KUVIA mönkijästä työhommissa
Re: KUVIA mönkijästä työhommissa
Mulla on vinssi siirretty siihen aisan alapäähän niin ei ole kuin yksi rissa jonka kautta vaijeri menee kitkana. Hyvin toimii ja voima ei mene hukkaan. Auton akku on etu särrmin etupuolella laudan päällä ja lataus aina kun on sähköä saatavilla tai mönkijän akulta apukaapelilla kun ajaa siirtoajoa. Kestää sen 250kg hyvin ja järkeä saa käyttää mitä nostaa. Isot puut vaatii aikaa ja käsin apuja . Tukkisaksit ovat hyvät olla sellaiset joissa nosto on vain yhdestä pisteestä. Voi myös vaijerin kiertää puun ympäri ja koukulla kiinni.
- KpHr
- 4WD
- Viestit: 134
- Liittynyt: 08 Tammi 2012 18:57
- Mönkijä:: Polle 500 HO -11
- Paikkakunta: Kouvola
Re: KUVIA mönkijästä työhommissa
Tuossa muutama kuva omasta kiinankärrystä jonka hankin samalla kun mönkkärinkin (2011). Myyntinimenä oli "Emppu3000" ,sisälsi peltisen soralavan+puomin+naruvinssin kaukosäätimellä+akkukotelon johdotuksineen.
Tuohon muovikoteloon sopi ainakin tavallinen 60Ah autonakku, mulla siellä taitaa nyt olla nyt joku 70 Ah. Akun latausta helpottamaan ruuvailin kopan päälle tavallisen auton peräkärryliittimen koska lataan tätä (ja myös mönkijän omaa akkua tallioloissa) omalla "patentillani" eli älylaturissa on hauenleukojen rinnalle kytketty peräkärryliittimen vastake.
https://drive.google.com/open?id=1lGHCU ... jhYGdl0kvi
https://drive.google.com/open?id=1k1MEc ... dw2OLpuvuH
https://drive.google.com/open?id=1Cxh2K ... cdDJeKHfCD
Kärryyyn olen matkan varrella tehnyt joitakin tarpeellisia muuutoksia: alkuun ärsytti kun pankot pomppivat sijoiltaan siirtymäajossa. Porasin alareunoihin läpireiät joihin pultti+mutteri -->eipä enää irtoile hankeen etsittäväksi.
Telin kohdalla oleva poikittaispalkki alkoi taipumaan, lämmittelin suoraksi ja hitsailin päälle latasta vahvikkeen.
https://drive.google.com/open?id=1HPiau ... OdH6XvqmBP
Alkuperäisrenkaista oli yleensä ainakin yksi tyhjänä kun piti metsään lähteä. Aikani taistelin kunnes ostin käytetyt Vectran talvipiikkikumit vanteineen (pulttijako sopiva ja keskireikäkin passasi) ja tälläsin ne nurinpäin paikoilleen; raideleveys ja pyörähalkaisija hieman kasvoi (ei haittaa
), ja ennenkaikkea on pysynyt ilmat renkaissa.
Jatkettava keskipalkki päätti erään kuorman siirrossa jatkua ihan itsekseen keskellä metsää. Olipahan talkoot että sain kasaan koska petti tietysti vetelässä kohdassa. Tuon tapauksen jälkeen keskipalkki muuntuikin ei-jatkettavaksi: läpireikä johon pulttiliitos. Yksi harmi vähemmän.
Aluksi turasin innokkasti noiden sermin edessä olevien sivutukien kanssa, ettei vaan kuorma kaadu jne.... sittemmin siperia on opettanut kuormaustekniikkaa siten että pyrin aina vetämään tukin kyytiin takakautta. Sakset kiinni melkein pöllin päähän (mielummin se kevyempi pää:-)) ja veto kärryn viereen. Sitten pieni helppaus pinosaksilla tai koukulla että saa pään nostettua kärryn päälle. Sakset löysälle, siirto tukin takareunaan ja vinssillä perille. Vinssi tekee suurimman työn ja itse toimin vänkärinä.
Puomista saatava hyöty on ainakin minun vartalolleni korvaamaton: roudaan pääasiassa tuulenkatoja noin 3m mitassa ja ilman puomia+vinssiä+juontosaksia hommasta tuskin tulisi mitään. Isoleukaiset juontosakset löysin tori.fi:n kautta (aiemmin mulla oli kaupasta ostetut vähän pienemmällä tartuntavälillä olevat mutta ne ei kauan vääntyilemättä kestäneet). Lisäksi paksuihin tyvipölleihin noilla ei oikein "syliväli" riittänyt.
