
Piirustukset tukkikärrille ja vinkkejä millaine on hyvä?
Piirustukset tukkikärrille ja vinkkejä millaine on hyvä?
MOi, Olen tässä suunnitellut että valmistaisin/valmistuttaisin kaverilla tukkikärrin, mistähän saisi pätevän kärrin piirustukset ettei tulisi ihan täyttä sutta tehtyä. Mullahan ei ole kokemusta moisesta vekottimesta kuin mitä olen liikkeen pihassa vekottimen nähnyt ja todennut että on aika kova hinta kun 1700e pyytävät, tulee putkelle ja parille hitsisaumalle liika hintaa. Onko kokemusta jos tekee teliikärrin ja laittaa rattaiksi vaikka henkilöauton vanteet ja kumit, olisi aika monet ylimääräiset, ja kun suolla/pehmeässä en kuitenkaan tule käriä vetämään niin kuvittelisin niiden riittävän? kommentteja onko ajatukseni täysin hulluja
.

-
- 4WD
- Viestit: 160
- Liittynyt: 11 Kesä 2004 23:24
- Paikkakunta: Pieksämäki, Mönkijä: Honda 500 Rubicon -04
Tukkikärry
Kyllä henkilöauton pyörät toimivat hyvin varsinkin vedettäessä kovalla maalla. Mönkijän ns. pallopyörät tuovat tietysti kantavuutta pehmeällä pohjalla. Vanha viisaus on: pyörä joka ei vedä, jarruttaa
Kärry olisi hyvä olla tukeva, mutta kevyt. Keinuteli on kokemukseni mukaan ehdoton puita ajettaessa. Sillä saadaan kärry "kiipeämään" kivien, juurakoiden yms. päälle ja yli. Kärry ei saisi olla leveämpi kuin vetävä mönkijä. Käytännössä jatkettava aisa, kääntyvä vetopää ja siirrettävät pankat ovat oivia keksintöjä. Etusermi pääsee oikeuksiinsa ajettaessa mäkistä maastoa kuorma päällä. Alamäessä on vaarana, että puut pyrkivät tulemaan ajajan selkään, mutta ilman etusermiä pärjää kun vetää kuorman kunnon liinoilla kiinni.
Piirrustuksia minulla ei valitettavasti ole, mutta eiköhän niitä jostain saa tai tekee valmiin kärryn mukaan. Jos päädyt kuitenkin ostamaan kärryn, kannattaa hintaa kilpailuttaa. Hinnoissa on nimittäin suuriakin eroja.

