäkään kuormaajissa. Onkohan käännön sylinterien tiivisteet minkälaiset ja missä kunnossa? Voisiko viallinen tiiviste aiheuttaa sitä sivuttain heilumista? Jostain täältä luin että olisi ollut tiiviste ongelmaa näissä kärreissä...
Minulla on edessä sen hammasrattaan irti rälläköinti koska oli hitsattu kiinni kun oli pultit katkennut, pitää miettiä miten toteuttaa tuon alapään jos korotan tornia, andyllä olikin idea jo siitä akselista jossa olisi laippa mihin ratas tulisi kiinni sekä yläpäähän joku vastaava laippa mihin itse torni kiinnitetään, jokatapauksessa silleen se on kerralla tehtävä ettei tarvii enää leikkiä tuon asian kanssa, siirtyköön heikoin lenkki johonkin muuhun kohtaan :D
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

2 t-haaraa ja haarojen väliin venttiili joka aukeaisi kun saa virtaa, tällöinhän öljy kiertäisi vapaasti eikä menisi moottoreille koska kierto tapahtuisi helpomman virtauksen takia tuon venttiilin läpi.. Ymmärtääkö joku? Ja tarkotus oli että jarrukahvasta käsky tuolle venttiilille
Mites tua, saaaiskos kaasukahvasta ohjausta että aina kun painaa liipasinta niin vetokin menee päälle? Tai sitten vaikka erillinen nappi siihen lirpukkaan. Tai sitten jarrukahvasta tai valolta mutta noin se kyllä toimii.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
joniv
4WD
Viestit: 239
Liittynyt: 15 Loka 2009 21:36
Mönkijä:: arctic cat 700 diesel
Paikkakunta: keskipohjanmaa

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja joniv »

Tuokin olis kehitys nykyiseen jos laittais heti lohkon perään t-haarat ja niiden väliin venttiili joka aukeaa virralla, silloin saisi vedon pysäytettyä jarrua painamalla kun virtaus kiertäisikin helpointa reittiä takas lohkoon t-haarojen ja sähköventtiilin läpi.. Ajomestat yleensä sellasia ettei tuu paljo reittiä kahteltua vaan välistä joutuu pysähtyä ja kattella niin silloin ei tarvis kurkotella ritsille käsiventtiiliä käänteleen eestaas. Nuo venttiilit mitä kattelin niin oli joko virrattomana auki tai virtattomana kiinni ja aina toiseen suuntaan päästää läpi oli virtaa tai ei. Silloinhan noita pitäisi laittaa 2 kpl vastakkain että toimisi sekä eteen ja taatepäin ajaessa. Vai mikä sähkövena olisi sellainen joka kiinni molempiin suuntiin virrattomana ja molempiin suuntiin auki virrallisena? Ja tuosta käännön rattaan ja hammastangon välyksen säädöstä niin esim. Vahvajussin 320 kuormaajassa ainakin on kirraus hammastangolle..taisin vaihtaa omaani hammastangon männille tiivisteet silloin kun oli auki paikat. Ne männät on kelluvaa mallia, ei oo pultatti tankoon vaaan tangonpäitä vasten vapaasti. Aisaohjaus ja yletin itelläkin mielessä, tähän kelfrin kärriin se ohjauksen nivelpiste tulisi pakosti melkein puoleen väliin tornia ja vetopäätä niin onko siitä enää paljo hyötyä, ei taida hirveesti enää kurvit muuttua...
Maerko
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
Mönkijä:: BigBoss570
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Maerko »

