Auran säädöt

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Samiaa
2WD
Viestit: 38
Liittynyt: 09 Tammi 2016 12:33
Mönkijä:: Polaris SP 570 -17

Auran säädöt

Viesti Kirjoittaja Samiaa »

Mistähän kannattaa aloittaa säätäminen kun pitäisi saada pahin hakkaus pois? https://youtu.be/cj7MHHYr03E
pörhis
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 13 Elo 2017 20:04
Mönkijä:: Trapper 500xl efi
Paikkakunta: Tornio

Re: Auran säädöt

Viesti Kirjoittaja pörhis »

Pystyykö tuota levyn kallistusta muuttamaan maatavasten? Ja yks mikä tulee mieleen että onko jouset liian tiukalla. Kaasujousi koneen ja aisojen välille rauhoittaa kans tuota isoa pomppimista. Mut tahtoo olla just tuo ongelma kun aura on vain omalla painolla maatavasten. Broncossa sama ongelma varsinkin kun vauhti nousee.
pörhis
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 13 Elo 2017 20:04
Mönkijä:: Trapper 500xl efi
Paikkakunta: Tornio

Re: Auran säädöt

Viesti Kirjoittaja pörhis »

Vielä tuli mieleen että tukijalkoja en itse käytä aurassa ollenkaan talvella.
hamu
2WD
Viestit: 32
Liittynyt: 30 Joulu 2017 14:04
Mönkijä:: Polaris 570 t3b -18

Re: Auran säädöt

Viesti Kirjoittaja hamu »

Voisiko ongelman lähteenä olla liian rempula auran levy. Ei ole pokkauksia eikä kunnon tukia. Heiluntaa vahvistaa vielä jouset.
Avatar
KpHr
4WD
Viestit: 134
Liittynyt: 08 Tammi 2012 18:57
Mönkijä:: Polle 500 HO -11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Auran säädöt

Viesti Kirjoittaja KpHr »

Minä kokeilisin hammastettua kulutusterää, mikäli ei jo ole käytössä. Vaihdoin oman Eagle Plow-auran terän hammastettuun malliin (LATVO toimitti) ja nyt "raapii" polannetta tehokkaasti eikä pompi. Järkeilen niin että tuo kovempi materiaali yhdistettynä hammastukseen toi ratkaisun. Pureutuvuus parani.

-KpHr-
Samiaa
2WD
Viestit: 38
Liittynyt: 09 Tammi 2016 12:33
Mönkijä:: Polaris SP 570 -17

Re: Auran säädöt

Viesti Kirjoittaja Samiaa »

Juuri eilen vaihdoin tuon Latvon terän paikalle ja pomppiminen alkoi. Järkeilin myös sellaista että tuo terähän ei nyt ole mitenkään maata vasten (uusi terä kun ei ole yhtään kulunut) vaan tavallaan hieman suksimaisesti. Se aiheuttanee myös korostettua pomppimista kun muotoilu heittää sitä tavallaan väkisin uudelleen ilman ekan pompun jälkeen. Ajattelin sen muotoilla rälläkällä vähän paremmin "istumaan" maata vasten.

Jousia pitää siis löysätä, kiristin niitä juuri kun ajattelin että tuo hammasterä vaatii vähän jämäkämpää otetta.

Aika jämäkkä tuo Iron Balticin levy kokonaisuutena kyllä on mutta tuo kiertojäykkyyn mielestäni jätetty huomiotta.

Jatketaan kokeiluja.
Jmk
6WD
Viestit: 494
Liittynyt: 04 Marras 2017 14:43

Re: Auran säädöt

Viesti Kirjoittaja Jmk »

Minkälaisessa kulmassa terä on tiehen nähden? Mulla on 150cm iron baltic aura cf-moton keulalla varustettuna oikealla verkkoterällä 10cm suikale. Enkä ole huomannut mitään hyppimistä senverran laitoin terään rotia alle että se on lähempänä 45 astetta kuin pystyä. Ja hyvin ottaa lumeen kiinni
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Auran säädöt

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Ihmettelen kyllä noita mönkijäauroja, että niissä ei tunnuta suunnitteluun uhraavan pätkän vertaa aikaa. Kyllähän niillä voi lunta lykkiä, mutta aika ankeasti ne vakiona toimii.