-KpHr-
Tuohon muovikoteloon sopi ainakin tavallinen 60Ah autonakku, mulla siellä taitaa nyt olla nyt joku 70 Ah. Akun latausta helpottamaan ruuvailin kopan päälle tavallisen auton peräkärryliittimen koska lataan tätä (ja myös mönkijän omaa akkua tallioloissa) omalla "patentillani" eli älylaturissa on hauenleukojen rinnalle kytketty peräkärryliittimen vastake.
https://drive.google.com/open?id=1lGHCU ... jhYGdl0kvi
https://drive.google.com/open?id=1k1MEc ... dw2OLpuvuH
https://drive.google.com/open?id=1Cxh2K ... cdDJeKHfCD
Kärryyyn olen matkan varrella tehnyt joitakin tarpeellisia muuutoksia: alkuun ärsytti kun pankot pomppivat sijoiltaan siirtymäajossa. Porasin alareunoihin läpireiät joihin pultti+mutteri -->eipä enää irtoile hankeen etsittäväksi.
Telin kohdalla oleva poikittaispalkki alkoi taipumaan, lämmittelin suoraksi ja hitsailin päälle latasta vahvikkeen.
https://drive.google.com/open?id=1HPiau ... OdH6XvqmBP
Alkuperäisrenkaista oli yleensä ainakin yksi tyhjänä kun piti metsään lähteä. Aikani taistelin kunnes ostin käytetyt Vectran talvipiikkikumit vanteineen (pulttijako sopiva ja keskireikäkin passasi) ja tälläsin ne nurinpäin paikoilleen; raideleveys ja pyörähalkaisija hieman kasvoi (ei haittaa

Jatkettava keskipalkki päätti erään kuorman siirrossa jatkua ihan itsekseen keskellä metsää. Olipahan talkoot että sain kasaan koska petti tietysti vetelässä kohdassa. Tuon tapauksen jälkeen keskipalkki muuntuikin ei-jatkettavaksi: läpireikä johon pulttiliitos. Yksi harmi vähemmän.
Aluksi turasin innokkasti noiden sermin edessä olevien sivutukien kanssa, ettei vaan kuorma kaadu jne.... sittemmin siperia on opettanut kuormaustekniikkaa siten että pyrin aina vetämään tukin kyytiin takakautta. Sakset kiinni melkein pöllin päähän (mielummin se kevyempi pää:-)) ja veto kärryn viereen. Sitten pieni helppaus pinosaksilla tai koukulla että saa pään nostettua kärryn päälle. Sakset löysälle, siirto tukin takareunaan ja vinssillä perille. Vinssi tekee suurimman työn ja itse toimin vänkärinä.
Puomista saatava hyöty on ainakin minun vartalolleni korvaamaton: roudaan pääasiassa tuulenkatoja noin 3m mitassa ja ilman puomia+vinssiä+juontosaksia hommasta tuskin tulisi mitään. Isoleukaiset juontosakset löysin tori.fi:n kautta (aiemmin mulla oli kaupasta ostetut vähän pienemmällä tartuntavälillä olevat mutta ne ei kauan vääntyilemättä kestäneet). Lisäksi paksuihin tyvipölleihin noilla ei oikein "syliväli" riittänyt.
-KpHr-
Re: KUVIA mönkijästä työhommissa
Minulla on oma vinssi puomille langattomalla kaukosäädöllä, myös sivutuki on käytössä.Lehis kirjoitti:Viiden päivän kurituksen jälkeen kyllä toi "kiinan" kärry ihan hyvältä vaikuttaa, sikäli jos alkaa antautumaan niin tutkitaan vähän minkä sortin rautaa siinä on käytetty.
Puomi tuota tekis mieli tohon pistää, mutta mutta..tarviiko laittaa oma vinssi puomille, vai meniskö jo olemassa olevalla takavinssillä?
KpHr voisi laittaa kokemuksia puomista ja muutkin, kenellä moinen aisalla ompi (:
Kaikkiin pyöriin jouduin vaihtamaan venttiilit kun vuosivat vanteen juuresta, nyt on pysynyt ilmat sisällä.
Hyvä harjoituskärry tulevaa omaa parannettua versiota ajatellen, halvemmalla ei pysty tekemään mutta paremman saa kun tekee itse.