Tässäpä ”rusahtelun” syy ainakin toistaiseksi :D ei olisi enää kertaakaan kärsinyt ottaa sivusta puita, käytännössä vähän enää puomin edestä ja takaa kiinni, todella typerästi toteuttu kun nuo pulttien reiät on noin isot tehty niin hitsaus saumat ei yllä toisiinsa, aikansa kun kuormailee niin nurkista lähtee murtuma ja etenee sitten oikein vauhdilla. Pitää yrittää saada täytettyä nuo reiät silleen että saa saumat tuosta lapun ympäriltä yhteen ja vaihtaa normi pulttien tilalle kuusiokolo pultit, on vain ahdas paikka niillekin jos ei tuo reiän täyttö onnistu kunnolla. Semmonen pikahoito nyt tuolle ja kunhan ottaa kuormaajan tosissaan työn alle niin tekee isomman lapun minkä tukee reilulta matkalta sermiin.
Olisko kenelläkään hyvää kuvaa kaksipalkki runkoisesta kärrystä jos jossain vaiheessa tekis sellaisen ja heittäis vaan telin ja nosturin siihen tykötarpeineen?


Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Hö. Ei muuta ku nosturilla repeämä kiinni ja vedät uudet saumat. Jostain syystä itellä kaikki mikä on uudelleen hitsattua, on kestäny kiinni. Siullahan taisi olla puikkokone niin jollain 2.5mm 48:lla vetelet kiinni ja mikä lieneekään oikea termi mutta usealla palolla leveä sauma.


Ääh katoin kuvat uudelleen ja tuohan on aika ohutta kamaa missä tuo lätkä on kiinni. Eli ota irti ja askartele isompi laatta siihen jostain paksummasta levystä. Pienestä alueesta menee tuossa kohtaa aika isot voimat läpi.

Mutta voihan sitä kokeilla ensin että hitsaa sen kunnolla kiinni.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Maerko
3WD
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Marras 2008 17:13
Mönkijä:: BigBoss570
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja Maerko »

On puikko ja miggi, mutta miggi on valovirta vehje niin siinä loppuu virrat aika äkkiä. Joo tuo on jotain 3mm rhs putkea nuo sivut, tuo 80x80 taitaa olla 4mm. Se olis kyllä paras että tekis koko lapun uusiks mutta kehtuuttaa tuolla pihamaalla alkaa isompaan remonttiin tälleen talvella :D
Sopivaa 25mm levyäkin olis jemmassa jossain tuolla hangen alla :D
Kyllä kun joku kaunispäivä on halli pihassa niin on se luksusta, no sitä odotellessa pittää isommat remontit askarrella muitten halleissa ja roudailla aina vehkeet mukanaan sinne, mikä on sekin melko turhauttavaa hommaa. No jospa sais nyt parsittua läjään jotenkin ja koittais pärjätä nämä hommat tuolla. Pitää alkaa askartelemaan aina sivussa osia valmiiksi tuohon kärryn ja kuormaajan päivitykseen ja sitten kertarykäisyllä tekee kaikki tarvittavat päivitykset ja vahvistukset niin pystyy käyttämään tässä samalla. :)
Yks suurempi lisälaite tuohon pitää talvenaikana tehdä, tai oikeestaan kaksi. Nimittäin kahmari sekä joku noin 500-600 litran hydrauliikalla pyöritettävä tasosekoitin, on ens kesälle valuhommaa jonkun verran ja yksinään tehdessä olis melko iso apu verrattuna perinteiseen betonimyllyyn, lisäks kun tuli tuo mankeli pihan koristeeksi hommattua niin siinä on sille oiva homma :)
ktm
6WD
Viestit: 572
Liittynyt: 07 Maalis 2009 11:01
Mönkijä:: T3

Re: Grapple crane

Viesti Kirjoittaja ktm »

Ei ole vissiin hitsattu kuin tuosta päältä levy kiinni palkkiin ?
Ei siis sisäpuolelta lainkaan.
Kovin on kylmät saumat kun hitsisauma irtoaa noin.

Miettikääs mikä vääntö on kiinnityskohdassa kun puominpäässä (3 metrinpäässä) roikkuu vaikka 300kg.

Kellfri nosturin kiinnitystä kun kuvista katsoo niin on palkinläpi pulteilla kiinni .
https://www.kellfri.fi/harvennusvaunu-n ... estelmalla
Vastaa Viestiin