Aloittelin tuossa puskulevyn rakentelua ja kiinnitys vetokoukusta itse tehdyn peräkärrin aisaa käytteän. Ei taida toimia niin että puskulevy tulisi aisan päähän kiinni?
Kuten menin jo noin pitkälle ja huomasin että tuohon kun seisoo niin etuiskarit on pohjassa.
Täällä olevissa kuvissa huomasin että kiinnitys tulis mönkijän rungon puolivälistä jolloin luultavasti paino tulisi keskelle?
Mut onkos nuo kauhat yms härvelit mitä mönkijöiden keulaan on tehty niin myös rungon keskeltä kiinnitys?
Tais mennä uusiks koko kötöstys..
Se onko se tuettu keskeltä runkoa vai koukusta ei vaikuta siihen että etuiskarit menee pohjaan kun auran päälle nouset.
Se ei vain toimi jos ainut nivel on vetokoukussa, et saa nostettua auraa kuin 10cm maasta. Mitä lähempänä koneen etuosaa on se sarana niin sitä korkeammalle se nousee.
Koukkuun kiinnitetty oma,keskeltä sivutuenta .Alta menevä palkki sopivan muotoinen niin nousee saman kun keski kiinnitteinenkin,helppo laittaa kiinni.Etupään joustoon ei kiinnityspaikka vaikuta,lisäjousi tai korotus palat auttavat (omassa ollut tukipalat välissä että keula jäykkä)
Siis aisa on koukusta ja keskeltä pultattu runkoon kiinni, ensimminen virhe ettei takapää enää jousta koska ei pääse pitkittäisessäkään suunnassa liikkumaan.
Saranan tein ihan eteen tuohon missä kuvassa viimeinen poikittais palkki on.
Ei oo erillistä runkoa puskulevylle aisan keskeltä.
Mut onhan foorumin Taisto tuollaisenkin samalla tyylillä tehnyt: http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... tureid=605
Korjaantuuko asia jos keksis aisalle toisenlaisen kiinnityksen koukun lisäks ja jousitukseen jäykkyyttä?
Siis jos sulla on kiinteä taka akseli niin mulla edellisessä mönkärissä toimi tosi hyvin tuo vetokoukku kiinnitys. Se kiriristyi automaattisesti kun hyppäsi kyytiin. Ei heilunut enään apurunko pohjaa vasten. Taka pään joustoa en kaivannut auraushommissa.
Onko sillä merkitystä jos keula painuu levy ylhäällä? Silloin ajo on siirtymää. Ja nopeus on maltillinen jos vaikka vinssinaru katkeaa
Auratessa levy lasketaan alas ja keula nousee normikorkeuteen. Kiinnitystavan muutos ei painoa poista ja painohan jousia painaa. Jousien jäykistäminen vähentää keulan painumista. Mutta miten se vaikuttaa muuhun käyttöön...
Mulla oli apurunko edestä sellaisella hakasilla kiinni etupäästä. se sivu suunta sun pitää saada jotenkin järkevästi tuettua.
Mönkkäri oli isolohko 350fe honda ja menihän ne jouset jonkinverran kasaan mutta eipä sitä levy ylhäällä tarvitsekkaan ajella kuin pieniä pätkiä.
Jos tietysti siirtymää on kilometrikaupalla niin sitten varmaankin jotain kannattaa keksiä etujousille. https://picasaweb.google.com/1141427421 ... 4499483586 löysinhän mää kuvankin siitä, nyt oli hiekkalana kiinni.
Siellä on muutama muukin kuva.
Niin enhän minä tiedä onko sillä merkitystä, kun ensimmäinen puskulevy viritelmä kyseessä, mut ajattelin et siitä voi olla haittaa.
Eli voin tehdä niinkuin olen tehnyt, ns kiinteän mallin jossa sarana tulee eteen josta levy nousee?
Vinssiäkään ei ole joten nostaminen vielä mietinnässä, joku kahva tai naru..
Kyllähän sitä varmaan "ongelmia" vielä tulee.
Eikös tuon koukkuun kiinnittyvän levyn tarkotus ole että se koukku ottaa ne iskut vastaan? Ootko jotenki saranoinu tuon etukiinnikkeen niin että se runko ikään ku pääsee heiluun ees taas pituussuunnassa jos ei ole koukussa kiinni takaa?? Itekki miettiny tuota vetokoukku kiinnityksen tekoa mutta ku ei ole vielä järki välähtäny niin että sais tuon etukiinnikkeen järkeväksi.
Tuostako meinaat?? Kyllä siitä pääsee...OHHOH!!!! Viittikkö vettää vinssin tuohon puuhun???
Vetokoukku kiinnitteisessä ne pääpointit kait on että: koukku ottaa iskut, sekä se että ei ole turhia korvakkeita pohjassa. Kunnollinen pohjapanssarikin onnistuu olla alla ilman ylimääräisiä reikiä.
tuossa mun ratkaisussa mulla oli tuon alarungon takana hitsattu 14mm tappi pystyyn jonka nostin vetokoukun vieressä olevasta reiästä ja laitoin sokan paikoilleen.
"voima" meni siis vetokoukkuun
Teet tuommoisen etukiinnikesysteemin kuin mulla tuossa oli(tosin siistimmin).
Paat sen apurungon sinne kuulaan ensin kiinni ja sitten vaan hitsaat tollaisia tukia sinne eteen, lopuksin kun istut kyytiin niin jousitus kiristää sen:)
Tuollaisen yksinkertaisen pikasesti väsäsin etu kiinnikkeeksi, peräkin joustaa eikä liiku sivuttain.
Saa nopeasti ja tukevasti tökättyä paikalleen ja perästä nostaa vain koukkuun.
Pitäähän sitä vielä siistiä ja vahvistaa.
Tuli askarraltua uuteen 570 Polarikseen vetokoukkuun tuleva aurankiinnike. Etupäästä tulee kiinni Polariksen oman etukiinnitteisen auran kiinnikkeisiin. Aurana Canasta jääny Broncon etukiinnitteinen aura.