Kärry olisi hyvä olla tukeva, mutta kevyt. Keinuteli on kokemukseni mukaan ehdoton puita ajettaessa. Sillä saadaan kärry "kiipeämään" kivien, juurakoiden yms. päälle ja yli. Kärry ei saisi olla leveämpi kuin vetävä mönkijä. Käytännössä jatkettava aisa, kääntyvä vetopää ja siirrettävät pankat ovat oivia keksintöjä. Etusermi pääsee oikeuksiinsa ajettaessa mäkistä maastoa kuorma päällä. Alamäessä on vaarana, että puut pyrkivät tulemaan ajajan selkään, mutta ilman etusermiä pärjää kun vetää kuorman kunnon liinoilla kiinni.
Piirrustuksia minulla ei valitettavasti ole, mutta eiköhän niitä jostain saa tai tekee valmiin kärryn mukaan. Jos päädyt kuitenkin ostamaan kärryn, kannattaa hintaa kilpailuttaa. Hinnoissa on nimittäin suuriakin eroja.
Ite olen tässä just tekemässä tukkikärryjä. Telisysteemi ja runko on melkein valmis. Laitan vaikka kuvia huomenna. Ominaisuuksina on pidennettävä aisa, teli, kääntyvä vetonuppi, kääntyvät pankot, pankot löytävät aina oikean paikan jos ne kääntyy. Tukkikärry muuttuu tavalliseksi kärryksi Ja siinä on kippi. Pankon ja etusermien paikaa pystyy muuttamaan portaattomasti. Maavaraa yli 40cm. Piirrustukset olen tehny ite.
Myös muuttuva telin paikka
Mietiskeli että olisikohan mittään järkeä laittaa telia myös runkoon silleen esim sokilla että sen paikkaa saisi muutettua parhaan painooisteen saavuttamiseksi¨ja säätämiseksi? Joo jos sulla on Wilpo kuvai niiin laitas tuleen, mielenkinnolla odotan, voisi auttaa kovasti omaa projektiani, jonka aloitan tosin vasta hamassa tulevaisuudessa.
Wilpo, teknnikan ihmemmies! Kuulosti ainakin toi kuvaus todella hyvältä. Koitahan sitten kun kärri on valmis, laittaa tänne kuvia. Yhden vinkin annan, kärrystä saa "ikuisen", mikäli sen upottaa kuumasinkkiin kun se on valmis. Näin se kestää, kestää ja kestää. Niin, siis vain rungolle kuumasinkitys ja osille mitkä sitä kaipaavat. Sinkittyvä paino nousee noin 10 prsenttia. Oletko muuuten suunnitellut tohon mitään suksia? Talvella suksien kitka on vähäinen ja ne kestää suurempaa painoa eivätkä uppoa lumeen. Sukset on hyvä tehdä kaupassa myytävistä peräkärrin lokasuojista, ne ovat sopivan leveät ja pituiset. Ne ovat myös liukkaat, mikä ei aina ole hyvä asia, sillä kärri voi lähteä sivuluisuun. Kannataa tehdä siihen se vetopää sellanen, että kärrin saa talvella kiinni moottorikelkaan. Näin kelkalla voi vetää "henkilörekeä" ja "tukkirekeä". Hyvä Wilpo kun olet jaksanut tehdä ja suunnitella tälläisen projektin. Odotamme kaikki innolla sen vamistumista. Kärristä tulee varmasti monipuolisempi ja parempi kuin kaupassa myytävät
...ja halvempi...

Tässä vaiheessa kun on vähän kärry valmistunut, niin tuntuu että kärryistä saattaa tulla liian vahva ja sen takia turhaapainoa. Noh, ainakin kestää sitten.
Mulla noi saa ton telin paikan säädettyä porttaattomasti. Telin runko tulee runkoon vanvoilla pannoilla kiinni runkopalkkiin, samalla tavaloilla kun isoissa traktorin tukkikärryissä.
Täytyy mennä ottaa kuvia.
Toi upotus sinkitys olis kyllä hyvä. Minkähintasta ja missä niitä mahdetaan tehdä. Ite aattelin vaan ihan maalata kärryn. Kärryyn tulevan lavan tietysti taivutella sinkitystä pellistä.
Hmm.. Kyll noi sukset kävi mielessä talvikelille, mutta en niihin sen enempää perehtyny. Noista autonperäkärryjen lokari ratkasu kuulostaa helpolta ja ehkä voi olla hyväkin.

Täytyy mennä ottaa kuvia.
Toi upotus sinkitys olis kyllä hyvä. Minkähintasta ja missä niitä mahdetaan tehdä. Ite aattelin vaan ihan maalata kärryn. Kärryyn tulevan lavan tietysti taivutella sinkitystä pellistä.
Hmm.. Kyll noi sukset kävi mielessä talvikelille, mutta en niihin sen enempää perehtyny. Noista autonperäkärryjen lokari ratkasu kuulostaa helpolta ja ehkä voi olla hyväkin.

