Hienoa työtä. Miten paljon tuollainen ensimmäisen version koura painaa? Olen kanssa hahmotellut vastaavaa kouraa itsekkin, teen työkseni http://www.logbullet.com/fi/ tuotemerkillä pientä ajokonetta johon olen kaivannut "oikeaa" harvesterikouraa. Koura ei saisi olla kovinkaan painava, enintään 75 kiloa jolloin saisi reilummin hyötykuormaa kaatoihin. Tuollainen Usewoodin koura ( https://www.nettikone.com/usewood/uw180 ... ra/1487904 ) on hieno, mutta minulle turhan painava (220kg) ja maksaa enemmän kuin minulla on lompakossa vetokykyä (14 420 € + alvi). Muut vastaavat jatkuvaan ammattikäyttöön ajatellut kourat ovat tuollaisia reilun 200kg mötkäleitä. Olen itse ajatellu, että koura olisi sopiva jos sillä saisi kaadettua ja katkottua alle 10cm riukuuntuneita runkoja.vaatu kirjoitti:Vetomoottoreina on 2kpl 200cm3 hydemottoria joita ohjataan sylinterillä. Karsimaterät painuu samalla sylinterillä ja ovat jousikuormitteiset.
Kaikkia tomintoja ohjataan sähköventiileillä paitsi sahakatkaisua, siihen tulo otetaan kääntäjältä koura auki/kiinni letkuista.
Hieman päästiin jo testailemaan tomintoja, kaikki muuten ok mutta tiltin nopeutta pitää saada hidastettua todella paljon.
Sähköventiileillä kun ei voi säätääsylinterin nopeutta kun aukeaa kerralla. Propo ventiili olisi yksi vaihtoehto mutta menee liian hienoksi. Olisko porukalla ideoita millä saadaan hidastettua nopeutta yksinkeirtasesti? Kuristaa öjyn kiertoa sylinterille? Kierrättää erillisen varon kautta paluuseen osa öljystä? En tiedä oikein tuosta kuristamisesta kun perstuntuma on että öljyt lämpeää turhaan ja ahistaa pumppuyksikköä? Ja lopulta ahistaa ihteäkin
Olen itse hahmotellut kouraan giljotiini-katkaisua. Ei tarvitse pohtia ketjuluodeilta suojautumisia ja muutenkin rakenteesta voi tehdä yksinkertaisemman. Tuollainen sahakatkaisu on kyllä hieno. En ole omassa projektissa edennyt vielä piirtämistä pidemmälle. Syöttötapana rullasyöttö olisi kiva. Saisi tehtyä kevyemmän kouran, mutta vaatisi myös moottorista voimaa. Logbulletissa on 35hp dieselmoottori, moottori on ajokone käyttöön vahva mutta rullakouran kanssa tulee haastetta.
Hydraulimoottoreiden haaste on huono hyötysuhde pienillä kierroksilla. Halpoja moottoreita käytettäessä hyötysuhde on parhaimmillaan 85% ja heikoimmillaan alle 50%. Sykeharvesterilla (=sylinteri) hyötysuhde karsinnassa on melkein 100%. Pienikin sylinteri jaksaa työntää riittäviä voimia. Esimerkiksi 40mm / 25mm (=akselinhalkaisija) sylinteri jaksaa työntää 170 bar paineella 21 360N voimalla. 500mm edestakainen liike vie 20 litran tuotolla 3.03 sekuntia (työntö 1.88 sekuntia ja veto 1,15 sekuntia). Metrin liike vie reilut 6 sekuntia. Odottavan aika tulee pitkäksi kun odottaa 18 sekuntia 3 metrin rangan syntymistä. Sylinterin nopeudet voimat ja nopeudet saa helposti https://www.hydrauliikkapumppu.fi/lasku ... rin-nopeus sivulta.
Jotta tekeminen tuntuisi vauhdikkaalta, kouraan pitäisi saada karsintanopeudeksi ~2m/s . Esimerkiksi 16cm halkaisijalla oleville rullilla (säde on 0.08m) pitää rullien pyöriä 4 kertaa sekunnissa (=240 kertaa minuutissa). Silloin 200cc moottoreilla menee minuutissa 48 litraa öljyä. Itsellä ei riitä hydrauliikan tuotto tuohon, työkierroksilla taakse tulee käytännössä reilut 20 litraa öljyä. Karsintanopeudeksi tulisi 200cc moottoreilla 4.8 metria sekuntissa. Reilusti nopeampaa kuin sykkeellä. Onko teidän koekäytössä tuollaisilla moottoreilla tullut tarpeeksi karsintavoimaa?
Vauhtia saa lisää laittamalla pienemmät moottorit. Esimerkiksi 100cc moottoreilla saisi tarpeeksi vauhtia mutta ei taas tarpeeksi vetovoimaa. Käyttämällä 100cc moottoreita ja 170 bar painetta saadaan vääntöä 250Nm. Silloin 0.08m säteellä tulee 3125N vetokykyä (=karsintavoima). Käytännössä puuta vedetään 300kg voimalla, ohuet oksat katkeavat mutta paksut eivät. Käyttämällä moottoreita sarjassa saadaan sama vetovoima kuin yhdellä moottorilla, paine jakautuu kahdelle moottorille. Saman voiman saisi laittamalla kaksi 100cc moottoria rinnakkain. Rinnakkain olevat moottorit eivät kaipaa vuotolinjoja, sarjassa kotelopaine nousee turhan kovaksi ja vuotolinjat tulevat tarpeeseen.
Syketec on ratkaissut ongelman laittamalla kouraan sekä syke- että rullakarsinnan ( http://www.sykeharvesteri.fi/tuotteet/j ... llasyotto/ ). Saa sekä vauhtia että voimaa. Ja kouralla kevyeen harrastuskäyttöön turhan paljon hintaa. Nopeus- / voimahaasteen voi ratkaista myös vaihtelemalla moottoreiden sarjassa ja rinnalla olemista. Paineen noustua nopeammalla sarjassa tapahtuvalla karsinnalla voisi moottorit mennä kaksi kertaa vahvempaa rinnakkain olemiseen.
On-off venttiileiden kanssa sylinterin nopeutta saadaan hidastettua kuristimella (=pieni reikä mistä öljyä ei vain pääse nopeasti läpi). Tuossa tulee haasteeksi kylläkin nopeuden hidatuminen myös toiseen suuntaan, kouran pitäisi päästä kaatumaan helposti puunkaadon jälkeen. Voisiko sinun ongelman ratkoa laittamalla kumityynyn kouran väliin? Koura saisi tulla nopeasti ylös, haitta minimoitaisiin ajamalla kouraa kumityynyä päin. Halpaa ja helppoa.
Pidempää pohdintaa. Teen siis koneita työkseni, jos ja kun saisin tehtyä hyvän kouran niin alkaisin myymään noita saadakseni perheelle elantoa. Tuollaiselle mönkijäluokan kouralle olisi oletuksen mukaan kysyntää. Minulla on tälläinen aika avoin tapa tehdä töitä, jos joku nyt sai laskuista apua niin se ei ole minulta pois.