XP 550 Touring EPS T3 2013
-
- Noppeli
- Viestit: 1
- Liittynyt: 28 Maalis 2020 19:19
- Mönkijä:: 2018 Outlander 1000 Max
- Paikkakunta: Tuusula
Re: KUVIA mönkijästä työhommissa
Moron,
taitaapa olla numero uno postaus. Kärryä etsiskelen itsellenikin, työkuvassa testailin lainakärryllä muutaman pöllin kuskaamista näreestä. Asianmukaisesti koronahuivi pydes.
Onkohan telistä hyötyä näin kevyissä juonnoissa? Rankaa kuskaisin omalla täplällä tussulas, joskin saattaahan sekin isona kasana painaa useamman sata kiloa. Joku taisi mulle mainita paripyörien pitävän kärrin paremmin pystyssä kannon/kiven yli pomppiessa. Mielipiteitä?
Tuossa pari clippiä lähi menneisyydestä:
https://drive.google.com/file/d/1wkFnQI ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1opz8We ... sp=sharing
taitaapa olla numero uno postaus. Kärryä etsiskelen itsellenikin, työkuvassa testailin lainakärryllä muutaman pöllin kuskaamista näreestä. Asianmukaisesti koronahuivi pydes.
Onkohan telistä hyötyä näin kevyissä juonnoissa? Rankaa kuskaisin omalla täplällä tussulas, joskin saattaahan sekin isona kasana painaa useamman sata kiloa. Joku taisi mulle mainita paripyörien pitävän kärrin paremmin pystyssä kannon/kiven yli pomppiessa. Mielipiteitä?
Tuossa pari clippiä lähi menneisyydestä:
https://drive.google.com/file/d/1wkFnQI ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1opz8We ... sp=sharing
- KpHr
- 4WD
- Viestit: 134
- Liittynyt: 08 Tammi 2012 18:57
- Mönkijä:: Polle 500 HO -11
- Paikkakunta: Kouvola
Re: KUVIA mönkijästä työhommissa
Dyneeman kestävyys jotenkin yllättää vaikka sen tavallaan tietää mutta silti. Eilen olin tuulenkatoja roudaamassa ja kokeilin pienellä riskillä oikaista tuollaisen valmiiksi jo ylämäessä olevan jyrkän kumpareen yli. Tiesin ettei hieman takapainoinen kuorma tuosta ilman vinssiä mene kun vauhtia ei saanut yhtään ja töppäre märkä ja sammaleinen ettei pyörältä voi edes odottaakaan pitoa. Vähän jo iäkäs ja rupinen 5 mm dyneema keulalta kiinni liinan kanssa puuhun ja vetoa. Veikkaan että liki tonni tuossa oli kokonaisuutta kun ihan märkää tavaraa ja pelkän narun varassa käytännössä töppäreen yli. Jotenkin vaan hymyilytti 
https://drive.google.com/open?id=18607U ... mRmdJPVO20
https://drive.google.com/open?id=17tw2g ... wdiPFPsVTH
https://drive.google.com/open?id=17nbid ... yx2l3JfdvP
-KpHr-

https://drive.google.com/open?id=18607U ... mRmdJPVO20
https://drive.google.com/open?id=17tw2g ... wdiPFPsVTH
https://drive.google.com/open?id=17nbid ... yx2l3JfdvP
-KpHr-
Re: KUVIA mönkijästä työhommissa
Mulla oli viime kesänä hieman vastaava koppi kuljetuksessa. Ei tuola viittiny kovin lujaa kurveihin mennä. 16 kilometriä siirsin soratiellä

Re: KUVIA mönkijästä työhommissa
Kiinakärry ollut nyt pari vuotta käytössä. Havaintoja: murskeen ajossa alkaa olla painoa ns. riittävästi, kun lataa melkein laitoja myöten. Kärryssä ei kuitenkaan ole ilmennyt vammoja tästä johtuen. Jarrut vaan meinaa loppua mönkkäristä, mutta se on eri juttu.. Puunajossa vaivoja on ilmaantunut. Vinssin puomin pystyosa on taipunut reippaasti taaksepäin, vaikka olen keventänyt vinssin kuormaa nostosaksilla. On taipunut useammasta kohtaa: sermi on vähän kallellaan taaksepäin, sermin päältä lähtevä pystyosa on taipunut jo enemmän vinotuesta huolimatta. Myös puomin yläosa on vinossa, laippa on vääntynyt kiinnityspulteista huolimatta.
