Omavalmiste kärry ja harvesteri projekti

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Vaahtera
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Marras 2011 20:41

Re: Omavalmiste kärry ja harvesteri projekti

Viesti Kirjoittaja Vaahtera »

vaatu kirjoitti:Vetomoottoreina on 2kpl 200cm3 hydemottoria joita ohjataan sylinterillä. Karsimaterät painuu samalla sylinterillä ja ovat jousikuormitteiset.
Kaikkia tomintoja ohjataan sähköventiileillä paitsi sahakatkaisua, siihen tulo otetaan kääntäjältä koura auki/kiinni letkuista.

Hieman päästiin jo testailemaan tomintoja, kaikki muuten ok mutta tiltin nopeutta pitää saada hidastettua todella paljon.
Sähköventiileillä kun ei voi säätääsylinterin nopeutta kun aukeaa kerralla. Propo ventiili olisi yksi vaihtoehto mutta menee liian hienoksi. Olisko porukalla ideoita millä saadaan hidastettua nopeutta yksinkeirtasesti? Kuristaa öjyn kiertoa sylinterille? Kierrättää erillisen varon kautta paluuseen osa öljystä? En tiedä oikein tuosta kuristamisesta kun perstuntuma on että öljyt lämpeää turhaan ja ahistaa pumppuyksikköä? Ja lopulta ahistaa ihteäkin
Hienoa työtä. Miten paljon tuollainen ensimmäisen version koura painaa? Olen kanssa hahmotellut vastaavaa kouraa itsekkin, teen työkseni http://www.logbullet.com/fi/ tuotemerkillä pientä ajokonetta johon olen kaivannut "oikeaa" harvesterikouraa. Koura ei saisi olla kovinkaan painava, enintään 75 kiloa jolloin saisi reilummin hyötykuormaa kaatoihin. Tuollainen Usewoodin koura ( https://www.nettikone.com/usewood/uw180 ... ra/1487904 ) on hieno, mutta minulle turhan painava (220kg) ja maksaa enemmän kuin minulla on lompakossa vetokykyä (14 420 € + alvi). Muut vastaavat jatkuvaan ammattikäyttöön ajatellut kourat ovat tuollaisia reilun 200kg mötkäleitä. Olen itse ajatellu, että koura olisi sopiva jos sillä saisi kaadettua ja katkottua alle 10cm riukuuntuneita runkoja.

Olen itse hahmotellut kouraan giljotiini-katkaisua. Ei tarvitse pohtia ketjuluodeilta suojautumisia ja muutenkin rakenteesta voi tehdä yksinkertaisemman. Tuollainen sahakatkaisu on kyllä hieno. En ole omassa projektissa edennyt vielä piirtämistä pidemmälle. Syöttötapana rullasyöttö olisi kiva. Saisi tehtyä kevyemmän kouran, mutta vaatisi myös moottorista voimaa. Logbulletissa on 35hp dieselmoottori, moottori on ajokone käyttöön vahva mutta rullakouran kanssa tulee haastetta.

Hydraulimoottoreiden haaste on huono hyötysuhde pienillä kierroksilla. Halpoja moottoreita käytettäessä hyötysuhde on parhaimmillaan 85% ja heikoimmillaan alle 50%. Sykeharvesterilla (=sylinteri) hyötysuhde karsinnassa on melkein 100%. Pienikin sylinteri jaksaa työntää riittäviä voimia. Esimerkiksi 40mm / 25mm (=akselinhalkaisija) sylinteri jaksaa työntää 170 bar paineella 21 360N voimalla. 500mm edestakainen liike vie 20 litran tuotolla 3.03 sekuntia (työntö 1.88 sekuntia ja veto 1,15 sekuntia). Metrin liike vie reilut 6 sekuntia. Odottavan aika tulee pitkäksi kun odottaa 18 sekuntia 3 metrin rangan syntymistä. Sylinterin nopeudet voimat ja nopeudet saa helposti https://www.hydrauliikkapumppu.fi/lasku ... rin-nopeus sivulta.

Jotta tekeminen tuntuisi vauhdikkaalta, kouraan pitäisi saada karsintanopeudeksi ~2m/s . Esimerkiksi 16cm halkaisijalla oleville rullilla (säde on 0.08m) pitää rullien pyöriä 4 kertaa sekunnissa (=240 kertaa minuutissa). Silloin 200cc moottoreilla menee minuutissa 48 litraa öljyä. Itsellä ei riitä hydrauliikan tuotto tuohon, työkierroksilla taakse tulee käytännössä reilut 20 litraa öljyä. Karsintanopeudeksi tulisi 200cc moottoreilla 4.8 metria sekuntissa. Reilusti nopeampaa kuin sykkeellä. Onko teidän koekäytössä tuollaisilla moottoreilla tullut tarpeeksi karsintavoimaa?