Tuossa näyttäisi tosiaan levyn runko olevan niin löysä että tuskin sitä saa nätisti menemään mitenkään. Teräkulma pitäisi noissa olla paljon loivempi mitä yleensä on. Se lumi pitäisi nostaa maasta irti eikä puskea ryskyttää edelleen.
pörhis
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 13 Elo 2017 20:04
Mönkijä:: Trapper 500xl efi
Paikkakunta: Tornio

Re: Auran säädöt

Viesti Kirjoittaja pörhis »

Tuo on kyllä tosi että ei nuita auroja suunnitella oikeisiin töihin kunnolla. Mulla vaikutti myös levyn vain tuohon pomppimiseen. Eli tuli painavampi levy. 30cm leveämpi ja heittävä. Pienemmän levyn kans oli tuo pomppiminen. kyllä aika kovaa. Aurasysteemistä ei ole kuin levy enää alkuperäinen. Huomattavasti on kiinni jääminen vähentynyt auratessa kun tein etukiinnitteisen ja siirsin levyä kauemmas keulasta.
Samiaa
2WD
Viestit: 38
Liittynyt: 09 Tammi 2016 12:33
Mönkijä:: Polaris SP 570 -17

Re: Auran säädöt

Viesti Kirjoittaja Samiaa »

Jmk kirjoitti:Minkälaisessa kulmassa terä on tiehen nähden? Mulla on 150cm iron baltic aura cf-moton keulalla varustettuna oikealla verkkoterällä 10cm suikale. Enkä ole huomannut mitään hyppimistä senverran laitoin terään rotia alle että se on lähempänä 45 astetta kuin pystyä. Ja hyvin ottaa lumeen kiinni
Se auran oma säätö on niin takakenossa kuin saa. Pitää vielä laittaa rotia kanssa terän alle että saa enemmän kohti 45 astetta. Pomppii nimittäin edelleen niin että on ilmassa enemmän kuin maassa ja jälki on perunapelto.
Lehis
2WD
Viestit: 34
Liittynyt: 20 Syys 2018 01:49
Mönkijä:: Yamaha Kodiak
Paikkakunta: Imatra

Re: Auran säädöt

Viesti Kirjoittaja Lehis »

KpHr kirjoitti:Vaihdoin oman Eagle Plow-auran terän hammastettuun malliin (LATVO toimitti) ja nyt "raapii" polannetta tehokkaasti eikä pompi. Järkeilen niin että tuo kovempi materiaali yhdistettynä hammastukseen toi ratkaisun. Pureutuvuus parani.

-KpHr-
Tätä tuumint tuossa et olisko tollanen latvo.n terä hyvä, alkaa olemaan vaihtokunnossa nykyinen. Ei satu olemaan kuvaa millaista jälkeä tekee tollanen kaupallinen terä?
Avatar
TATOU4S
6WD
Viestit: 481
Liittynyt: 28 Helmi 2013 10:03
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 550 eps +tatou

Re: Auran säädöt

Viesti Kirjoittaja TATOU4S »

Mulla on yheksän talavia pukattu lunta tuola warnin levyllä. Hokasin just että yli sentti kulunu terästä pois. Käänsin sen toisinpäin ja hyppiminen alkoi. Asvaltti kuluttanu tuon teräväksi. Pitää ens loskakelien aikana käyä tuota maantiellä pukkaamassa niin terottuu toinenkin puoli, suotta tuota alakaa rälläköimään :D
Jmk
6WD
Viestit: 494
Liittynyt: 04 Marras 2017 14:43

Re: Auran säädöt

Viesti Kirjoittaja Jmk »

Sileä terä tekee sileää jälkeä, ja hammasterä tekee märkään terän mukaista jälkeä ja kuivaan lumeen jää pieni kerros hammastuksen mukaan mikä sit yleensä leviää auran perästä.
pörhis
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 13 Elo 2017 20:04
Mönkijä:: Trapper 500xl efi
Paikkakunta: Tornio

Re: Auran säädöt

Viesti Kirjoittaja pörhis »

Hammastettu terä on liukkauden estämiseksi myös hyvä valinta ja puree myös paremmin jo tallattuun lumeen.
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Auran säädöt

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Säätäminen alkaa joko työntämällä auraa asvaltilla, tai sitten kulmahiomakoneella se maata vasten kulkeva kantti pyöreäksi.

Ihan sama ongelma on isoissakin vehkeissä ennenkuin terä on mukautunut.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Vastaa Viestiin