Tarvitaan siis lekaa ja hitsausta. Suunnitelmissa olisi hakata osat ensin suoraan ja sitten hitsailla vahvistukset laipoille. Lisäksi pitää vahvistaa puomin ja sermin kiinnityskohtaa ja varmaan pitää hitsata pystytuki laipalle, jottei pääse taipumaan taaksepäin vinssatessa. Tuki tulee sitten tietty kuormatilan puolelle, mutta eipä siitä taida olla käytännössä mitään haittaa: ei ole lavan tiellä ja puunajossa vaan laittaa puut tuen sivulle. Kuva kertoisi enenmmän kuin tuhat sanaa, mutta sellaista ei ole nyt tähän hätään tarjota.
Samalla pitää miettiä muita tuunauksia. Aisan pituutta pitäisi jatkaa, jotta kuomaan saisi viisimetriset tukit kivuttomasti. Nyt ne ovat jääneet liikaa ulos ja kuormasta tulee tulee siksi liian takapainoinen. Pitää varmaan tutkia ensin tuota pituussäädön teleskooppirakennetta tarkemmin, ettei rakenne heikkene liikaa. Sitä ennen pitää kairata irti katkenneet kiristyspultit, joiden vuoksi rakenne on ollut ilman säätöjä tähän asti. Kiristyspultit vaihtuu samalla läpipulteiksi, jolloin ei ole enää pelkoa aisan luistamisesta. Pankkojen kiinnitys pulteilla oli hyvä idea, se pitää tehdä samalla. Minusta ne voisi hyvin olla kiinteätkin: teen kuorman aina takaapäin, jolloin ei ole tarvetta nostella pankkoja tieltä. Irrottelun hyöty on muutenkin vähän kyseenalainen, kun kuorman täyttyessä pankot on kuitenkin oltava paikoillaan, jotta puut pysyy kyydissä.
Suunnitelmissa oli tehdä myöskin sivutuki vinssausta varten. Tämä osoittautui käytännössä turhaksi, kun kuormaus tulee poikkeuksetta tehtyä takaapäin. Kärry on kuitenkin varsin epävakaa, jos vinssaa sivulta. Jos painoa ei ole valmiiksi kyydissä, niin kärry lähtee kaatumaan pienelläkin vinssauksella. Sivutuki auttaisi, mutta ei varmastikaan riittävästi. Tai vaikka auttaisi, niin en taida jaksaa viritellä jalkoja joka kerta paikoilleen. Vähemmällä pääsee, kun pinoaa puut sahatessa pieniin kasoihin ja heittelee sitten kasa kerrallaan kyytiin.
Sitten pitäisi keksiä vielä aisan nokkapyörälle joku parempi toteutus. Nyt se on ihan tavallinen peräkärryn nokkapyörä, josta on irrotettu rengas. Sain sen ylösvedettynäkin osumaan kantoon niin kovasti, että kiinnityskappale harjosi. Voisi irrottaa pyörän kiinnitysrakennelmat kokonaan ja hitsata pohjaan tasaisen laipan. Sen saisi ainakin nostettua ihan aisan alapintaan kiinni,jolloin se olisi ainakin vähän paremmin suojassa. Parempi ratkaisu olisi sellainen, jossa koko jalka kaikkine osineen olisi aisan yläpuolella. Tämä vaan vaatisi sitten enemmän hitsaamista.
Tarvitaan siis lekaa ja hitsausta. Suunnitelmissa olisi hakata osat ensin suoraan ja sitten hitsailla vahvistukset laipoille. Lisäksi pitää vahvistaa puomin ja sermin kiinnityskohtaa ja varmaan pitää hitsata pystytuki laipalle, jottei pääse taipumaan taaksepäin vinssatessa. Tuki tulee sitten tietty kuormatilan puolelle, mutta eipä siitä taida olla käytännössä mitään haittaa: ei ole lavan tiellä ja puunajossa vaan laittaa puut tuen sivulle. Kuva kertoisi enenmmän kuin tuhat sanaa, mutta sellaista ei ole nyt tähän hätään tarjota.