Vauhtia saa lisää laittamalla pienemmät moottorit. Esimerkiksi 100cc moottoreilla saisi tarpeeksi vauhtia mutta ei taas tarpeeksi vetovoimaa. Käyttämällä 100cc moottoreita ja 170 bar painetta saadaan vääntöä 250Nm. Silloin 0.08m säteellä tulee 3125N vetokykyä (=karsintavoima). Käytännössä puuta vedetään 300kg voimalla, ohuet oksat katkeavat mutta paksut eivät. Käyttämällä moottoreita sarjassa saadaan sama vetovoima kuin yhdellä moottorilla, paine jakautuu kahdelle moottorille. Saman voiman saisi laittamalla kaksi 100cc moottoria rinnakkain. Rinnakkain olevat moottorit eivät kaipaa vuotolinjoja, sarjassa kotelopaine nousee turhan kovaksi ja vuotolinjat tulevat tarpeeseen.

Syketec on ratkaissut ongelman laittamalla kouraan sekä syke- että rullakarsinnan ( http://www.sykeharvesteri.fi/tuotteet/j ... llasyotto/ ). Saa sekä vauhtia että voimaa. Ja kouralla kevyeen harrastuskäyttöön turhan paljon hintaa. Nopeus- / voimahaasteen voi ratkaista myös vaihtelemalla moottoreiden sarjassa ja rinnalla olemista. Paineen noustua nopeammalla sarjassa tapahtuvalla karsinnalla voisi moottorit mennä kaksi kertaa vahvempaa rinnakkain olemiseen.

On-off venttiileiden kanssa sylinterin nopeutta saadaan hidastettua kuristimella (=pieni reikä mistä öljyä ei vain pääse nopeasti läpi). Tuossa tulee haasteeksi kylläkin nopeuden hidatuminen myös toiseen suuntaan, kouran pitäisi päästä kaatumaan helposti puunkaadon jälkeen. Voisiko sinun ongelman ratkoa laittamalla kumityynyn kouran väliin? Koura saisi tulla nopeasti ylös, haitta minimoitaisiin ajamalla kouraa kumityynyä päin. Halpaa ja helppoa.

Pidempää pohdintaa. Teen siis koneita työkseni, jos ja kun saisin tehtyä hyvän kouran niin alkaisin myymään noita saadakseni perheelle elantoa. Tuollaiselle mönkijäluokan kouralle olisi oletuksen mukaan kysyntää. Minulla on tälläinen aika avoin tapa tehdä töitä, jos joku nyt sai laskuista apua niin se ei ole minulta pois.
viuhkis
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Helmi 2017 21:53

Re: Omavalmiste kärry ja harvesteri projekti

Viesti Kirjoittaja viuhkis »

Onkos tämä rojekti edistynyt suuntaan tai toiseen? :biggrin:
Vaahtera
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Marras 2011 20:41

Re: Omavalmiste kärry ja harvesteri projekti

Viesti Kirjoittaja Vaahtera »

Minä sain oman kouran ensimmäisen proton ensimmäiseen kuivatestiin:

https://www.youtube.com/watch?v=0OVqS9fFwVA

Saa nähdä mitä kourasta tulee. Olen kirjoitellut kourasta lisää Härvelit-palstan ketjuun ja Logbulletin facebook-sivulle.
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Omavalmiste kärry ja harvesteri projekti

Viesti Kirjoittaja Jussi »

hieno ja kiinnostava laite. #Ehdottomasti jatkoon

Saisko sen linkin sinne härvelit sivulle. Face tunnuksia en omista mutta joku muu vois olla kiinnostunut siitäkin linkistä.
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
Vaahtera
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Marras 2011 20:41

Re: Omavalmiste kärry ja harvesteri projekti

Viesti Kirjoittaja Vaahtera »

Kiitos, en tiennyt onko tänne sopivaa laitella linkkejä toisille sivuille.

Härvelit - http://harvelit.proboards.com/thread/27 ... mistajille
Facebook - https://www.facebook.com/logbullet/
Youtube - https://www.youtube.com/channel/UCHV_hO ... hPlZNTehLQ
Kömppääjä
2WD
Viestit: 53
Liittynyt: 13 Joulu 2015 20:34

Re: Omavalmiste kärry ja harvesteri projekti

Viesti Kirjoittaja Kömppääjä »

Jos nyt sattuu vaatu palstalla pyörähtää niin miten on rullakouran rakennus edenny? Samanmoista tässä itsekin himoitsen. Miten oli tuossa sykeharvesterissa teräöljyn syöttö järjestetty ja minkäkokoinen oli sahan moottori?
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Omavalmiste kärry ja harvesteri projekti

Viesti Kirjoittaja Jussi »

bongasin tuoreen videon juutuubista. hyvältä näytti toiminta. itseä kiinnostas kovasti tuommoinen tuote

https://youtu.be/eFOF4qk4QdA
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
Vastaa Viestiin