pusikkoon kirjoitti:motocoyote kirjoitti:En minäkään kyllä kehtais tunnustaa jos en tajuais mikä hyöty noista pyörivistä karikoista on...

Porot väistyy ajoreitiltä kun karikat pyörii ja kolisee?

Porot nyt on niin pöljiä elukoita että ei ne tajua väistää mitään pärisevää...
Pilot61 kirjoitti:Mettäkoneissa on pyörivät karikat ja sitä ollaan matkittu mönkkäripuolella.
Mettäkone vaatii 4 m ajouran ja siten perusteltu ominaisuus. Mönkkäri sopii 1,5 m välistä ja mutkissa vähän enempi.
Kenenkään metsätaloustuotanto ei siitä kärsi, jos sen haittaavan puun ottaa ajouralta, joka sattuu raapiutumaan tai olemaan esteenä. Ihan turhaan alkaa säästelee yhtä puuta.
Siten katson etteivät kääntyvät pankot ole välttämättömyys. Niinpä en niitä rakentanut omaan kärryynkään.
Kun nuoressa metsässä tekee selvät ja suorat mönkkärin ajourat jo alkuunsa on niillä hyvä ajaa jatkossakin.
Hyvä ajouran ja hakkuun suunnittelu säästää paljon hikeä ja aikaa. Metsän hakkuutyö yhdistettynä ajotoimintoon mönkkärillä vaatii osaamista ollakseen tehokasta ja tuottavaa.
Mettäkoneissa oli pyörivät karikat.. Meilläki oli vanhassa Ponssessa moiset, ja vähän väliä niitä sai tällätä takas paikoilleen kun lähtivät energiapuukourallisen mukana pinoa kohti. Hitsattiin sitten kiinni..
Metsäkoneessa IMO melko turhat, se puu menee pilalle joka tapauksessa nojauksesta, on ihan yks hailee lähteekö siitä parkki vai kaatuuko se ja päätyy pinoon, kohta mieluummin jälkimmäinen vaihtoehto. Ajokoneen karikalla kestää kaataa isokin petäjä, eikä sitä juuri koneeseen tunne (ellei niskaan kaadu..)
Mönkijässä niistä on se hyöty että karikan tarttuessa puuhun se joko taipuu tai sitten tulee äkkipysäys, ja luultavasti tapahtuu kumpikin. Pyörivä antaa periksi..
Olen itsekin edellisestä omatekoisesta kärrystä katkaissut takimmaisen karikan em tyylillä, sillä tuota pyörimisominaisuutta arvostankin.
Eikä puun ajaminen mönkijällä IRL (= In Real Life) ole koskaan tehokasta tai tuottavaa..