Samalla pitää miettiä muita tuunauksia. Aisan pituutta pitäisi jatkaa, jotta kuomaan saisi viisimetriset tukit kivuttomasti. Nyt ne ovat jääneet liikaa ulos ja kuormasta tulee tulee siksi liian takapainoinen. Pitää varmaan tutkia ensin tuota pituussäädön teleskooppirakennetta tarkemmin, ettei rakenne heikkene liikaa. Sitä ennen pitää kairata irti katkenneet kiristyspultit, joiden vuoksi rakenne on ollut ilman säätöjä tähän asti. Kiristyspultit vaihtuu samalla läpipulteiksi, jolloin ei ole enää pelkoa aisan luistamisesta. Pankkojen kiinnitys pulteilla oli hyvä idea, se pitää tehdä samalla. Minusta ne voisi hyvin olla kiinteätkin: teen kuorman aina takaapäin, jolloin ei ole tarvetta nostella pankkoja tieltä. Irrottelun hyöty on muutenkin vähän kyseenalainen, kun kuorman täyttyessä pankot on kuitenkin oltava paikoillaan, jotta puut pysyy kyydissä.
Suunnitelmissa oli tehdä myöskin sivutuki vinssausta varten. Tämä osoittautui käytännössä turhaksi, kun kuormaus tulee poikkeuksetta tehtyä takaapäin. Kärry on kuitenkin varsin epävakaa, jos vinssaa sivulta. Jos painoa ei ole valmiiksi kyydissä, niin kärry lähtee kaatumaan pienelläkin vinssauksella. Sivutuki auttaisi, mutta ei varmastikaan riittävästi. Tai vaikka auttaisi, niin en taida jaksaa viritellä jalkoja joka kerta paikoilleen. Vähemmällä pääsee, kun pinoaa puut sahatessa pieniin kasoihin ja heittelee sitten kasa kerrallaan kyytiin.
Sitten pitäisi keksiä vielä aisan nokkapyörälle joku parempi toteutus. Nyt se on ihan tavallinen peräkärryn nokkapyörä, josta on irrotettu rengas. Sain sen ylösvedettynäkin osumaan kantoon niin kovasti, että kiinnityskappale harjosi. Voisi irrottaa pyörän kiinnitysrakennelmat kokonaan ja hitsata pohjaan tasaisen laipan. Sen saisi ainakin nostettua ihan aisan alapintaan kiinni,jolloin se olisi ainakin vähän paremmin suojassa. Parempi ratkaisu olisi sellainen, jossa koko jalka kaikkine osineen olisi aisan yläpuolella. Tämä vaan vaatisi sitten enemmän hitsaamista.
Re: KUVIA mönkijästä työhommissa
Risusavottaa viimetalvelta https://aijaa.com/f3Dyfs
https://aijaa.com/VSZVyL
Ja tilanteita https://aijaa.com/AY6fzb
https://aijaa.com/Ur5t2U
https://aijaa.com/VSZVyL
Ja tilanteita https://aijaa.com/AY6fzb
https://aijaa.com/Ur5t2U
- KVF 360
- 6WD
- Viestit: 456
- Liittynyt: 29 Marras 2008 15:11
- Mönkijä:: Polaris ratkori 500 efi
- Paikkakunta: Porvoo
Re: KUVIA mönkijästä työhommissa
Viime syksynä laittelin kiinankärryyn nosturia. Sermiin laitoin pystytolpan kohdalle vahvikkeen notkumista vähentämään, ja teleskooppiset tukijalat. Auton akun laitoin mönkkärin eturitsille vastapainoksi, kun takajousilla aisapainoa muutenkin vähintään riittävästi.
Turkasen hidas on tuo vinssi kyllä, joten ensiharvennuskoivikossa ei juuri tule käytettyä muussa kuin suurimmissa tyvipölleissä. Aluksi koitin vaijerisilmukalla nostella "kourallisia", mutta ei siitä oikein mitään tullut. Tuulenkaatojen korjaamisessa kyllä mukava värkki.
Puomin heiluminen pitäisi jotenkin järkevästi saada kuriin. Nyt olen vetänyt vaijerin sermin yläreunaan vinssillä kireäksi, mikä vähän rajoittaa kuormakokoa ja hankaloittaa käsinlastausta.

Turkasen hidas on tuo vinssi kyllä, joten ensiharvennuskoivikossa ei juuri tule käytettyä muussa kuin suurimmissa tyvipölleissä. Aluksi koitin vaijerisilmukalla nostella "kourallisia", mutta ei siitä oikein mitään tullut. Tuulenkaatojen korjaamisessa kyllä mukava värkki.
Puomin heiluminen pitäisi jotenkin järkevästi saada kuriin. Nyt olen vetänyt vaijerin sermin yläreunaan vinssillä kireäksi, mikä vähän rajoittaa kuormakokoa ja hankaloittaa käsinlastausta.

Ostin uuden Polariksen, sillä mä aina aurailen. Ja naapurille moimoi moikkailen.