-
- Kunniajäsen!!!
- Viestit: 415
- Liittynyt: 28 Touko 2004 17:22
- Mönkijä:: Suzuki LT-F4WD
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Hmm
Upposinkitys voi tulla kalliiksi, mutta kannattaa ainakin tehdä pohjat sinkkiepoksimaalilla, se suojaa ainakin pintaruosteelta. Hiekkapuhallus ja heti perään sinkkimaali päälle, kattoo semmosta minkä päälle voi vetää 2k värin suoraan nii ei tartte erikseen vetää pohjaväriä
Ruiskullahan toi käy kohtuu helposti.
Suksista, ei varmaan paha se lokasuoja, paitti että kestääkö se muovi kärrin painon sitte, menee kiinnikkeet siitä muovista läpi jos on tyhjää siinäkohti?! Jotkut sivuluistoo estävät pitkittäis jurmut ois varmaan kans paikallaan, tyyliin moottorikelkan sukset.

Suksista, ei varmaan paha se lokasuoja, paitti että kestääkö se muovi kärrin painon sitte, menee kiinnikkeet siitä muovista läpi jos on tyhjää siinäkohti?! Jotkut sivuluistoo estävät pitkittäis jurmut ois varmaan kans paikallaan, tyyliin moottorikelkan sukset.
Nyt on muutama kuva otettu. Ja lisäilen sitä mukaan mitä ehdin tekemään kärryä. Teli on on melkein eniten aikaa vievä. Tämän jälkeen toi onkin helpo tehä loppuun. Toisen kärryn tekiskin jo paljon nopeemmin. Ekassa menee aina aikaa suunnitteluun ja kokeiluihin.
EDIT:
Kaikki kuvat siirretty osoitteeseen:
http://www.murtola.com/galleria/thumbnails.php?album=64
Runko on 60X60X4mm rautaa, ja lavan pohjan leveys on 71cm. Pyörät menee samoja jälkijä pollen kanssa.
Kuvia myös pollen etutelineen raudoista. Noi oli helppo tehä ja nopeet. Auttaa kyllä aika paljon jos kuljettaa jotain pientä etutarakalla.
http://mbnet.fi/wilpo/polle/pollen_etutarakka.jpg
http://mbnet.fi/wilpo/polle/pollen_etutarakka2.jpg
EDIT:
Kaikki kuvat siirretty osoitteeseen:
http://www.murtola.com/galleria/thumbnails.php?album=64
Runko on 60X60X4mm rautaa, ja lavan pohjan leveys on 71cm. Pyörät menee samoja jälkijä pollen kanssa.
Kuvia myös pollen etutelineen raudoista. Noi oli helppo tehä ja nopeet. Auttaa kyllä aika paljon jos kuljettaa jotain pientä etutarakalla.
http://mbnet.fi/wilpo/polle/pollen_etutarakka.jpg
http://mbnet.fi/wilpo/polle/pollen_etutarakka2.jpg
Viimeksi muokannut Wilpo, 20 Loka 2004 23:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tossa sinkityksessä on se hyvä puoli, että kun sen kärrin upottaa niin se sinkittyy myös sisäpuolelta(putket), jolloin se ei ruostu ollenkaan! Hintaa en itsekkään tiedä, mutta olisin kiinnostunut jos joku tietää. Kannattaa sinkityksen ajaksi kierteisiin laittaa mutterit, näin ei mene kierteet pilalle(ne pitää aukaita sen jälkeen, jolloin kierteet tyhjenee sinkistä). Lokasuojista sen verran että käyttäkää telikärryn lokasuojia, kun ne ovat tarpeeksi pitkiä. Niitä saa huoltoasemalta... tai hyvin varustetuista huoltoasemilta. Hintaa en ole seurannut. Itse lokasuojahan ei kestä rasitusta, vaan siihne joutuu tekemään rungoksi puu tai metallirungon, metalirunko parempi. Eli lokasuoja vain liukupintana, on sen veran liukaat ne. Kaverin kanssa kokeiltiin talvella melko leveää kuormauton lokasuojaa vetää kelkan