Itselläni on pari kärryä, laidallinen kärry ja puunajoon tarkoitettu rankakärry.
Rankakärry tehtiin appiukon kanssa. Romuttamolta haettiin vanha Corollan tms. aisa, josta rälläköitiin pala pois, jotta saatiin akseli kapeammaksi. Saatiin aisa muistaakseni 20 eurolla, johon kuului vanhat kuluneet auton kesärenkaat.
Muut rautaosat ostettiin samalta romuttamolta. Kuulakytkin uutena Motonetista. Kokonaiskustannukset olivat muistaakseni noin 70 euroa. Kärrystä tuli ihan kelpo, suurimpana miinuksena on edelleen akselin leveys, minkä johdosta renkaiden sisäpinta on mönkijän ulkosivumitan kohdalla. Toinen heikkous on hieman lyhyt aisa, minkä johdosta rankakuormasta tulee helposti takapainoinen. Jos kuorman lastaa keskelle akselia, ei kääntösädettä juuri jää ja peruuttaminen on muutenkin vaikeaa kun kärry menee heti linkkuun.
Aisaa olisi kyllä helppo jatkaa, mutten ole jaksanut kun on tuollakin jaksanut ja hyvin pärjännyt. Kovat ja kapeat autonrenkaat eivät ole olleet ongelma. Itsellänikin on Hondan 350FM, eikä koskaan ole ollut ongelmaa vetämisen ja pidon suhteen. Kärrystä on nyt alkanut ilmeisesti laakerit ilmoittamaan itsestään, voi olla etten jaksa liikaa stressiä siitä ottaa. Haaveissani on ollut, että joskus ostan kunnollisen rankakärryn leveillä renkailla ja teliakselilla. Varmasti on parempi kuin omarakenne, ainakin jos meikäläisen tasoinen rupeaa rakentamaan.
Yksi tuttu teki perusteellisesti sellaisen rankakärryn, mihin sai kunnon irtolaidat. Materiaalikustannukset siihen oli kuitenkin jo vähän päälle 700 euroa.
***
Toinen kärryni on kaupasta ostettu laidallinen kärry. Tarkoitukseni oli ostaa myös Modularboxista ko. 590 arvoinen kärry. Kävin liikkeessä ja palvelu oli mielestäni niin tympeää, että marssin suoraan Koneliike Oleniukseen, jossa on aina ollut loistavaa palvelua. Oleniuksella oli samoja kärryjä, joita Brandt kauppaa mm. Polariksen ja Hondan kylkiäisiksi. Kyseessä on koskenkorvalaisen Aapen pajan tekemä kärry.
Jos em. kahta kärryä vertaa, niin käytännössä eroa ei ole. Koko on juuri täsmälleen samanlainen, sinkitty pelti on samoista kohdista niitattu, runkorakenne sama, renkaat samoja. Ainoa ero on se, että Modularboxin myymässä muistaakseni kiinalaisessa vaiko taiwanilaisessa kärryssä on pyörivä vetopää. Ovh suomalaiseen on 990 euroa, mm. Motorauma näyttää netin mukaan myyvän sitä 890 eurolla. Sain Oleniukselta Aapen kärryn melkein yhtä halvalla, kuin Modularboxin kärryn olisin saanut. Vähän jouduin kärsimään enemmän, mutta hyvästä palvelusta kannattaa kyllä maksaa.
Laskin, että ko. kärryt ovat tilavuudeltaan noin puoli kuutiota. Jos piripintaan täyttää kiviaineksilla, kuormaa tulee tuplasti ilmoitettun 400 kilon kantavuuteen nähden. Hiekka painaa kuulemani mukaan noin 1600 kiloa / kuutio. Aapen kärry ilmoittaa kantavuudekseen 400 kiloa. Soitin itse henkilökohtaisesti valmistajalle ja hän kertoi, ettei kärryä ole raskaaseen maansiirtoon valmistettu.
Savi- ja multamaata olen kuitenkin kärrännyt ihan täydellä lastilla. Sepeliä ja hiekkaa en ole uskaltanut lastata, kuin noin 10 cm alle laidanmitan. Laskin, että tuolloin kyydissä on noin 500 kiloa. Hyvin on kärry kuitenkin tehtävänsä hoitanut, ilmanpaineita piti renkaissa vaan nostaa reilusti. Tosin en ole missään erityisen raastavissa maasto-olosuhteissa raskailla kuormilla ajanutkaan.
Suosittelen Aapen kärryä, ei muutkaan valmistajat huonoja varmasti tee. Mm. m.sa:n mainitsema Tehovinssin oy:n valmistama kärry (
www.atv-expert.com) näyttää erittäin hyvältä, ellei jopa paremmalta kuin Aapeni.