perässä ja ite istuttiin kyydissä... hurja vauhti, lähtee herkästi sivuluisuun. Eli siis kannattaa tehdä jotkut ohjainraudat. Parempi vaihtoehtohan olisi sellanen että käyttäis kelkkareen jalaksia. Ne ovat pellistä tehdyt sinkityt, eivätkä vedä sivuun, sillä niissä on jo valmiiksi "ohjainraudat". Mutta ne taas maksaa aika lailla, eikä niitä yleensä saa erikseen ostettua. Hieno toi kärri jo tässä vaiheessa. Paljos noi renkaat vanteineen maksaa? Olisko halvempi vaihtoehto väsätä auton renkaista kaksoisrenkaat, jotka sitten laitaa teliin kiinni. Renkaita vanteineen saa ilmaiseksi ainakin jostain.
-
- 6WD
- Viestit: 351
- Liittynyt: 02 Kesä 2004 09:17
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 H.O -12
- Paikkakunta: Seinäjoki
-
- 6WD
- Viestit: 251
- Liittynyt: 31 Touko 2004 23:11
- Paikkakunta: Äänekoski
kärristä.....
Wilpo kirjoitti:Nyt on muutama kuva otettu. Ja lisäilen sitä mukaan mitä ehdin tekemään kärryä. Teli on on melkein eniten aikaa vievä. Tämän jälkeen toi onkin helpo tehä loppuun. Toisen kärryn tekiskin jo paljon nopeemmin. Ekassa menee aina aikaa suunnitteluun ja kokeiluihin.
http://mbnet.fi/wilpo/polle/karry1.jpg
http://mbnet.fi/wilpo/polle/karry2.jpg
http://mbnet.fi/wilpo/polle/karry3.jpg
http://mbnet.fi/wilpo/polle/karry4.jpg
Runko on 60X60X4mm rautaa, ja lavan pohjan leveys on 71cm. Pyörät menee samoja jälkijä pollen kanssa.
Kuvia myös pollen etutelineen raudoista. Noi oli helppo tehä ja nopeet. Auttaa kyllä aika paljon jos kuljettaa jotain pientä etutarakalla.
http://mbnet.fi/wilpo/polle/pollen_etutarakka.jpg
http://mbnet.fi/wilpo/polle/pollen_etutarakka2.jpg
Pirskules ukko, tuohan on oikein asiallisen näköistä työtä. Kuinka suuri sulla on tuo telin keinumisvara, onko liki samoja kuin mitä timberin kärryssä....
Sitten tosta suojauksesta, upposinkkaus on kallista lystiä, kannattaa kysellä pintakäsittelyihin erikoistuneista firmoista mitä sellainen kustantaa.
Itte jos tekisin niin vetäsisin vain ferrex:in lyijymönjää kehikkoon ja siihen kova alkyydimaali päälle, ferrex nimittäin päästää kosteutta läpi, siksi pintamaalia päälle.
Lisäksi, tee siihen kärriis etusermi, ihan vain "huvin" vuoksi ja omaksi suojaksi.
Äkkiseltään rakenne ei näytä kyllä mitenkään "ylijäreältä" vaan veikkaisn että tuo runkoprofiili kestää 500-700kg kuormia aika huoletta. Siitä hitsisauman kupeesta se repeää ...jos repeää

Mutta , hieno kärri joka tapauksessa, toivottavasti kestää piiitkään....

No joo, jospa lähtis käymään työpaikalla viettämässä yön kapitalistin koneiden ääressä

**Huru-ukko**
Ilmajoki on ihan Seinäjoen vieressäanton kirjoitti:Heti tuli kiinnostusta. Minkä hintaisia ne on? Tiedän kyllä että ne on ihan oikeita suksia, ei mitään leluja, kuten ei muutkaan kelkkavehkeet(yleensä) Missäs päin Ilmajoki on? Wilpo, kannattaa käyttää näitä kelkkareki suksia, ne ovat kestävemmät, ja juuri suunniteltu tuohon tarkoitukseen.
Tulukaa köyhät pernavoille
-
- 6WD
- Viestit: 351
- Liittynyt: 02 Kesä 2004 09:17
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 H.O -12
- Paikkakunta: Seinäjoki